Латіна Ганна Олександрівна. Фізіолого-гігієнічні аспекти професійної діяльності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів. : Дис... канд. наук: 14.02.01 - 2008.
Анотація до роботи:
Латіна Г.О. Фізіолого-гігієнічні аспекти професійної діяльності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата біологічних наук за спеціальністю 14.02.01 – Гігієна та професійна патологія – Державна установа «Інституту медицини праці АМН України», Київ, 2007.
На підставі даних комплексних наукових досліджень вивчені фізіолого-гігієнічні аспекти професійної діяльності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів. Установлено комплекс професійнозумовлених факторів формування професійного вигорання вчителів з урахуванням тижневого навантаження, кваліфікаційного рівня та спеціальності. Обґрунтовано методику оцінку напруженості трудового процесу вчителів за бальною оцінкою різних посадових обов’язків, кваліфікаційного рівня та спеціальності згідно з “Гігієнічною класифікацією праці…” (2001 р.) Розроблені, науково обґрунтовані та апробовані математичні моделі прогнозування та корекції професійного вигорання від впливу біологічних та соціально-гігієнічних чинників. Встановлені їх критичні рівні. Провідними компонентами корекції рівня професійного вигорання є дотримання норм санітарно-гігієнічних умов шкільних приміщень, нормалізація режиму праці та відпочинку, підвищення резистентності організму вчителів засобами фізичної культури та психогігієни.
У дисертаційній роботі на основі урахування умов та характеристик праці вчителів визначено комплекс професійнозумовлених факторів формування професійного вигорання вчителів з урахуванням тижневого навантаження, кваліфікаційного рівня та спеціальності та встановлені фізіологічні детермінанти професійного вигорання вчителів.
Умови праці вчителів у загальноосвітніх навчальних закладах характеризуються відхиленням показників мікроклімату від нормативних значень: перевищення норми температури у класах на кінець уроків становить 11,6±3,1%, перевищення вологості – на 19,96±4,04%, зниження питомої потужності ламп у 3,5 рази порівняно з нормою. За показниками напруженості умови праці відповідають 3 класу, 2-3 ступеню згідно до “Гігієнічної класифікації праці…” (2001 р.). Встановлено категорії напруженості праці в межах третього класу другого ступеня, які враховують особливість напруженості праці вчителів різної спеціалізації, навантаження та педагогічної категорії.
За структурою компонентів вільний час вчителів складається з сну (50,7%), роботи по господарству (16,0%), догляду за дітьми (4,9%), пасивного відпочинку (15,2%), активного відпочинку (9,03%), гігієнічних процедур (4,2%). Встановлена низька варіативність видів діяльності у вільний час зумовлена значною напруженістю праці вчителя.
За показником захворюваності з тимчасовою втратою працездатності у вчителів переважають хвороби системи дихання (65,5%), кістково-м’язового апарату (10%) та системи кровообігу (6,6%). Встановлено зв’язок формування ЗТВП визначених класів хвороб з несприятливими факторами умов праці: мікроклімату (r= -0,69, р<0,05), фонаційного навантаження протягом робочої години (r=0,3, р<0,05), обсягу рухової активності (r=-0,37, р<0,05).
Високий рівень професійного вигорання встановлено у вчителів загальноосвітнього навчального закладу обласного центру (12,43%), що супроводжується перевагою симптому резистентності (39,45%, р<0,01). Визначено вірогідні організаційні, соціальні, психологічні чинники формування та фізіологічні маркери розвитку професійного вигорання: вік (r=-0,32, р<0,05), тривалість роботи по господарству у попередній перед роботою день (r=0,36, р<0,05), настрій (r=-0,35, р<0,05), симпатовагальний індекс (r=0,34, р<0,05), показник відносної симпатичної активності (r=0,27, р<0,05), показник відносної парасимпатичної активності (r=-0,32, р<0,05).
Найбільший внесок у процес формування професійного вигорання мають: неконтактна модель спілкування (81,8%), рівень вегетативного балансу вегетативної нервової системи (80%), гіперрефлективна модель спілкування (79,3%), вік (76,4%), тривалість роботи по господарству у попередній перед роботою день (75,0%), настрій (65,5%), симпатична активність вегетативної нервової системи (62,5%). Досліджувані фізіологічні, організаційні, соціальні та психологічні чинники мають “порогові” рівні, перевищення яких суттєво впливає на розвиток професійного вигорання вчителів.
