1. У дисертації наведено теоретичне узагальнення та практичне розв’язання наукової проблеми формування гуманістичних цінностей майбутніх учителів зарубіжної літератури в процесі фахової підготовки, що виявляється в обґрунтуванні й експериментальній перевірці педагогічних умов, які сприяють підвищенню ефективності досліджуваного процесу. 2. Актуальність проблеми формування гуманістичних цінностей зумовлена сучасним станом розвитку суспільства, де останнім часом простежується стійка тенденція до гуманізації суспільної практики та ідеї розвитку суспільства через інтелектуальне зростання й духовне збагачення кожної людини. Особливої значущості набуває процес формування гуманістичних цінностей майбутніх учителів, оскільки педагог за родом своєї професійної діяльності має демонструвати ставлення до іншої людини як до найвищої соціальної цінності, виявляючи в процесі спілкування з іншими людьми приклади людяності, чуйності, милосердя. Виняткова місія в цьому сенсі належить учителю зарубіжної літератури, адже у світовій літературній спадщині сконцентровано гуманістичний ціннісний досвід людства. 3. Історико-генетичний аналіз проблеми формування гуманістичних цінностей дозволяє стверджувати, що провідною тенденцією становлення та розвитку ціннісної системи людства є її поступове наближення до потреб, інтересів та нахилів окремої особистості, орієнтація на гармонійний розвиток людини на принципах гуманізму й людської свободи. 4. Цінності виступають невід’ємною складовою особистості, оскільки через ціннісну систему людина будує свої відносини з навколишнім світом та визначає своє місце в суспільстві. Гуманістичні цінності розглядаються як сукупність значущих ідей, норм, принципів та ідеалів суспільної й особистої діяльності, які, виступаючи зразками добра, людяності, милосердя, визначають поведінку людини та покликані формувати усвідомлене, співчуваюче й виключно позитивне ставлення особистості до навколишньої дійсності. Система гуманістичних цінностей учителя представлена духовними, соціоцентричними та антропоцентричними цінностями. До базових гуманістичних цінностей особистості вчителя були віднесені доброта, толерантність, людяність, громадянськість, свобода, чутливість, естетичність, альтруїзм, справедливість, креативність, моральність, пізнання. 5. У дослідженні визначено критерії, показники та рівні сформованості гуманістичних цінностей майбутніх учителів зарубіжної літератури, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено педагогічні умови, реалізація яких забезпечує ефективність процесу: 1) усвідомлення викладачем необхідності формування в майбутніх учителів гуманістичних цінностей; 2) опора на актуальні потреби та проблеми студентської молоді (смисл життя та місце особистості в суспільстві, гармонізація міжособистісних взаємин, установлення та підтримання дружніх стосунків, взаємини з коханою людиною, гармонізація подружнього та сімейного життя); 3) взаємодія викладача й студентів як співдослідників гуманістичних цінностей (їх сутності, мети існування та функціонування в суспільстві); 4) створення в навчально-виховному процесі ситуацій „Я-включення” майбутніх педагогів у ціннісне поле твору; 5) формування в майбутніх учителів потреби в застосуванні досвіду, набутого в процесі вивчення зарубіжної літератури, для гуманізації суспільних відносин. 