Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Медичні науки / Гігієна


Латіна Ганна Олександрівна. Фізіолого-гігієнічні аспекти професійної діяльності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів. : Дис... канд. наук: 14.02.01 - 2008.



Анотація до роботи:

Латіна Г.О. Фізіолого-гігієнічні аспекти професійної діяльності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата біологічних наук за спеціальністю 14.02.01 – Гігієна та професійна патологія – Державна установа «Інституту медицини праці АМН України», Київ, 2007.

На підставі даних комплексних наукових досліджень вивчені фізіолого-гігієнічні аспекти професійної діяльності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів. Установлено комплекс професійнозумовлених факторів формування професійного вигорання вчителів з урахуванням тижневого навантаження, кваліфікаційного рівня та спеціальності. Обґрунтовано методику оцінку напруженості трудового процесу вчителів за бальною оцінкою різних посадових обов’язків, кваліфікаційного рівня та спеціальності згідно з “Гігієнічною класифікацією праці…” (2001 р.) Розроблені, науково обґрунтовані та апробовані математичні моделі прогнозування та корекції професійного вигорання від впливу біологічних та соціально-гігієнічних чинників. Встановлені їх критичні рівні. Провідними компонентами корекції рівня професійного вигорання є дотримання норм санітарно-гігієнічних умов шкільних приміщень, нормалізація режиму праці та відпочинку, підвищення резистентності організму вчителів засобами фізичної культури та психогігієни.

У дисертаційній роботі на основі урахування умов та характеристик праці вчителів визначено комплекс професійнозумовлених факторів формування професійного вигорання вчителів з урахуванням тижневого навантаження, кваліфікаційного рівня та спеціальності та встановлені фізіологічні детермінанти професійного вигорання вчителів.

  1. Умови праці вчителів у загальноосвітніх навчальних закладах характеризуються відхиленням показників мікроклімату від нормативних значень: перевищення норми температури у класах на кінець уроків становить 11,6±3,1%, перевищення вологості – на 19,96±4,04%, зниження питомої потужності ламп у 3,5 рази порівняно з нормою. За показниками напруженості умови праці відповідають 3 класу, 2-3 ступеню згідно до “Гігієнічної класифікації праці…” (2001 р.). Встановлено категорії напруженості праці в межах третього класу другого ступеня, які враховують особливість напруженості праці вчителів різної спеціалізації, навантаження та педагогічної категорії.

  2. За структурою компонентів вільний час вчителів складається з сну (50,7%), роботи по господарству (16,0%), догляду за дітьми (4,9%), пасивного відпочинку (15,2%), активного відпочинку (9,03%), гігієнічних процедур (4,2%). Встановлена низька варіативність видів діяльності у вільний час зумовлена значною напруженістю праці вчителя.

  3. За показником захворюваності з тимчасовою втратою працездатності у вчителів переважають хвороби системи дихання (65,5%), кістково-м’язового апарату (10%) та системи кровообігу (6,6%). Встановлено зв’язок формування ЗТВП визначених класів хвороб з несприятливими факторами умов праці: мікроклімату (r= -0,69, р<0,05), фонаційного навантаження протягом робочої години (r=0,3, р<0,05), обсягу рухової активності (r=-0,37, р<0,05).

  4. Високий рівень професійного вигорання встановлено у вчителів загальноосвітнього навчального закладу обласного центру (12,43%), що супроводжується перевагою симптому резистентності (39,45%, р<0,01). Визначено вірогідні організаційні, соціальні, психологічні чинники формування та фізіологічні маркери розвитку професійного вигорання: вік (r=-0,32, р<0,05), тривалість роботи по господарству у попередній перед роботою день (r=0,36, р<0,05), настрій (r=-0,35, р<0,05), симпатовагальний індекс (r=0,34, р<0,05), показник відносної симпатичної активності (r=0,27, р<0,05), показник відносної парасимпатичної активності (r=-0,32, р<0,05).

  5. Найбільший внесок у процес формування професійного вигорання мають: неконтактна модель спілкування (81,8%), рівень вегетативного балансу вегетативної нервової системи (80%), гіперрефлективна модель спілкування (79,3%), вік (76,4%), тривалість роботи по господарству у попередній перед роботою день (75,0%), настрій (65,5%), симпатична активність вегетативної нервової системи (62,5%). Досліджувані фізіологічні, організаційні, соціальні та психологічні чинники мають “порогові” рівні, перевищення яких суттєво впливає на розвиток професійного вигорання вчителів.

  6. Встановлено зв’язок розумової працездатності учнів з професійним вигоранням (r=-0,37, р<0,05) та стилем спілкування (r=0,39, р<0,05) вчителів. Вказані психологічні особливості визначають вимогливість до знань учнів та їх оцінки, що має позитивний влив на навчальну діяльність школярів.

  7. Впровадження програми корекції професійного вигорання, яка включала дотримання норм санітарно-гігієнічних умов шкільних приміщень, раціональну організацію праці та відпочинку, виробничу гімнастику, релаксаційну та фонаційну дихальну гімнастику, просвітницьку роботу – довели керованість процесу формування професійного вигорання серед вчителів загальноосвітніх навчальних закладів. Встановлено зниження ступеня значного професійного вигорання на 14% (р<0,05) та надмірного – на 13% (р<0,05) за коефіцієнтом професійного вигорання.

СПИСОК ОПУБЛІКОВАНИХ ПРАЦЬ ЗА ТЕМОЮ ДИСЕРТАЦІЙНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ

Статті у наукових провідних виданнях, затверджених ВАК України:

  1. Калиниченко І.О., Латіна Г.О. Оцінка функціонального стану серцево-судинної системи учнів навчально-виховних закладів різного типу // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2004. – № 6(74). – С. 84–89 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, дослідження функціонального стану серцево-судинної системи, підготовлено рукопис статті).

  2. Латіна Г.О. Вплив особистісних якостей педагогів на розумову працездатність школярів // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2005. – № 6(86). – С. 202–206.

  3. Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Вплив організації навчально-виховного процесу та педагогічних тактик на розумову працездатність учнів старших класів // Гігієна населених місць. – 2005. – Випуск 45. – С. 390–397 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис статті).

  4. Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Вплив психоемоційного напруження на показники варіабельності серцевого ритму у вчителів різних кваліфікаційних категорій // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2006. – № 7(87). – С. 202–208 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, обґрунтовано висновки, підготовлено рукопис статті).

  5. Латіна Г.О. Оцінка напруженості трудового процесу вчителів загальноосвітнього навчального закладу // Український журнал з проблем медицини праці. – 2006. – №5. – С. 34–40.

  6. Латіна Г.О., Антомонов М.Ю., Калиниченко І.О. Оцінка професійного вигорання у вчителів загальноосвітніх навчальних закладів // Український журнал медицини праці. – 2007. – №2(10). – С. 41–46 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис статті).

Публікації в інших друкованих виданнях:

  1. Латіна Г.О. Особливості психологічного статусу підлітків загальноосвітніх навчально-виховних закладів різного типу м. Сум // Біосоціальні та педагогічні аспекти фізичного виховання і спорту: Матеріали ІІ Всеукраїнської наукової конференції. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2005. – С. 204-208.

  2. Латіна Г.О., Гортинська Т.В. Функціональний стан серцево-судинної системи вчителів різної педагогічної кваліфікації // Формування здоров’я дітей, підлітків та молоді в умовах навчального закладу: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Суми: СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2006. – С.187–193 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, дослідження функціонального стану серцево-судинної системи, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис статті).

  3. Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Дослідження особистісних якостей, як прогностичного критерію оцінки професійного здоров’я вчителів // Ідеї, реалії і перспективи освітньої інновації: філософія, психологія, методика: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції.– Суми: СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2006. – С. 81–83 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, підготовлено рукопис статті).

  1. Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Особливості психофізіологічних показників вчителів різної педагогічної кваліфікації // Психофізіологічні та вісцеральні функції в нормі та патології: Тези доп. ІІІ Всеукр. наук. конф., присвяч. 70-річчю з дня народження Г.М. Чайченка, Київ, 4-6 жовт. 2006 р. / Ред. кол.: Л.І.Остапенко (відп.ред.) та ін. – К.: Знання України, 2006. – С. 74–75 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів).

  2. Латіна Г.О. Динаміка розумової працездатності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів // Біологічні дослідження молодих вчених в Україні: Матеріали VI Всеукраїнської наукової конференції студентів та аспірантів. Київ: Видавництво Українського фітосоціального центру. – 2006. – С. 46–47.

  3. Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Стан вегетативної регуляції серцевого ритму при психоемоційному напруженні у педагогів // Особливості формування та становлення психофізіологічних функцій в онтогенезі: Матеріали Всеукраїнського наукового симпозіуму. За редакцією д-ра біол. наук, проф. Макаренка М.В. – Київ; Черкаси: Вид. від. ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2006 – С. 57 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів).

  4. Латина А.А., Калиниченко И.А. Влияние стрессовой педагогической тактики на умственную работоспособность учеников общеобразовательной школы // Профессиональное гигиеническое обучение. Формирование здорового образа жизни детей, подростков и молодежи. Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. М.: Изд-во Научного Центра Здоровья Детей РАМН., 2006. – С. 175–176 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис статті).

  5. Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Динаміка показників розумової працездатності підлітків загальноосвітніх навчальних закладів // Адаптаційні можливості дітей та молоді: Матеріали VI міжнародної науково-практичної конференції. Одеса 14-16 вересня 2006 року: - Одеса: ПУДПУ ім. К.Д.Ушинського, 2006 – С. 168–169 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис тез).

  6. Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Аналіз захворюваності із тимчасовою втратою працездатності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів // Сучасні проблеми клінічної та теоретичної медицини: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції студентів, молодих вчених, лікарів та викладачів. – Суми: СДУ, 2007. – С. 174 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, епідеміологічні дослідження).

  7. Індивідуальна оцінка ймовірності розвитку професійного вигорання у вчителів загальноосвітніх навчальних закладів: Методичні рекомендації /Латіна Г.О., Антомонов М.Ю., Калиниченко І.О. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2007. – 20 с. (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, участь у написанні та оформленні методичних рекомендацій).

  8. Профілактика впливу професійних стресорів педагогічної діяльності: Методичні рекомендації /Латіна Г.О., Калиниченко І.О. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2007. – 48 с. (проведено аналіз сучасної наукової літератури, експериментальні дослідження, участь у написанні та оформленні методичних рекомендацій).

  9. Методика оцінки напруженості трудового процесу вчителя загальноосвітніх навчальних закладів: Методичні рекомендації. Для гігієністів, спеціалістів з охороні праці, директорів загальноосвітніх навчальних закладів / Латіна Г.О., Калиниченко І.О., Каракашян А.Н. – Суми: СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2007 – 28 с. (проведено аналіз сучасної наукової літератури, гігієнічні дослідження, участь у написанні та оформленні методичних рекомендацій).

  10. Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Фізіологічні та соціально-гігієнічні кореляти розвитку професійного вигорання педагогів // Сучасні питання фізіології та медицини: Матеріали Всеукраїнської наукової конференції присвяченої 85-річчю заснування кафедри фізіології людини і тварин та 100-річчю з дня народження П.Є. Моцного, 26-28 вересня 2007р. – Д.: Вид-во Дніпропетр. ун-ту, 2007. – С. 58 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів).

  11. Пат. № 26411 UA МПК А61В5/02 Спосіб індивідуальної оцінки ймовірності розвитку емоційного вигорання організму людини: Пат. 26411 UA МПК А61В5/02 Латіна Г.О., Антомонов М.Ю., Калиниченко І.О. – № U 2007 02002; Заявл. 26.02.2007; Опубл. 25.09.2007, Бюл. №15. – 8с. (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження).

Публікації автора:

  1. Калиниченко І.О., Латіна Г.О. Оцінка функціонального стану серцево-судинної системи учнів навчально-виховних закладів різного типу // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2004. – № 6(74). – С. 84–89 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, дослідження функціонального стану серцево-судинної системи, підготовлено рукопис статті).

  2. Латіна Г.О. Вплив особистісних якостей педагогів на розумову працездатність школярів // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2005. – № 6(86). – С. 202–206.

  3. Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Вплив організації навчально-виховного процесу та педагогічних тактик на розумову працездатність учнів старших класів // Гігієна населених місць. – 2005. – Випуск 45. – С. 390–397 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис статті).

  4. Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Вплив психоемоційного напруження на показники варіабельності серцевого ритму у вчителів різних кваліфікаційних категорій // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. – 2006. – № 7(87). – С. 202–208 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, обґрунтовано висновки, підготовлено рукопис статті).

  5. Латіна Г.О. Оцінка напруженості трудового процесу вчителів загальноосвітнього навчального закладу // Український журнал з проблем медицини праці. – 2006. – №5. – С. 34–40.

  6. Латіна Г.О., Антомонов М.Ю., Калиниченко І.О. Оцінка професійного вигорання у вчителів загальноосвітніх навчальних закладів // Український журнал медицини праці. – 2007. – №2(10). – С. 41–46 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис статті).

Публікації в інших друкованих виданнях:

  1. Латіна Г.О. Особливості психологічного статусу підлітків загальноосвітніх навчально-виховних закладів різного типу м. Сум // Біосоціальні та педагогічні аспекти фізичного виховання і спорту: Матеріали ІІ Всеукраїнської наукової конференції. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2005. – С. 204-208.

  2. Латіна Г.О., Гортинська Т.В. Функціональний стан серцево-судинної системи вчителів різної педагогічної кваліфікації // Формування здоров’я дітей, підлітків та молоді в умовах навчального закладу: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Суми: СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2006. – С.187–193 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, дослідження функціонального стану серцево-судинної системи, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис статті).

  3. Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Дослідження особистісних якостей, як прогностичного критерію оцінки професійного здоров’я вчителів // Ідеї, реалії і перспективи освітньої інновації: філософія, психологія, методика: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції.– Суми: СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2006. – С. 81–83 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, підготовлено рукопис статті).

  1. Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Особливості психофізіологічних показників вчителів різної педагогічної кваліфікації // Психофізіологічні та вісцеральні функції в нормі та патології: Тези доп. ІІІ Всеукр. наук. конф., присвяч. 70-річчю з дня народження Г.М. Чайченка, Київ, 4-6 жовт. 2006 р. / Ред. кол.: Л.І.Остапенко (відп.ред.) та ін. – К.: Знання України, 2006. – С. 74–75 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів).

  2. Латіна Г.О. Динаміка розумової працездатності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів // Біологічні дослідження молодих вчених в Україні: Матеріали VI Всеукраїнської наукової конференції студентів та аспірантів. Київ: Видавництво Українського фітосоціального центру. – 2006. – С. 46–47.

  3. Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Стан вегетативної регуляції серцевого ритму при психоемоційному напруженні у педагогів // Особливості формування та становлення психофізіологічних функцій в онтогенезі: Матеріали Всеукраїнського наукового симпозіуму. За редакцією д-ра біол. наук, проф. Макаренка М.В. – Київ; Черкаси: Вид. від. ЧНУ імені Богдана Хмельницького, 2006 – С. 57 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів).

  4. Латина А.А., Калиниченко И.А. Влияние стрессовой педагогической тактики на умственную работоспособность учеников общеобразовательной школы // Профессиональное гигиеническое обучение. Формирование здорового образа жизни детей, подростков и молодежи. Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. М.: Изд-во Научного Центра Здоровья Детей РАМН., 2006. – С. 175–176 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис статті).

  5. Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Динаміка показників розумової працездатності підлітків загальноосвітніх навчальних закладів // Адаптаційні можливості дітей та молоді: Матеріали VI міжнародної науково-практичної конференції. Одеса 14-16 вересня 2006 року: - Одеса: ПУДПУ ім. К.Д.Ушинського, 2006 – С. 168–169 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів, підготовлено рукопис тез).

  6. Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Аналіз захворюваності із тимчасовою втратою працездатності вчителів загальноосвітніх навчальних закладів // Сучасні проблеми клінічної та теоретичної медицини: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції студентів, молодих вчених, лікарів та викладачів. – Суми: СДУ, 2007. – С. 174 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, епідеміологічні дослідження).

  7. Індивідуальна оцінка ймовірності розвитку професійного вигорання у вчителів загальноосвітніх навчальних закладів: Методичні рекомендації /Латіна Г.О., Антомонов М.Ю., Калиниченко І.О. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2007. – 20 с. (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, участь у написанні та оформленні методичних рекомендацій).

  8. Профілактика впливу професійних стресорів педагогічної діяльності: Методичні рекомендації /Латіна Г.О., Калиниченко І.О. – Суми: СумДПУ ім. А.С. Макаренка, 2007. – 48 с. (проведено аналіз сучасної наукової літератури, експериментальні дослідження, участь у написанні та оформленні методичних рекомендацій).

  9. Методика оцінки напруженості трудового процесу вчителя загальноосвітніх навчальних закладів: Методичні рекомендації. Для гігієністів, спеціалістів з охороні праці, директорів загальноосвітніх навчальних закладів / Латіна Г.О., Калиниченко І.О., Каракашян А.Н. – Суми: СумДПУ ім. А.С.Макаренка, 2007 – 28 с. (проведено аналіз сучасної наукової літератури, гігієнічні дослідження, участь у написанні та оформленні методичних рекомендацій).

  10. Латіна Г.О., Калиниченко І.О. Фізіологічні та соціально-гігієнічні кореляти розвитку професійного вигорання педагогів // Сучасні питання фізіології та медицини: Матеріали Всеукраїнської наукової конференції присвяченої 85-річчю заснування кафедри фізіології людини і тварин та 100-річчю з дня народження П.Є. Моцного, 26-28 вересня 2007р. – Д.: Вид-во Дніпропетр. ун-ту, 2007. – С. 58 (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження, аналіз та узагальнення отриманих результатів).

  11. Пат. № 26411 UA МПК А61В5/02 Спосіб індивідуальної оцінки ймовірності розвитку емоційного вигорання організму людини: Пат. 26411 UA МПК А61В5/02 Латіна Г.О., Антомонов М.Ю., Калиниченко І.О. – № U 2007 02002; Заявл. 26.02.2007; Опубл. 25.09.2007, Бюл. №15. – 8с. (проведено аналіз сучасної наукової літератури, психофізіологічні дослідження).