Гуменна Ольга Андріївна. Фізіологічні характеристики організму дітей молодшого шкільного віку в різних умовах навчання : дис... канд. біол. наук: 03.00.13 / Київський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. - К., 2006.
Анотація до роботи:
Гуменна О.А. Фізіологічні характеристики організму дітей молодшого шкільного віку в різних умовах навчання. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата біологічних наук за спеціальністю 03.00.13 – фізіологія людини і тварин. – Київський національний університет імені Тараса Шевченка. - Київ, 2005.
Дисертація присвячена дослідженню фізіологічних характеристик організму дітей молодшого шкільного віку, які навчаються в інноваційному навчально-виховному закладі – прогімназії і в загальноосвітній школі.
Розроблений і впроваджений системний підхід на основі комплексу адекватних методичних прийомів моніторингу функціонального стану дітей молодшого шкільного віку за показниками, які мають тісні кореляційні зв’язки.
Встановлено, що збільшення обсягу розумового навантаження прогімназистів сприяє більш інтенсивному формуванню, порівняно зі школярами, функціональної рухливості нервових процесів і продуктивності розумової діяльності протягом навчання в початкових класах. Виявлено, що процес навчання в прогімназії призводить до вираженого стомлення вже в середині навчального дня. За період навчання в інноваційному закладі освіти збільшується кількість учнів із незадовільним функціональним станом серцево-судинної системи, зростає чисельність дітей і з іншими вегетативними порушеннями, тривогою і порушеннями сну.
Розроблена і впроваджена система оптимізації навчально-виховного процесу в інноваційному навчально-виховному закладі, доведена її ефективність.
У становленні фізіологічних характеристик учнів молодшого шкільного віку прогімназії та загальноосвітньої школи виявлені особливості розвитку та формування антропометричних, фізіометричних, психофізіологічних показників і емоційного стану прогімназистів порівняно зі школярами, що в основному, обумовлено більш високим розумовим навантаженням у прогімназії.
Фізичний розвиток прогімназистів у віці 6-10 років характеризується рівномірним річним приростом зросту і маси тіла з віком, на відміну від стрибкоподібного приросту цих параметрів у школярів.
Вікова динаміка показників функціонального стану серцево-судинної системи, за індексом Робінсона, визначається зменшенням кількості учнів прогімназії із задовільними значеннями цих параметрів, порівняно з нормою, і відсутністю таких змін в учнів загальноосвітньої школи.
В учнів молодшого шкільного віку виявлені найбільш інтенсивні зміни за показниками продуктивності розумової діяльності та функціональної рухливості нервових процесів, причому у прогімназистів зміни функціональної рухливості нервових процесів порівняно з початком навчання відбуваються більш інтенсивно (приріст складає 64,82%), ніж в учнів загальноосвітньої школи (приріст складає 36,84%).
З’ясовано, що учні прогімназії характеризуються вірогідно кращими показниками короткочасної пам’яті на числа, у порівнянні з учнями загальноосвітньої школи; при цьому обсяг короткочасної слухової пам’яті на слова та зорової на фігури збільшувався протягом двох перших років навчання. У прогімназистів такі зміни відповідно становили 10,95% і 38,58%, а у школярів – 21,61% і 21,33% (р<0,05).
Розумова працездатність прогімназистів характеризується несприятливою денною динамікою, порівнянно зі школярами, за рахунок виникнення втоми вже всередині дня. Зростання відхилень за шкалами вегетативних розладів, астенії, порушення сну і тривоги, обумовлених надмірним психоемоційним і розумовим навантаженням в умовах інтенсифікації навчального процесу, зумовлює необхідність застосування для прогімназистів додаткових заходів, спрямованих на оптимізацію навчальних навантажень.
Розроблений і впроваджений комплекс адекватних прийомів моніторингу та корекції функціональних станів учнів прогімназії молодшого шкільного віку за параметрами фізичного здоров’я і психоемоційними характеристиками дозволив оптимізувати навчальний процес прогімназистів.
Упровадження комплексу заходів з оптимізації навчального процесу в режим дня сприяло зменшенню стомлення, стабілізації продуктивності розумової діяльності й уваги учнів прогімназії впродовж навчального дня, а протягом навчального року забезпечувало інтенсивне збільшення функціональної рухливості нервових процесів і обсягу короткочасної пам’яті та стабілізацію психоемоційного стану.
Публікації автора:
Гуменна О.А., Єжова О.О., Гараніна О.Я. Дослідження динаміки розвитку короткочасної слухової й зорової пам’яті у дітей 8-9 років // Вісник Луганського державного педагогічного університету ім. Тараса Шевченка. – Серія біологічні науки. – Луганськ: ЛДПУ, 2004. – №6. – С. 47-54. (Особистий внесок здобувача полягає в теоретико-методичних узагальненнях, висвітленні основного змісту наукової праці, підготовці матеріалів до друку).
Гуменна О.А., Єжова О.О., Гараніна О.Я. Емоційний стан учнів початкових класів // Науковий вісник Волинського державного університету імені Лесі Українки. – Луцьк: ВДУ, 2005. – №7. – С. 22-26. (Особистий внесок здобувача полягає в теоретико-методичних узагальненнях, висвітленні основного змісту наукової праці, підготовці матеріалів до друку).
Гуменна О.А., Єжова О.О. Вплив навчального навантаження на перебіг адаптаційних реакцій дітей початкових класів // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. Біологічні науки, 2005. – №6. – С.42-47.
Гуменна О.А., Єжова О.О. Стан здоров’я дітей молодшого шкільного віку гімназії №1 м. Сум // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2003. – №8. – С. 13-20.
Гуменна О.А., Єжова О.О. Впровадження оздоровчих заходів у гімназії №1 м. Сум // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – Харків: ХДАДМ (ХХПІ), 2003. – №20. – С. 18-26.
Гуменна О.А., Єжова О.О. Дослідження динаміки розвитку пам’яті дітей молодшого шкільного віку під впливом різних умов навчання // Науковий вісник Волинського державного університету імені Лесі Українки. – Луцьк: ВДУ, 2004. – №5. – С. 34-39.
Гуменна О. Фізичний розвиток дітей першого класу загальноосвітньої школи та прогімназії // Молода спортивна наука України. Збірник наукових статей з галузі фізичної культури та спорту. Вип. 5. – Львів: ЛДІФК, 2001. – Т. ІІ. – С. 11-14.
Гуменна О.А. Фізичний розвиток дітей молодшого шкільного віку загальноосвітньої школи та прогімназії // Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту школярів та студентів України. Матеріали Всеукраїнської студентської наукової конференції. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2001. – С. 148-155.
Гуменна О.А., Єжова О.О. Шляхи оздоровлення дітей молодшого шкільного віку // Сучасні проблеми медичної та фізичної реабілітації: Матеріали І Сумської обласної науково-практичної конференції. – Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2003. – С. 11-14.
Гуменна О.А., Єжова О.О. Оздоровчі заходи для дітей молодшого шкільного віку в умовах загальноосвітніх навчально-виховних закладів // Формування здоров’я школярів в умовах навчально-виховного закладу. Матеріали обласної науково-практичної конференції. – Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2004. – С. 22-26.
Гуменна О.А., Єжова О.О. Оздоровлення дітей молодшого шкільного віку в умовах загальноосвітніх навчально-виховних закладів: Методичні рекомендації. – Суми: СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2003. – 56 с.
Гуменна О.А. Оцінка режиму дня дітей молодшого шкільного віку // Молода спортивна наука України: Збірник наукових праць з галузі фізичної культури та спорту. Вип. 6. – Львів: ВД «Панорама», 2002. - Т. І. – С. 209-212.
Гуменна О.А., Єжова О.О. Формування психофізіологічних характеристик дітей молодшого шкільного віку під впливом різних умов навчання // Адаптаційні можливості дітей та молоді: Матеріали V науково-практичної міжнародної конференції. – Одеса: ПДПУ імені К.Д. Ушинського, 2004. – С. 72-75.