Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Фінанси, грошовий обіг і кредит


Слободяник Юлія Борисівна. Фінансовий механізм функціонування підприємств пасажирського автотранспорту в сучасних умовах : дис... канд. екон. наук: 08.04.01 / Національний банк України. — Суми, 2005. — 194арк. — Бібліогр.: арк. 160-178.



Анотація до роботи:

Слободяник Ю.Б. Фінансовий механізм функціонування підприємств пасажирського автотранспорту в сучасних умовах. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.04.01 – фінанси, грошовий обіг і кредит. – Українська академія банківської справи, Суми, 2005.

Дисертацію присвячено розв’язанню теоретичних, методологічних та практичних проблем функціонування підприємств пасажирського автотранспорту в сучасних умовах. У дисертаційній роботі досліджено роль транспортної галузі в економіці України, проблеми та протиріччя, що негативно впливають на стабільну роботу пасажирських автопідприємств. Обґрунтовано науково-методичний підхід до побудови фінансового механізму функціонування підприємств пасажирського автотранспорту, який полягає в поєднанні методів і важелів фінансового механізму підприємства і державного механізму управління фінансами. З урахуванням особливостей функціонування і фінансування пасажирського автотранспорту запропоновано використання контрактного фінансування як механізму збалансування інтересів суб’єктів пасажирського автотранспортного ринку.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової задачі, що виявляється в обґрунтуванні та впровадженні нових методів та підходів до побудови фінансового механізму функціонування підприємств пасажирського автотранспорту з метою забезпечення їх стабільної роботи у ринкових умовах господарювання.

Основні висновки виконаного дисертаційного дослідження полягають у наступному:

1. Незважаючи на дослідження загальних проблем фінансового механізму та особливостей його функціонування в різних галузях і сферах економіки, наукових досліджень стосовно фінансового механізму функціонування підприємств пасажирського автотранспорту поки що недостатньо. Існуючі дослідження базуються на планово-дотаційному механізмі фінансування і функціонування пасажирського автотранспорту та не враховують протиріччя інтересів суб’єктів ринку пасажирського автотранспорту. Перехід країни до ринкових умов господарювання виявив проблеми фінансування пасажирського автотранспорту, вирішення яких пов’язано з функціонуванням фінансового механізму підприємств пасажирського автотранспорту.

2. Вирішення проблем функціонування, стимулювання діяльності та вплив на розвиток пасажирського автотранспорту здійснюється на двох рівнях – держави та конкретного суб’єкта господарювання. Однією з умов беззбиткового функціонування пасажирських автопідприємств є державна підтримка їх діяльності. Це пов’язано з тим, що підприємства пасажирського автотранспорту виконують соціальну функцію держави: перевозять окремі категорії населення за пільговими тарифами або безоплатно та діють в умовах регульованих тарифів.

3. Запропоновано структурно-цільову схему фінансового механізму функціонування підприємств пасажирського автотранспорту, що включає пов’язані між собою методи і важелі фінансового механізму підприємства і державного механізму управління фінансами.

4. Визначено, що фінансовий механізм функціонування підприємств пасажирського автотранспорту повинен враховувати інтереси учасників ринку пасажирських автоперевезень. Дослідження інтересів виявило їх протиріччя, узгодження яких запропоновано здійснювати через контрактне фінансування, яке полягає в закріпленні фінансових відносин між замовником послуг та перевізниками в умовах контракту. Застосування контрактного фінансування дозволить забезпечити ясність та прозорість умов функціонування пасажирських перевізників, впевненість останніх в результатах своєї роботи та можливості контролю з боку держави за їх роботою.

5. В рамках контрактного фінансування повинні знайти відображення такі види фінансових відносин між державою (як замовником послуг) та перевізниками: надання компенсації перевізникам за виконання ними соціальної функції – безоплатного перевезення пільгових категорій населення; забезпечення інвестиційних програм оновлення рухомого складу; розрахунок різних варіантів цін на автопослуги.

6. Враховуючи економічну ситуацію в країні, слід зазначити, що ні держава, ні автопідприємства не в змозі взяти на себе витрати на придбання рухомого складу в повному обсязі. Тому відповідно до контрактного фінансування розроблено альтернативну схему запровадження лізингу в галузі пасажирського автотранспорту, при цьому витрати на придбання техніки обґрунтовано розподіляються між перевізником та бюджетом.

7. Аналіз діяльності автотранспортних підприємств за останні роки показує, що на сьогодні структура тарифу не відповідає вимогам ринку. Державне регулювання тарифів узгоджується з обов’язковою компенсацією втрат доходів підприємств від перевезень пільгових категорій громадян. Але фіксація тарифів негативно впливає на доходи автопідприємств. Встановлення жорстких тарифних обмежень позбавляє підприємства можливості займатися власною політикою ціноутворення. Запропонований механізм формування ціни на автотранспортні послуги надає можливість поєднати соціальні інтереси держави та економічні інтереси АТП для забезпечення сталого розвитку галузі та задоволення потреб населення у перевезеннях.

8. Внаслідок практично повного зносу існуючого рухомого складу в структурі собівартості така стаття витрат як амортизаційні відрахування є незначною. У зв’язку з цим обґрунтовано введення інвестиційної складової в ціну автопослуги з обов’язковим контролем з боку державних органів управління, що її затверджують, за цільовим використанням отриманих коштів.

