Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Волкова Інна Михайлівна. Формування експортного потенціалу молокопродуктового підкомплексу АПК : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2007.



Анотація до роботи:

Волкова І. М. Формування експортного потенціалу молокопродуктового підкомплексу АПК. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (економіка сільського господарства і АПК). Державний вищий навчальний заклад “Державний агроекологічний університет” Міністерства аграрної політики України, м. Житомир, 2007.

Дисертація присвячена дослідженню теоретичних, методичних та практичних аспектів формування експортного потенціалу молокопродуктового підкомплексу АПК. Визначено сутність та чинники формування експортного потенціалу підприємства. Досліджено вплив комплексу економічних, організаційно-правових та адміністративних методів державного регулювання на формування та реалізацію експортного потенціалу молокопродуктового підкомплексу.

Проведено аналіз сучасного стану господарської діяльності підприємств молокопродуктового підкомплексу. Досліджено тенденції та специфіку експортної діяльності молокопереробних підприємств. Виявлено чинники, що стримують процеси формування та реалізації експортного потенціалу молокопродуктового підкомплексу.

Розроблено методику інтегральної оцінки експортного потенціалу молокопереробного підприємства. Запропоновано можливий варіант Програми реалізації експортного потенціалу молокопродуктового підкомплексу. Обґрунтовано доцільність створення Асоціації експортерів молочної продукції. Визначено перспективи розвитку експортної діяльності молокопереробних підприємств.

  1. Вихід підприємства на зовнішній ринок дає змогу розширити асортимент та обсяги реалізації своєї продукції, підвищити її якість, отримати додатковий дохід, створити нові робочі місця та адаптувати умови виробництва до світових стандартів. Своєчасно проведена оцінка експортного потенціалу підприємства і розроблений на її основі комплекс заходів щодо формування та реалізації експортного потенціалу є ключовими передумовами успішного здійснення підприємством експортної діяльності.

  2. Формування та реалізація експортного потенціалу підприємства визначається комплексом зовнішніх та внутрішніх чинників. Серед зовнішніх чинників найсуттєвішими є зовнішньоекономічна, фінансова та податкова політика держави. Визначальними внутрішніми чинниками є рівень продуктивності праці на підприємстві, ступінь завантаженості виробничих потужностей, орієнтація асортименту продукції на експорт та її якісні показники, ефективність збутової діяльності підприємства. Вивчення світового досвіду дало підстави стверджувати, що важливу роль в активізації експортної діяльності підприємств відіграє державна політика стимулювання експорту. Фінансова підтримка, податкове та митно-тарифне стимулювання є провідними заходами розширення експортної діяльності вітчизняних підприємств. Діяльність Ради експортерів при Кабінеті Міністрів України та торговельно-економічних місій у складі дипломатичних представництв України за кордоном спрямована на забезпечення сприятливого середовища для експорту товарів та послуг, а також захисту прав та інтересів суб’єктів підприємницької діяльності України за кордоном.

  3. Підприємства молочної промисловості регіону дослідження є активним суб’єктом зовнішньоекономічної діяльності. Водночас їх господарська діяльність значною мірою визначається ситуацією в суміжних галузях молокопродуктового підкомплексу, що, в свою чергу, впливає на ефективність експортної діяльності. Враховуючи вищезазначене, доцільним вбачається формування експортного потенціалу не окремого молокопереробного підприємства, а цілого підкомплексу.

  4. Молокопродуктовий підкомплекс є складовою частиною АПК, що включає в себе три галузі – молочного скотарства, молочну промисловість та інфраструктуру аграрного ринку, за допомогою яких здійснюються виробництво, заготівля, переробка та реалізація молока і молочної продукції. Основними чинниками, що негативно впливають на функціонування молокопродуктового підкомплексу, є структурні зміни в галузі молочного скотарства (скорочення поголів’я корів, зниження їх продуктивності, концентрація виробництва сирого молока в особистих селянських господарствах, не висока його якість); диспаритет цін на промислову та сільськогосподарську продукцію, недосконалість заходів державної підтримки виробництва продукції тваринництва тощо.

  5. За період 2002-2005 рр. молокопереробні підприємства експортували свою продукцію в країни СНД, Південно-Східної Азії та Африки. Провідними експортоорієнтованими товарними групами протягом останніх років є сухе та згущене молоко, масло вершкове, сири. Перевагою продукції вітчизняного виробництва на зовнішньому ринку є її конкурентоспроможність за ціною за рахунок невисоких закупівельних цін на молочну сировину. Головними чинниками, що стримують розвиток експортної діяльності, є недостатня якість вітчизняної молочної продукції та неузгодженість внутрішніх та міжнародних стандартів.

  6. Головним предметом конкурентної боротьби серед товаровиробників в умовах зростання споживчих вимог до молочної продукції стали стандарти якості. В Україні діють 54 стандарти якості молока і молочної продукції, з них тільки 23 узгоджено з міжнародними вимогами ISO, водночас згідно із європейськими стандартами EN не розроблено жодного вітчизняного стандарту. З асортиментного ряду молочної продукції відповідають міжнародним вимогам якості молоко питне, масло вершкове, сири, молоко сухе та морозиво. З метою узгодження вітчизняних стандартів з міжнародними було введено в дію Державний стандарт України ДСТУ 3662-97 “Молоко коров’яче незбиране. Вимоги при закупівлі”, а також галузевий стандарт України ГСТУ 46.069-2003 “Молоко коров’яче незбиране. Первинне оброблення, зберігання і транспортування. Основні вимоги”. Регламентовані вимоги стандартів щодо молочної сировини спрямовані на суттєве покращання якості виготовлених з неї молочних продуктів.

