Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Матеюк Олеся Петрівна. Формування екологічної культури майбутніх економістів як складової професійної підготовки на засадах сталогорозвитку : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Матеюк О. П. Формування екологічної культури майбутніх економістів як складової професійної підготовки на засадах сталого розвитку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського. – Вінниця, 2008.

Дисертацію присвячено теоретичному й емпіричному дослідженню педагогічних основ формування екологічної культури майбутніх економістів на засадах сталого розвитку. Здійснено аналіз сутності та змісту екологічної культури особистості як передумови формування сталого розвитку країни. Визначено педагогічні основи (компоненти, критерії, закономірності, принципи, педагогічні умови) й особливості формування екологічної культури майбутніх економістів. Розроблено й експериментально перевірено методику формування екологічної культури майбутніх економістів на засадах сталого розвитку. Серед педагогічних умов виділено: реалізація діяльнісного підходу до формування екологічної культури майбутніх економістів; використання проблемних, частково пошукових та дослідницьких методів навчання; забезпечення дієвості наявних природоохоронних мотивів; посилення інтеграції теоретичних знань майбутніх економістів. Розроблено методичні рекомендації викладачам економічних та екологічних дисциплін щодо формування екологічної культури майбутніх економістів на засадах сталого розвитку з використанням еколого-педагогічних тренінгів.

Фахова підготовка майбутніх економістів здійснюється в умовах наявних екологічних катастроф. Тому особливої актуальності набуває проблема формування екологічної культури загалом та майбутніх економістів, зокрема.

Майбутня виробнича діяльність випускників ВНЗ економічного профілю передбачає активний вплив на природне середовище, і ця особливість детермінує необхідність ґрунтовної екологічної підготовки, створення певної системи формування екологічної культури майбутніх економістів.

1. Визначено, що екологічна культура майбутнього економіста – інтегральне утворення його особистості, що формується у процесі професійної освіти у вищому навчальному закладі й ґрунтується на екологічних знаннях та вміннях, екологічній свідомості, екологічному стилі мислення та діяльності, які проектуються на його професійну діяльність.

На основі узагальнення теоретичних підходів до формування екологічної культури майбутніх економістів визначено особливості їх підготовки: особливості мікрорівня – на рівні особистості, особливості мезорівня – на рівні групи, особливості макрорівня – на рівні соціуму.

2. Сформованість екологічної культури студентів-економістів розглянуто у єдності та взаємодії компонентів: мотиваційного, знаннєвого, гностичного, поведінкового. Мотиваційний компонент базується на еколого-ціннісних орієнтаціях; знаннєвий компонент передбачає знання предметних цінностей та суб’єктивних чинників; гностичний компонент стосується світогляду екологічної свідомості в її знаннєвій частині; поведінковий компонент стосується корекції суб’єктивного ставлення до екологічних цінностей. Усі інші складники підпорядковані цим компонентам. Критеріями процесу обрано мотиваційну готовність, сформованість особистісної позиції, рівень екологічних знань, сформованість екологічної культури, кожний з яких характеризується відповідними показниками. Визначено рівні сформованості екологічної культури студентів-економістів: активно-діяльнісний, продуктивний, реконструктивний, репродуктивний, пасивно-споживацький.

3. Щоб створити й обґрунтувати педагогічні основи, необхідні для формування екологічної культури майбутніх економістів, застосовано метод моделювання. За результатами аналізу психолого-педагогічної літератури та даних експериментальної роботи розроблено модель формування екологічної культури майбутніх економістів на засадах сталого розвитку. Вона відображає структурно-функціональну взаємодію мети, завдань та особливостей екологічної підготовки; принципів, змісту, форм та методів формування екологічної культури майбутніх економістів; провідних педагогічних складових та умов формування екологічної культури; компонентів, критеріїв, етапів реалізації методики, діагностики результатів сформованості екологічної культури майбутніх економістів на засадах сталого розвитку.

Охарактеризовано методологічні підходи: системно-структурний, діяльнісний, особистісно-розвивальний та культурологічний.