Публікації автора:

У фахових виданнях

  1. Пликус И.И., Слободяник Ю.Б. Системный подход к формированию модели финансового механизма автотранспортного предприятия // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2002. – Вип. 130. – С. 177-183.

  2. Слободяник Ю.Б. Особливості організації фінансів автотранспортних підприємств // Механізм регулювання економіки, економіка природокористування, економіка підприємства і організація виробництва. – 2002. – № 3-4. – С. 344-348.

  3. Слободяник Ю.Б. Актуальні проблеми реформування галузі автомобільного транспорту у перехідний період // Экономические проблемы и перспективы стабилизации экономики Украины. Актуальные проблемы реформирования экономики в регионе: Сб. науч. трудов. – Донецк, 2002. – С. 125-127.

  4. Плікус І.Й., Слободяник Ю.Б. Механізм формування ціни на послуги пасажирського автотранспорту // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. – Вип. 184. – Т. 3. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2003. – С. 588-594.

  5. Слободяник Ю.Б. Фінансовий лізинг в галузі пасажирського автотранспорту // Регіональні перспективи. – 2003. – № 7-8. – С. 85-88.

  6. Слободяник Ю.Б. Створення моделі забезпечення стабільної роботи підприємств пасажирського автотранспорту // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. – Вип. 192. – Т. 4. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. – С. 1044-1051.

  7. Слободяник Ю.Б. Розробка балансу інтересів у системі “держава – автотранспортне підприємство – споживачі послуг” // Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України: Зб. наук. праць. Т. 10. – Суми: ВВП “Мрія-1” ЛТД, УАБС. – 2004. – С. 216-222.

В інших наукових виданнях

  1. Плікус І.Й., Слободяник Ю.Б. Особливості функціонування фінансового механізму підприємств // Економіка. Фінанси. Право. – 2003. – № 4. – С. 18-23.

У матеріалах наукових конференцій

  1. Пликус И.И., Слободяник Ю.Б. Системный подход к управлению финансовыми ресурсами автотранспортных предприятий // Проблеми формування і розвитку фінансово-кредитної системи України: Зб. наук. статей за матеріалами ІІ міжвузівської науково-практичної конференції студентів та молодих вчених. – Харків: Штріх, 2002. – С. 243-245.

  2. Плікус І.Й., Слободяник Ю.Б. Проблеми формування тарифів на пасажирські автотранспортні перевезення // Матеріали Другої всеукраїнської науково-практичної конференції “Україна наукова 2002”. – Т. 6. Економіка. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2002. – С. 38-40.

  3. Слободяник Ю.Б. Особливості фінансового менеджменту в галузі автомобільного транспорту // Сучасні технології ведення бізнесу в Україні: Матеріали І Всеукраїнської конференції студентів і аспірантів. – К.: “Економіка і право”, 2002. – С. 113-115.

  4. Слободяник Ю.Б. Тарифи як структурний елемент системи фінансового механізму автотранспортних підприємств // Праці Другої міжнародної третьої всеукраїнської наукової конференції студентів та молодих учених “Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання”. Частина 1. – Донецьк: ДонНУ, 2002. – С. 319-322.

  5. Слободяник Ю.Б. Інформаційне забезпечення стабільної роботи підприємств пасажирського автотранспорту // Праці Четвертої міжнародної наукової конференції студентів та молодих учених “Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання”. – Донецьк: ДонНУ, 2003. – С. 286-288.

  6. Слободяник Ю.Б. Методи державної підтримки стабільної роботи підприємств пасажирського автотранспорту // Сучасні проблеми гуманізації та гармонізації управління. Матеріали 4-ї Міжнародної міждисциплінарної науково-практичної конференції. – Харків: Українська асоціація “Жінки в науці та освіті”, Харківський національний університет ім. В.Н. Каразіна, 2003. – С. 40-41.

  7. Слободяник Ю.Б. Принципи формування ефективно функціонуючого фінансового механізму автотранспортних підприємств // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта 2003”. Т. 21. Економіка. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С. 51-53.

  1. Слободяник Ю.Б. Фінансовий лізинг в галузі пасажирського автотранспорту // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених “Фінансово-кредитна система України: проблеми та шляхи їх вирішення”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – С. 184-186.

  2. Слободяник Ю.Б. Лізингові відносини в галузі пасажирського автотранспорту // Зб. матеріалів Першої всеукраїнської науково-практичної конференції вчених, викладачів, практичних працівників “Розвиток фінансово-кредитної системи України в умовах ринкових трансформацій”. – Вінниця: “Універсам” – “Ландо ЛТД”, 2003. – С. 228-230.

  3. Слободяник Ю.Б. Договір між державою та перевізником – основа стабільної роботи пасажирського автотранспорту // Матеріали VII Міжнародної науково-практичної конференції “Наука і освіта 2004”. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – С. 15-17.

  4. Слободяник Ю.Б. Контрактне фінансування як елемент фінансового механізму підприємств пасажирського автотранспорту // Зб. тез доповідей VII Всеукраїнської науково-практичної конференції “Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України”. – Суми, УАБС, 2004. – С. 109-110.