Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Соціальна філософія та філософія історії


Алоні Гаді. Етика бізнесу: соціально-філософський аспект : Дис... канд. наук: 09.00.03 - 2008.



Анотація до роботи:

Алоні Г. Етика бізнесу: соціально-філософський аспект. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. Інститут вищої освіти Академії педагогічних наук України. – Київ, 2008.

Дисертація присвячена дослідженню етики бізнесу як важливого варіанту практичної моральної філософії, як етичного теоретизування „в термінах життя”. Етика бізнесу – нове слово в соціальній та моральній теорії. Українська наукова література недостатньо представлена роботами, які б концептуально представляли цей напрямок прикладної етики. У роботі визначені етапи становлення етики бізнесу, здійснено її системне оформлення, сформульовано критерії, узагальнено понятійну термінологію.

З’ясовано діалектику фундаментальних принципів метаетики та категоріальних нормативів етики бізнесу як професійної моральної доктрини. Виявлено в соціальному аспекті функціональні вектори бізнес-етики, охарактеризовано її праксеологічне призначення. Розкрито сутність соціоморальної освіти в сфері бізнес-культури, показано етичні компоненти в практиці менеджерів підприємницького процесу.

У висновках підводяться підсумки дисертаційного дослідження, узагальнюються його результати. Вони, насамперед, полягають в тому, що дисертаційна робота «Етика бізнесу: соціально-філософський аспект» здійснює теоретичний аналіз і пропонує практичне вирішення актуальної проблеми – концептуального осмислення новітнього різновиду прикладної етики – етики бізнесу.

Основні підсумки дослідження відбивають сутнісний зміст та систему обґрунтування авторської позиції, її наукову новизну.

1. Зафіксовано значне посилення уваги філософів до практичних проблем соціальної поведінки людей. Свідченням цього є бурхливий розвиток прикладної етики, яка вивчає моральні процеси та колізії в конкретних сферах буття соціуму. Обґрунтовується теза: підприємництво як специфічний прояв суспільної практики є впливовим чинником динаміки суспільного життя, одним із важливих соціогосподарчих механізмів ринкових відносин, в яких в Україні беруть участь мільйони людей.

2. Доведено, що етика бізнесу являє собою теоретичну підсистему суспільної моральності, яка безпосередньо взаємодіє з господарською діяльністю в ринкових умовах. Констатується, що з підприємництвом і бізнесом пов’язані не тільки економічна демократія і свобода вибору типу і форми господарювання, але й „ментальний настрій”, що істотно впливає на етос господарської поведінки „економічної” людини.

3. Показано, що формування етики бізнесу – складний процес, який відбувався паралельно з розвитком суспільного інституту підприємницького господарювання, торгівлі, комерції, фінансової справи. Наголошується, що особливу роль в становленні етики підприємництва відіграють ідеї соціальної раціональності та відповідальності.

4. Досліджено еволюцію прагматизму як сутнісної ознаки етики бізнесу. Запропоновано дефінітивно-змістовне визначення етики бізнесу як специфічного різновиду професійної етики, теоретично з'ясовано її співвідношення з поняттями „ділова етика”, „підприємницька етика”. Тим самим здійснено поглиблене дослідження прикладної етики як нового напряму соціально орієнтованої етичної теорії.

5. З’ясовано своєрідність проявів ціннісних нормативів моральної свідомості в сфері бізнес-практики, яка проявляється в тому, що вони відбивають пріоритетність практичного інтересу людини („користь”, „діловитість”, „партнерство”, „порядність”, „надійність” та інші).

6. Визначено функціональні орієнтації етики бізнесу та представлено основні параметри її соціально практичної спрямованості: формування соціальної відповідальності підприємців, її втілення у свідомість та практику їхній діяльності.

7. Прослідковано тенденцію „етизації бізнесу”, процес імплементації етичних знань прикладного характеру у самостійний розділ соціальної та моральної теорії – етично та соціально орієнтований менеджмент. Доведено, що тільки органічна поєднаність соціальної відповідальності і моральної культури гармонізує економічну підприємницьку діяльність в ринкових умовах з „деонтологічною нормативною етикою” (П. Козловські).

8. Доведено, що корпоративна культура бізнес-організації справляє ефект соціально значимої додатковості до інших чинників вдосконалення суспільства. Організована у соціоетичний спосіб ділова культура сприяє загальному процесу лібералізації і „олюднення” соціального життя, забезпеченню „малоконфліктної поведінки”, створенню конструктивної взаємодії співробітників, в тому числі за межами виконання їх професійних обов’язків.

Підкреслено, що проблематика етики бізнесу відноситься до безсумнівних актуалітетів сучасної соціальної філософії і теорії моралі, її концептуальне освоєння і втілення у практику – важливе і плідне практичне завдання.

Публікації автора:

1. Сапожнік Г. Ділова етика: концептуальні засади // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури: Збірник наукових праць: У 2-х частинах. Частина І. – Київ, 2001. – С. 268-282.

2. Сапожнік Г. Соціальна відповідальність бізнесу (етичний аспект) // Мультиверсум. Філософський альманах: Зб. наук. праць / Гол. ред. В. В. Лях. – К.: Український центр духовної культури, 2003. – Вип. 33. – С. 52-63.

3. Сапожнік Г. Етика бізнесу: генезис та еволюція концепції // Мультиверсум. Філософський альманах: Зб. наук. праць / Гол. ред. В. В. Лях. – К.: Український центр духовної культури, 2003. – Вип. 36. – С. 214-230.

4. Сапожнік Г. Підприємницька етика в контексті професійної моралі // Наукові записки КУТЕП: Щорічник / Ред. кол.: Пазенок В.С. (голова) та інші. – К.: Знання України, 2003. – Вип. 3. – С. 139-144.

5. Сапожнік Г. Етика бізнесу як соціоморальна праксеологія // Мультиверсум. Філософський альманах: Зб. наук. праць / Гол. ред. В. В. Лях. – К.: Український центр духовної культури, 2005. – Вип. 49. – С. 153-162.