Чухрай Наталія Іванівна. Формування інноваційного потенціалу промислових підприємств на засадах маркетингу і логістики: дисертація д-ра екон. наук: 08.06.01 / НАН України; Інститут регіональних досліджень. - Л., 2003. , табл.
Анотація до роботи:
Чухрай Н.І. Формування інноваційного потенціалу промислових підприємств на засадах маркетингу і логістики. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.06.01. – Економіка, організація і управління підприємствами / Інститут регіональних досліджень НАН України. – Львів, 2003.
Дисертація присвячена розробці концептуальних основ формування інноваційного потенціалу промислового підприємства та науковому обґрунтуванню методичних положень щодо напрямів використання концепцій маркетингу і логістики в реалізації цих засад. Окреслено передумови та шляхи інтеграції концепцій маркетингу і логістики в інноваційній діяльності промислового підприємства, а також розкрито сутність концепції інноваційного розвитку підприємства.
У роботі уточнено і доповнено понятійний апарат стосовно визначення сутності інноваційного потенціалу підприємства та його складових. Розроблено методику оцінки рівня інноваційного потенціалу та його моніторингу; науково обґрунтовано концепцію інноваційного розвитку підприємства.
Досліджено вплив маркетингу на інноваційний процес з точки зору мотивації інноваційного попиту. Обгрунтовано умови та механізм трансферу, комерціалізації та дифузії інновацій. Розкрито сутність і напрями маркетингового та логістичного забезпечення процесів формування інноваційного потенціалу. Обгрунтовано значення логістики у формуванні інноваційного потенціалу підприємств. Запропоновано поняття "логістична придатність інновацій" з метою проектування інновацій як логістичного вантажу шляхом логістичної циркуляції інноваційного процесу.
Результати дисертаційного дослідження дозволили зробити висновки теоретико-концептуального змісту та науково-практичного спрямування, які дадуть можливість більш ефективно, на засадах маркетингу і логістики, формувати систему управління підприємствами в умовах ринкової економіки.
Недостатнє обґрунтування теоретико-методологічних засад формування інноваційного потенціалу промислових підприємств призводить до виникнення низки проблем, що стосуються інноваційного розвитку господарських суб’єктів. Домінування технічного та технологічного підходів в управлінні інноваційним потенціалом промислових підприємств спричиняє недовикористання потенціалу організаційно-управлінських інновацій у стратегічному розвитку підприємства. Це зумовлює потребу у застосуванні положень і процедур системного підходу до формування інноваційного потенціалу промислових підприємств, розширенні поля досліджень інноватики сферами дистрибуції та просування інновації, розробки маркетингово-логістичної концепції інноваційного розвитку промислового підприємства.
Класифікація інновацій за рівнем мультиплікативності, кон’юнктурною приналежністю, логістичною придатністю, запропонована автором, дає можливість оцінити синергічний ефект, який формується при впровадженні інновацій і залежить від співвідношення попиту і пропозиції та структури учасників ринку інновацій.Подана в роботі логістична структуризація інновацій поглиблює сутність організаційних, технологічних та продуктових інновацій стосовно їх впливу на логістичну придатність товарів, тобто транспортну, складську, пакувальну, маніпуляційну податливість товарів у сферах постачання, виробництва та дистрибуції. Такий логістичний принцип доцільно застосовувати і для оцінки екологічної придатності стосовно утилізації, захоронення, рециклювання тощо відпрацьованих інновацій чи їх частин. Цим досягається системний підхід в оцінці інновацій, що дозволяє передбачувати очікуваний мультиплікативний ефект на більш ранній стадії життя інновації.
Формування інноваційного потенціалу промислового підприємства шляхом цільової інтеграції матеріальних і нематеріальних активів передбачає врахування як облікованих у бухгалтерських операціях, так і необлікованих активів підприємства. Врахування впливу нематеріальних необлікованих активів промислового підприємства на формування інноваційного потенціалу дозволяє розробляти заходи щодо його нарощування, ґрунтуючись при цьому на запропонованих автором методичних положеннях щодо напрямів використання концепцій маркетингу і логістики в реалізації цих засад.
