Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Попик Юрій Володимирович. Формування фрустраційної толерантності менеджерів освіти в умовах спільної діяльності : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2008.



Анотація до роботи:

Попик Ю.В. «Формування фрустраційної толерантності менеджерів освіти в умовах спільної діяльності». – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – К., 2008.

Фрустраційна толерантність як психологічна стійкість до фрустраторів, що базується на здатності індивіда до об’єктивної оцінки проблемної ситуації завдяки особистісній, соціальній і професійній значущості, є важливою передумовою і головною умовою адаптації та реалізації менеджера у освітянській практиці, ефективної реалізації спільної діяльності.

За даними констатувального експерименту представлено фрустраційну толерантність як структуру, що утворюється когнітивним, емоційним і конативним складниками. Визначено, що у менеджерів освітніх закладів, котрим властива стабільна та нестабільна (ситуативна) фрустраційна толерантність, превалює емоційна складова. За інтолерантності, провідними компонентами виступають коґнітивність і конативність. Найуспішнішими в спільній діяльності виявилися менеджери освітніх закладів, котрим притаманна стабільна та нестабільна (ситуативна) фрустраційна толерантність з привалюванням емоційного та конативного складників . Натомість інтолерантні менеджери продемонстрували недостатність розвитку навиків спільної діяльності.

Розроблена й апробована програма формування фрустраційної толерантності менеджерів освітніх організацій, спрямована на розвиток когнітивно-стильових особливостей та умінь спільної діяльності, позитивно позначилася на розвиткові толерантності до фрустрації. Відтак, когнітивно-стильові особливості менеджера сприяють становленню поведінкових стереотипів, в яких втілюється конативна складова толерантності до фрустрації.

У висновках підводяться підсумки проведеного дослідження, формулюються основні положення, результати аналізу предмета дослідження, окреслюються практичні рекомендації. Запропоновано шляхи подальшого вивчення проблеми.

1. Фрустраційна толерантність як психологічна стійкість до фрустраторів, що базується на здатності індивіда до об’єктивної оцінки проблемної ситуації завдяки особистісній, соціальній і професійній значущості, є важливою передумовою і головною умовою адаптації та реалізації менеджера у освітянській практиці, ефективної реалізації спільної діяльності, що ґрунтується на готовності до компромісу, прийнятті загальної групової мети, комунікативної компетентності.

2. За результатами першого етапу констатувального експерименту визначено специфіку прояву фрустраційної толерантності менеджерів освіти як властивості особистості, що взаємопов’язана із а) базовими переконаннями, б) толерантністю-інтолерантністю як установками, що проявляються в процесі спілкування менеджерів, в) толерантністю як властивістю індивіда, умінням контролювати власну фрустрованість. Тобто фрустраційна толерантність – стійкість особистості до несприятливих життєвих подій, що ґрунтується на адекватному їх усвідомленні.

3. За даними констатувального експерименту представлено фрустраційну толерантність як структуру, що утворюється когнітивним, емоційним і конативним складниками. Утім у менеджерів освітніх закладів, котрим властива стабільна фрустраційна толерантність, превалює емоційна складова. За нестабільної (ситуативної) фрустраційної толерантності, також превалює емоційна складова. За інтолерантності, провідними компонентами виступають коґнітивність і конативність. Проте найуспішнішими в спільній діяльності виявилися менеджери освітніх закладів, котрим притаманна стабільна та нестабільна (ситуативна) фрустраційна толерантність. Натомість інтолерантні менеджери продемонстрували недостатність розвитку навиків спільної діяльності. Отже визначальним чинником виступає особливість когнітивного стилю, що й визначає кореляцію показників фрустраційної толерантності та розвитку спільної діяльності.

4. Розроблена й апробована програма формування фрустраційної толерантності менеджерів освітніх організацій, спрямована на розвиток когнітивно-стильових особливостей та умінь спільної діяльності, позитивно позначилася на розвитку толерантності до фрустрації. Відтак, когнітивно-стильові особливості менеджера, як важливий показник когнітивної складової фрустраційної толерантності, сприяє становленню поведінкових стереотипів, в яких втілюється конативна складова толерантності до фрустрації. У такий спосіб відбувається формування стабільної фрустраційної толерантності, що впливає на ефективність спільної діяльності менеджера.

Перспективи подальших досліджень визначається можливістю застосування розроблених методів, з метою сприяння формуванню фрустраційної толерантності, під час підготовки майбутніх педагогів, спеціалістів професійної сфери: “Людина-Людина”.

Основний зміст дисертації відображено в публікаціях.

Зміст дисертації відображено в фахових виданнях рекомендованих ВАК України:

  1. Попик Ю.В. Особливості взаємин менеджменту і педагогічного колективу як суб’єкту спільної діяльності/ Ю.В. Попик// Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології Г.С. Костюка АПН України. / За ред. С.Д. Максименка. – К.: „Логос”, 2008. – Том. 7, Вип. 15. – С. 250–255.

  2. Попик Ю.В. Роль комунікації в спільній діяльності менеджера як чинник подолання фрустраційного стану/ Ю.В. Попик// Актуальні проблеми психології: Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія / За ред. С.Д. Максименка. М.В. Папучі. – Київ-Ніжин, Видавництво НДУ ДС „Міланік”. 2008. – Том Х, Вип. 6. – С. – 124-131.

  3. Попик Ю.В. Психологічні особливості спільної діяльності в менеджменті/ Ю.В. Попик// Актуальні проблеми психології. Збірник наукових праць Інституту психології Г.С. Костюка АПН України. / За ред. С.Д. Максименка. – Житомир „Логос”, 2008. – Том. 7, Вип. 16. – С. 222–227.

  4. Попик Ю.В. Менеджерська діяльність і явище фрустрації: сутність, феноменологія, структура/ Попик Ю.В.// Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Проблеми загальної та педагогічної психології / За ред. С.Д. Максименка. – Т. ІХ, Ч. 6. – К., 2007. С. 105–112.

  5. Попик Ю.В. Психологічні особливості прояву фрустраційної толерантності менеджерів освітніх організацій / Ю.В. Попик // Психологічні перспективи, - 2008, Випуск ІІ. с. 24-36

Зміст дисертації апробовано на міжнародній конференції

  1. Попик Ю.В. Конфлікт як етико-психологічна проблема / Ю.В. Попик // Традиція і культура. Культурний набуток людства у свідомості нових поколінь: матеріали Міжнародної наукової конференції (Київ, 8-9 червня 2007 р.). / Асоціація „Новий акрополь”; Філософ. факультет КНУ ім. Тараса Шевченка; Ін-т педагог. освіти і освіти доросл. АПНУ; Київський нац. ун-ту театру, кіно і телебач. ім. І.К. Карпенка-Карого. –К., 2007. – Ч. 2. – С. 16–18.