Анотація до роботи:
Абібуллаєва Д.І «Формування і розвиток державної системи народної освіти кримських татар (1870–1920 рр.)». – Рукопис. Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата історичних наук за спеціальністю 07.00.02 – Всесвітня історія. – Інститут сходознавства ім. А. Кримського НАН України. Київ, 2005. Дисертація присвячена комплексному дослідженню розвитку державної системи народної освіти кримських татар в кінці XIX – початку ХХ ст., яка складалася з двох елементів – Сімферопольської татарської вчительської школи (СТВШ) і мережі російсько-татарських міністерських училищ (РТМУ). Головною метою створення СТВШ була підготовка національних педагогічних кадрів для РТМУ. Розглянуто законодавчу базу; педагогічну діяльність інспекторів, почесних опікунів і вчителів; процес виховання і навчання; кількісний і становий склад учнів; суспільно-політична, наукова, педагогічна діяльність найбільш видатних випускників; зміст навчальних програм з усіх дисциплін, навчально-методична робота; бібліотечний фонд СТВШ. На початку ХХ ст. колишні вихованці СТВШ представляли еліту кримськотатарської інтелігенції. Їх життя і творчість на благо свого народу значно збагатили сторінки історії і культури кримських татар. Розглянуто законодавчу базу РТМУ, їх місце в структурі навчальних закладів країни; педагогічну діяльність вчителів, які в основному були випускниками СТВШ, а також вчителів мусульманського віровчення і почесних опікунів; кількісний, становий і національний склад учнів РТМУ. Випускники РТМУ могли продовжити свою освіту в навчальних закладах Російської імперії. Розвиток державних навчальних закладів в системі народної освіти кримських татар мав важливе значення в поширенні світської освіти європейського типу, сприяв взаєморозумінню і довір'ю між тюрками і слов'янами, християнами і мусульманами Криму. |