Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Державне управління / Механізми державного управління


Гамаюнов Володимир Гаврилович. Формування дидактичного менеджменту в системі державного управління освітою: дисертація канд. наук з держ. упр.: 25.00.05 / Донецька держ. академія управління. - Донецьк, 2003.



Анотація до роботи:

Гамаюнов В.Г. Формування дидактичного менеджменту в системі державного управління освітою. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук з державного управління за фахом 25.00.05 – Галузеве управління. – Донецька державна академія управління Міністерства освіти і науки України, Донецьк, 2003.

На основі всебічного аналізу процесу державного управління освітою обґрунтовано становлення дидактичного менеджменту в системі наук про управління соціальними організаціями. Розкривається місце і роль дидактичного менеджменту (теорії і практики управління, що навчає) у системі державного ї регіонального управління навчальними закладами. Обґрунтовані теоретичні і методологічні основи дидактичного менеджменту, знання і використання яких буде сприяти підвищенню компетентності персоналу державних органів управління освітою, керівників і усіх викладачів навчальних закладів.

У дисертації досліджено комплекс проблем, пов’язаних з удосконаленням державного управління освітою та навчанням. Сутність основних висновків та пропозицій полягає в наступному:

1. Критично осмислені досягнення і поданий логіко-гносеологічний аналіз сучасних управлінських концепцій в освіті - стратегічної галузі національного господарства. Обґрунтовано зростаючу роль локального (“крапкового”) управління навчальною групою як об'єктом управління і суб'єктом самоврядування в складі державного управління навчанням.

2. Визначено галузь знань, які складають новий напрямок у теорії державного управління освітою, ії дидактичною підсистемою – дидактичний менеджмент, утілювано на практиці як підсистема системи галузевого управління навчанням.

3. Досліджено генезис і етапи становлення дидактичного менеджменту в освітньому і педагогічному менеджменті, у державному управлінні національною освітою. Уточнено терміни: “освітній менеджмент”, “педагогічний менеджмент”, “дидактичний (навчальний, той, що навчає) менеджмент”, управління освітою, управління навчанням і їх співпідпорядкованість.

4. Установлено взаємозв'язок і взаємовплив дидактичних (навчальних) і управлінських відносин з ринковими відносинами, що вимагають проектування і використання адаптивних механізмів управління навчанням у групі. Показано, що в умовах ринку навчання може здобути характер надання й одержання дидактичних (освітніх) послуг у навчальній групі (“формальній організації”).

5. Запропоновано моделі спільної діяльності учасників навчального процесу в аудиторії, класі і типовий алгоритм навчання (ТАН). Класифіковано ряд дидактичних систем управління, відповідних алгоритмів дидактичного управління (ДАУ) з точки зору їхнього впливу на якість навчання і результативність української освіти.

6. З'ясовано функціональний характер залежності навчального управління (дидактичного менеджменту) від макроекономічних процесів (економічної, соціальної й освітньої політики держави, динаміки рівня і якості життя населення) на державному і регіональному рівнях. Здійснено розробку рекомендацій для навчальних закладів щодо оптимізації навчальної діяльності в аудиторії, класі на основі методології дидактичного менеджменту.

7.Визначено інноваційний потенціал дидактичного менеджменту і результативність навчального управління в системі державного управління освітою, використавання якого впливає на підвищення якості й ефективності навчального процесу в групі.

8. Не кожний предметник-викладач може “автоматично” стати менеджером навчально-пізнавального процесу, менеджером навчального середовища в групі. Перехід від емпіричного, стихійного управління навчальною групою до дидактичного менеджменту вимагає, як і в інших складних процесах, навчання викладачів дидактичному менеджменту, оскільки вистраждані знахідки одинаків викладачів-менеджерів навчального процесу автоматично не поширюються серед усієї маси викладачів. Основам наукового управління навчальним процесом викладачі зможуть навчитися за допомогою нової дисципліни “Дидактичний менеджмент”.

