У дисертації здійснено теоретичне обґрунтування й подано нове вирішення наукової проблеми формування готовності майбутніх вихователів до виховання відповідальності в дітей старшого дошкільного віку. Визначено структуру готовності, розкрито зміст і педагогічні умови її формування, створено модель професійної підготовки майбутніх вихователів до виховання відповідальності в старших дошкільників. Проведене дослідження дозволило зробити такі висновки: 1. Доведено, що виховання відповідальності в старших дошкільників не стихійний процес. Успішність і результативність цього процесу визначаються рівнем готовності майбутніх вихователів до його здійснення. У результаті дослідження з’ясовано, що готовність майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів до виховання відповідальності в старших дошкільників являє собою складне особистісне утворення, яке формується лише в процесі цілеспрямованої навчальної діяльності у ВНЗ у спеціально створених педагогічних умовах. 2. Готовність студентів до формування відповідальності дітей має багатокомпонентну структуру, яка передбачає мотиваційно-ціннісний, когнітивний, операційний і особистісний компоненти. Усі структурні компоненти взаємопов’язані та взаємодоповнюють один одного. У результаті дослідження виявлені чотири критерії сформованості готовності майбутніх вихователів до виховання відповідальності в дошкільників. На їх основі виявлено сукупність показників, що характеризується результативністю, об’єктивністю, повнотою цього особистісного утворення. Якісною формою оцінки готовності визначено три рівні її сформованості: високий, достатній і низький. 3. Дослідним шляхом установлено, що на формування когнітивного та операційного компонентів готовності майбутніх вихователів до виховання відповідальності в дошкільників найбільш позитивно впливає організація навчального процесу на принципах педагогічної взаємодії та співробітництва. Доведено, що створення психологічного комфорту, ситуацій успіху для кожного студента сприяють успішному формування мотиваційно-ціннісної та особистісної готовності майбутніх вихователів. Установлено, що надання свободи вибору способів вирішення навчальних завдань допомагає формуванню пізнавальних інтересів щодо володіння методикою виховання відповідальності в дітей, реалізації особистісного потенціалу, прояву відповідальності, самостійності, здійсненні рефлективності. Розроблено модель формування готовності студентів до виховання відповідальності в старших дошкільників, у якій відображено взаємозв’язки між умовами, завданнями, технологіями та етапами впровадження методики навчально-виховного процесу в педуніверситеті. Ця модель дозволяє викладачам педагогічного ВНЗ бачити всі ці взаємозв’язки й реалізовувати їх у процесі професійної підготовки майбутніх вихователів, здатних здійснювати виховання відповідальної особистості. 4. Доведено, що у створених нами педагогічних умовах формування готовності до виховання відповідальності в дітей відбувається поетапно (інформаційно-пізнавальний, технологічно-діяльнісний, творчо-коректувальний етапи). Керування навчально-виховним процесом формування готовності майбутніх вихователів до виховання відповідальності в дошкільників полягало у використанні під час вивчення спецкурсу «Виховання відповідальності в старших дошкільників» проблемно-модульної технології та імітаційно-ігрової, яка базувалася на методах активного навчання. Навчально-педагогічні, імітаційні й ділові ігри, моделювання педагогічних ситуацій сприяли саморозвитку та самореалізації особистості майбутнього вихователя. Аналіз результатів формувального експерименту засвідчив ефективність запропонованої методики формування готовності майбутніх вихователів до виховання відповідальності дітей в експериментальних групах, на відміну від контрольних. Були отримані такі результати: високий рівень – в експериментальних групах – 38,6 %, у контрольних – 14,7 % студентів; достатній – в експериментальних – 49,8 %, у контрольних – 36,8 %, низький – в експериментальних – 11,6 %, у контрольних – 48,5 % студентів. Головна відмінність у показниках між експериментальними й контрольними групами – суттєве збільшення кількості студентів з високим рівнем у 2,5 разу і зменшення кількості з низьким рівнем у 4 рази. Натомість кількість студентів з достатнім рівнем засвідчила майже однакові результати. Формувальний експеримент довів правильність припущення, що лише при створенні відповідних педагогічних умов можливо сформувати готовність майбутніх вихователів до виховання відповідальності в дітей старшого дошкільного віку. 5. Розроблено методичні рекомендації, у яких розкрито методику навчально-виховного процесу щодо формування готовності майбутніх вихователів до виховання відповідальності в старших дошкільників в умовах дошкільного навчального закладу. Достовірність результатів дослідження забезпечена теоретико-методологічним обґрунтуванням