Встановлено зв’язок розумової працездатності учнів з професійним вигоранням (r=-0,37, р<0,05) та стилем спілкування (r=0,39, р<0,05) вчителів. Вказані психологічні особливості визначають вимогливість до знань учнів та їх оцінки, що має позитивний влив на навчальну діяльність школярів.
Впровадження програми корекції професійного вигорання, яка включала дотримання норм санітарно-гігієнічних умов шкільних приміщень, раціональну організацію праці та відпочинку, виробничу гімнастику, релаксаційну та фонаційну дихальну гімнастику, просвітницьку роботу – довели керованість процесу формування професійного вигорання серед вчителів загальноосвітніх навчальних закладів. Встановлено зниження ступеня значного професійного вигорання на 14% (р<0,05) та надмірного – на 13% (р<0,05) за коефіцієнтом професійного вигорання.
СПИСОК ОПУБЛІКОВАНИХ ПРАЦЬ ЗА ТЕМОЮ ДИСЕРТАЦІЙНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ
Статті у наукових провідних виданнях, затверджених ВАК України:
Калиниченко І.О., Латіна Г.О. Оцінка функціонального стану серцево-судинної системи учнів навчально-виховних закладів різного типу // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2004. – № 6(74). – С. 84–89 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, дослідження функціонального стану серцево-судинної системи, підготовлено рукопис статті).
Латіна Г.О. Вплив особистісних якостей педагогів на розумову працездатність школярів // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2005. – № 6(86). – С. 202–206.
Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Вплив організації навчально-виховного процесу та педагогічних тактик на розумову працездатність учнів старших класів // Гігієна населених місць. – 2005. – Випуск 45. – С. 390–397 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис статті).
Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Вплив психоемоційного напруження на показники варіабельності серцевого ритму у вчителів різних кваліфікаційних категорій // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2006. – № 7(87). – С. 202–208 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, обґрунтовано висновки, підготовлено рукопис статті).
Латіна Г.О. Оцінка напруженості трудового процесу вчителів загальноосвітнього навчального закладу // Український журнал з проблем медицини праці. – 2006. – №5. – С. 34–40.
Латіна Г.О., Антомонов М.Ю., Калиниченко І.О. Оцінка професійного вигорання у вчителів загальноосвітніх навчальних закладів // Український журнал медицини праці. – 2007. – №2(10). – С. 41–46 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис статті).
Публікації в інших друкованих виданнях:
Латіна Г.О. Особливості психологічного статусу підлітків загальноосвітніх навчально-виховних закладів різного типу м. Сум // Біосоціальні та педагогічні аспекти фізичного виховання і спорту: Матеріали ІІ Всеукраїнської наукової конференції. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2005. – С. 204-208.
Латіна Г.О., Гортинська Т.В. Функціональний стан серцево-судинної системи вчителів різної педагогічної кваліфікації // Формування здоров’я дітей, підлітків та молоді в умовах навчального закладу: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Суми: СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2006. – С.187–193 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, дослідження функціонального стану серцево-судинної системи, аналіз та узагальнення отриманих результатів,підготовлено рукопис статті).
Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Дослідження особистісних якостей, як прогностичного критерію оцінки професійного здоров’я вчителів // Ідеї, реалії і перспективи освітньої інновації: філософія, психологія, методика: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції.– Суми: СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2006. – С. 81–83 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, підготовлено рукопис статті).
Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Особливості психофізіологічних показників вчителів різної педагогічної кваліфікації // Психофізіологічні та вісцеральні функції в нормі та патології: Тези доп. ІІІ Всеукр. наук. конф., присвяч. 70-річчю з дня народження Г.М. Чайченка, Київ, 4-6 жовт. 2006 р. / Ред. кол.: Л.І.Остапенко (відп.ред.) та ін. – К.: Знання України, 2006. – С. 74–75 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів).
Латіна Г.О. Динаміка розумової працездатності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів // Біологічні дослідження молодих вчених в Україні: Матеріали VI Всеукраїнської наукової конференції студентів та аспірантів. Київ: Видавництво Українського фітосоціального центру. – 2006. – С. 46–47.
Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Стан вегетативної регуляції серцевого ритму при психоемоційному напруженні у педагогів // Особливості формування та становлення психофізіологічних функцій в онтогенезі: Матеріали Всеукраїнського наукового симпозіуму. За редакцією д-ра біол. наук, проф. Макаренка М.В. – Київ; Черкаси: Вид. від. ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2006 – С. 57 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів).
