У дисертації здійснено теоретичне узагальнення і представлено нове вирішення наукового завдання, що виявляється в науково-теоретичному обґрунтуванні та експертній перевірці моделі формування індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії. Результати проведеного теоретичного пошуку та дослідно-експериментальної роботи підтвердили гіпотезу і дали можливість сформулювати такі висновки й рекомендації: 1. Аналіз стану досліджуваної проблеми в педагогічній теорії та практиці показав, що є ряд досліджень з проблем підготовки вчителя до творчої професійної діяльності, розвитку особистості вчителя в процесі професійної підготовки, загальнокультурного розвитку вчителя, формування індивідуального стилю педагогічної діяльності; аспектів становлення хореографічного мистецтва, розвитку особистості дитини засобами хореографічного мистецтва, підготовки вчителів хореографії та керівників дитячих хореографічних об'єднань, проте практично відсутні дослідження з питань формування індивідуального стилю діяльності майбутніх вчителів хореографії. Стан наукової розробки вказаної теми не може вважатися задовільним і потребує науково-практичного обґрунтування і всебічного дослідження. 2. Основоположною категорією проблеми індивідуального стилю діяльності є категорія індивідуальності, яку характеризують внутрішня цілісність і відносна самостійність, унікальність. Реалізацію індивідуальності в діяльності забезпечує самоактуалізація, яка є складним процесом вибору людиною власного стилю, результатом самоактуалізації є сильна індивідуальність. Індивідуальний стиль діяльності являє собою інтегральну характеристику індивідуальності. Під ним слід розуміти систему взаємопов’язаних способів і дій для досягнення високих результатів у діяльності. Структуру індивідуального стилю діяльності складають особливості способу діяльності. Індивідуальний стиль діяльності – це модель діяльності, яка базується на сукупності різнорівневих властивостей індивідуальності і забезпечує активне становлення людини в суспільстві на засадах самоактуалізації, творчої самореалізації, суспільної діяльності в межах особистісного креативного вибору. Структура індивідуального стилю діяльності включає: індивідуальність, рефлексію, саморегуляцію, інтелект, волю, творчість, стиль взаємодії, хореографічний стиль, стиль спілкування, стиль навчання-викладання. 3. Вимоги певної суспільно-історичної епохи до особистості вчителя в поєднанні з власним творчим пошуком індивідуальності призводять до появи різноманітних індивідуальних стилів діяльності педагогів. Неповторний індивідуальний стиль діяльності є своєрідним унікальним “почерком” професійної діяльності, який створює самоактуалізована творча індивідуальність. В основу класифікації стилів покладено форму взаємовідносин учитель – учень, домінування певного компонента діяльності, поєднання змістових характеристик діяльності та ін. Класифікація індивідуальних стилів діяльності вчителя хореографії включає такі компоненти: емоційно-творчий стиль, творчо-індивідуальний стиль, творчо-інтелектуальний стиль, творчо-імпровізаційний стиль. Розподіл стилів є узагальненим і умовним, оскільки творча індивідуальність найбільшою мірою виражається не у спільних, а у відмінних рисах індивідуального стилю діяльності. 4. В основі індивідуального стилю діяльності стоїть індивідуальність, творча активність якої забезпечує творчу самореалізацію на шляху професійного зростання. Творчість є основою і невід’ємним компонентом усіх етапів формування індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії. Залучення процесу творчості до поетапного формування індивідуального стилю діяльності майбутнього педагога забезпечує розробку плану-стратегії творчо-індивідуального зростання студента протягом навчання у ВНЗ і запуск механізму самоактуалізації особистості. Результатом формування індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії у творчості і через творчість є яскрава індивідуальність з неповторним професійним “почерком”, здатна ефективно формувати творчі особистості своїх учнів. Таким чином, творчість забезпечує ефективність формування індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії. 5. Умовами успішного формування індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії є демократичний характер педагогічного процесу, застосування інтерактивних технологій навчання, творча атмосфера, креативний стиль діяльності викладача, створення моделі індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії, застосування методики формування індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії; наявність позитивної мотивації, професійних здібностей, віри студента в себе, особистісної свободи, творчої самоактуалізації, професійних знань, умінь і навичок. Ступінь сформованості індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії характеризують високий, середній та низький рівні сформованості. 6. Експериментальна модель формування індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії включає: творчий процес створення моделі ідеалу вчителя хореографії; творчий процес розробки стратегії професійного зростання на основі моделі ідеалу професіонала та вибору провідного стилю – хореографічного, взаємодії, спілкування, навчання; творчий процес професійного зростання протягом навчання, який базується на самопізнанні та засвоєнні знань, умінь та навичок; творчий процес самоактуалізації, який включає самоідентифікацію себе як професіонала, самореалізацію індивідуальності в професії за наявності внутрішньої і зовнішньої свободи, при досягненні гармонії з “Я”, із професією, зі світом. 7. Ефективність впровадження моделі формування індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії показали результати експерименту, які засвідчили, що після застосування моделі формування індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії зросли високий та середній рівні за всіма критеріями оцінки: мотиваційний: високий рівень – на 25,7 %, середній рівень – на 4,8 %; когнітивно-творчий: високий рівень – на 21,7 %, середній – на 18,8%; творчо-діяльнісний: високий рівень – на 18,6 %, середній – на 10,9 %. Отже, ми спостерігаємо динаміку зростання рівня сформованості індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії за мотиваційним, когнітивно-творчим та творчо-діяльнісним критеріями. Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми формування індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії. Подальшого вивчення потребують: процеси еволюції індивідуального стилю діяльності вчителя хореографії в педагогічній діяльності; методичні аспекти формування індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії; теоретико-методологічні основи вдосконалення індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії; механізми реалізації творчого потенціалу в процесі формування індивідуального стилю діяльності майбутнього вчителя хореографії та ін. |