Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Фізичне виховання та спорт / Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення


Кузнєцова Олена Тимофіївна. Фізична і розумова працездатність студентів з низьким рівнем фізичної підготовленості : дис... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02 / Львівський держ. ін-т фізичної культури. - Л., 2005.



Анотація до роботи:

Кузнєцова Олена Тимофіївна. Фізична і розумова працездатність студентів з низьким рівнем фізичної підготовленості. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з фізичного виховання і спорту зі спеціальності 24.00.02 – фізична культура, фізичне виховання різних груп населення – Львівський державний інститут фізичної культури, м. Львів, 2005 р.

Дослідження присвячене вивченню проблеми підвищення фізичної і розумової працездатності студентів з низьким рівнем фізичної підготовки.

Об’єкт дослідження – фізична і розумова працездатність студентів вищих навчальних закладів. Предмет дослідження – засоби і методи фізичного виховання та їх вплив на підвищення фізичної і розумової працездатності студентів з низьким рівнем фізичної підготовленості. Мета дослідження – науково обґрунтувати використання засобів, методів і форм фізичного виховання для підвищення фізичної і розумової працездатності студентів з низьким рівнем фізичної підготовленості.

Вперше на контингенті студентів з низьким рівнем фізичної підготовленості приватного вищого навчального закладу доведено ефективність впливу раціонального обсягу рухової активності, засобів, методів і форм фізичного виховання на підвищення фізичної і розумової працездатності; в роботі експериментально встановлено взаємозв’язок фізичної і розумової працездатності з показниками рухової активності і фізичної підготовленості студентів експериментальної групи; доповнено новими даними відомості про фізичний стан студентів приватного ВНЗ з низьким рівнем фізичної підготовленості; запропоновано й експериментально обґрунтовано організацію і методику використання дозованих засобів фізичного виховання з метою підвищення фізичної і розумової працездатності.

Ключові слова: фізична і розумова працездатність, фізичне виховання, студенти, рухова активність, низький рівень, фізичний стан.

1. Аналіз спеціальної літератури виявив, що у науковій літературі недостатньо висвітлені такі питання:

відсутні відомості, які дозволили б скласти чітку картину динаміки змін показників аеробної та анаеробної продуктивності у студентів на заняттях фізичного виховання; залишаються не виясненими інтеркореляційні відношення між окремими параметрами аеробної та анаеробної продуктивності;

дотепер зустрічаються лише окремi відомості про вплив психофiзичних i психiчних показникiв на фізичну і розумову працездатність студентів; встановлено, що в пiдходах рiзних авторiв до оцiнювання психофiзичних показникiв є багато спiльного, i разом з тим трапляються розбіжності;

відкритим залишається питання розрахунку рівня та допустимих верхніх меж навантаження, яке більш за все сприяє покращенню фізіологічних і біохімічних показників, що визначають резерви здоров’я; до кінця не вирішеним залишається питання впливу засобів фізичного виховання на розумову та фізичну працездатність студентів з низьким рівнем фізичної підготовленості;

не вивчений взаємозв’язок розумової і фізичної працездатності студентів з обсягом рухової активності і показниками фізичної підготовленості.

2. За результатами дослідження вихідних даних фізичного стану студентів I-IV курсів Рівненської філії Європейського університету встановлено:

за класифікацією Національного інституту здоров’я США (1993) і за результатами інших авторів, отриманими раніше, показники морфофункціонального стану студентів I-IV курсів Європейського університету м. Рівного відповідають встановленим нормам; проте кількісний склад медичних груп студентів з 2002 до 2005 рр. збільшився з 11 до 19 %;

аналіз статистично оброблених показників індексу рухової активності за тиждень становить 6,88-10,08 %, на старших курсах – 4,35-4,74 %; за регіональними оцінювальними таблицями обсягу рухової активності понад 30% студентів молодших і 50% старших курсів віднесені до груп із нижчим за середній і низьким рівнем рухової активності;

за оцінкою Державних тестів і нормативів оцінки фізичної підготовленості населення України показники фізичної підготовленості студентів I-IV курсів переважно оцінені трьома балами, а такі фізичні якості, як швидкісно-силові можливості (стрибок у довжину з місця) і гнучкість, – двома балами;

