Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Філософські науки / Релігієзнавство, філософська антропологія, та філософія культури


Кисельов Олег Сергійович. Феномен екуменізму в сучасному християнстві: філософсько-релігієзнавчий аналіз : дис... канд. філос. наук: 09.00.11 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. — К., 2007. — 182арк. — Бібліогр.: арк. 163-182.



Анотація до роботи:

Кисельов О.С. Феномен екуменізму у сучасному християнстві: філософсько-релігієзнавчий аналіз. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.11. – релігієзнавство. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ, 2007.

Дисертація присвячена дослідженню феномену екуменізму у сучасному християнстві. Автор розглядає поняття “екуменізм” і доводить, що воно не є тотожним до поняття “екуменічний рух”, а виступає по відношенню до нього родовим поняттям.

Досліджуються витоки та причини виникнення екуменізму як явища. Серед витоків дисертант виділяє позаконфесійне та міжцерковне співробітництво християн у ХІХ ст. та утворення національних міжконфесійних та міжнародних конфесійних організацій. До головних причин, що сприяли виникненню та розвитку екуменізму дисертант відносить внутрішні фактори (закономірний розвиток християнства) та зовнішні фактори (соціально-культурні та релігійні процеси ХІХ ст.). У дисертації здійснено релігієзнавче обґрунтування поняття “екуменічні відносини” та проаналізовано їхні форми – співпрацю та богословський діалог.

Дисертантом проаналізовано конфесійні розуміння християнської єдності та доведено, що вони детерміновані особливістю екклезіології, що розділяє та чи інша церква. На цій підставі дисертант виділяє три підходи до розуміння християнської єдності. Розвиток екуменізму призвів до того, що відносини між християнськими церквами будуються навколо етичних питань і залежить від соціального, економічного та політичного середовища країни чи регіону. Екуменізм розвинутий у протестантських країнах більш ніж у католицьких. У православних країнах екуменізм знаходиться на етапі становлення. Відповідно в Україні екуменічні відносини лише формуються, що проявляється у виникненні міжконфесійних об’єднань із екуменічним потенціалом та консолідації християн у суспільних питаннях, у протистоянні секулярній, арелігійній культурі.

Ключові поняття: екуменізм, екуменічний рух, екуменічне богослов’я, екуменічні відносини, екуменічний діалог, секуляризація, екклезіологія.

У даному дисертаційному дослідженні відповідно до мети та поставлених завдань досліджено історичні, конфесійні та регіональні особливості екуменізму. На захист виносяться наступні положення:

1. Поняття “екуменізм” та “екуменічний рух” не є тотожними. Поняття “екуменізм” є ширшим за обсягом, тобто включає у себе обсяг поняття “екуменічний рух”. Таким чином, екуменізмом є, по-перше, рух християн, який виступає за їх зближення та єдність, а по-друге, екуменізм є напрямом богослов’я, який розглядає проблему християнської єдності.

2. Виникнення екуменізму, як загальнохристиянської тенденції до об’єднання, необхідно пов’язувати із об’єктивними внутрішніми та зовнішніми факторами. Екуменізм є логічним етапом розвитку християнства, який або призведе до злиття різних конфесійних напрямів християнства, що зробить цю релігію цілісною, або розвине лише елементи християнського віровчення. В обох випадках екуменізм є детермінантою розвитку християнства. Зовнішніми факторами виникнення екуменізму є соціально-культурні та релігійні процеси ХІХ-ХХ ст., науково-технічний прогрес, особливо розвиток технологій, що призвели до уніфікації стилю життя та життєвого світу, культурної конвергенції та зростання соціальної гомогенності. Екуменізм також постає необхідною інтегруючою силою усередині християнства, яка протистоїть процесу секуляризації, а відтак відношення секуляризація-екуменізм визначені як взаємовплив.

3. На підставі того, що екуменізм є видом міжконфесійних та міжцерковних відносин, варто використовувати нове поняття – “екуменічні відносини”. Поняття “екуменічні відносини” є вужчим за обсягом, ніж поняття “міжконфесійні відносини” та “міжцерковні відносини” і визначає спрямованість на зближення та єдність християн. Формами екуменічних відносин є співпраця та екуменічний діалог, в основі яких закладена толерантність. Оскільки, екуменічні відносини відбуваються не лише у релігійній, але й у світській сфері, то, з релігієзнавчої точки зору, вони не завжди є відносинами релігійними. Екуменічний діалог ведеться з чітких конфесійних позицій. Метою екуменічного діалогу як форми екуменічних відносин є досягнення християнської єдності. Цілями екуменічного діалогу можуть виступати: 1) знайомство із іншими церквами або конфесіями; 2) пошук спільних та відмінних елементів у віровченні; 3) подолання віроповчальних відмінностей.

4. Конфесійні позиції щодо проблеми християнської єдності базуються на богословському вченні про церкву – екклезіології. Усього існує три підходи до проблеми: фундаментом для двох є протестантська екклезіологія, а ще один базується на католицько-православному вченні про Церкву. Виходячи з протестантського вчення про видиму та невидиму церкви, сучасні протестантські богослови роблять висновок, що єдність між християнськими церквами та деномінаціями вже існує, а тому метою екуменізму є лише виявлення та гармонізація цієї єдності. Другий підхід є характерним в цілому для протестантської більшості й представлений у спільних документах Всесвітньої ради церков. Його суть – для християнської єдності необхідна згода у фундаментальних питаннях віровчення та здійснення таїнств. Для єдності не є обов’язковим об’єднання церков, але ті мають перебувати у спілкуванні та взаємно визнавати таїнства хрещення та причастя, мирян та священнослужителів. Третій підхід заснований на екклезіологічному положенні, котре поділяють і католики, і православні: християнська єдність можлива лише в лоні єдиної святої соборної апостольської церкви. Єдність у Церкві Христовій можлива лише у разі сповідання єдиного віровчення та здійснення усіх семи таїнств. Важливим також є наявність єпископату та його наступність із ранньою Церквою, перебування у спілкуванні з єпископатом інших церков. Принциповими для православних є визнання вчення семи Вселенських Соборів, для католиків – двадцяти одного Вселенського Собору і верховенства Папи Римського.

