Михайліченко Микола Васильович. Формування громадянської компетентності майбутніх учителів предметів гуманітарного циклу : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П.Драгоманова. — К., 2007. — 229, [3]арк. — Бібліогр.: арк. 184-211.
Анотація до роботи:
Михайліченко М.В. Формування громадянської компетентності майбутніх учителів предметів гуманітарного циклу. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Кіровоград 2007.
У дисертації досліджуються теоретичні засади, зміст та педагогічна технологія формування громадянської компетентності майбутніх учителів ПГЦ. Визначено й проаналізовано зміст основних структурних компонентів досліджуваного утворення, обґрунтовано модель, педагогічну технологію та умови його формування у процесі професійної підготовки майбутніх учителів-гуманітаріїв.
Визначено критерії, рівні, розроблено та апробовано методику діагностики сформованості громадянської компетентності майбутніх учителів ПГЦ. У ході експерименту комплексно реалізовано педагогічну технологію формування громадянської компетентності майбутніх учителів-гуманітаріїв і з’ясовано її ефективність.
Результати дослідження узагальнено за такими положеннями:
У сучасних умовах теоретичною основою оновлення змісту професійної освіти, узгодження його із вимогами європейського та світового освітнього простору є компетентнісний підхід та створення ефективних механізмів його запровадження. Цей підхід передбачає відхід від традиційної знаннєвоцентричної парадигми до формування у майбутнього фахівця чітко визначеної сукупності компетентностей, які уособлюють його готовність якісно здійснювати професійну діяльність. Компетентність фахівця з вищою освітою (вчителя ПГЦ) – це виявлені ним на практиці прагнення і здібності (готовність) реалізовувати свій потенціал (знання, вміння, досвід, особисті якості та ін.) для успішної творчої діяльності у професійному і соціальному середовищі, усвідомлення соціальної значущості та особистісної відповідальності за результати такої діяльності, необхідність її постійного удосконалення.
Базовими категоріями, які визначають зміст громадянської компетентності майбутнього вчителя ПГЦ, є професійна компетентність і громадянськість. Визначено, що в широкому аспекті професійна компетентність майбутнього вчителя ПГЦ - це сукупність теоретичних знань, практичних умінь, досвіду, особистісних якостей учителя, діалектичний перебіг яких забезпечує ефективність та результативність педагогічної діяльності. Громадянськість є складною категорією, у змісті якої цілісно поєднані інтелектуальні, емоційно-вольові і практичні аспекти життєдіяльності і відносини людини як члена суспільства і держави.
Громадянська компетентність майбутніх учителів ПГЦ є інтегральним утворенням, яке поєднує особистісний аспект, в основі чого сформованість громадянськості як особистісної якості, та професійний аспект. Громадянська компетентність майбутнього вчителя ПГЦ є складним, інтегрованим утворенням у цілісній структурі особистості фахівця, складовою його професійної культури та професійної компетентності; результатом оволодіння педагогічної професією; загальною категорією, що уособлює розвиток громадянськості як особистісної якості, яка визначає громадянську й життєву позицію, соціальну зрілість і суспільно корисну діяльність особистості та готовність до ефективного розв’язання завдань громадянської освіти в процесі професійної діяльності на основі сформованих знань, вмінь, навичок, ціннісних орієнтацій, професійно важливих якостей і здібностей. Громадянська компетентність майбутніх учителів ПГЦ має змістовну і функціональну специфіку в залежності від характеристик їхньої фахової діяльності, її структура може бути подана у вигляді компонентів: когнітивного, операційно-процесуального, ціннісно-мотиваційного, особистісного. Структурні компоненти мають метасистемний характер, деталізуються через предметні компетентності, які в свою чергу утворюються сукупністю знань, умінь, навичок, якостей і здібностей, що входять до змісту, і можуть розглядатися як критерії сформованості досліджуваного утворення.