4. Системне забезпечення реалізації педагогічних основ формування екологічної культури майбутніх економістів на засадах сталого розвитку надало дієвості їх екологічному вихованню, екологічній освіті й еколого-практичній діяльності як детермінантам екологічної підготовки студентів при використанні таких педагогічних умов: реалізація діяльнісного підходу до формування екологічної культури майбутніх економістів; використання проблемних, частково пошукових та дослідницьких методів навчання; забезпечення дієвості наявних природоохоронних мотивів; посилення інтеграції теоретичних знань майбутніх економістів.

5. Розроблена методика формування екологічної культури майбутніх економістів передбачає використання різноманітних методів та форм навчальної роботи, які сприяли формуванню у майбутніх економістів професійно-екологічних компетенцій зокрема та екологічної культури загалом. В основу методики покладено застосування таких форм навчальної роботи, як імітаційно-ігрові заняття, у яких моделювалося розв’язання типових еколого-економічних ситуацій.

6. За результатами формувального експерименту зафіксовано приріст рівня екологічної культури майбутніх економістів у експериментальних групах, яка за всіма визнаними критеріями набула продуктивного й активно-діяльнісного рівня: у порівнянні з початковим станом їх частка зросла на 17,56 % (6,09 % відповідно), а в контрольних – на 2,70 % (2,03 % відповідно). Проведений статистичний аналіз дозволив стверджувати, що розбіжності рівня сформованості екологічної культури студентів контрольних та експериментальних груп наприкінці експерименту статистично значимі.

Результати дисертаційного дослідження дають підстави вважати, що мети досягнуто, завдання реалізовано, гіпотеза підтверджена.

Це дослідження, звісно, не вичерпує розв’язання всіх аспектів проблеми формування екологічної культури майбутніх економістів. Перспективи подальших досліджень вбачаємо у інтеграції та реалізації екологічного, економічного та соціального компонентів сталого розвитку у змісті навчальних дисциплін у процесі професійної підготовки фахівців-економістів та розробці навчальних та методичних матеріалів щодо формування екологічної культури студентів вищих навчальних закладів з урахуванням засад сталого розвитку.

Публікації автора:

Статті у фахових наукових журналах і збірниках наукових праць:

1. Матеюк О. П. Визначення сформованості екологічної культури майбутніх економістів: критерії та рівні / Матеюк О. П. // Науковий вісник Ужгородського державного університету. Серія: педагогіка. Соціальна робота // Зб. наук. праць. Випуск 11 / Гол. ред. Козубовська В. І. – Ужгород: Вид-во Ужгородського державного університету, 2007. – С. 73–75.

2. Матеюк О. П. Екологічна культура особистості як передумова формування сталого розвитку країни / Олеся Матеюк // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка / За ред. Вашуленко М. та ін. – 2007. – № 9. – С. 262–265.

3. Матеюк О. П. Закономірності і принципи формування екологічної культури студентів вищих навчальних закладів на засадах сталого розвитку / Матеюк О. П. // Зб. наук. праць. № 38. Частина ІІ. / Гол. ред. Балашов В. О. – Хмельницький: Вид-во НАДПСУ, 2007. – С. 119–121.

4. Матеюк О. П. Особливості завдань та принципів екологічного виховання молоді в контексті ідей сталого розвитку / О. П. Матеюк // Сучасні інформаційні та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: Зб. наук. праць. / За ред. І. А. Зязюна та ін. – Київ–Вінниця: ДОВ Вінниця, 2004. – С. 475–480.

5. Матеюк О. П. Педагогічні умови та модель формування екологічної культури майбутніх економістів на засадах сталого розвитку / О. П. Матеюк // Зб. наук. праць. Педагогічні науки. Випуск 46. / За ред. Барбіної Є. С. та ін. – Херсон: Видавництво ХДУ, 2007. – С. 297–301.

6. Матеюк О. П. Практичні рекомендації викладачам з формування екологічної культури студентів економічного профілю / Матеюк О. П. // Зб. наук. праць. № 39. Частина ІІ. / Гол. ред. Балашов В. О. – Хмельницький: Вид-во НАДПСУ, 2007. – С. 113–115.

7. Матеюк О. П. Формування екологічної культури особистості: педагогічні, психологічні та філософські засади / О. П. Матеюк // Духовність особистості: методологія, теорія і практика. Зб. наук. праць. Випуск 1 (14) / За ред. Г. П. Шевченко. – Луганськ: Вид-во Східноукр. нац. ун-ту ім. В. Даля, 2006. – С. 153–161.

