Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Фінанси, грошовий обіг і кредит


Фрадинський Олександр Анатолійович. Фінансові домінанти тіньової економіки : Дис... канд. екон. наук: 08.04.01 / Хмельницький національний ун-т. — Т., 2006. — 202арк. + дод. — Бібліогр.: арк. 189-202.



Анотація до роботи:

Фрадинський О. А. Фінансові домінанти тіньової економіки. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.04.01 – фінанси, грошовий обіг і кредит. – Тернопільська академія народного господарства, Тернопіль, 2006.

У дисертації здійснено комплексне дослідження фінансових аспектів функціонування тіньової економіки з огляду на її негативний вплив на стан державних фінансів. Охарактеризовано економічну суть категорії “тіньова економіка”, критичний проаналізовані трактування цього явища, запропоновані провідними дослідниками. Вказано основні передумови існування тіньової економіки.

Розкрито суть податкових і бюджетних деліктів, вказано основні причини їх виникнення, здійснено їх поділ за класифікаційними ознаками. Зроблено висновок про значний негативний вплив деліктів на стан державних фінансів. Досліджено фіскальні аспекти вітчизняного тіньового процесу роздержавлення власності.

Зроблено висновок про те, що найоптимальнішою схемою “відмивання” тіньових капіталів є їх легалізація із використанням офшорних юрисдикцій. Проведено розрахунки масштабів тіньової економіки України та удосконалено економіко-математичне моделювання поведінки платників податків.

У дисертаційному дослідженні вирішено важливе науково-теоретичне, методичне та практичне завдання щодо вироблення фінансової стратегії обмеження масштабів тіньової економіки. Проведене дослідження дало можливість сформулювати такі висновки, узагальнень та пропозиції.

1. З метою вдосконалення понятійного апарату в науковий обіг введено визначення тіньової економіки як сфери задоволення постійно зростаючих потреб суспільства, які в силу ресурсних, правових та морально-етичних критеріїв не можуть бути забезпечені державою. Виокремлено з позицій фінансової науки основну передумову виникнення та прогресування тіньової економіки, яка полягає у величині централізованих фондів грошових коштів держави, законодавчо встановлених методах і джерелах їх формування та ступеня ефективності використання.

2. У науковій роботі доведено, що необхідною умовою функціонування тіньової економіки є наявність тіньових фінансів – економічних відносин, пов’язаних із процесами формування, розподілу і використання централізованих і децентралізованих тіньових фондів грошових коштів у процесі розподілу та перерозподілу утвореної поза межами офіційної економіки вартості. Автор з’ясував, що кінцевою метою тіньової діяльності є формування тіньового капіталу, що відрізняється від офіційного за такими ознаками: вищою мобільністю, більшим рівнем доходності та швидшими темпами обігу, використанням переважно у готівковій формі та необхідністю легалізації, якщо метою є його використання в офіційному секторі економіки.

3. У процесі проведеного критичного аналізу наявних методик розрахунку обсягів тіньової економіки з’ясовано, що жодна із них не забезпечує отримання результатів із високим ступенем достовірності. Це пояснюється такими суб’єктивними та об’єктивними факторами: різним розумінням суті об’єкта та його меж; використанням різних, за своїм родом, розрахункових показників; відсутністю достовірної статистичної інформації та неможливістю визначення обсягів кримінальної складової тіньової економіки. У роботі запропоновано власні підходи до оцінювання вартісних і відносних масштабів тінізації економіки України: перший базується на співвідношенні між потенційними і фактичними надходженнями податку на додану вартість до бюджету, а другий – на різниці між темпами зростання готівки та офіційного ВВП.

Основні висновки і результати практичного характеру полягають у наступному.

4. Моніторинг результатів діяльності органів фінансового контролю України (Державної податкової та контрольно-ревізійної служб, Рахункової палати Верховної Ради) підтвердив зростання вартісних масштабів фінансових деліктів у державі. Цей факт зумовлює вивчення основних схем переливання фінансових ресурсів із офіційної економіки у тіньовий сектор. З огляду на це автор проаналізував основні методи ухилення від оподаткування, дійшов висновку про те, що значна їх частка базується на використанні існуючих податкових преференцій та залученні до тіньових схем суб’єктів та інструментів фінансового ринку. Дослідження практичних аспектів здійснення бюджетного фінансування підтверджує тенденцію щодо активного залучення у середовище тіньової економіки видаткової частини бюджетної системи держави. Основним джерелом формування тіньових капіталів у цій сфері є недосконалий механізм адміністрування та порядку відшкодування ПДВ із бюджету, якому сприяє використання фіктивних підприємницьких структур для формування від’ємного сальдо з ПДВ.

