Імамвердієв Насимі Алекбер огли. Феномен національного у буденній свідомості суспільства, що трансформується : Дис... канд. наук: 09.00.03 - 2002.
Анотація до роботи:
Імамвердиєв Н.А.Феномен національного у буденній свідомості суспільства, що трансформується. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата філософських наук за спеціальністю 09.00.03 – соціальна філософія та філософія історії. – Південноукраїнський державний педагогічний університет ( м.Одеса ) ім. К.Д.Ушинського, Одеса, 2002.
Дисертація присвячена актуальній в сучасних умовах трансформації суспільства і недостатньо дослідженій проблемі – виявлення особливостей прояву феномена національного у буденній свідомості. Феномен національного розглядається як соціально-філософська категорія в системі інших категорій соціальної філософії, її зміст розкривається через такі поняття, як нація, націоналізм, національна ідея та інші. Представлено визначення поняття “феномен національного”. В структурно-системному аспекті аналізуються особливості буденної свідомості як одного з компонентів та рівнів суспільної свідомості. Характеризуються зміни, що відбулися у національній свідомості на рівні особистості і суспільства, аналізуються різні концепції значущості національної свідомості у процесі становлення і розвитку нації. Визначаються механізми прояву феномена національного у національній культурі та його взаємозвязки з релігією.
У дисертації представлено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукового завдання, сутність якого полягає у розкритті особливостей прояву феномена національного у буденній свідомості в умовах трансформації суспільства. Здійснене дослідження дає можливість в узагальнено-теоретичній формі зробити такі висновки:
соціальні зміни, які відбулися у новоутворених незалежних державах в наслідок трансформаційних процесів, активізували відродження національної свідомості, національної культури, що, в свою чергу, викликало значний інтерес до феномена національного, його сутності, змісту, звязку з іншими соціальними явищами, а також до особливостей прояву його у буденній свідомості;
в такому ракурсі в сучасній соціальній філософії дана проблема досліджена в недостатній мірі, що пояснюється труднощами, зумовленими як багатоаспектністю, багаторівневістю самого феномену національного, так і суперечливістю буденної свідомості, яка, з однієї сторони, характеризується стабільністю, стійкістю стереотипів, що сформувалися в ній, а з другого – легкою податливістю впливам тих змін, що відбуваються в суспільстві, яке трансформується;
феномен національного як соціально-філософська категорія інтегрує в собі зміст інших категорій даного ряду, таких як нація, націоналізм, національна ідея, національний характер, національний менталітет та багатьох інших, які у своїй єдності складають зміст феномена національного, що перебуває у взаємозалежності з трансформаційними процесами в суспільстві;
буденній свідомості, яка є структурним компонентом суспільної свідомості, одним з її рівнів, властиві ті ж основні форми відображення навколишньої дійсності, що і теоретичному, відрізняє буденну свідомість зміст, почуттєво-емоційний характер сприйняття навколишнього світу, базування на життєвому досвіді, безпосередність звязку з буттям людини та ін.; проникнення феномена національного у буденну свідомість активізує його регулятивну функцію у вирішенні багатьох соціально-політичних, економічних, культурних, міжнаціональних проблем;
одним із важливих компонентів феномену національного є національна свідомість, для визначення сутності та функцій якої останнім часом використовуються найрізноманітніші підходи та методи; вона формувалася в процесі становлення нації як вищої форми людської спільноти, сприяючи її ідентичності, виокремленню від інших спільнот, відображаючи в собі національні особливості світосприймання, культури тощо; за ступенем відображення навколишньої дійсності національна свідомість, як і взагалі суспільна свідомість, має теоретичний (державно-політичний, елітний) та буденний рівні; за способом відображення - це національна психологія та національна ідеологія, а за предметом відображення вона також класифікується на всі форми суспільної свідомості - національна політична свідомість, національна економічна свідомість, національна моральна свідомість і т.д.
через буденний рівень національна свідомість включена в безпосереднє буття людей, в їх щоденну життєдіяльність, поведінку, інтереси, потреби тощо; у кожної нації буденний рівень національної свідомості розвинутий відповідно особливостям її історичного шляху, нинішнього суспільного стану, потенційних можливостей на майбутнє; в ній поєднуються свідомі, несвідомі і підсвідомі способи відображення дійсності, які у своїй взаємодії визначають суперечливий характер даного рівня національної свідомості; прояв феномену національного на буденному рівні свідомості виступає універсальним виразником інтересів всієї нації, генератором їх формування і осмислення, одним з важливих компонентів культури;
феномен національного в культурі на буденному її рівні проявляється через національні традиції, звичаї, обряди, декоративно-ужиткове мистецтво, фольклор, народну архітектуру тощо; в систему компонентів національної культури буденного рівня входять також елементи професійної національної культури, які часто являють собою символи нації, її історичного минулого; як в культурі взагалі, так і на буденному рівні національної культури у тісній взаємодії проявляється загальнолюдське, особливе і одиничне, характеризуючи в єдності національну культуру всієї нації, певного регіону території, на якій вона проживає, та специфічні риси народу. Чим глибше і ширше проникає феномен національного у буденний рівень культури, тим вищий рівень всієї культури народу, що свідчить про сприятливі соціально-економічні і політичні умови для її розвитку;
на буденному рівні свідомості найбільш повно і всебічно проявляються взаємозвязки феномена національного і релігії, які властиві були усім етапам становлення і розвитку націй, відображаючись у національних цінностях, духовності особистості і суспільства в цілому, національних ідеалах і т.д.; незалежно від державно-політичної ситуації у будь-якій країні і ставлення держави до релігії, на буденному рівні свідомості завжди зберігаються релігійні норми моралі, властиві для певної нації.
Основні положення роботи викладені в таких публікаціях:
Імамвердиєв Н.А. Головні традиційні погляди на націю й націоналізм // Перспективи. – 2000. – № 2. – С. 96 – 100.
Імамвердиєв Н.А. Християнство та європейська конституційна державність: історія та сучасність // Наукове пізнання: методологія та технологія. – 2001. – № 1. – .114 – 118.
Имамвердиев Н.А. Обыденное сознание и феномен национального в нем // Наукове пізнання: методологія та технологія. – 2001. – № 6. – С.50 – 55.