Одержані наукові результати в сукупності дозволили розв’язати наукове завдання, що має важливе значення для розвитку вітчизняної науки державного управління, а саме: виявлено й обгрунтовано шляхи вдосконалення організаційних і процедурних основ процесу формулювання, інституційного забезпечення й упровадження політики підтримки малого підприємництва й запропоновано механізми здійснення відповідних перетворень в Україні. Проведене дисертаційне дослідження дозволяє сформулювати наступні загальні висновки. 1. Одним із важливих наукових результатів виступає обгрунтування, опрацювання й застосування міждисциплінарної в основі своїй методології аналізу державної політики підтримки малого бізнесу. Ця методологія поєднує підходи різних соціально-наукових галузей, насамперед наук з державного управління, економічних, соціологічних, політичних і юридичних наук. Хочемо підкреслити, що вона передбачає, зокрема, органічне сполучення номотетичного й ідіографічного методів, використання інструментів інституційного аналізу й “димензіонального” методу. 2. У роботі доведено, що для адекватної характеристики процесів формування сфери малого бізнесу, що відбувається сьогодні в Україні, найбільш придатним є так званий “інтегральний” підхід, що отримав поширення в 90-ті роки минулого сторіччя. Згідно із цим підходом, аналіз становлення малого підприємництва повинен охоплювати дослідження різноманітних чинників – структури ринків, проблем доступу до власності, напрямів і механізмів здійснення державної політики, властивостей відповідних соціальних груп і спільнот, фактора схильності до підприємницької діяльності, питань залучення ресурсів тощо. 3. Повнота дослідження проблематики формування державної політики підтримки малого бізнесу досягається шляхом обов’язкового сполучення трьох аспектів. Першим з них є аспект програмний, що стосується комплексу взаємопов’язаних і послідовних цілей, планів і правил вирішення завдань у галузі державного регулювання малого підприємництва (англ. “policy”). Другим виступає аналіз реального перебігу процесів застосування державними органами та їх працівниками владних повноважень і різноманітних можливостей впливу на функціонування й розвиток малого бізнесу (англ. “politics”). Третім компонентом є характеристика політичної організації суспільства в частині, що стосується діяльності держави у сфері підтримки малого підприємництва, функціонування відповідних соціальних інститутів (англ. “polity”). 4. Результати аналізу переконують, що регулювання розвитку малого бізнесу в сучасних умовах повинно виступати пріоритетом державної економічної політики в Україні, одним із найважливіших стратегічних напрямів діяльності урядових структур нашої країни. Без систематичної, послідовної і всебічної підтримки з боку державних органів сфера малого підприємництва приречена на швидкий занепад, що означатиме поразку у справі докорінної ринкової трансформації економіки України. 5. Пропонується наступна організаційно-інституціональна структура підтримки малого бізнесу України з боку центральних органів державної влади: Президент України й Адміністрація Президента України; Верховна Рада України й постійний комітет Верховної Ради України з питань малого бізнесу; Кабінет Міністрів України; Міністерство чи Державний комітет України з питань малого бізнесу; інші центральні органи виконавчої влади. 6. Необхідним є посилення ролі місцевих органів влади України у формуванні й реалізації загальнодержавної і регіональної політики підтримки малого бізнесу. Інструментарій їхньої діяльності в цій галузі має охоплювати наступні компоненти: стратегічне планування; надання пільг; організаційне забезпечення підтримки малого бізнесу; програмування; надання комплексу послуг (інформаційних, з отримання капіталу, бізнесових, зі створення господарських спілок тощо); зусилля з розвитку регіональної інфраструктури; сприяння експорту продукції регіональних суб’єктів малого підприємництва. Ефективним засобом удосконалення місцевої політики підтримки малого підприємництва в Україні виступає також застосування галузевого аналізу бізнесового потенціалу регіонів держави. Урахування основних наукових результатів дослідження, вітчизняного й зарубіжного досвіду і потреб сучасного етапу ринкової трансформації економіки дає змогу сформулювати такі практичні рекомендації для органів державного управління України: - у Верховній Раді України доцільно створити окремий постійний комітет з питань малого бізнесу, до компетенції якого слід включити підготовку й просування законопроектів, що стосуються функціонування й розвитку малого підприємництва, і контроль за діяльністю органів виконавчої влади в галузі регулювання малого підприємництва і взаємовідносин з його суб’єктами; - необхідно утворити спеціальний центральний орган виконавчої влади, що займатиметься виключно питаннями підтримки малого бізнесу (з мережею регіональних і місцевих відділень у всіх областях, Автономній Республіці Крим, містах Києві й Севастополі, районах України), на який потрібно покласти відповідальність за всебічний захист інтересів суб’єктів малого підприємництва й за формулювання і впровадження державної політики сприяння розвиткові малого бізнесу й надати йому широкі повноваження у сфері взаємодії з органами державного управління й місцевого самоврядування з метою комплексної повсякденної підтримки суб’єктів малого підприємництва; - доцільно розробити й прийняти окремий Закон України “Про малий бізнес”, який має слугувати юридичною основою функціонування сфери малого підприємництва й реалізації державної політики його підтримки, містити детальну характеристику напрямів, механізмів та інструментарію цієї діяльності, до того ж, з одного боку, необхідно забезпечити незмінність його загальних засад, а з іншого – використовувати цей Закон як робочий документ, постійно вносячи до нього зміни й доповнення, що відбиватимуть вимоги поточного періоду; - створити систему державних (за формою власності й джерелами фінансування) центрів обслуговування малого бізнесу, які повинні функціонувати в усіх адміністративних районах України й забезпечувати надання всього спектру послуг (юридичних, інформаційних, консалтингових тощо). Такі центри виступатимуть основними суб’єктами реалізації загальнодержавної політики підтримки малого підприємництва на місцевому рівні. Безкоштовне надання ними життєво важливих послуг суб’єктам малого бізнесу дозволить подолати труднощі, викликані нестачею початкових фінансових ресурсів у дрібних підприємців і малих підприємств, і надасть імпульс інтенсивному розвиткові сфери малого підприємництва в Україні. |