  1. Установлено, що характерною ознакою процесу роздержавлення власності в Україні є непрозорий характер його проведення в інтересах кількох фінансово-промислових груп. Доведено, що такий вид тіньової діяльності розвивався в нашій країні за двома основними напрямками – приватизація майна і приватизація доходу підприємств, а основні схеми передачі права власності в державі ґрунтувалися на додатковій емісії акцій, виведенні активів з-під контролю підприємства, штучному банкрутстві, особливих умовах приватизації трудовим колективом, укладенні угод про особливі умови співпраці.

  2. Важливою загальнодержавною проблемою, без вирішення якої, на думку автора, неможливо обмежити масштаби тіньового бізнесу, є протидія легалізації тіньових капіталів, отриманих злочинним шляхом. У роботі з’ясовано основні схеми легалізації тіньових коштів, серед яких найпоширенішими є вивезення капіталу та подальша його легалізація в межах офшорних юрисдикцій; використання мережі фізичних та юридичних осіб, зайнятих у сфері надання робіт, послуг за готівкові кошти; створення підприємницьких структур, виробничу діяльність яких важко проконтролювати – консалтингових, маркетингових, охоронних фірм; проведення валютних операцій через мережу обмінних пунктів; використання страхового, інвестиційного та грального бізнесу.

7. Необхідною умовою забезпечення розробки економічних та правових заходів обмеження впливу тіньової економіки на вітчизняне суспільство є визначення її реальних обсягів. Проведені на основі наявних і запропонованих у роботі методик розрахунки показали зростання тіньової активності в абсолютному вимірникові та її відносне зменшення щодо офіційних макроекономічних показників (окрім податкового та модифікованого готівкового методів). Значна розбіжність отриманих результатів пояснюється використанням у розрахунках різних за своєю суттю показників: споживання електроенергії, доходи та витрати домогосподарств; агрегатів грошової маси; обсяги сплачених податків і відпрацьованого робочого часу.

8. З метою обмеження масштабів тіньової економіки та її впливу на українське суспільство, на нашу думку, доцільно:

8.1. Реформувати чинну систему оподаткування за такими напрямками: ввести єдиний соціальний податок, диференційований залежно від небезпеки виробництв, із перенесенням частини соціального тягаря із роботодавців на найманих робітників шляхом розподілу суми соціального внеску між ними; переглянути чинний механізм визначення валових витрат як основного каналу переливання фінансових ресурсів у тіньову економіку, що досягається шляхом формування фіктивних витратних фінансово-господарських операцій: рекламно-презентаційних, маркетингових, охоронних, страхових тощо; перейти на касовий метод визначення податкового зобов’язання та податкового кредиту з ПДВ, валових доходів і валових витрат з податку на прибуток; для підтримання розвитку та становлення малого підприємництва в Україні законодавчо встановити спрощену систему оподаткування на перші три роки діяльності підприємця, при цьому до фізичних осіб застосовувати плаваючу ставку податку, яка б дорівнювала сумі податків і соціальних нарахувань, що сплачуються із мінімальної заробітної плати, а юридичним особам встановити граничний квартальний обсяг виручки в сумі, яка не перевищує 25% від величини діючого вартісного критерію переходу на спрощену систему оподаткування.

8.2. Амністувати тіньові капітали, отримані з джерел некримінального походження, шляхом знищення податкових декларацій та оподаткування амністованих доходів фізичних осіб за ставкою 13, а юридичних – 25%. Переглянути розміри штрафних санкцій у разі виявлення фактів легалізації тіньових капіталів: мінімальний рівень штрафу пропонуємо встановити у розмірі діючого кількісного критерію визначення сумнівності фінансової операції, а максимальний – величиною найбільшої фінансової санкції за порушення податкового законодавства.

8.3. З метою обмеження суб’єктивізму при прийнятті рішень у сфері державного управління необхідно зменшити рівень державного втручання в економіку; мінімізувати вплив адміністративного фактора у сфері надання податкових пільг та інших економічних преференцій; розробити реально діючий механізм реєстрації суб’єктів господарювання, так зване “єдине вікно”; збільшити мотиваційний фактор для управлінців шляхом підвищення заробітної плати та законодавчого встановлення додаткової винагороди, яка залежатиме від величини виявленого чиновником фінансового порушення.