Запропонована в роботі методика оцінки рівня інноваційного потенціалу може бути використана як для внутрішньої оцінки інноваційного потенціалу, так і для порівняльного аналізу стосовно інноваційних ресурсів конкурентів. Оцінка інноваційного потенціалу в контексті стратегічних можливостей, які відкриваються перед підприємством, дозволяє виявляти реальні можливості, на основі яких можна забезпечити підприємству конкурентні переваги, і досягається за допомогою проведення моніторингу. Результати моніторингу інноваційного потенціалу підприємства дають підґрунтя для розробки стратегії його інноваційного розвитку, яку для диверсифікованих підприємств розробляють і на загальному (корпоративному) рівні, і на рівні кожної стратегічної одиниці бізнесу.
В основу побудови системи управління інноваційним потенціалом покладена теоретично обґрунтована концепція інноваційного розвитку підприємства, що враховує, з одного боку, особливості діяльності підприємства, а з іншого – його становище на ринку і стан зовнішнього середовища. Оскільки ключовим елементом концепції є ланцюг створення вартості (цінності) як для клієнта, так і для самого підприємства, активне застосування маркетингу і логістики, які розширюють можливості створення споживчої цінності інновації, дозволяє отримувати конкурентні переваги та формувати коло лояльних споживачів на промисловому підприємстві.
Виявлено, що на сучасному етапі найбільш пріоритетними з точки зору витрат та найбільш ефективними з точки зору результату є організаційно-управлінські інновації, зокрема системи сучасного менеджменту, які ґрунтуються на використанні взаємодії процесного, системного і ситуаційного підходів, що зумовлює характер зв'язку окремого підприємства з зовнішнім середовищем і спрямованість на управління процесами інноваційного розвитку.
Формування та реалізація інноваційного потенціалу промислових підприємств у значній мірі залежить від розвитку інноваційного середовища, яке формується вибірково в певних географічних регіонах, тому доцільно говорити про існування і розвиток певних осередків інноваційного середовища. Особливістю інноваційного середовища є його здатність генерувати синергію, тобто додана вартість отримується не тільки з кумулятивного ефекту від діяльності суб’єктів, які функціонують у середовищі, а й з їх взаємодії між собою. Для адекватної характеристики інноваційного середовища в роботі визначені взаємозв’язки між його ключовими елементами, які містять у собі новий рівень економічних відносин.
Маркетингове забезпечення формування інноваційного потенціалу дозволяє налагодити необхідний рівень комунікації із споживачами, виявляти їхні потреби ще на етапі створення інновації, що сприяє виходу на ринок саме з тією інновацією, на яку існує або може бути сформований попит, відповідного рівня якості та обслуговування. Зокрема, маркетингові дослідження ринку дають можливість виявити незадоволені потреби споживачів і генерувати ідею інновації. Добір відповідних складових комплексу маркетингу сприятиме адаптації розробленої інновації до потреб ринку. Формування ринкового попиту на нововведення обумовлює необхідність застосування таких маркетингових прийомів, як активна збутова діяльність та просування нововведення на етапі виходу на ринок, дифузії інновацій.
Роль логістичного забезпечення формування інноваційного потенціалу промислового підприємства полягає у забезпеченні логістичної придатності інновації, тобто її відповідності вимогам логістичного управління; забезпеченні логістичної ефективності інноваційної діяльності підприємства шляхом мінімізації витрат ресурсів і часу; налагодженні міжфункціональної співпраці між підрозділами підприємства і розв’язанні конфлікту цілей; формуванні партнерських стосунків з контрагентами ринку, насамперед з постачальниками, шляхом формування логістичних ланцюгів. Цілісний процесний підхід у стратегічному аспекті становить необхідну, концептуальну передумову циклічного переміщення товарів і інформації в логістичному ланцюзі у формі обігу товарів і інформації за принципами логістичної циркуляції.
Розглядаючи інновацію як логістичний продукт, що є предметом переміщення в логістичному каналі, доцільно ідентифікувати його фізичну та економічну сутність. Володіючи певними фізико-хімічними властивостями, кожен товар набуває певної складської і транспортної податливості, тобто вимагає тих чи інших умов здійснення логістичних операцій. Логістична концепція розширює корисні властивості інновацій логістичною придатністю, що дозволяє значно скоротити логістичні витрати, зокрема витрати на придбання, опрацювання замовлень, транспортування, складування, логістичне обслуговування, контроль за матеріально-технічними ресурсами, з точки зору як окремого підприємства, так і всіх підприємств у логістичному ланцюгу.
