Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Організація управління, планування і регулювання економікою


Медвідь Михайло Михайлович. Фінансова безпека регіонів України (на прикладі Харківської області) : Дис... канд. наук: 08.00.05 - 2008.



Анотація до роботи:

Медвідь М.М. Фінансова безпека регіонів України (на прикладі Харківської області). – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.05 – розвиток продуктивних сил і регіональна економіка. – Полтавський національний технічний університет ім. Юрія Кондратюка МОН України, Полтава, 2007.

Дисертація присвячена розробленню наукових положень та обґрунтуванню практичних рекомендацій щодо вдосконалення процесу забезпечення фінансової безпеки регіонів. У роботі поглиблено методологію дослідження системи фінансової безпеки регіонів. Обґрунтовано систему показників фінансової безпеки регіонів та визначені їх порогові значення. Запропоновано класифікацію станів фінансової системи регіонів, які розрізняються між собою проявом фінансових загроз та небезпек. Розроблено методику оцінювання стану фінансової системи регіонів, яка полягає у послідовному порівнянні показників фінансової безпеки з їх пороговими значеннями. Удосконалено методику прогнозування стану фінансової системи регіону, зокрема обґрунтовано доцільність використання економетричної модифікації методу багатовимірної лінійної екстраполяції. Оцінено стан

18

фінансової системи Харківської області та здійснено її прогноз.

Дисертація містить нові науково обґрунтовані результати, які розв’язують важливе науково-прикладне завдання – розроблення теоретико-методологічних засад оцінювання фінансової системи регіону та обґрунтування практичних рекомендацій забезпечення його фінансової безпеки. Результати дослідження є підставою для таких висновків:

1. Визначено, що фінансова безпека регіону являє собою стан економічного розвитку регіону, що характеризується необхідними фінансовими ресурсами для задоволення потреб населення регіону, виконання своїх функціональних зобов'язань усіма ланками фінансової системи стосовно захисту його фінансових інтересів, попередження фінансових загроз та небезпек, подолання фінансової кризи та забезпечення ефективного функціонування економіки регіону в цілому.

2. Обґрунтовано необхідність віднесення до принципів регіональної політики принцип своєчасності й адекватності заходів забезпечення фінансової безпеки, пов'язаних із попередженням, нейтралізацією та ліквідацією фінансових загроз і небезпек та захистом фінансових інтересів населення залежно від стану фінансової системи регіону.

3. Здійснено класифікацію станів фінансової системи регіону за ступенем інтенсивності прояву фінансових загроз та небезпек: безпечний – загрози не здатні завдати шкоди регіону; ускладнений – є потенційна можливість завдання

15

шкоди фінансовій системі регіону; загострений – небезпечний стан, який характеризується високою ймовірністю фінансових утрат та посиленням соціальної напруженості в регіоні (можливе виникнення заворушень); екстремальний – небезпечний післяпороговий стан, який характеризується реальною можливістю втрат регіоном продуктивних сил та низькою ймовірністю їх відновлення в короткий термін, реальним чи можливим заподіянням шкоди населенню регіону і навколишньому середовищу (групові порушення громадського порядку, масові безладдя, вибухи, аварії, катастрофи, землетруси, повені, селі, епідемії, епізоотії тощо).

4. Запропоновано оцінювати стан фінансової системи регіону шляхом послідовного порівняння поточних значень показників фінансової безпеки з їх пороговими значеннями (визначеними за допомогою методу Дельфи) у комплексі з аналізом тенденцій зміни цих показників. Оцінювання стану фінансової системи регіону необхідно здійснювати в наступній послідовності: на першому етапі виявляється наявність ознак екстремального стану; на другому – вимірюється стан соціальної напруженості в регіоні порівнянням індексів показників фінансової безпеки регіону з їх пороговими значеннями, тобто виявляються ознаки загостреного стану; на третьому етапі шляхом порівняння показників фінансової безпеки регіону з їх пороговими значеннями визначається, який є стан – безпечний чи ускладнений. На другому етапі також можна визначити ймовірність виникнення масових заворушень у регіоні. Запропонована методика дає можливість не тільки визначити стан фінансової системи конкретного регіону, а й виявити показники, значення яких вийшли за поріг безпечного стану, тобто відображає проблеми забезпечення безпеки в регіоні.

5. Обґрунтовано доцільність встановлення ефективності регіональної політики забезпечення фінансової безпеки шляхом порівняння диспропорцій регіонів у часі. Групування регіонів здійснено за методом кластерного аналізу, а кількість кластерів визначено на основі інформаційної теорії К. Шеннона.