5. Розвиток екуменізму призвів до того, що відносини між християнськими церквами та деномінаціями будуються навколо не догматичних, а етико-аксіологічних питань, диференціації цінностей на релігійні та світські, консервативні та ліберальні.

6. Екуменізм залежить від соціального, економічного та політичного середовища тієї чи іншої країни, того чи іншого регіону. Зміна політичних режимів, соціально-економічної ситуації має негативний вплив на інтенсивність екуменічних відносин. Екуменічні відносини розвинуті у протестантських країнах більш ніж у католицьких, в той час як у православних країнах вони знаходиться на етапі становлення. Екуменічні відносини в Україні перебувають у стані формування, що виявляється у появі міжконфесійних об’єднань із екуменічним потенціалом та консолідації християн у суспільних питаннях, у протистоянні секулярній, арелігійній культурі. Формування екуменічних відносин у нашій країні пов’язано із стабілізацію релігійних процесів, завершенням чисельного зростання конфесій та розбудовою релігійної мережі, усвідомленням церквами високого рівня секулярності українського суспільства.

Публікації автора:

  1. Кисельов О.С. Східні католицькі церкви та екуменічний діалог // Вісник Київського національного університету ім. Тараса Шевченка: Філософія. Політологія. – Вип. № 56.– К., 2003. – С. 10-13.

  2. Кисельов О.С. Екуменічна позиція католицької церкви // Вісник СевДТУ. – Вип. 56: Філософія: Зб. наук. пр. – Севастополь, 2004. – С. 157-166.

  3. Кисельов О.С. Взаємовплив секуляризації та екуменізму // Філософська думка. – 2005. – №6. – С. 88-98.

  4. Кисельов О.С. Особливості православного екуменізму // Українське релігієзнавство. – 2006. – №38. – С. 38-46.

  5. Кисельов О.С. Екуменізм як шлях духовного єднання християн // Вісник Київського національного університету ім. Тараса Шевченка: Філософія. Політологія. – Вип. № 42-45. – К., 2002. – С. 288.

  6. Кисельов О.С. Екуменічні ідеї митрополита Андрея Шептицького // Вісник Київського національного університету ім. Тараса Шевченка: Філософія. Політологія. – Вип. № 54-55. – К., 2003. – С. 47-48.

  7. Кисельов О.С. Місіонерська діяльність як причина екуменізму та його камінь спотикання // Актуальні проблеми філософських, політологічних і релігієзнавчих досліджень. Матеріали Міжнародної наукової конференції “ЛЮДИНА – СВІТ – КУЛЬТУРА” (20-21 квітня 2004 року, Київ). – К., 2004. – С. 618-619.

  8. Кисельов О.С. Інтегративний потенціал релігій у сучасному світі // Релігія і соціальні зміни в сучасному суспільстві. Матеріали міжнародної наукової конференції (м. Чернівці, 18-19 квітня 2005 р.). – Чернівці: Рута, 2005. – С. 43-46.

  9. Кисельов О.С. Інституційне об’єднання християнських церков // Шевченківська Весна: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених, присвяченої 60-річчю Великої Перемоги. – Вип. ІІІ: У 2-х част. – Ч. І. Гуманітарні науки. – К.: Логос, 2005. – С. 312-313.

  10. Кисельов О.С. Моделі християнської єдності // Міжнародна наукова конференція “Дні науки філософського факультету – 2005” (26-27 квітня 2005 року): Матеріали доповідей та виступів. – К.: ВПЦ “Київський університет”, 2005. – Ч. ІV. – С. 88-90.

  11. Кисельов О.С. Християнська співпраця та екуменізм // Роль науки, релігії та суспільства у формуванні моральної особистості: Матеріали ХVІ Міжнародної науково-практичної конференції. – Донецьк: ІПШІ “Наука і освіта”, 2005. – С. 49-50.

  12. Кисельов О.С. Про релігійний предмет “Етика віри” у державних школах та консолідацію християнських церков в Україні // Українське релігієзнавство. – №4/2005 (36): Тематичний випуск “Мораль. Релігія. Освіта”. – С. 88-91.

  13. Кисельов О.С. Толерантність як основа екуменічних відносин // Актуальні питання міжконфесійних взаємовідносин в Україні: Збірник наукових матеріалів. – К., 2005. – С. 72-75.

  14. Кисельов О.С. Соціологія екуменізму: небогословські фактори християнської єдності // Дні науки філософського факультету-2006: Міжнародна наукова конференція (12-13 квітня 2006 року): Матеріали доповідей і виступів. – К.: ВПЦ “Київський університет”, 2006. – Ч. ІІІ. – С. 77-79.

  15. Кисельов О.С. На шляху до екуменізму: фактори формування екуменічних відносин в Україні // Релігія і суспільство: нові преференції. Матеріали міжнародної наукової конференції (м. Чернівці, 27-28 квітня 2006 р.). – Чернівці: Рута, 2006. – C. 120-123.

  16. Кисельов О.С. Екуменічна позиція англіканської церкви // Шевченківська Весна: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених, присвяченої 15-й річниці незалежності України. – Вип. ІV: У 3-х част. – Ч. 1 /За заг. ред. проф. О.К. Закусила. – К.: Логос, 2006. – С. 359-361.