Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Релігієзнавство, філософська антропологія, та філософія культури


46. Гріценко Ірина Павлівна. Етнокультурний стереотип як феномен культури: дис... канд. філос. наук: 09.00.04 / Таврійський національний ун-т ім. В.І.Вернадського. - Сімф., 2004.



Анотація до роботи:

Гріценко І.П. Етнокультурний стереотип як феномен культури. – Рукопис. Дисертація на здобуття ученого ступеня кандидата філософських наук за фахом 09.00.04 – філософія культури, філософська антропологія. – Таврійський національний університет ім. В.І. Вернадського. – Сімферополь, 2004.

Дисертаційне дослідження присвячене виявленню структури людського буття в культурі в рамках системи відносин “стереотип-комунікація”. Проведено фунцкціонально-суттєвий аналіз феномена етнокультурного стереотипу, що виступає як базова форма існування людини в сучасній соціокультурній ситуації. У просторі етнокультурних стереотипів виділена висхідна до архетипових структур система стереотипів, що лежить в основі культурної ідентифікації суб'єкта з певною етнічною спільністю й продуційовані масовою культурою стереотипи мислення, що відбивають схематичні уявлення про традиції інших етносів.

Розглянуто характерний для етнокультурного стереотипу репрезентативно-регулятивний спосіб діяльності, що полягає в здатності робити дію, яка щось собою позначає, й одночасно є універсальним зразком подібного позначення, використовуваного більшістю індивідів. Проаналізовано механізм перетворення дії, що формує етос людського життя як сферу схильної діяльності. Відношення дії до універсального принципу його здійснення набуває форму звички у випадку індивідуально-особистісної форми етоса, та виявляється стереотипом у контексті колективного етоса. Виявлено ефект елімінації, що спостерігається в процесі функціонування етнокультурних стереотипів, який виключає можливість індивіда усвідомити наявність ментального посередника, що визначає його оцінку соціальних явищ.

У перспективі діалектики інтерпретативно-маргінально-комунікативного відношення сформульована теза про те, що життя суб'єкта здійснюється в рамках стереотипу й комунікації як фундаментальних станів буття. Показано механізм інкультурації, функціонування якого дає можливість індивідові прилучитися до соціокультурного досвіду й виробити відношення до інокультурного зразка поведінки. Характерне для етнокультурного стереотипу відношення носить інтерпретативний характер і пов'язаний зі сприйняттям “чужого”. Обґрунтовано, що динаміка культурогенезу припускає необхідність наступної трансформації такого відношення в сприйняття “іншого”, зумовленого трансгресивною практикою комунікації.

Сформульовано ідею про те, що буття в культурі не можна осмислювати в розмежуванні центричної спрямованості стереотипу й ексцентричної позиціональності комунікативної дії. Особливість реалізації культури в зазначених напрямках полягає в тому, що комунікація має значення лише за умови існування сформованих і розвинутих стереотипних уявлень. Зроблено висновок про те, що ритм людського існування в культурі супроводжується зміною світоглядних установок, що сприяє не просто розширенню сфери “свого”, але й виникненню якісно нового розуміння суспільно-соціальних явищ.

Публікації автора:

  1. Шевелева И.П. Некоторые коммуникативные категории в аспекте этнической культуры//Культура народов Причерноморья. – 2002. - №30. – С.212-216

  2. Шевелева И.П. Этнический стереотип как феномен культуры//Культура народов Причерноморья. – 2003. - №37. – С.72-76

  3. Шевелева И.П. Этническая обусловленность архетипических образов// Культура народов Причерноморья. – 2004. - №47. – С.116-121

  4. Шевелева И.П. Традиции и маргинальность в глобализирующемся мире//Ученые записки Таврического национального университета им. В.И. Вернадского. Серия: Философия. Социология. – 2004. – №1. – С.24-28

Анотації