6. Прогнозування стану фінансової системи регіону повинно ґрунтуватися на таких же самих принципах, що й запропонована методика оцінювання, на основі зіставлення критеріїв оцінки фінансової безпеки регіону. Застосування класичних методів прогнозування дозволяє визначити значення показників фінансової безпеки регіону на майбутній період, але не дає можливості встановити порогові значення цих показників через відсутність необхідної інформації. Доведено, що з причин невизначеності порогових значень показників фінансової безпеки регіону у наступних періодах доцільно використовувати економетричну модифікацію методу багатовимірної лінійної екстраполяції. Для здійснення прогнозу стану фінансової безпеки регіону запропонованим методом обґрунтовано необхідність розробки моделей декомпозиції часових рядів обраних показників.

7. Комплексно досліджено стан фінансової системи Харківської області. За запропонованою методикою поточний стан фінансової системи регіону в

16

2006 р. оцінено як безпечний. На основі прогнозованої позитивної динаміки показників фінансової безпеки (крім показників "Матеріальні втрати регіону внаслідок вчинення економічних злочинів" та "Коефіцієнт покриття експортом імпорту") її перспективний стан на 2007–2008 рр. визначено як безпечний. Застосування методичних підходів оцінювання та прогнозування стану фінансової системи регіону створює необхідну інформаційну базу для прийняття рішень щодо заходів забезпечення фінансової безпеки.

8. Визначено, що для забезпечення регіональної політики фінансової безпеки обласною державною адміністрацією та регіональними управліннями центральних органів виконавчої влади необхідно систематично здійснювати моніторинг стану фінансової системи. Для цього здійснено розподіл системи повноважень між суб’єктами фінансової безпеки на державному та регіональному рівні, запропоновано заходи щодо попередження, нейтралізації та ліквідації негативних факторів фінансової системи регіону.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях

  1. Медвідь М.М. Фінансова безпека регіону: інтереси, загрози, індикатори, заходи щодо забезпечення фінансової безпеки // Вісн. ХНУ ім. В.Н. Каразіна. Екон. сер. – 2005. – № 668. – С. 187-191.

  2. Медвідь М.М. Визначення переліку показників для оцінювання стану фінансової безпеки регіонів // Культура народів Причорномор’я. – 2006. – № 95. – С. 144-149.

  3. Червяков І.М., Медвідь М.М. Аналіз та оцінка стану фінансової безпеки регіонів // Проблеми системного підходу в економіці: Зб. наук. пр. – К., 2006. – Вип. 18. – С. 110-115. (Особистий внесок автора: обґрунтовано визначення кількості кластерів при групуванні регіонів за схожістю їх значень показників фінансово безпеки).

  4. Червяков І.М., Медвідь М.М. Методика оцінювання стану фінансової безпеки регіонів // Вісн. ХНУ ім. В.Н. Каразіна. Екон. сер. – 2006. –№ 743. – С. 79-83. (Особистий внесок автора: розробка методики оцінювання стану фінансової безпеки регіону).

Статті в інших наукових виданнях

  1. Червяков І.М., Медвідь М.М. Визначення рівня фінансової безпеки держави // Право і безпека. – 2005. – Т. 4. – № 1. – С. 168-169. (Особистий внесок автора: розробка методики оцінювання стану фінансової безпеки держави).

  2. Медвідь М.М. Вплив соціальної напруженості на фінансову безпеку регіону // Право і безпека. – 2006. – Т. 5. – № 4. – С. 170-173.

  3. Белай С.В., Медвідь М.М. Прогнозування оперативної обстановки шляхом оцінювання соціальної напруженості в регіоні // Зб. наук. пр. НА ДПС

17

  1. України. – Хмельницький, 2007. – Ч. ІІ. – № 38. – С. 8-10. (Особистий внесок автора: визначено перелік показників соціальної напруженості регіону, розроблено методику оцінювання соціальної напруженості в регіоні, здійснено кластерний аналіз регіонів за соціальною напруженістю).

Матеріали наукових конференцій

  1. Червяков І.М. Медвідь М.М. Фінансова безпека як складова економічної безпеки держави // Вісті Кримінологічної асоціації України. Альманах. – Х., 2004. – Вип. 1. – С. 125-130.

  2. Червяков І.М., Медвідь М.М. Фінансова злочинність, як загроза фінансовій безпеці держави // Проблеми забезпечення внутрішньої безпеки держави: Зб. тез наук.-практ. конф., 1 лютого 2005 р. – Х.: ВІ ВВ МВС України, 2005. – С. 46-47.

  3. Медвідь М.М. Фінансові атаки та злочини, заходи щодо забезпечення фінансової безпеки регіону // Актуальні проблеми протидії економічній злочинності, тінізації та корупції в умовах формування ринкової економіки в Україні: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф., 30 вересня 2005 р. – Л.: Львів. держ. ун-т внутрішніх справ, 2006. – С. 92-94.

  4. Медвідь М.М. Класифікація регіонів за станом фінансової безпеки // Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. "Загальноекономічні та фінансові аспекти формування інноваційного потенціалу регіону", 29-30 березня 2007 р. – Полтава: ПолтНТУ, 2007. – С. 54-56.