його вихідних позицій; використанням методів, адекватних об’єкту, предмету, меті та завданням дослідження; репрезентативністю вибірки для експериментальної роботи; тривалим терміном дослідження; систематичністю проведення діагностичних зрізів; упровадженням результатів дослідження в практику роботи вищих педагогічних навчальних закладів. Дисертаційна робота не претендує на отримання остаточних результатів щодо розв’язання досліджуваної проблеми. Подальші наукові розвідки вбачаємо у вивченні питань формування готовності майбутніх вихователів до виховання відповідальності в дітей молодшого дошкільного віку, а також виховання відповідальності у взаємодії з родинами вихованців. Основні положення дисертаційної роботи викладено в таких одноосібних публікаціях автора. Методичні рекомендації 1. Кондратенко Р. В. Формування готовності майбутніх вихователів до виховання відповідальності у старших дошкільників : методичні рекомендації / Руслана Василівна Кондратенко. – Кривий Ріг : Видавничий дім, 2009. – 80 с. Статті у фахових виданнях 2. Кондратенко Р. В. Відповідальність як важливий показник вихованості особистості дитини / Р. В. Кондратенко // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. / гол. ред. В. К. Буряк. – Кривий Ріг : КДПУ, 2004. – Вип. 7. – С. 97–102. 3. Кондратенко Р. В. Діагностика сформованості готовності майбутніх вихователів до виховання відповідальності у старших дошкільників / Р. В. Кондратенко // Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Педагогічні науки» : у 2 ч. – Ч. 1 / під ред. С. Я. Харченко. – Луганськ : ЛНУ, 2009. – С. 182–189. 4. Кондратенко Р. В. До проблеми формування відповідальної особистості / Р. В. Кондратенко // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. / гол. ред. В. К. Буряк. – Кривий Ріг : КДПУ, 2004. – Вип. 8. – С. 281–285. 5. Кондратенко Р. В. Зміст та структура готовності майбутніх вихователів до формування відповідальності дошкільників / Р. В. Кондратенко // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія «Педагогіка і психологія» : зб. статей. – Ялта : РВВ КГУ, 2007. – Вип. 13. – Ч. 2. – С. 110–116. 6. Кондратенко Р. В. Особливості готовності вихователів до діяльності у сучасному дошкільному закладі / Р. В. Кондратенко // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. / гол. ред. В. К. Буряк. – Кривий Ріг : КДПУ, 2007. – Вип. 17. – С. 90–97. 7. Кондратенко Р. В. Різні підходи до визначення змісту та структури відповідальності / Р. В. Кондратенко // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. праць / гол. ред. В. К. Буряк. – Кривий Ріг : КДПУ, 2005. – Вип. 12. – С. 190–198. 8. Кондратенко Р. В. Система роботи з формування готовності студентів до виховання відповідальності у дітей старшого дошкільного віку / Р. В. Кондратенко // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. / гол. ред. В. К. Буряк. – Кривий Ріг : КДПУ, 2009. – Вип. 24. – С. 201–208. 9. Кондратенко Р. В. Структурування змісту педагогічної практики студентів за спеціальністю «Дошкільне виховання» / Р. В. Кондратенко // Педагогіка вищої та середньої школи : зб. наук. пр. / гол. ред. В. К. Буряк. – Кривий Ріг : КДПУ, 2006. – Вип. 15. – С. 415–421. 10. Кондратенко Р. В. Формування готовності студентів до виховання почуття відповідальності у дошкільників / Р. В. Кондратенко // Науковий вісник Миколаївського державного університету : зб. наук. праць. Спецвипуск «Педагогічні науки» : у 2 т. – Т. 2. Проблеми передшкільної освіти в сучасних умовах / за ред. В. Д. Будака, О. М. Пєхоти. – Миколаїв : МДУ, 2008. – С. 145–150. Матеріали і тези конференцій 11. Кондратенко Р. В. Забезпечення життєвої компетенції старших дошкільників як передумова успішного навчання 6-річних у школі / Р. В. Кондратенко // Основні складові неперервності дошкільної та початкової ланок освіти : матеріали міської наук.-метод. конф. : зб. наук. пр. – Кривий Ріг : Видавничий дім, 2006. – С. 45–47. 12. Кондратенко Р. Імітаційно-ігровий підхід як умова формування готовності студентів до виховання відповідальності у дошкільників / Р. В. Кондратенко // Сучасне дошкілля: реалії і перспективи : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. Нац. пед. у-ту ім. М. П. Драгоманова / укл. І. І. Загарбницька, Г. В. Бєлєнька, А. В. Карнаухова. – К. : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. – С. 288–290. 13. Кондратенко Р. В. Ціннісні орієнтації як головний чинник готовності майбутніх вихователів до формування відповідальності дітей / Р. В. Кондратенко // Розвиток освіти в умовах полікультурного регіону : матеріали міжнародної наук.-практ. конф., 5–7 квітня 2007 р., Ялта : зб. статей. – Ялта : РВВ КГУ, 2007. – Вип. 3. – Ч. 1. – С. 165–170. Статті в інших виданнях 14. Кондратенко Р. Готовність майбутніх вихователів до виховання відповідальності дошкільників: теоретичний аспект / Р. Кондратенко // Дошкільна освіта. – 2006. – № 4. – С. 52–57. |