Взаємозв’язки основних продуктових атрибутів з логістичними витратами доводять необхідність участі менеджерів з логістики в процесі розробки інновацій. Фахівці з відділу логістики повинні забезпечувати відділ НДДКР даними щодо логістичних витрат (витрат на пакування, складування, транспортування, консолідацію маркування тощо), які будуть виникати при дистрибуції кожного з альтернативних варіантів інновації, а також витрат на забезпечення поставок цих інновацій, їх обслуговування і ремонт. Використання принципів логістики на кожному з етапів розробки та створення інновацій дозволяє створювати логістично придатні інновації з високою споживчою цінністю.
Публікації автора:
Монографії
Чухрай Н. Формування інноваційного потенціалу підприємства: маркетингове і логістичне забезпечення: Монографія. – Львів: Націон. ун-т "Львівська політехніка", 2002. – 315 с.
Рецензія у журналі "Економіка промисловості". – 2003. – №1.
Чухрай Н., Патора Р. Інновації та логістика товарів: Монографія. – Львів: Націон. ун-т "Львівська політехніка", 2001. – 262 с. [Особистий внесок: досліджено чинники розвитку та проблеми інтеграції інноваційної та логістичної діяльності (С. 9 – 62, 73 – 84, 96 – 105), сутність маркетингового і логістичного забезпечення інноваційної діяльності підприємства (С. 119 – 202)].
Рецензія у журналі „Наука та наукознавство". – 2002.– № 4. –– С. 128 – 130.
Навчальні посібники, брошури
Мороз Л.А., Чухрай Н.І. Маркетинг: Підручник / За редакцією Л.А. Мороз. – 2-е вид. – Львів: Націон. ун-т "Львівська політехніка", "Інтелект- Захід", 2002. – 244 с. [Особистий внесок: узагальнено сутність концепції маркетингової інформаційної системи, систематизовано принципи купівельної поведінки споживачів, викладено основи збутової логістики та управління маркетинговою діяльністю, розроблені рекомендації щодо розв’язання практичних завдань з маркетингу ].
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І. Промисловий маркетинг: Підручник. – Львів: Націон. ун-т "Львівська політехніка", 2001. – 336 с. [Особистий внесок: досліджено теоретичні аспекти взаємовідносин "постачальник-покупець", технологічні засади промислового маркетингу, узагальнено напрями маркетингової товарної політики промислового підприємства ].
Рецензія у журналі "Регіональна економіка". – 2002. – № 2. – С.265-266.
Громовик Б., Гасюк Г., Мороз Л., Чухрай Н. Фармацевтичний маркетинг: Навчальний посібник; Збірник вправ / За ред. Л.А. Мороз. – Львів: Наутілус, 2000. – 320 с. [Особистий внесок: обґрунтовано концепцію маркетингової інформаційної системи та напрями комплексного дослідження фармацевтичного ринку ].
Мороз Л., Чухрай Н. Маркетинг: Навчальний посібник; Збірник вправ / Під наук. ред. Л. Мороз. – Львів: Держ. ун-т "Львівська політехніка", 1999. – 244 с. [Особистий внесок: узагальнено сутність та розвиток маркетингової концепції, концепції маркетингової інформаційної системи, напрями комплексного дослідження ринку, основи збутової логістики, управління маркетинговою діяльністю ].
Крикавський Є., Чухрай Н. Промисловий маркетинг і логістика. Навч. посібник. – Львів: Держ. ун-т "Львівська політехніка", 1998. – 307 с. [Особистий внесок: запропоновані теоретичні принципи та інструментарій прийняття рішень у сфері промислового маркетингу ].
Чухрай Н.І. Моніторинг інноваційного потенціалу промислового підприємства: методичні рекомендації / За наук. ред. Є.В. Крикавського, С.О. Матковського. – Львів: Державний комітет статистики України, ІРД НАН України, 2003. – 48 с.