Латина А.А., Калиниченко И.А. Влияние стрессовой педагогической тактики на умственную работоспособность учеников общеобразовательной школы // Профессиональное гигиеническое обучение. Формирование здорового образа жизни детей, подростков и молодежи. Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. М.: Изд-во Научного Центра Здоровья Детей РАМН., 2006. – С. 175–176 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис статті).
Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Динаміка показників розумової працездатності підлітків загальноосвітніх навчальних закладів // Адаптаційні можливості дітей та молоді: Матеріали VI міжнародної науково-практичної конференції. Одеса 14-16 вересня 2006 року: - Одеса: ПУДПУ ім. К.Д.Ушинського, 2006 – С. 168–169 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис тез).
Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Аналіз захворюваності із тимчасовою втратою працездатності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів // Сучасні проблеми клінічної та теоретичної медицини: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції студентів, молодих вчених, лікарів та викладачів. – Суми: СДУ, 2007. – С. 174 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, епідеміологічні дослідження).
Індивідуальна оцінка ймовірності розвитку професійного вигорання у вчителів загальноосвітніх навчальних закладів:Методичні рекомендації /Латіна Г.О., Антомонов М.Ю., Калиниченко І.О. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2007. – 20 с. (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, участь у написанні та оформленні методичних рекомендацій).
Профілактика впливу професійних стресорів педагогічної діяльності:Методичні рекомендації /Латіна Г.О., Калиниченко І.О. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2007. – 48 с. (проведено аналіз сучасної наукової літератури, експериментальні дослідження, участь у написанні та оформленні методичних рекомендацій).
Методика оцінки напруженості трудового процесу вчителя загальноосвітніх навчальних закладів:Методичні рекомендації. Для гігієністів, спеціалістів з охороні праці, директорів загальноосвітніх навчальних закладів / Латіна Г.О., Калиниченко І.О., Каракашян А.Н. – Суми: СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2007 – 28 с. (проведено аналіз сучасної наукової літератури, гігієнічні дослідження, участь у написанні та оформленні методичних рекомендацій).
Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Фізіологічні та соціально-гігієнічні кореляти розвитку професійного вигорання педагогів // Сучасні питання фізіології та медицини: Матеріали Всеукраїнської наукової конференції присвяченої 85-річчю заснування кафедри фізіології людини і тварин та 100-річчю з дня народження П.Є. Моцного, 26-28 вересня 2007р. – Д.: Вид-во Дніпропетр. ун-ту, 2007. – С. 58 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів).
Пат. № 26411 UA МПК А61В5/02 Спосіб індивідуальної оцінки ймовірності розвитку емоційного вигорання організму людини: Пат. 26411 UA МПК А61В5/02 Латіна Г.О., Антомонов М.Ю., Калиниченко І.О. – № U 2007 02002; Заявл. 26.02.2007; Опубл. 25.09.2007, Бюл. №15. – 8с. (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження).
Публікації автора:
Калиниченко І.О., Латіна Г.О. Оцінка функціонального стану серцево-судинної системи учнів навчально-виховних закладів різного типу // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2004. – № 6(74). – С. 84–89 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, дослідження функціонального стану серцево-судинної системи, підготовлено рукопис статті).
Латіна Г.О. Вплив особистісних якостей педагогів на розумову працездатність школярів // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2005. – № 6(86). – С. 202–206.
Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Вплив організації навчально-виховного процесу та педагогічних тактик на розумову працездатність учнів старших класів // Гігієна населених місць. – 2005. – Випуск 45. – С. 390–397 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис статті).
Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Вплив психоемоційного напруження на показники варіабельності серцевого ритму у вчителів різних кваліфікаційних категорій // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2006. – № 7(87). – С. 202–208 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, обґрунтовано висновки, підготовлено рукопис статті).
Латіна Г.О. Оцінка напруженості трудового процесу вчителів загальноосвітнього навчального закладу // Український журнал з проблем медицини праці. – 2006. – №5. – С. 34–40.
Латіна Г.О., Антомонов М.Ю., Калиниченко І.О. Оцінка професійного вигорання у вчителів загальноосвітніх навчальних закладів // Український журнал медицини праці. – 2007. – №2(10). – С. 41–46 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис статті).
Публікації в інших друкованих виданнях:
Латіна Г.О. Особливості психологічного статусу підлітків загальноосвітніх навчально-виховних закладів різного типу м. Сум // Біосоціальні та педагогічні аспекти фізичного виховання і спорту: Матеріали ІІ Всеукраїнської наукової конференції. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2005. – С. 204-208.