9. З’ясовано необхідність розробки теорії управління пізнавальною діяльністю людини, що синтезує досягнення гносеології, дидактики, педагогіки й андрогогіки, теорії соціального управління, яка буде сприяти науковому державному управлінню освітою в країні.

Публікації автора:

1. Гамаюнов В.Г. “Аккумулятор” или “сепаратор”? (о подготовке современного специалиста) // Менеджер. – 1998. - № 2. – С.99-102.

2. Гамаюнов В.Г. Менеджер навчально-виховного процесу // Освіта і управління. – 2000/2001. – Том 4. Числа 1-2. – С. 89-94.

3. Гамаюнов В.Г. Эффективность дидактических систем управления // Серія “Державне управління”. Т. ІІ. - Вип. 7. – Донецьк: ДонДАУ, 2001. – С. 109-113.

4. Гамаюнов В.Г. Государственное управление образовательным комплексом страны // Серія “Державне управління”. Т. ІІІ. - Вип. 10. – Донецьк: ДонДАУ, 2002. – С.99-107.

5. Гамаюнов В.Г. Становлення дидактичного менеджменту в системі управління освітою // Серія “Державне управління”. Т. ІІІ. - Вип. 12. – Донецьк: ДонДАУ, 2002. – С. 155-163.

6. Гамаюнов В.Г., Поважный А.С. Управленческие роли преподавателя // Серія “Державне управління”. Т. ІІІ. Вип. 17. – Донецьк: ДонДАУ, 2002. – С. 428-433.

Особистий внесок автора – обґрунтування необхідності додання статусу держслужбовця викладачам державних навчальних закладів.

7. Гамаюнов В.Г., Дорофиенко В.В., Поважный С.Ф. Менеджмент в непроизводственной сфере. Учебник. Допущен Министерством образования Украины для экономических вузов. - Харьков: Основа, 1997. – 444 с.

Особистий внесок автора – дослідження освіти як галузі невиробничої сфери національного господарства.

8. Батченко Л.В., Гамаюнов В.Г., Поважный С.Ф. Менеджмент в образовании (педагогический менеджмент): Учеб. пособие. - Донецк: Лад, 1998. – 574 с. Особистий внесок автора - обґрунтування навчання як надання послуги і необхідності управління цим процесом.

9. Гамаюнов В.Г. Организация труда менеджера: Учеб. пособие. - Харьков: Основа, 1998. – 396 с.

10. Гамаюнов В.Г., Можаровский В.А., Поважный С.Ф. Начала менеджмента: Учеб. пособие. - Донецк: ДонГАУ, 1998. – 200 с.

Особистий внесок автора – погляд на учня як співуправлінця навчально-виховним процесом.

11. Гамаюнов В.Г., Демченко Н.Т., Поважный С.Ф. Общий менеджмент. Сб. практ.ситуаций для анализа, деловые игры и задачи. – Донецк: ДонГАУ, 1999. – 122 с.

Особистий внесок здобувача – методологія підготовки і проведення ділових ігор.

12. Гамаюнов В.Г., Поважный С.Ф., Стрюковский Г.П. Управление деятельностью персонала: Учеб. пособие. - Донецк: Лад, 1999. – 574 с.

Особистий внесок автора – дослідження партисипативного управління, як форми участі персоналу в управлінні виробництвом та управління навчанням персоналу в фірмах.

13. Гамаюнов В.Г., Можаровский В.А. Основы менеджмента. Метод. пособие для преподавателей. – Донецк: ДонГАУ, 2000. – 52 с.

Особистий внесок здобувача – методика проведення занять з менеджменту.

14. Гамаюнов В.Г., Поважный А.С., Янукович В.Ф. Муниципальный менеджмент: Учеб. пособие. - Донецк: Лад, 2000. – 334 с.

Особистий внесок автора – розгляд проблем управління освітою в регіоні.

15. Братковский М.Л., Гамаюнов В.Г., Поважный А.С. Современные технологии обучения (анализ практических ситуаций). – Донецк: Лад, 2001. – Ч.1. - 132 с.

