1. Земельні відносини – це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. У ринкових умовах, особливо на сучасному етапі розвитку земельної реформи в Україні, найбільшого значення набуває право володіння. Реалізація останнього у розвинутих країнах відбувається через механізм земельного ринку. 2. Становлення та розвиток ринку сільськогосподарських земель в Україні має свою специфіку: по-перше, порівняно з іншими країнами з ринковою економікою, по-друге, порівняно з іншими ринками (наприклад, ринком основних засобів). Принципи формування та розвитку ринку сільськогосподарських земель в Україні можна розділити за двома класифікаційними ознаками, дотримання яких забезпечується через механізм державного регулювання та через механізм ринкового регулювання. Причому, їх здійснення на практиці можливе лише за умови реалізації певних передумов. 3. Ринок земель сільськогосподарського призначення – це система економічних та правових відносин з перерозподілу власності на землі сільськогосподарського призначення. При визначенні елементів формування та функціонування ринку сільськогосподарських земель слід використовувати економіко-організаційний механізм. 4. Враховуючи сучасні завдання економічної оцінки землі, в тому числі на регіональному рівні, доцільно: визначати диференціальну ренту І на основі нормативних, а не фактичних показників витрат на вирощування зернових, для конкретної агровиробничої групи ґрунтів (через урожайність зернових); доповнити формули розрахунку економічної оцінки земель сільськогосподарського призначення як засобу виробництва та об’єкта власності (поправочними коефіцієнтами на відстань земельної ділянки від ринків збуту та її екологічність, сумою компенсації (штрафів)); застосовувати розроблену автором методику визначення ціни земель сільськогосподарського призначення як товару, призначеної для визначення стартової ціни при купівлі-продажу, міні та заставі. 5. Проведений аналіз трансформації земельного фонду в Миколаївській області дає підстави для висновку про значні структурні зрушення у складі земельного фонду за категоріями землевласників і землекористувачів та формами власності, особливо щодо сільгоспугідь. Співвідношення державної і приватної власності на сільськогосподарські землі станом на 01.01.2007р. складає 1:2,68. Найвищий рівень концентрації сільськогосподарських земель в області у сільгосппідприємствах. Середній розмір нового агроформування по області – 7,9 га. Найбільші за площею сільськогосподарські товариства – в середньому 1200,7 га, а найменші – індивідуальні та особисті господарства населення - відповідно по 0,5 та 8,3 га. 6. Аналіз ефективності використання сільськогосподарських угідь показав, що в області найвищого рівня її досягли господарства населення. Проте аналіз динаміки інтенсивності використання землі показав, що у господарствах населення за період з 1991 по 2005 рр. відбувся спад виробництва на 13,1%, у той час як у сільгосппідприємствах – лише на 3,1%. Фермерські господарства поки що не займають провідного місця в аграрному секторі області. Однак встановлено, що зі збільшенням обсягів землекористування фермерських господарств зростають і показники ефективності їх діяльності. Отже, ефективний розвиток господарств нерозривно пов'язаний із збільшенням розмірів їх землекористування. 7. Розвиток ринкових відносин у використанні земель сільськогосподарського призначення в Миколаївській області має певні особливості. Переважаючими на ринку сільськогосподарських земель є орендні операції. Проте економічна складова ринку оренди за період з 2001 р. по 2007 р. зазнала значних змін: зменшилась частка орендованих сільськогосподарських земель (на 10,1%), кількість укладених договорів оренди земельних ділянок сільгоспугідь (на 16,7%), площа орендованої землі на одного орендатора та орендодавця (відповідно на 64,3 та 4,0%), при цьому орендна плата за 1 га сільгоспугідь зросла на 44,4%, а середній термін договору оренди збільшився з 1-3 до 5 років. На основі запропонованої нами методики визначення рівня розвитку земельного ринку встановлено, що найшвидшими темпами ринок купівлі-продажу земельних ділянок земель державної та комунальної власності розвивається у Березанському районі. 8. Формування ефективних ринкових земельних відносин у використанні сільгоспземель потребує: удосконалення механізму земельних відносин в АПК; визначення оптимальних цін на земельні ділянки на основі їх обґрунтованої економічної оцінки; формування належної інфраструктури ринку земель і забезпечення ефективного його функціонування. 9. Кінцевою метою формування інфраструктури земельного ринку є забезпечення ефективного його функціонування, в тому числі окремих складових якими є: ринки купівлі-продажу, оренда, застави (іпотеки) та міни. Розроблено пропозиції щодо формування належної інфраструктури земельного ринку, виходячи з необхідності розвитку його основних складових: земельних торгів та аукціонів (за розробленою схемою організації земельного аукціону на регіональному рівні); іпотеки в сільському господарстві (визначено передумови реалізації іпотечного кредитування земель сільськогосподарського призначення на сучасному етапі розвитку земельних відносин). 10. Вибір напрямів реформування та регулювання земельних відносин в аграрній сфері повинен здійснюватися шляхом удосконалення земельного законодавства та економічними методами через систему економічних регуляторів. Проведені дослідження дозволили визначити основні напрями вдосконалення договору оренди земельної ділянки та механізму обчислення і справляння податку за сільськогосподарські угіддя. Із метою забезпечення справляння плати за землю та орендної плати відповідно до чинного законодавства здійснено розрахунки загального рентного доходу та нормативної грошової оцінки ріллі, багаторічних насаджень, пасовищ та сіножатей у районах Миколаївської області у розрізі агрокліматичних груп ґрунтів; для визначення розміру орендної плати з урахуванням бажаного прибутку чи валової продукції орендар може скористатися запропонованою нами методикою або безпосередньо розрахунками оптимальних і максимально допустимих розмірів орендної плати в Миколаївській області. Необхідність законодавчого регулювання ринкових земельних відносин в Україні найбільше стосується земельного ринку – основне завдання якого створення прозорого ринку земель, регульованого державою, для чого необхідно доопрацювати і прийняти низку Законів України. 11. На основі запропонованої нами методики визначення стартової ціни на землю та індикаторів розраховано стартові ціни на землі сільськогосподарського призначення як засобу виробництва (11385 грн. за 1 га), як об’єкта власності (12017 грн. за 1 га) і як товару (12083 грн. за 1 га) по Миколаївській області в середньому та по адміністративних районах на основі їх обґрунтованої економічної оцінки. |