Громадянська компетентність майбутніх учителів-гуманітаріїв має широкий спектр функцій: світоглядно-формувальну, мотиваційну (самоактуалізації), виховну, пізнавальну, комунікативну, адаптаційну. Педагогічними умовами формування громадянської компетентності майбутніх учителів ПГЦ є сукупність організаційних форм, методів, прийомів, засобів координації навчальних і виховних впливів на студентів з метою створення сприятливих можливостей та стимулів для ефективного саморозвитку професійно-важливих особистісних здібностей та якостей, професійних і громадянських знань, вмінь і здатностей, результат цього цілісне професійне і громадянське становлення їхньої особистості.
В основу дослідно-експериментальної роботи покладено критеріально-рівневий підхід до оцінки ступеня сформованості громадянської компетентності у майбутніх учителів ПГЦ. На основі змістовних характеристик, критеріїв та показників виділено п’ять рівнів сформованості громадянської компетентності у майбутніх учителів ПГЦ: оптимальний, достатній, базовий, початковий, низький. Результати констатувального дослідження підтвердили нульову гіпотезу щодо рівнів сформованості громадянської компетентності у ЕГ і КГ на початку експерименту, показали, що в умовах традиційної професійної освіти понад 50 % майбутніх учителів закінчують професійне навчання у ВНЗ з базовим рівнем громадянської компетентності, майже 5 % з початковим і лише 35% з достатнім і 5 % з оптимальним, що не відповідає сучасним вимогам до професійної діяльності і громадянської зрілості майбутніх учителів.
Основними організаційними формами реалізації педагогічної технології формування громадянської компетентності у майбутніх учителів на формувальному етапі експерименту стали: нові навчальні курси “Громадянська освіта” та “Основи професійного становлення особистості сучасного вчителя”, що викладалися у ЕГ протягом першого-другого та п’ятого курсів навчання в університеті: оптимізація за рахунок громадянської спрямованості викладання навчального курсу “Педагогіка”, фахових дисциплін, навчальних курсів “Філософія”, “Історія України”, “Політологія”, “Основи правознавства”; вдосконалення змісту педагогічної практики, науково-дослідної діяльності у ВНЗ; створення системи стимулів та організаційно-методичних умов для самоосвіти, залучення студентів до різних видів громадської роботи.
Результати діагностики сформованості громадянської компетентності після закінчення формувального етапу експерименту засвідчили, що експериментальна робота мала позитивний результат, у цілому підтвердила припущення, що реалізація теоретичних положень, обґрунтованих у першому розділі дисертації, призведе до інтенсифікації та оптимізації процесу формування громадянської компетентності у майбутніх учителів ПГЦ.
Дослідження не претендує на повноту і вичерпність розгляду названої проблеми. До питань, які потребують подальшого дослідження, ми відносимо такі: обґрунтування педагогічних умов формування громадянської компетентності майбутніх учителів у процесі навчання в магістратурі; вивчення механізмів впливу громадянської компетентності на становлення громадянської та професійної зрілості майбутніх учителів. З роботою над розв’язанням указаних проблем ми пов’язуємо перспективи подальшого наукового дослідження.
Публікації автора:
Статті в наукових фахових виданнях
Михайліченко М.В. Особливості формування громадянськості майбутнього вчителя //Соціалізація особистості: Зб. наук. пр. – Вип.4. – К.,НПУ,1999. – С.14–24.
Михайліченко М.В. Громадянські цінності і формування активної професійної позиції майбутнього вчителя //Наукові записки Тернопільського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. – Зб.наук. пр. – №8. – 2000. – С.54–57.
Михайліченко М.В. Проблема становлення громадянської культури майбутнього вчителя //Наукові записки: Зб. наук. статей Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Ювілейний випуск/ Укл. П.В. Дмитренко, О.Л. Макаренко. – К.: НПУ, 2000. – Ч.1. – С.215–223.
Програма виховної роботи зі студентами Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова / Ю.П. Ґудзь, Ю.Д. Руденко, М.В. Михайліченко та ін. // Рідна школа. – 2001. – № 11. – С.17–22. – 0,1 авт.арк.