Чухрай Н.І. Логістичне забезпечення інноваційної діяльності підприємства: методичні рекомендації / За наук. ред. Є.В. Крикавського. – Львів: ІРД НАН України, 2003. – 44 с.
Статті в наукових фахових виданнях
Чухрай Н.І. Механізми інноваційних перетворень в країнах ЄС та можливості їх трансформації в економіку України // Економіка і прогнозування. – 2003. – № 1. – С. 23 – 33.
Чухрай Н.І. Маркетинг і логістика в інноваційному розвитку підприємства // Вісник Націон. ун-ту "Львівська політехніка". Логістика. № 469. – Львів: Націон. ун-т "Львівська політехніка", 2002. – С. 525 – 534.
Сулковський Л., Чухрай Н. Особливості культурного капіталу організацій на національному рівні // Вісник Націон. ун-ту "Львівська політехніка". Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. № 457. – Львів: Націон. ун-т "Львівська політехніка", 2002. – С. 350 – 356. [Особистий внесок: розроблено методику та проведено маркетингове дослідження особливостей культурного капіталу українських підприємств].
Чухрай Н.І. Глобалізація і науково-технологічна безпека країни // Вісник Націон. ун-ту "Львівська політехніка". Проблеми економіки та управління. № 448. – Львів: Націон. ун-т "Львівська політехніка", 2002. – С. 7 – 13.
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І Український шлях логістики: етимологія та досягнення // Вісник Донецького університету. Серія В. Економіка і право. – Донецьк: ДНУ, 2002. – С. 36 – 42. [Особистий внесок: досліджено етапи становлення теоретичних і практичних засад вітчизняної логістики].
Чухрай Н.І. Логістична трансформація інновацій під час створення споживчої вартості // Вісник Націон. ун-ту "Львівська політехніка". Логістика. № 446. – Львів: Націон. ун-т "Львівська політехніка", 2002. – С. 114 – 120.
Чухрай Н.І. Прогнозування дифузії інновацій у підприємницькій діяльності // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. № 417. – Львів: Націон. ун-т "Львівська політехніка", 2001. – С. 383 – 388.
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І. Інноваційні технології та енергетична безпека // Енергетика: економіка, технології, екологія. – 2001. – № 4. – С. 24 – 28. [Особистий внесок: оцінено роль інноваційних технологій у забезпеченні енергетичної безпеки].
Чухрай Н.І. Концепції формування ринку інновацій // Вісник Державного університету "Львівська політехніка". Проблеми економіки та управління. № 425. – Львів: Держ. ун-т "Львівська політехніка", 2001. – С. 41 – 46.
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І Логістика – нова галузь економічної науки // Наукові записки. – Львів: Українська академія друкарства. – 2001. – С. 145 – 149. [Особистий внесок: обґрунтовано роль та місце логістики в системі економічних наук].
Чухрай Н.І., Патора Р. Маркетингові дослідження регіонального ринку освітніх послуг // Регіональна економіка. – 2001. – № 3. – C. 114 – 125. [Особистий внесок: розроблено методику проведення маркетингових досліджень на ринку освітніх послуг].
Патора Р., Чухрай Н.І. Інноваційні аспекти формування ринку освітніх послуг // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Логістика. № 424. – Львів: Націон. ун-т "Львівська політехніка", 2001. – С. 328 – 334. [Особистий внесок: обґрунтовано класифікацію інновацій на ринку освітніх послуг].
Чухрай Н.І. Спеціальні економічні зони в регіональній політиці інноваційного розвитку: польський досвід // Регіональна економіка. – 2001. – № 2. – С. 125 – 134.
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І. Логістична концепція європейської інтеграції економіки України // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Податкова та фінансово-кредитна політика держави і механізми її реалізації в регіонах України. Щорічник наук. праць. Випуск ХХІV НАН України. – Львів: ІРД НАН України, 2001. – С. 555 – 558. [Особистий внесок: розроблено сутність логістичної концепції європейської інтеграції країни].
Чухрай Н.І. Проблеми адаптації маркетингу і логістики до умов вітчизняного ринку // Вісник Національного університету "Львівська політехніка". Логістика. № 416. – Львів: Націон. ун-т "Львівська політехніка", 2001. – С. 110 – 118.
Чухрай Н.І. Стратегія здійснення інноваційної діяльності на промисловому підприємстві // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Економічні проблеми розвитку виробництва та інноваційної діяльності. Щорічник наук. праць. Вип. ХІХ НАН України. – Львів: ІРД НАН України, – 2000. – С. 214 – 223.
Чухрай Н.І. Маркетингове дослідження інноваційної діяльності промислових підприємств Західного регіону // Регіональна економіка. – № 3. – 2000. – С. 53 –60.
Чухрай Н.І. Конкуренція як стимулюючий фактор інноваційної діяльності підприємства // Вісник Державного університету "Львівська політехніка". Проблеми економіки та управління. № 391. – Львів: Держ. ун-т "Львівська політехніка", 2000. – С. 191 – 195.
Чухрай Н.І. Інноваційна діяльність в Україні в контексті сучасних тенденцій розвитку світової економіки // Маркетинг в Україні. – 2000. – № 4 (спецвипуск). – С. 122 – 123.
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І., Брухаль Б.І. Інноваційна діяльність і екологічні проблеми енергетики // Енергетика: економіка, технології, екологія. – 2000. – № 3 – С. 33 – 37. [Особистий внесок: проаналізовано вплив інноваційної діяльності на екологічні проблеми енергетики].
Чухрай Н., Кіндій М., Когут Р. Моделювання поведінки організації-споживача на логістичних засадах // Вісник Державного університету "Львівська політехніка". № 390. – Львів: Держ. ун-т "Львівська політехніка", 2000. – С. 55 – 61. [Особистий внесок: обґрунтовано та проведено оцінку впливу чотирьох груп чинників на купівельну поведінку організацій-споживачів].
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І. Маркетинг і логістика у розвитку підприємств // Збірник наукових праць Рівненського економіко-гуманітарного інституту. – Рівне: ЕГІ, 2000. – С. 531 – 536. [Особистий внесок: досліджено напрямки інтеграції маркетингу і логістики у розвитку підприємств].
Чухрай Н.І. Маркетингове дослідження інноваційної діяльності промислових підприємств області // Соціально-економічне дослідження в перехідний період. Регіональна науково-технічна політика: інноваційний розвиток та інформаційний простір. Щорічник наук. праць. Випуск ХVІ. – Львів: ІРД НАН України, 2000. – С. 115 – 125.
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І. Роль цінового фактора в стратегії промислового підприємства // Вісник Тернопільської академії народного господарства. Випуск 5. – Тернопіль: АНГ, 1999. – С. 26 – 31. [Особистий внесок: розроблено методику оцінки впливу цінових чинників на вибір стратегії підприємства].
Чухрай Н.І. Особливості ціноутворення на ринку товарів промислового призначення // Вісник Державного університету "Львівська політехніка". Проблеми економіки та управління. № 353. – Львів: Держ. ун-т "Львівська політехніка", 1998. – С. 131 – 135.
Чухрай Н., Кульневич Є. Споживчий та промисловий маркетинг: основні відмінності // Вісник Державного університету "Львівська політехніка". – Проблеми економіки та управління. №306. – Львів: Держ. ун-т "Львівська політехніка", 1996. – С. 131 – 133. [Особистий внесок: проведено підбір критеріїв, за якими оцінювались відмінності між споживчим та промисловим маркетингом].
Чухрай Н.І., Ткаченко Т.І., Антоненко О.М. Комплексний підхід до аналізу інноваційної діяльності // Вісник Державного університету "Львівська політехніка". Проблеми економіки та управління. № 293. – Львів: Держ. ун-т "Львівська політехніка", 1995. – С. 73 – 75. [Особистий внесок: розроблено методичні рекомендації щодо оцінки інноваційної активності підприємства].
Публікації у зарубіжних виданнях
Chuhraj N. Modele rozwoju innowacyjnego pastw Centralnej i wschodniej Europy w kontekcie integracji europejskiej // Europa rodkowo-wschodnia w kontekcie integracji europejskiej. – d: SWSPiZ w odzi, 2003. – S. 103 – 116.