  7. Запорукою успішного виходу підприємства на зовнішній ринок є своєчасна та оперативна оцінка його експортного потенціалу. Запропонована методика інтегральної оцінки експортного потенціалу молокопереробного підприємства спрямована на визначення ступеню готовності підприємства до здійснення експортної діяльності. Крім того, при розробці галузевих та регіональних програм розвитку молокопродуктового підкомплексу зазначена методика дасть змогу раціонально використати кошти для підтримки тих суб’єктів господарювання, які мають вищий експортний потенціал.

  8. Подальше нарощування експортних поставок молочних продуктів тісно пов’язане з формуванням організаційно-економічного механізму стимулювання експортної діяльності молокопереробних підприємств. На основі аналізу господарської та експортної діяльності підприємств молокопродуктового підкомплексу обґрунтовані концептуальні засади Програми реалізації експортного потенціалу молокопродуктового підкомплексу. В рамках Програми передбачається розв’язання важливих завдань: зростання обсягів виробництва, орієнтованого на експорт; поглиблення співробітництва з існуючими країнами-партнерами; пошук нових перспективних ринків збуту вітчизняної молочної продукції; стимулювання сукупного використання потенціалу всіх галузей молокопродуктового підкомплексу регіону; реалізація конкурентних переваг, пов’язаних з наявністю дешевої робочої сили, високої кваліфікації спеціалістів, концентрацією природних ресурсів. Пропонується застосування фінансово-економічних заходів, які включають в себе активізацію інвестиційної діяльності, надання експортерам страхових послуг, розвиток інноваційної діяльності. Перспективним заходом є створення Асоціації експортерів молочної продукції регіону з метою об’єднання зусиль підприємств-виробників молочної продукції у здійсненні експортної діяльності.

  9. Впровадження розробленої системи заходів розвитку експортного потенціалу молокопродуктового підкомплексу дозволить збільшити обсяги експорту молочних продуктів, насамперед, сухого та згущеного молока й масла вершкового. Згідно прогнозованих даних в 2010 р. обсяги експорту молочних продуктів зростуть до 10702,43 т, а вартість складе 25844,56 тис. дол. США. Реалізація такого сценарію розвитку експортної діяльності молокопереробних підприємств регіону відбудеться за сприятливої кон’юнктури зовнішнього ринку молочної продукції та покращання якісних характеристик вітчизняних молочних продуктів.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

  1. Лаптєва І. М. Розвиток експортної діяльності молокопродуктового підкомплексу Житомирської області // Збірник наукових праць Уманського державного аграрного університету / Редкол.: П.Г. Копитко (відп. ред.) та ін. – Умань, 2006. – Вип. 62. – Ч. 2. – С. 106-112.

  2. Лаптєва І. М. Перспективи розвитку ринку молока і молокопродуктів в Україні // Вісник Харківського національного технічного університету. – Х.: ХНТУСГ, 2006. – Вип. 35 – С. 158-169.

  3. Волкова І. М. Деякі аспекти функціонування молочної промисловості Житомирської області // Вісник ДАУ. – Житомир: Вид-во Державний вищий навчальний заклад “Державний агроекологічний університет”, 2006. – № 1(16). – С. 301-308.

  4. Волкова І. М. Напрями реалізації експортного потенціалу молокопродуктового підкомплексу // Вісник Львівського державного аграрного університету: Економіка АПК. – Львів: Львів. держ. агроуніверситет, 2006. – № 13. – С. 394-398.

  5. Волкова І. М. Економічні умови формування експортного потенціалу молокопродуктового підкомплексу // Вісник Сумського національного аграрного університету: економіка та менеджмент. Випуск 3-4 (20-21). – Суми: СНАУ. – 2006. – С. 292-297.

  6. Сайкевич О. Д., Волкова І. М. Методика інтегральної оцінки експортного потенціалу молокопереробного підприємства // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. Випуск 218: В 4 т. Том І. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2006. – С. 468-475. (Автором запропоновано систему показників стану експортного потенціалу молокопереробного підприємства та обґрунтовано підходи щодо їх визначення).

В інших виданнях:

  1. Лаптєва І. М. Організаційно-економічні засади функціонування молокопродуктового підкомплексу // Методичні основи сучасного дослідження в аграрній економіці / Матеріали Міжнародної науково-теоретичної конференції. В 3-х ч., Житомир, 3-5 берез. 2005 р. – Житомир: Вид-во “Державний агроекологічний університет”, 2005. Ч. 3. – С. 136-138.

  2. Лаптєва І. М. До питання про формування експортного потенціалу підприємств АПК // Формування стратегії регіонального АПК / Матеріали міжфакультетської науково-практичної конференції молодих вчених, магістрів та студентів, 12 травн. 2005 р. – Житомир: Вид-во “Державний агроекологічний університет”, 2005. – С. 151-153.

  1. Волкова І. М. Економічні проблеми підвищення якості молока і молочної продукції // Формування стратегії регіонального АПК / Матеріали міжфакультетської науково-практичної конференції молодих вчених, 11-12 травн. 2006 р. – Житомир: Вид-во “Державний агроекологічний університет”, 2006. – С. 17-20.