6. Формами та методами експериментальної реалізації педагогічних умов виступають: а) ретельний підбір викладачем навчального матеріалу (організація викладачем своєї роботи); б) засвоєння викладачем принципів гуманізму й основ аксіології (забезпечення викладачів орієнтовною програмою формування гуманістичних цінностей майбутніх учителів зарубіжної літератури); в) апелювання до проблематики твору в контексті потреб та інтересів студентської молоді (постановка питань і завдань, що передують читанню); г) проблемне вивчення літератури (створення проблемних ситуацій, проведення дискусій та диспутів); ґ) перенесення загальнолюдських гуманістичних цінностей твору на ситуацію „Я-існування” (проведення дискусій та диспутів); д) творче осмислення майбутніми освітянами гуманістичного ціннісного навантаження літературного твору, творча діяльність (використання комплексу мистецтв, творчих завдань та ігрових технологій навчання); е) самостійна творча робота (підготовка студентами творчих робіт на актуальну тематику сьогодення). 7. Результати експериментального дослідження свідчать про позитивну динаміку сформованості гуманістичних цінностей у студентів експериментальних груп порівняно зі студентами контрольних груп. Порівняння результатів контрольного діагностичного дослідження з даними констатувального зрізу дозволяє зробити висновок про ефективність запропонованих автором педагогічних умов формування гуманістичних цінностей майбутніх учителів зарубіжної літератури та дієвість розроблених методичних рекомендацій. Теоретичне узагальнення та експериментальна перевірка основних положень дисертаційної роботи підтвердила сформульовану гіпотезу дослідження. Дисертаційне дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми, що розглядається. Перспективи розробки цієї проблеми вбачаємо в подальшому оновленні змісту фахової підготовки майбутніх учителів зарубіжної літератури, вивченні можливостей післядипломної й дистанційної освіти у формуванні гуманістично зорієнтованої особистості педагога-словесника. Результати дисертаційного дослідження висвітлено в таких публікаціях: 1. Мацько Д. С. Використання літератури у формуванні орієнтації майбутніх учителів на гуманістичні цінності / Д. С. Мацько // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. пр. – Вип. 9. – Кн. ІІ. – К., 2006. – С. 339 – 345. 2. Мацько Д. С. Вплив системи цінностей на стратегію виховання в Давній Греції: регіональний аспект (на матеріалі освітніх систем Афін та Спарти) / Д. С. Мацько // Вісн. Луган. нац. пед. ун-ту імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. – 2006. – № 19 (114). – Ч. І. – С. 256 – 259. 3. Мацько Д. С. Проблема цінностей у поглядах італійських гуманістів епохи Відродження / Д. С. Мацько // Вісн. Луган. нац. пед. ун-ту імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. – 2006. – № 6 (101). – С. 173 – 176. 4. Мацько Д. С. Рівні сформованості гуманістичних цінностей майбутніх учителів / Д. С. Мацько // Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. пр. – Вип. ХХХІІІ / за заг. ред. В. І. Сипченка. Слов’янськ : СДПУ, 2006. – С. 52 – 61. 5. Мацько Д. С. Творчі здібності особистості майбутнього філолога та їх розвиток засобами зарубіжної літератури (гуманістичний аспект) / Д. С. Мацько // Освіта Донбасу. – 2006. – №1. – С. 66 – 71. 6. Мацько Д. С. Виховні можливості спецкурсу у формуванні гуманістичних цінностей майбутніх учителів зарубіжної літератури / Д. С. Мацько // Вісн. Луган. нац. пед. ун-ту імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. – 2007. – № 17 (133). – С. 91 – 99. 7. Мацько Д. С. Ігрові технології навчання як метод формування гуманістичних цінностей майбутніх учителів зарубіжної літератури / Д. С. Мацько // Освіта на Луганщині. – 2007. – № 2 (27). – С. 111 – 117. 8. Мацько Д. С. Мотиваційна складова засвоєння майбутніми учителями гуманістичного ціннісного навантаження літературного твору / Д. С. Мацько // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. пр. – Вип. 10. – Кн. ІІ. – К., 2007. – С. 466 – 474. 9. Мацько Д. С. Педагогічні умови формування гуманістичних цінностей майбутніх учителів зарубіжної літератури / Д. С. Мацько // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини. – К. : Наук. світ, 2007. – С. 91 – 97. 10. Мацько Д. Соціальний контекст формування ціннісних орієнтацій майбутніх учителів / Д. Мацько // Соціальна педагогіка: теорія та практика. – 2007. – № 2. – С. 80 – 87. 11. Мацько Д. С. Сутність та структурно-ієрархічна будова системи гуманістичних цінностей учителя / Д. С. Мацько // Вісн. Луган. нац. пед. ун-ту імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. – 2007. – № 12 (17). – С. 110 – 115. 12. Мацько Д. С. Уявлення майбутніх учителів про гуманістичні цінності / Д. С. Мацько // Вісн. Луган. нац. пед. ун-ту імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. – 2007. – № 6 (123). – С. 185 – 194. 13. Мацько Д. С. Виховання гуманності майбутніх учителів у процесі вивчення англійської літератури (на матеріалі творчості Шекспіра) / Д. С. Мацько // Наукова молодь : зб. пр. молодих учених. – Вип. 2. – Луганськ : Знання, 2006. – Т. 1. Психолого-педагогічні науки. Історичні та соціологічні науки. – С. 76 – 82. 14. Мацько Д. С. Гуманістичний виховний потенціал художньої літератури та її використання у професійній підготовці майбутніх учителів іноземної мови / Д. С. Мацько // Вісн. Луган. нац. пед. ун-ту імені Тараса Шевченка : Філологічні науки. – 2006. – № 7 (102). – С. 61 – 64. 15. Мацько Д. С. Роль літератури у формуванні гуманістичних цінностей майбутніх учителів / Д. С. Мацько // Наукова молодь : зб. наук. пр. : матеріали І регіон. наук.-практ. конф. (Луганськ, 26 – 27 квіт. 2005 р.). – Луганськ : Знання, 2005. – Т. 2. Психолого-педагогічні науки. – С. 6 – 12. 16. Мацько Д. С. Гуманістичні ціннісні орієнтації студентської молоді та проблема їх формування / Д. С. Мацько // Сучасна молодь: крок у майбутнє : матеріали І Всеукр. наук.-практ. конф. для студ. та аспірантів (Суми, 18 трав. 2005 р.). – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2005. – С. 78 – 82. 17. Мацько Д. С. Формування гуманності як професійно значущої якості особистості майбутніх вчителів іноземної мови / Д. С. Мацько // Проблеми мови і особистості у контексті міжкультурної комунікації : матеріали міжвуз. наук.-практ. конф. (Луганськ, 1 – 2 черв. 2005 р.). – Луганськ : СНУ імені Володимира Даля, 2005. – С. 125 – 127. 18. Мацько Д. С. Базові гуманістичні цінності особистості учителя / Д. С. Мацько // Наукова молодь : матеріали І Міжнар. наук.-практ. конф. (Луганськ, 26 – 27 квіт. 2006 р.). – Луганськ : Знання, 2006. – Т. 1 : Психолого-педагогічні науки. Філологічні науки. – С. 102 – 104. 19. Мацько Д. С. Гуманістичні цінності як основа становлення та розвитку громадянського суспільства в Україні / Д. С. Мацько // Формування національних і загальнолюдських цінностей в українському суспільстві : матеріали Всеукр. наук. конф. (Харків, 23 – 24 листоп. 2006 р.). – Х. : ФОП Лібуркіна Л. М., 2006. – С. 56 – 62. 20. Мацько Д. С. Вимоги до викладача зарубіжної літератури в контексті формування гуманістичних цінностей майбутніх учителів / Д. С. Мацько // Ціннісні пріоритети освіти у ХХІ столітті: орієнтири та напрямки сучасної освіти : матеріали IV Міжнар. наук.-практ. конф. (Луганськ – Москва, 3 – 5 жовт. 2007 р.). – Ч. 2. – Луганськ : Альма-матер, 2007. – С. 176 – 185. 21. Мацько Д. С. Гуманістичні цінності майбутніх учителів зарубіжної літератури: проблеми та шляхи формування : навч.-метод. посіб. / наук. ред. проф. Ваховський Л. Ц. / Дмитро Сергійович Мацько. – Луганськ : Альма-матер, 2007. – 172 с. |