Михайліченко М.В. Виховання громадянина: історичний аспект //Наукові записки: Зб. наук. статей Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова/ Укл. П.В. Дмитренко, О.Л.Макаренко. – К.: НПУ, 2001.– Випуск 41. – С.142–144.
Михайліченко М.В. Особистісно зорієнтоване навчання як умова формування громадянськості майбутнього вчителя //Наукові записки: Зб. наук. статей Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова/ Укл. П.В. Дмитренко, О.Л. Макаренко. – К.: НПУ, 2002. – Випуск 47. – С.147–151.
Михайліченко М.В, Ясинська О. Білінгвістичне навчання в Україні: передумови виникнення і розвиток // Директор школи , ліцею, гімназії. – 2004. – №4. – С.39–43. – 0,1 авт.арк.
Михайліченко М.В., Бабин І.І. Використання компетенцій і компетентностей як нового типу цілепокладання та забезпечення якості підготовки педагогічних працівників // Наукові записки. – Випуск 68. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2006. – С.137–139. – 0,09 авт.арк.
Навчально-методичні посібники
Програма та методичні рекомендації з педагогічної практики для студентів соціально-гуманітарного факультету спеціальності “Політологія” /Укл. Бакка Т.В., Іванова К.М., Михайліченко М.В. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2000. – 37 с. – 0,54 авт.арк.
Словник навчально-педагогічних понять і термінів: Метод. посіб. /Укл.: Л.П.Вовк, М.В. Михайліченко, Г.Д. Панченко, О.С. Падалка та ін. – К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2001. – 83 с. – 0,87 авт.арк.
Завдання та науково-методичні рекомендації для проведення педагогічної практики: Метод. посіб. / Вовк Л.П., Михайліченко М.В., Панченко Г.Д., Падалка О.С., та ін.; За ред. Л.П. Вовк. – К.: НПУ імені М.П. Драгоманова, 2002. – 58 с. – 0,4 авт.арк.
Радул В.В., Кравцов В.О., Михайліченко М.В. Основи професійного становлення особистості сучасного вчителя: Навч. посібник. – Кіровоград, РВВ КДПУ, 2006. – 216 с. – 4 авт. арк.
Матеріали науково-практичних конференцій
Михайліченко М.В. Проблема громадянськості у змісті психолого-педагогічної підготовки майбутнього вчителя// Психолого-педагогічні проблеми підготовки вчительських кадрів в умовах трансформації суспільства: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова, 18–19 жовтня 2000 р. – К.: НПУ, 2000. – Ч.2 – С.178–180.
Михайліченко М.В. Роль виховного середовища у формуванні громадянськості майбутнього вчителя //Молодь, наука, освіта і національна самосвідомість:Зб. матеріалів всеукр. наук.-практ. конф., м.Київ, 27–28 березня 2003 р.: У 5-ти т./ Редкол.: М.І. Шкіль (відп. ред.) та ін. – К.: Вид-во Європ. ун-ту, 2003. – Т.5. – С.233 – 236.
Михайличенко Н.В., Гончаренко М.С., Гончаренко В.Г Этапы формирования духовности человека в учебно-воспитательном процессе. Теоретический и практический аспекты // Валеологія: сучасний стан, напрями та перспективи розвитку: Матеріали 3-ї міжнар. наук.-практ. конф., м. Харків, 8–10 квітня 2005р.:У 2-х ч. / За ред. проф. М.С.Гончаренко. – Харків: 2005. – Т.1. – Ч.2.– С.6–12. – 0,08 авт.арк.
Михайліченко М. В., Гончаренко М. С., та ін. Гуманізація виховання й освіти як шлях до духовного оновлення суспільства // Валеологія: сучасний стан, напрямки та перспективи розвитку: Матеріали 5-ї міжнар. наук.-практ конф., м. Харків, 12–14 квітня 2007 р.: У 3-х т./ За ред. проф. М.С. Гончаренко – м. Харків: 2007. – Т.1. – С.5–11. – 0,09 авт.арк.