Особистий внесок автора – методологія підготовки і проведення аналізу практичних ситуацій.

16. Гамаюнов В.Г., Саєнко Г.В. Алгоритм функціонування людської пізнавальної діяльності. Вісник Луганського держ. педагогічного ун. ім. Т.Г.Шевченка. - 1999. – Луганськ: Вид-во ЛДПУ ім.Т.Г. Шевченка. – №2. - с. 120-122.

Особистий внесок здобувача – розробка алгоритму навчання.

17. Гамаюнов В.Г. Вопросы оптимизации процессов управления в ДонГАУ. Материалы науч.-практ. конф. “ДонГАУ – какой ей быть”: Становление. Развитие. Перспективы. / Сост.: Синельщиков Р.Г., Стрюковский Г.П., Полчанинова Л.Н. и др. - Донецк: ДонГАУ, 1995. – С. 54-55.

18. Гамаюнов В.Г. Активні форми навчання та професійної підготовки майбутніх менеджерів (З досвіду роботи факультету довузівської підготовки ДонДАУ): Зб. ст. / Уклад.: В.А Можаровський, Г.В.Симченко; Наук. ред. Бурега В.В. - Донецьк: ДонДАУ, 1997. – С. 6-8.

Особистий внесок здобувача – запропановано форми самоврядування.

19. Гамаюнов В.Г., Можаровський В.А. Дидактика і формування менеджера. Матеріали міжнар. Наук.-практ. конференції “Соціально-гуманітарні проблеми менеджменту”. – Донецьк: ДонДАУ, 1997. – С. 126-127.

Особистий внесок здобувача – дидактичні основи менеджменту.

20. Гамаюнов В.Г. Стратегічне управління навчальним закладом. Матеріали регіональної наук.-практ. конф. “Стратегічне управління соціально-економічним розвитком регіону на період до 2010 року (Донецька область – 2010)”. – Донецьк, 1999. – С. 30-35.

21. Гамаюнов В.Г. Командный менеджмент как современная модель управления персоналом. Сб. науч. трудов ДонГАУ “Рыночное реформирование управления экономикой”: серия “Экономика”. - Т.1. - Вып. 1. – Донецк: АОЗТ “Изд-во “Донеччина”, 2000. – С.50-59.

22. Гамаюнов В.Г. Дидактичний менеджмент: становлення і перспективи. Матеріали міжнар. Наук.-практ. симпозіуму “Розповсюдження інновації з економіки сталого розвитку”. – Донецьк: ДУЕТ ім. М. Туган-Барановського, Університет Софія-Антіполі (Франція), Бредворський колеж (Велика Британія), Одеський держ. ун. ім. І.Мечнікова, 2001. – С. 69-72.

23. Гамаюнов В.Г. Управлінська еліта громадянського суспільства (можливості формування). Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. з міжнар. участю “Суспільні реформи та становлення громадянського суспільства в Україні”. Т.3 / За заг. ред. В.І Лугового, В.М.Князєва. – К.: Вид-во УАДУ, 2001. – С. 332-334.

24. Гамаюнов В.Г. Роль дидактичного менеджменту в підготовці фахівців регіонального управління. Вісник Рівненського держ. ун. - Вип. 2. Зб. наук. праць. – Рівне: РДТУ, 2002. – С. 121-124.

25. Гамаюнов В.Г. Директор уроку, директор філософії (дидактичний менеджмент у системі регіонального управління навчальними закладами). Матеріали Х міжнар. наук.-практ. конф. “Управління організацією: регіональні аспекти” / За ред. В.Г.Герасимчука. – К.: ІВЦ “Вид-во “Політехніка”, 2002. – С. 56-57.

26. Гамаюнов В.Г. Политика государства в сфере образования молодёжи. Материалы Первой междунар. науч.-практ. конференции “Молодёжь и государство”/ Управление по делам семьи, молодёжи и туризма Донецкой облгосадминистрации и др. – Авдеевка, 2002. – С. 19-20.