дослідження розумової працездатності виявило низький рівень її показників (швидкості переробки зорової інформації, коефіцієнта ефективності і коефіцієнта продуктивності) у студентів першого курсу порівняно зі старшокурсниками (Р < 0,001), що підтверджують аналогічні результати досліджень інших авторів щодо адаптації першокурсників до напруженої розумової праці, найвищі темпи розумової втоми притаманні першокурсникам, на старших курсах вони приблизно однакові; отже, умови та організація навчального процесу з фізичного виховання (дворазові заняття на молодших курсах) у ВНЗ не сприяють поліпшенню здоров’я студентів і не підвищують розумову працездатність;

за показниками фізичної працездатності істотних розбіжностей між студентами різних курсів у переважній більшості не було встановлено (Р > 0,05), проте якісна оцінка окремих результатів за регіональними оцінювальними таблицями не перевищувала середнього рівня.

3. Експериментально обґрунтовано доцільність використання комплексно-колової форми організації академічних занять зі студентами експериментальної групи, суть якої полягала у використанні таких методів і методичних прийомів: проведення комплексних занять; методу колового тренування; організації занять з переважною спрямованістю на розвиток витривалості і швидкісно-силових якостей; підбору вправ, які дозволяли сполучати фізичну і технічну підготовку; застосування елементів видів спорту та оздоровчого тренування; зміна загальноприйнятих у практиці часових співвідношень між окремими частинами занять на користь основної частини.

4. Експериментальна програма позитивно вплинула на фізичний стан студентів вищого навчального закладу недержавної форми власності Європейського університету у м. Рівному:

значною мірою збільшився обсяг рухової активності студентів експериментальної групи за період 2004-2005 навчального року: обсяг загальної рухової активності студентів експериментальної групи збільшився на 86,6 %, а фізкультурно-оздоровчої – більше ніж у 3 рази (Р < 0,001);

у процесі експерименту було встановлено, що завдяки більш високим темпам приросту зміни у показниках фізичної підготовленості студентів експериментальної групи виявилися набагато значнішими, ніж у контрольній групі: швидкість бігу на 100 м покращилася на 3,1 %; витривалість (біг на 3000м) – на 15,8 %; м’язова сила (згинання і розгинання рук в упорі лежачи) – на 38,4 %; швидкісно-силові якості (стрибок у довжину з місця) – на 18,3 %; спритність (біг 4х9 м) – на 10,2 %; гнучкість (нахили тулуба вперед з положення сидячи) – на 22,3 %;

відбулися значні позитивні зрушення у переважній більшості показників соматичного здоров’я: за показником життєвого індексу результати покращилися на 3,17 мл/кг, за силовим індексом – на 3,95 %, за індексом Робінсона – на 3,46 ум. од., за індексом пропорційності – на 7,21 см і за показником міцності статури – на 4,13 см/кг. У всіх випадках рівень вірогідності – Р < 0,001.

5. Впровадження експериментальної програми у навчально-виховний процес суттєво вплинуло на поліпшення показників розумової працездатності зосередженості, стійкості та концентрації уваги, зокрема, швидкість переробки зорової інформації у студентів експериментальної групи збільшилася від 2,47 до 12,61 біт/с (більше ніж у 5 разів), коефіцієнт ефективності – від 0,44 до 0,78 ум. од. (на 73,3 %), коефіцієнт продуктивності – від 0,22 до 0,72 (більше ніж у 3 рази). У всіх випадках рівень вірогідності змін виявився досить високий (Р < 0,001).

Аналогічні зміни відбулися за показником фізичної працездатності (індексом Гарвардського степ-тесту): результати за цим тестом збільшилися від 54,61 до 72,21 % (Р < 0,001).

6. Позитивні зрушення у результатах експериментальної групи значною мірою позначилися на тісноті взаємозв’язків розумової і фізичної працездатності з обсягом рухової активності і фізичної підготовленості: коефіцієнт кореляції зріс від 0,289 до 0,713 (Р < 0,05); найбільш значні взаємозв’язки виявилися між індексом Гарвардського степ-тесту та показниками рухової активності (r = 0,608) і фізичної підготовленості студентів експериментальної групи – r = 0,312 – 0,713.

7. Можна констатувати, що експериментальна програма, в основу якої були покладені ефективні форми, методи і засоби підвищення розумової і фізичної працездатності, позитивно вплинула на фізичний стан студентів приватного вищого навчального закладу у м. Рівному і може бути впроваджена у навчально-виховний процес інших кафедр фізичного виховання інститутів та університетів України.

Публікації автора:

1. Кузнєцова О.Т., Куц О.С. Методика підвищення розумової і фізичної працездатності студентів з низьким рівнем фізичної підготовленості: Метод. посібник. – Л: НВФ “Українські технології, 2005. – 175 с. (внесок автора складає 60 %).

2. Кузнєцова О. Динаміка фізичної підготовленості студентів під впливом цілеспрямованого розвитку фізичних якостей // Молода спортивна наука України: Зб. наук. праць з галузі фіз. культури та спорту. – Л., 2004. – Вип. 8: У 4-х т. – Т. 3. – С. 179 –184.

3. Кузнєцова О. Порівняльна характеристика стану здоров’я та фізичної працездатності студентів І-ІV курсів економічної спеціальності Європейського університету // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту: Зб. наук. праць / За ред. С.С.Єрмакова. – Х., 2004. – № 15. – С. 81 – 86.

4. Кузнєцова О. Характеристика стану здоров’я студентів І-ІV курсів економічних спеціальностей Європейського університету з низьким рівнем фізичної підготовленості// Спортивний вісник Придніпров’я: Зб. наук. пр. – Дніпропетровськ, 2004. – С. 104-107.

5. Кузнєцова О.Т. Технологія кількісної оцінки рівня здоров’я та розумової працездатності студентів // Молода спортивна наука України: Зб. наук. пр. з галузі фіз. культури та спорту. – Л., 2005. – Вип. 9: – Том 4. – С. 128-131.

6. Кузнєцова О.Т. Дослідження рівня та динаміки розумової працездатності студентів // Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві: Зб. наук. пр. Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки. – Луцьк, 2005. – С. 266 – 269.

7. Куц О.С., Кузнєцова О.Т. Адекватність фізичного навантаження в оздоровчому тренуванні студентів з низьким рівнем здоров’я // Теорія і практика фізичного виховання. – Донецьк, 2004. – №3. – С. 102-107 (внесок автора 50%).

8. Кузнецова О.Т. Формування професійних якостей студентів вищих навчальних закладів у процесі рухової активності // Концепція розвитку галузі фізичного виховання і спорту в Україні: Зб. наук. пр. – Рівне, 2003. – Вип. №.3 – Ч. 1. – С. 298-301.

9. Кузнєцова О. Фізична підготовка студентів–першокурсників та деякі шляхи її вдосконалення під час навчання у ВНЗ. Рівненський підрозділ Європейського університету // Молодь, освіта, наука, культура і національна самосвідомість: Зб. матеріалів Всеукр. наук.-практ. конф. – Київ, 2003. – Т. 5. – С. 186 – 189.

10. Кузнєцова О.Т. Роль самостійних занять з фізичного самовдосконалення у професійній підготовці студентів економічних ВНЗ // Реалізація здорового способу життя – сучасні підходи: Зб. наук. статей ІІ Міжнар. конф. – Дрогобич, 2003. – С. 314-319.

11. Кузнєцова О. Вплив фізичної культури на стан здоров’я студентів. економічних спеціальностей впродовж навчання їх у вузах // Актуальні проблеми розвитку руху „Спорт для всіх” у контексті європейської інтеграції України: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. – Т., 2004. – С. 301 – 303.

12. Кузнєцова О. Вплив фізичних вправ на розумову працездатність та успішність студентів // Сучасні проблеми фізичного виховання і спорту школярів та студентів України: Матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф. – Суми, 2005. – С. 63 – 65.

13. Куц О., Кузнєцова О. Характеристика рухової активності студентів І – ІV курсів Європейського університету м. Рівне // Біосоціокультурні аспекти фізичного виховання і спорту: Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. – Суми, 2005. – С. 249-253. (внесок автора 60%).

14. Кузнєцова О. Взаємозв’язок психічних і фізичних якостей у системі фізичної та розумової працездатності студентів I-IV курсів Європейського університету м. Рівне // Актуальні проблеми юнацького спорту: Матеріали III Всеукр. наук.-практ. конф. – Херсон, 2005. – С. 174-179.