Латіна Г.О., Гортинська Т.В. Функціональний стан серцево-судинної системи вчителів різної педагогічної кваліфікації // Формування здоров’я дітей, підлітків та молоді в умовах навчального закладу: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Суми: СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2006. – С.187–193 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, дослідження функціонального стану серцево-судинної системи, аналіз та узагальнення отриманих результатів,підготовлено рукопис статті).
Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Дослідження особистісних якостей, як прогностичного критерію оцінки професійного здоров’я вчителів // Ідеї, реалії і перспективи освітньої інновації: філософія, психологія, методика: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції.– Суми: СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2006. – С. 81–83 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, підготовлено рукопис статті).
Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Особливості психофізіологічних показників вчителів різної педагогічної кваліфікації // Психофізіологічні та вісцеральні функції в нормі та патології: Тези доп. ІІІ Всеукр. наук. конф., присвяч. 70-річчю з дня народження Г.М. Чайченка, Київ, 4-6 жовт. 2006 р. / Ред. кол.: Л.І.Остапенко (відп.ред.) та ін. – К.: Знання України, 2006. – С. 74–75 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів).
Латіна Г.О. Динаміка розумової працездатності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів // Біологічні дослідження молодих вчених в Україні: Матеріали VI Всеукраїнської наукової конференції студентів та аспірантів. Київ: Видавництво Українського фітосоціального центру. – 2006. – С. 46–47.
Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Стан вегетативної регуляції серцевого ритму при психоемоційному напруженні у педагогів // Особливості формування та становлення психофізіологічних функцій в онтогенезі: Матеріали Всеукраїнського наукового симпозіуму. За редакцією д-ра біол. наук, проф. Макаренка М.В. – Київ; Черкаси: Вид. від. ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2006 – С. 57 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів).
Латина А.А., Калиниченко И.А. Влияние стрессовой педагогической тактики на умственную работоспособность учеников общеобразовательной школы // Профессиональное гигиеническое обучение. Формирование здорового образа жизни детей, подростков и молодежи. Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. М.: Изд-во Научного Центра Здоровья Детей РАМН., 2006. – С. 175–176 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис статті).
Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Динаміка показників розумової працездатності підлітків загальноосвітніх навчальних закладів // Адаптаційні можливості дітей та молоді: Матеріали VI міжнародної науково-практичної конференції. Одеса 14-16 вересня 2006 року: - Одеса: ПУДПУ ім. К.Д.Ушинського, 2006 – С. 168–169 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис тез).
Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Аналіз захворюваності із тимчасовою втратою працездатності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів // Сучасні проблеми клінічної та теоретичної медицини: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції студентів, молодих вчених, лікарів та викладачів. – Суми: СДУ, 2007. – С. 174 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, епідеміологічні дослідження).
Індивідуальна оцінка ймовірності розвитку професійного вигорання у вчителів загальноосвітніх навчальних закладів:Методичні рекомендації /Латіна Г.О., Антомонов М.Ю., Калиниченко І.О. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2007. – 20 с. (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, участь у написанні та оформленні методичних рекомендацій).
Профілактика впливу професійних стресорів педагогічної діяльності:Методичні рекомендації /Латіна Г.О., Калиниченко І.О. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2007. – 48 с. (проведено аналіз сучасної наукової літератури, експериментальні дослідження, участь у написанні та оформленні методичних рекомендацій).
Методика оцінки напруженості трудового процесу вчителя загальноосвітніх навчальних закладів:Методичні рекомендації. Для гігієністів, спеціалістів з охороні праці, директорів загальноосвітніх навчальних закладів / Латіна Г.О., Калиниченко І.О., Каракашян А.Н. – Суми: СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2007 – 28 с. (проведено аналіз сучасної наукової літератури, гігієнічні дослідження, участь у написанні та оформленні методичних рекомендацій).
Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Фізіологічні та соціально-гігієнічні кореляти розвитку професійного вигорання педагогів // Сучасні питання фізіології та медицини: Матеріали Всеукраїнської наукової конференції присвяченої 85-річчю заснування кафедри фізіології людини і тварин та 100-річчю з дня народження П.Є. Моцного, 26-28 вересня 2007р. – Д.: Вид-во Дніпропетр. ун-ту, 2007. – С. 58 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів).
Пат. № 26411 UA МПК А61В5/02 Спосіб індивідуальної оцінки ймовірності розвитку емоційного вигорання організму людини: Пат. 26411 UA МПК А61В5/02 Латіна Г.О., Антомонов М.Ю., Калиниченко І.О. – № U 2007 02002; Заявл. 26.02.2007; Опубл. 25.09.2007, Бюл. №15. – 8с. (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження).