Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Біологічні науки / Фізіологія людини і тварин


Щербина Тетяна Ігорівна. Фізіологічні особливості функціонування серцево-судинної та дихальної систем у слабозорих дітей молодшого шкільного віку : дис... канд. біол. наук: 03.00.13 / Харківський національний ун-т ім. В.Н.Каразіна. - Х., 2005.



Анотація до роботи:

Щербина Т.І. Фізіологічні особливості функціонування серцево-судинної та дихальної систем у слабозорих дітей молодшого шкільного віку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата біологічних наук за спеціальністю 03.00.13 – фізіологія людини і тварин. – Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, Харків 2005.

Дисертаційна робота присвячена дослідженню антропометричних показників та фізіологічних особливостей серцево-судинної і дихальної систем в умовах відносного спокою та при виконанні статичного та динамічного навантаження у дітей з обмеженими зоровими функціями.

Діти молодшого шкільного віку відстають від однолітків за зростом та масою тіла. Мають певні відмінності у системній гемодинаміці, формують специфічні функціональні відповіді на фізичне навантаження статичного та динамічного характеру. Показано, що більш суттєві відмінності мозкового кровотоку слабозорих дітей стосуються басейну хребетних артерій, а не басейну внутрішніх сонних артерій, і, переважно, у правій гемісфері великого мозку. У дітей з вадами зору більше випадків асиметрії у показниках церебральної гемодинаміки правої та лівої півкуль мозку.

У дітей з обмеженими зоровими функціями спостерігаються гірші показники об’ємних та швидкісних характеристик зовнішнього дихання, як у режимі спокійного, так й при форсованого дихання. У слабозорих дітей виявлено більше випадків вентиляторної недостатності, особливо обструктивного характеру.

  1. Оцінка серцево-судинної та дихальної систем має важливе значення для встановлення ступеня адаптованості слабозорих дітей в умовах хронічного стресу з причини дефіциту зорової інформації.

  2. У дітей 7-10 років з вадами зору спостерігаються відхилення від норми за основними антропометричними показниками, церебральної гемодинаміки, зовнішнього дихання, функціонального стану серцево-судинної системи в умовах спокою та фізичних навантажень на відміну від дітей з нормальним зором.

  3. Серцево-судинна система слабозорих дітей має меншу пристосованість до статичного локального та динамічного навантажень, що необхідно враховувати при розробці корекційних фізичних навантажень в роботі з ними.

  4. У дітей із зниженими зоровими функціями високий тонус судин артеріального типу дрібного калібру і тонус судин венозного типу дрібного калібру в правій півкулі головного мозку; низьке кровонаповнення артеріального русла правої півкулі головного мозку; високий периферичний опір судин та утруднений венозний відтік в правій частині вертебро-базилярної системи; низька швидкість об’ємного кровотоку в басейні хребетних артерій.

  5. У дітей з вадами зору виявлена асиметрія тонусу судин артеріального та венозного типів дрібного калібру, кровонаповнення артеріального русла в правій півкулі головного мозку; венозного відтоку з вертебро-базилярної системи правої півкулі; швидкості об’ємного кровотоку в басейні хребетних артерій.

  6. Слабозорі діти 7-10 років характеризуються низькими показниками форсованої життєвої ємності легень; об’єму форсованого видиху за одну секунду; часу досягнення пікової об’ємної швидкості; максимальної об’ємної швидкості видиху на рівні 75% об’єму ФЖЄЛ; життєвої ємності легень вдиху і життєвої ємності легень видиху; резервний об’єм видиху та відношення резервного об’єму видиху до життєвої ємності легень; хвилинного об’єму дихання. У дітей з вадами зору існує три типи вентиляторної недостатності: рестриктивний, обструктивний та змішаний.

  7. У дітей 7-10 років з вадами зору більше статистично вірогідних зв’язків між досліджуваними параметрами, ніж у контрольної групи, що вказує на певні особливості модулюючої та регулюючої систем в умовах зниження зорової аферентації. Хронічне обмеження зорових функцій змінює характер вірогідних внутрішньосистемних кореляцій між показниками центральної гемодинаміки та респіраторної системи. Ці зміни, поряд з індивідуальною резистентністю організму до послаблення зорової функції, є постійними та специфічними для даного типу сенсорного обмеження.

  8. Отримані данні можуть бути використані як обґрунтування розробки фізіологічних та психолого-педагогічних засобів корекції функціональних станів організму у молодших школярів з вадами зору.

Публікації автора:

  1. Щербина Т.І. Особливості функціонування серцево-судинної системи слабозорих дітей старшого дошкільного віку. Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету. Серія: Біологія. – 2003. - № 1 (20). С. 69-73.

  2. Щербина Т.І. Функціональні зміни серцево-судинної системи школярів з порушенням зору при статичному навантаженні. Природничий альманах. Біологічні науки. Зб. наук. праць. Випуск 4. – Херсон: Персей, 2004. – С. 192-197.

  3. Щербина Т.І. Особливості мозкової гемодинаміки молодших школярів з порушенням зору. Вісник Луганського державного педагогічного університету. Серія: Біологія: Зб. наук. праць. – 2005. – № 6 (86). – С. 190-197.

  4. Щербина Т.І. Фізіологічні аспекти формування довільних рухів у молодших школярів з порушенням зору. Матер. міжнар. наук.-практ. конф. “Фальцфейнівські читання”. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2003. – С. 389-391.

  5. Tatyana Shcherbina Functional conditions of the central blood-circulation of the weak-eyed children of senior preschool age. Materials of 12th International Symposium of Polish Network of Molecular and Cellular Biology UNESCO/PAS “Molecular and Physiological aspects of Regulatory Processes of the Organism”. – Cracow, – 2003. – Р . 381-384.

  6. Коробова О., Щербина Т. Реакції серцево-судинної системи дітей молодшого шкільного віку з порушенням зору на фізичне навантаження. Матер. IV міжнар. наук.-практ. конф. «Культура здоров’я як предмет освіти». – Херсон: Персей, 2004. – С. 132-135

Щербині Т.І. належить обґрунтування, організація та аналіз комплексу функціонального дослідження.

  1. Малькович О.О., Щербина Т.І. Дослідження фізичного розвитку молодших школярів з порушенням зору та корекція його стану засобами фізичних навантажень. Матер. IV міжнар. наук.-практ. конф. «Культура здоров’я як предмет освіти”. – Херсон: Персей, 2004. – С.183-186.

Щербині Т.І. належить обґрунтування та проведення дослідження фізичного розвитку дітей, розробка та аналіз ефективності навантажувальних проб.

  1. Щербина Т.І., Редька І.В. Особливості церебральної гемодинаміки дітей молодшого шкільного віку з вадами зору. Матер. IV міжнар. наук.-практ. конф. «Культура здоров’я як предмет освіти». – Херсон: Персей, 2004. – С.308-311

Щербина Т.І. здійснювала обґрунтування, проведення та аналіз результатів дослідження.

  1. Щербина Т.І. Валеологічні аспекти профілактики та реабілітації фізичного розвитку слабозорих дітей молодшого шкільного віку. Матер. всеукр. наук.-практ. конф. “Роль довкілля у валеологічній освіті і вихованні”– Полтава: Друкарська майстерня, 2005. – С. 160-163.

  1. Tatyana Shcherbina Functional conditions of the cerebral blood-circulation of the weak-eyed children of senior school age. Materials of 14th International Symposium of Polish Network of Molecular and Cellular Biology UNESCO/PAS “Molecular and Physiological aspects of Regulatory Processes of the Organism”. – Cracow, – 2005. – Р. 415-418.

  2. Щербина Т. И., Коробова Е. А. Уровень состояния здоровья и физичес-кого развития младших школьников с нарушениями зрения. Тезисы докладов всеукр. конф. “Актуальные вопросы современного естествознания”. – Симферополь. – 2003. – С. 98-99.

Щербині Т.І. належить організація вивчення рівня розвитку дітей та узагальнення результатів.

  1. Щербина Т.І. Особливості фізичного розвитку молодших школярів з порушенням зору. Матер. Всеукр наук. симпозіуму «Особливості формування та становлення психофізіологічних функцій в онтогенезі» – Київ; Черкаси: Вид-во ЧДУ, 2003.- С. 113.