9. Важливим напрямком удосконалення фінансової стратегії обмеження обсягів тіньової економіки є економіко-математичне моделювання девіантної поведінки платників податків. Наведена у дисертації модель, що враховує величину реального доходу; обсяги оподатковуваного доходу; сумарні тіньові витрати; ставку оподаткування; розмір штрафних санкцій; ймовірність виявлення тіньової діяльності дає змогу виокремити та проаналізувати вплив стимулюючих факторів щодо приховування доходів від оподаткування.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях

  1. Фрадинський О. А. Передумови розвитку тіньової економіки в Україні і світі // Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. Серія: Економіка. – 2002. – № 11. – С. 41–44 (0,4 д. а.).

  2. Фрадинський О. А. Тіньова економіка: сутність, складові елементи, причини та закономірності розвитку // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. Серія: Економічні науки. – 2002. – № 2. – С. 62–66 (0,5 д. а.).

  3. Фрадинський О. А. Сутність, функції та характеристика складових елементів тіньового сегмента радянської економіки // Вісник Технологічного університету Поділля. Ч. 1: Економічні науки. – 2002. – № 2. – С. 239–243 (0,45 д. а.).

  4. Фрадинський О. А. Використання податкових пільг в процесі легальної мінімізації податкових платежів // Вісник Технологічного університету Поділля. Ч. 2: Економічні науки. – 2003. – № 6. – С. 214– 219. (0,55 д. а.).

  5. Фрадинський О. А. Протидія відмиванню “брудних” грошей в Україні // Вісник Технологічного університету Поділля. Ч. 2: Економічні науки. – Т. 1. – 2004. – № 6. – С. 166– 172 (0,7 д. а.).

  6. Фрадинський О. А. Соціально-економічні аспекти корупції в Україні // Світ фінансів. – 2005. – Вип. 2.– С. 165– 176 (0,75 д. а.).

  7. Фрадинський О. А. Сутність та спонукальні передумови ухилення від оподаткування в Україні // Вісник Хмельницького національного університету. Ч. 2., Т. 1: Економічні науки. – 2005. – № 4. – С. 154–160 (0,6 д. а.).

  8. Фрадинський О. А., Шавкун В. М. Аналіз окремих підходів до визначення обсягів тіньової економіки в Україні // Вісник Технологічного університету Поділля. Т. 1: Економічні науки. – 2003. – № 2. – С. 63–66 (0,35 д. а.). (Особистий внесок автора 0,3 д. а., проведено аналіз облікових концепцій і розрахунок масштабів тіньової економіки в Україні).

В інших виданнях

  1. Фрадинський О. А. Особливості легальних схем ухилення від сплати податків в Україні // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “Реформування фінансово-кредитної системи і стимулювання економічного зростання”. – Луцьк, 2003. – С. 175–176 (0,15 д. а.).

  2. Фрадинський О. А. Роль видаткової частини бюджетної системи в процесі утворення тіньових капіталів // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “Реформування фінансово-кредитної системи і стимулювання економічного зростання”. – Луцьк, 2004. – С. 53–55 (0,15 д. а.).

  3. Фрадинський О. А. Особливості тіньового приватизаційного процесу в Україні // Економічні проблеми адаптації та розвитку вищої школи в умовах ринку: Збірник наукових праць. Ч. 1. Донбаський гірничо-металургійний інститут. – Алчевськ, 2004. – С. 216–223 (0,35 д. а.).

  4. Фрадинський О. А. Макроекономічна характеристика тіньової економічної діяльності // Наука молода: Збірник наукових праць Ради молодих учених Тернопільської академії народного господарства. – Тернопіль, 2004. – № 2. – С. 128 – 132 (0,5 д. а.).

  5. Фрадинський О. А., Форкун І. В. Моделювання девіантної поведінки суб’єктів господарювання // Збірник тез доповідей ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції молодих учених “Економічний і соціальний розвиток України в ХХІ столітті”. Ч. 2. – Тернопіль, 2006. – С. 298–300 (0,1 д. а.). (Особистий внесок автора – 0,05 д. а., запропоновано механізм побудови функції корисності).