8. Матеюк О. П. Формування екологічної культури майбутніх економістів на засадах сталого розвитку: результати дослідження / Олеся Матеюк // Молодь і ринок (Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка МОН України). Дрогобич: Вид-во Дрогобицького держ. пед. ун-ту ім. І. Франка. / Гол. ред. Вачевський М. – 2008. – № 1 (36). – С. 132-136.

Статті та тези доповідей на конференціях:

9. Матеюк О. П. Аксіологічні аспекти екологічного виховання студентів вузу / Матеюк О. П. // Екологія. Людина. Суспільство: VІІ Міжнар. науково-практична конференція студентів, аспірантів та молодих вчених. Київ, 11–13 травня 2005 р. / Національний технічний університет України – К.: ПП «Екмо», 2005. – С. 183.

10. Матеюк О. П. Аналіз практики та методи діагностики формування екологічної культури студентів вищих навчальних закладів / О. П. Матеюк // Проблеми якості практичної підготовки фахівців в умовах реформування вищої освіти: Міжвузівська науково-методична конференція. Хмельницький, 25 січня 2007 р. / Державна прикордонна служба України – Хмельницький: Вид–во Національної академії ДПСУ імені Б. Хмельницького, 2007. – С. 130–131.

11. Матеюк О. П. До екологічно безпечного середовища через формування екологічної культури / Матеюк О. П. // Система управління екологічними ризиками: наука і практика: Всеукраїнська науково-практична конференція. Харків–Київ, 11–12 березня 2006 р. / Всеукраїнська екологічна ліга – К.: Центр екологічної освіти та інформації, 2007. – С. 132–135.

12. Матеюк О. П. Екологічне мислення як передумова екологічної культури майбутніх фахівців / Матеюк О. П. // Педагогіка і психологія в контексті гуманізації освіти: Всеукраїнська науково-практична конференція. Хмельницький, 23–28 січня 2007 р. / Академія педагогічних наук, Всеукраїнський центр гуманної педагогічки і психології – Хмельницький: Подільський культурно-просвітительський Центр ім. М. К. Реріха, ХНУ, 2007. – С. 39.

13. Матеюк О. П. Особливості екологічного виховання студентської молоді / Матеюк О. П. // Динаміка наукових досліджень’2004: ІІІ Міжнар. науково-практична конференція. Дніпропетровськ, 21–30 червня 2004 р. / Гол. ред. Біла К. О. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – Т. 34. – С. 37–39.

14. Матеюк О. П. Особливості формування екологічної культури майбутнього фахівця у вищій школі / Матеюк О. П. // І Всеукраїнський з’їзд екологів: Міжнар. науково-практична конференція. Вінниця, 4–7 жовтня 2006 р. / Гол. ред. В. Г. Петрук – Вінниця: Універсум, 2006. – С. 312.

15. Матеюк О. П. Про деякі протиріччя екологічного виховання молоді на засадах сталого розвитку / О. П. Матеюк // Шляхи вирішення екологічних проблем урбанізованих територій: наука, освіта, практика: Всеукраїнська науково-практична конференція. Хмельницький, 30–31 жовтня 2003 р. / Відп. за вип. Білецька Г. А. – Хмельницький: Вісник ТУП, 2003. – С. 196–199.

16. Матеюк О. П. Становлення екологічної культури особистості студентів / Олеся Матеюк // Професійне становлення особистості: проблеми і перспективи: ІІІ Міжнар. науково-практична конференція. Хмельницький, 21–22 жовтня 2005 р. / Гол. ред. Каньковський І. Є. – Хмельницький: ХНУ, 2005. – С. 98–99.

17. Матеюк О. П. Формування екологічної культури студентської молоді в процесі дослідження стану малих річок / Матеюк О. // Дослідження, відтворення та охорона малих річок: Всеукраїнська науково-практична конференція. Хмельницький, 4–5 листопада 2005 р. / Керівник ред. кол. Дранус Р. І. – Хмельницький: ТОВ «Тріада–М», 2005. – С. 148–151.