(Чухрай Н. Моделі інноваційного розвитку країн Центральної і Східної Європи в контексті європейської інтеграції // Центрально-Східна Європа в контексті європейської інтеграції. – Лодзь: СВШПіУ, 2003. – С. 103 – 116).
Krykawskij J., Czuhraj N. Tendencje dziaa innowacyjnych w ukraiskich przedsibiorstwach przemysowych // Zeszyty Naukowe, Nr. 581. Prace z zakresu marketingu. – Krakw: Akademia Ekonomiczna, 2002. – S. 93 – 100.
(Крикавський Є., Чухрай Н. Тенденції інноваційної діяльності українських промислових підприємств // Наукові зошити, № 581. Праці з питань маркетингу. – Краків: Економічна Академія, 2002. – С. 93 – 100). [Особистий внесок: розроблена методика дослідження інноваційної активності українських підприємств].
Czuchraj N. Wsppraca midzy Polsk a Ukrain a ich bezpieczestwo technologiczne // Studia Mieleckie Nr. 2 "Strategiczne kierunki wsppracy polsko-ukraiskiej". – Mielec: WSGIZ, 2002. – S. 81 – 92.
(Чухрай Н. Співпраця Польщі з Україною та технологічна безпека // Мєлєцькі студії, № 2. Стратегічні напрями польсько-української співпраці. – Мєлєц: Вища Економічна Школа, 2002. – С. 81 – 92).
Chukhraу N. International and Domestic Technology Transfer: Possibilities and Dangers // "Economic Theory and Practice in present time and in the future". Section VIII "Marketing and Management". – Banska Bystrica (Slovakia): University Mateja Bela, 2002. – Р.36 – 41.
(Чухрай Н. Міжнародний та внутрішній трансфер технологій: можливості та загрози // Економічна теорія і практика сьогодні та в майбутньому. Секція VIII "Маркетинг і менеджмент". – Банська Бистриця: Університет ім. Матея Бела, 2002. – С. 36 – 41).
Krikawskij J., Czuchraj N. Komunikacja w biznesie w kontekcie integracji Ukrainy z Uni Europejsk / Rola komunikacji midzykulturowej w procesie integracji europejskiej / Przedsibiorszo i zarzdzanie. Praca zbiorowa, tom III, zeszyt 2. – d, 2001, SWSPiZ w odzi. – S. 182 – 192.
(Крикавський Є., Чухрай Н.І. Комунікації в бізнесі в контексті інтеграції України з Європейським Союзом // Роль міжнаціональної комунікації в процесі європейської інтеграції / Підприємництво та управління. Збірник праць, том ІІІ, зошит 2. – Лодзь: ВГШПіУ, 2001. – С.182 – 192). [Особистий внесок: обґрунтовано модель системи інноваційного розвитку підприємства з врахуванням комунікаційних процесів].
Krikawskij J., Czuchraj N. Globalne tendencje i polityka innowacyjna w krajach wschodniej Europy // Spoeczestwo oparte na wiedzy – wyzwania dla Europy rodkowej i wschodniej XXI wieku / Przedsibiorszo i zarzdzanie. Praca zbiorowa, tom III, zeszyt 3. – d, 2001, SWSPiZ w odzi. – S. 57 – 65.
(Крикавський Є., Чухрай Н.І. Глобальні тенденції та інноваційна політика в країнах Східної Європи// Суспільство, що спирається на знання – виклик для Центральної та Східної Європи в ХХІ столітті / Підприємництво та управління. Збірник праць, том ІІІ, зошит 3. – Лодзь: ВГШПіУ, 2001. – С. 57 – 65). [Особистий внесок: обґрунтовано напрями інноваційної політики в країнах Центральної та Східної Європи].
Czuchraj N. Naukowo-technologiczne bezpiezestwo a proces integracji // Materiay konferencyjne "Zachowania podmiotw rynkowych w Polsce a proces integracji europejskiej". – Katowice, 2001. – S. 146 – 156.
(Чухрай Н. Науково-технологічна безпека в контексті інтеграційних процесів // Матеріали конференції "Поведінка ринкових суб’єктів в Польщі та процес європейської інтеграції". – Катовіце, 2001. – С. 146 – 156).
Chuhraj N., Krikawskij E. