831. Старостенко Наталія Вікторівна. Формування доходів бюджетів міст із моногалузевою економікою: дис... канд. екон. наук: 08.04.01 / НАН України; Інститут економічного прогнозування. - К., 2004.
Анотація до роботи:
Старостенко Н.В. Формування доходів бюджетів міст із моногалузевою економікою. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.04.01 – фінанси, грошовий обіг і кредит. – Інститут економічного прогнозування НАН України, Київ, 2004.
Дисертація присвячена дослідженню теоретичних і методичних основ вдосконалення формування доходів бюджетів міст із моногалузевою економікою. Запропоновано інструменти координації дій центральних і місцевих органів влади з метою стимулювання економічного розвитку міст із моногалузевою економікою.
Подано оцінку сезонності бюджетних потоків у містах із моногалузевою економікою, розкрито негативний вплив чинника сезонності на формування доходів бюджетів таких міст.
Розроблено пропозиції щодо реформування системи місцевого оподаткування з метою розширення податкових гарантій органів місцевого самоврядування. Для забезпечення стійкості бюджетів міст із моногалузевою економікою обґрунтовано необхідність розробки спеціальної управлінської довгострокової стратегії, важливим елементом якої є організація кластера групи міст із моногалузевою економікою.
В дисертації подано теоретичне узагальнення і запропоновано нове вирішення наукової проблеми формування доходів бюджетів міст із моногалузевою економікою, обґрунтовано інструменти координації дій центральних і місцевих органів влади з метою розширення податкового потенціалу міст. Пов'язаний з цим комплекс теоретичних і практичних питань щодо перспектив і напрямів розвитку економіки міст із моногалузевою економікою міст надає можливість визначити і обґрунтувати пропозиції щодо розширення податкових гарантій для органів місцевого самоврядування, вдосконалення методології формування міжбюджетних трансфертів.
Проведене дисертаційне дослідження дозволило обґрунтувати такі висновки і пропозиції:
Політика галузевої спеціалізації, на якій ґрунтувався розвиток економіки в умовах командно-адміністративної системи управління, зумовила появу великої кількості міст із моногалузевою економікою. В період ринкової трансформації переважну кількість таких міст можна віднести до категорії кризових у зв'язку з нестачею коштів для диверсифікації їх економіки. Разом з тим, інституційні умови формування місцевих бюджетів не створюють стимулів органам місцевого самоврядування для розвитку економіки міст із моногалузевою економікою та розширення їх податкового потенціалу.
Поточні і перспективні проблеми бюджетів міст із моногалузевою економікою можуть бути виявлені на основі комплексного аналізу їх стану, який включає не тільки стандартний аналіз показників стійкості бюджету та структури доходів, але й оцінку рівня спеціалізації економіки міста, сезонності бюджетних надходжень і міжбюджетних трансфертів, фіскальних зусиль органів місцевого самоврядування. Такий аналіз дозволяє сформувати цілісну систему моніторингу стану економіки міста із моногалузевою економікою та його бюджету, факторів ризику бюджетних надходжень у поточному періоді та у середньостроковій перспективі. Результати комплексного аналізу надаватимуть змогу органам місцевого самоврядування визначати заходи щодо вирішення існуючих економічних проблем міста та розвитку його податкового потенціалу.
Основним шляхом зміцнення бюджетів міст із моногалузевою економікою є проведення цілеспрямованої політики розвитку економіки таких міст з метою розширення власної податкової бази, яка повинна здійснюватися як на загальнодержавному, так і на місцевому рівнях. Найважливішим елементом такої політики повинно стати підвищення інвестиційної привабливості міста і створення умов для зниження витрат підприємницької діяльності шляхом бюджетного фінансування витрат з розвитку транспортної і комунальної інфраструктури, підготовки кадрів, проведення маркетингових досліджень. У роботі запропоновано інструментарій вирішення проблем такого фінансування, який базується на використанні кластерного підходу, що дозволяє об'єднувати на договірних умовах фінансові ресурси бюджетів міст.
Здійснення гнучкої економічної і бюджетної політики місцевих органів влади, спрямованої на створення умов для розвитку економіки міста та надання бюджетних благ відповідно до інтересів місцевих жителів і підприємств, що функціонують на його території, потребує підвищення фінансової самостійності й відповідальності органів місцевого самоврядування України шляхом розширення податкових гарантій (з урахуванням принципу територіальної прив’язки податків) та удосконалення інституційних умов надання міжбюджетних трансфертів.
Існуюча методологія формування міжбюджетних трансфертів в Україні призводить до того, що зусилля органів місцевого самоврядування з розвитку економіки міста не поліпшують бюджетну ситуацію, а лише змінюють структуру доходів (або доходів і витрат) відповідного бюджету. Включення до складу податків, що враховуються при розрахунку трансфертів, прибуткового податку, підриває основи економічної політики органів місцевого самоврядування міст. Дослідження показало, що в містах із моногалузевою економікою та сезонним характером виробництва містоутворюючої галузі це призводить до того, що за допомогою трансфертів фактично вилучається до державного бюджету значна частина додаткових (сезонних) доходів. У зв'язку з цим необхідно внести зміни до Бюджетного кодексу в частині доходів, які враховуються при розрахунку обсягів міжбюджетних трансфертів. З таких доходів необхідно вилучити податок з доходів фізичних осіб і єдиний податок на суб'єктів підприємницької діяльності та включити податки, які стягуються на відповідній території і не залежать від зусиль місцевих органів влади (податки на споживання).
З метою підвищення ефективності застосування фінансових інструментів, що використовується органами місцевого самоврядування для стимулювання розвитку економіки міст, необхідно удосконалити механізми надання податкових пільг шляхом укладання угод між місцевими органами влади і приватними фірмами щодо надання місту певних послуг (зокрема, з метою розвитку транспортної та комунальної інфраструктури). Враховуючи високий ризик виникнення негативного впливу пільг на роботу підприємств міста, які не користуються такими пільгами, види та обсяг пільг потребують економічного обґрунтування.
Удосконалення системи формування доходів бюджетів міст із моногалузевою економікою потребує не тільки зміни переліку власних доходів органів місцевого самоврядування, але й докладання спільних зусиль центральних і місцевих органів влади щодо розробки довгострокових програм розвитку міст із моногалузевою економікою. У тих випадках, коли формування доходів міст із моногалузевою економікою не відповідає принципу "фіскальної еквівалентності", оскільки певні блага та послуги фінансуються з місцевих бюджетів, з’являються так звані "зовнішні ефекти". Для фінансування цих благ мають надаватися трансферти з державного бюджету в рамках фінансування Комплексних програм соціально-економічного розвитку міст.
Дослідження показало, що практика точкової підтримки підприємств у рамках вільних економічних зон і територій пріоритетного розвитку не сприяє розвитку малого і середнього бізнесу, який є важливим з огляду на необхідність диверсифікації економіки міст із моногалузевою економікою. Назріла необхідність використання нових інструментів стимулювання розвитку таких міст. Узагальнюючи висновки та положення сучасної теорії міст як кластерів росту, доведено, що ефективним інструментом створення умов для соціально-економічного розвитку географічно сконцентрованих міст із моногалузевою економікою може бути використання кластерного підходу. Включення кластерних програм у бюджетний процес на місцевому рівні дозволить скоординувати заходи центральних і місцевих органів влади щодо розвитку економіки міст.
Проведене дослідження надало можливість обґрунтувати методичні підходи до стимулювання економічного розвитку міст із моногалузевою економікою у контексті розширення їх податкового потенціалу та покращення стану місцевих бюджетів. Їх реалізація потребує як внесення змін до Бюджетного кодексу України, так і формування довгострокової стратегії розвитку міст, яка включає спеціальні програми, конкретні дії і управлінські рішення, за допомогою яких місцеві органи влади стимулюватимуть розвиток економіки міста (створення новихробочихмісць, розширення можливостей для певних видів економічної діяльності), в яких зацікавлене місцеве населення, а отже, і збільшення доходів бюджетів міст із моногалузевою економікою.
Публікації автора:
Старостенко Н. Теоретичні аспекти економічного розвитку моногалузевих міст у контексті формування їх бюджетів // Економіст. – 2004. – № 2. – С. 48–50.
Старостенко Н.В. Бюджети моногалузевих міст із сезонними фінансовими потоками: проблеми і шляхи їх розв’язання // Економіка і прогнозування. – 2004. – № 1. – С. 98–109.
Старостенко Н.В. Розподіл фінансових ресурсів між рівнями влади // Фінанси України. – 2004. – № 6. – С. 38–45.
Старостенко Н.В. Місцеві податки і збори в бюджеті регіону // Економіка і управління. – 2000. – № 6 (25). – С. 18–19.
Старостенко Н.В. Вплив бюджетних трансфертів на формування доходів регіону // Економіка і управління. – 2001. – № 1 (26). – С. 7–8.
Старостенко Н.В. Правове забезпечення регіональної бюджетної політики // Вісник Донецького інституту туристичного бізнесу. – 2001. – № 5. – С. 75–77.
Старостенко Н.В. Муніципальні позики в розвинутих країнах і в Україні // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць Дніпропетровського національного університету. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2002. – Вип. 140. – С. 127–130.
Старостенко Н.В. Вплив санаторно-курортного комплексу на формування бюджету курортного регіону // Матеріали міжнарод. наук.-практ. конф. "Туризм на порозі III тисячоліття". – Ялта: Ялтинський інститут менеджменту, 2000. – С. 125–128.
Старостенко Н.В. До питання про концепцію місцевого бюджету // Матеріали III Всеукраїнської наук.-практ. конф. "Підвищення ролі фінансових відносин у комплексному соціально – економічному розвитку регіону". – Дніпропетровськ: ДНУ, 2002. – С. 125–128.
Старостенко Н.В. Концепція фінансової рівноваги міста // Праці другої міжнар. Третьої Всеукраїнської наук. конф. "Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання". – Донецьк: ДонНУ, 2002. – С. 327–328.