Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Юридичні науки / Теорія та історія держави і права; історія політичних і правових учень


Бехруз Хашматулла. Еволюция исламского права: теоретико-компаративистское исследование : Дис... д-ра наук: 12.00.01 - 2006.



Анотація до роботи:

Бехруз Хашматулла. “Еволюція ісламського права: теоретико-компаративістське дослідження” Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора юридичних наук за спеціальністю 12.00.01 – теорія та історія держави і права; історія політичних і правових вчень. – Одеська національна юридична академія, Одеса, 2006.

Вперше в українській правовій науці на основі комплексного підходу з використанням нових можливостей методології правової науки піддано осмисленню еволюція ісламського права, його суттєво-змістовна сторона не тільки з історичної точки зору, але й у контексті змін геополітичного характеру, що відбуваються у сучасному житті.

У результаті здійсненого дослідження сформульовано ряд наукових положень і висновків новаторського характеру.

Важлива наукова проблема, розв’язання якої представлено у дисертації, полягає у тому, що на основі комплексного підходу із використанням досягнень сучасної методології юридичної науки в теоретико-компаративістському аспекті охопити основні питання, пов’язані з дослідженням ісламського права, а саме: еволюцію ісламського права, її закономірності, розкрити його своєрідність і природу, зміст його основних концепцій, а також визначити роль і вплив ісламського права на формування і функціонування правових систем ісламських держав. Це дозволяє визначити місце ісламського права на правовій карті світу і спрогнозувати перспективи і напрямки його розвитку та еволюції.

При дослідженні цієї проблематики зроблено такі висновки.

1. Для об’єктивного дослідження ісламського права необхідно відмовитись від європоцентристських підходів і стандартів, що приведе до сприйняття різноманіття правових культур, правових менталітетів і правових цінностей, в результаті чого визнається рівний статус ісламської цивілізації і західного права в системі сучасних цивілізацій та правових систем.

2. Застосування цивілізаційного, герменевтичного, аксіологічного і компаративістського підходів при дослідженні ісламського права дозволяє стверджувати, що ісламське право, як і раніше, впливає на функціонування правових систем сучасних ісламських держав, що вказує на необхідність визнання самоцінності ісламського права.

3. Ісламське право базується на ісламській релігії, отже, зміни в ісламському праві є можливими тільки в результаті змін в ісламі як релігії; рамки ісламу цілком містять у собі ісламське право, тоді як ісламське право не вичерпує ісламу. Отже, зміни в ісламському праві відбуваються у разі їх релігійного схвалення.

4. Інтеграційні процеси обумовлені сучасними глобалізаційними факторами, які припускають зближення правових систем, і піддаються значному впливові соціальних, економічних, політичних та ідеологічних факторів, що є у будь-якому суспільстві. Сприйняття і запозичення правових положень у західного права супроводжується окремими застереженнями в контексті загального ісламського праворозуміння.

5. При дослідженні генезису ісламського права використано розширювальний підхід, відповідно до якого всебічно вивчено цей складний процес, який дозволяє визначити основні етапи його розвитку, що відображають логіку та закономірності його еволюції, і включає чотири періоди – від його зародження до сьогоднішнього дня, а не зводиться тільки до періоду його доктринальної розробки.

6. При вивченні концепції джерел ісламського права запропоновано таку їх класифікацію, яка охоплює не тільки основні та похідні джерела ісламського права, але включає додаткові та малі його джерела, які набувають важливого значення при реалізації ісламського права.

7. В структурі ісламського права умовно виокремлено два основних правових масиви (правові об’єднання), навколо яких формуються групи правових норм публічного та приватного характеру: “право особистого статусу” і “право владних норм”, які за змістом, значенням і структурою є більшими, ніж звичайна галузь права, але не претендують на статус правових спільностей, аналогічно приватному та публічному праву, які об’єднали би окремі галузі права.

8. У рамках структури ісламського права виділено нову окрему галузь – ісламське військове право, що складається із сукупності правових приписів, які містяться в його основних джерелах, а також розроблених ісламсько-правовою доктриною, що регулює питання ведення військових дій і застосування військової сили ісламською державою проти інших держав, а також усередині ісламської держави. Це дозволило акцентувати увагу на нетотожності понять “ісламське військове право” та “джихад”, що сприяє точному визначенню джихаду, який зводиться не тільки до поширення ісламу військовим шляхом (як сприймається багатьма), а є більш містким поняттям.

9. В рамках класифікації правових систем сучасних ісламських держав виділено нову групу держав, а саме – пострадянські держави, де переважна кількість населення сповідує іслам. На правові системи цієї групи держав класичне ісламське право має специфічний вплив: ісламський фактор, виступаючи органічною частиною культури і моральною-духовною складовою цих суспільств, не домінує в суспільно-політичному і державно-правовому житті цих держав.

10. Для всебічного розкриття сутності ісламського права як персонального, в межах запропонованої у дисертації класифікації виділено правові системи держав, де мусульмани не становлять більшість населення, але роль ісламського права в правових системах цих держав є досить важливою, що, насамперед, проявляється у регулюванні особистого статусу мусульманина.

11. Виходячи з елементного складу правової системи, обґрунтовано вплив класичного ісламського права на сучасний стан правових систем ісламських держав, що вимірюється різним ступенем. Якщо його вплив на одні елементи правової системи не є настільки відчутним, то на інші він є визначальним, зокрема, на правову культуру, правову ідеологію, правовий менталітет і правову свідомість.

12. Еволюція ісламського права в ХХI ст. буде визначатися цивілізаційними, ідеологічними, демографічними і глобалізаційними факторами. Цивілізаційний фактор зводиться до неминучості співіснування різних цивілізацій, виходячи з масштабності завдань, що вимагає мобілізації всіх сил і не залежить від цивілізаційної приналежності. Ідеологічний фактор також буде визначальним, оскільки наприкінці ХХ – початку ХХІ ст. посилилось ідеологічне протистояння, що проявляється, з одного боку, в активізації ісламістських екстремістських сил в усьому світі, а з іншого – в ісламофобії, суть якої полягає в тому, що войовничий і насильницький характер представляють як головний змістовний елемент ісламської релігії і цивілізації. Актуалізація демографічного фактора пояснюється динамікою росту населення ісламських держав, що, відповідно, веде до збільшення чисельності людей, що сповідають іслам. Відповідно, географія поширення дії ісламського права буде поширюватися. Глобалізаційний фактор пов’язаний із структурозмініючими цивілізацію сучасними процесами, що впливають на політичну, соціально-економічну, ідеологічну, правову та інші сфери життя, в які вже активно включилися ісламські держави.

13. Визначено ряд проблем, питань і напрямків новаторського характеру, які відкривають шлях до подальшої їх розробки у рамках наукових дискусій. Зокрема, це питання, пов’язані з концептуальними основами ісламського права, специфікою його структури (наступне наукове обґрунтування виділених у структурі нових правових масивів: “право особистого статусу” і “право владних норм”, виділення галузі – ісламського військового права), подальшим дослідженням моделей впливу класичного ісламського права на функціонування правових систем сучасних ісламських держав та ін.

Публікації автора:

Монографії та навчальні посібники

1. Бехруз Хашматулла. Исламские традиции права: Монография. – Одесса: Юрид. л-ра, 2006. – 296 с.

2. Бехруз Хашматулла. Введение в сравнительное правоведение: Учеб. пособ. – Одесса: Юрид. л-ра, 2002. – 328 с.

Наукові статті

1. Бехруз Хашматулла. К вопросу о правовом государстве // Актуальные проблемы государства и права / Сб. науч. труд. Одесского госуд. ун-та им. И. И. Мечникова. – Одесса: Астропринт, 1994. – Вып. 1. – С. 17-21.

2. Бехруз Хашматулла. Тенденции развития современной политической и правовой системы исламских государств // Юридический вестник. – 1997. – № 3. – С. 114-117.

3. Бехруз Хашматулла. Концепция государства и права в политико-правовой доктрине ислама // Юридична освіта і правова держава (до 150-річчя юридичного інституту ОДУ) / Зб. наук. пр. – Одесса: Астропринт, 1997. – С. 53-62.

4. Бехруз Хашматулла. Источники мусульманского права // Актуальні проблеми політики / Зб. наук. пр. – Одесса: Астропринт, 1998. – С. 117-125.

5. Бехруз Хашматулла. Іслам – основа мусульманської правової та релігійної системи // Актуальні проблеми політики / Зб. наук. пр. – Одеса: Юрид. л-ра, 2000. – Вип. 9. – С. 281-285.

6. Бехруз Хашматулла. Доктрина як джерело права в основних правових системах сучасності // Актуальні проблеми держави і права: Зб. наук. пр. – Одеса: Юрид. л-ра, 2001. – Вип. 11. – С. 48-51.

7. Бехруз Хашматулла. Всеобщая исламская декларация прав человека: содержание и специфика // Актуальні проблеми політики / Зб. наук. пр. – Одеса: Юрид. л-ра, 2001. – Вип. 12. – С. 94-99.

8. Бехруз Хашматулла. Типологія правових систем сучасності (критерії класифікації прпавових систем) // Актуальні проблеми держави і права: Зб. наук. пр. – Одеса: Юрид. л-ра, 2002. – Вип. 16. – С. 68-72.

9. Бехруз Хашматулла. Актуализация понятийного аппарата сравнительного правоведения // Юридический вестник. – 2003. – № 3. – С. 104-109.

10. Бехруз Хашматулла. Эволюция правовых систем мусульманских государств // Актуальні проблеми держави і права / Зб. наук. пр. – Одеса: Юрид. л-ра., 2003. – Вип. 18. – С. 106-112.

11. Бехруз Хашматулла. К вопросу плюрализма теоретических концепций классификаций постсоветских правових систем // Держава і право: Зб. наук. пр. Юридичні і політичні науки. – К.: Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького НАН України. – 2003. – Вип. 20. – С. 19-24.

12. Бехруз Хашматулла. Концепция источников исламского права и проблема их классификации // Актуальні проблеми держави і права / Зб. наук. пр. – Одеса: Юрид. л-ра, 2003. – Вип. 19. – С. 278-287.

13. Бехруз Хашматулла. Методологические императивы сравнительного правоведения: традиции, проблемы, перспективы // Право и политика. – 2003. – № 7. – С. 19-23.

14. Бехруз Хашматулла. Мусульманская концепция государства // Державо і право: Зб. наук. пр. Юридичні і політичні науки. – К.: Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького НАН України. – 2003. – Вип. 21. – С. 46-51.

15. Бехруз Хашматулла. Правова система – центральна категорія порівняльного правознавства // Актуальні проблеми держави і права: Зб. наук. пр. – Одеса: Юрид. л-ра, 2004. – Вип 21. – С. 27-32.

16. Бехруз Хашматулла. Праворозуміння в мусульманських державах // Актуальні проблеми держави і права / Зб. наук. пр. – Одеса: Юрид. л-ра, 2004. – Вип. 22. – С. 15-19.

17. Бехруз Хашматулла. Становлення порівняльного правознавства як науки і навчальної дисципліни // Юридична наука та освіта: історія, сучасність, перспективи. Матеріали ІХ історико-правової конференції (м. Рівне, 6-8 червня 2003 р.) / Ред. кол.: І. Я. Усенко, І. В. Музика та ін. – К., 2004. – С. 200-206.

18. Бехруз Хашматулла. Диалог правових систем: европейское право и исламское право // Актуальные проблеми держави і права / Зб. наук. пр. – Одеса: Юрид. л-ра, 2005. – Вип. 24. – С. 53-58.

19. Бехруз Хашматулла. Ісламська філософія права // Актуальні проблеми держави і права / Зб. наук. пр. – Одеса: Юрид. л-ра, 2005. – Вип. 25. – С. 605-609.

20. Бехруз Хашматулла. Философское измерение исламского права // Юридический вестник. – 2006. – № 1. – С. 113-117.

21. Бехруз Хашматулла. Сравнительное правоведение. (К вопросу о его статусе, предмете) // Держава і право: Зб. наук. пр. Юридичні і політичні науки. – К.: Ін-т держави і права ім. В. М. Корецького НАН України. – 2006. – Вип. 33. – С. 503-509.

22. Бехруз Хашматулла. Цивилизационный подход к изучению исламской правовой реальности // Порівняльно-правові дослідження: Українсько-грецький міжнародний наук.-юрид. журнал. – 2006. – № 1. – С. 17-22.

23. Бехруз Хашматулла. Еволюція ісламського правосуддя // Південно-український правничий часопис. – 2006. – № 2. – С. 81-84.

24. Бехруз Хашматулла. Сравнительное изучение исламского права: вопросы методологии // Международное право и проблемы интеграции. – Баку, 2006. – № 2. – С. 44-51.

25. Бехруз Хашматулла. Методология изучения исламского права: аксиологический подход // Юридический вестник. – 2006. – № 4. – С. 92-97.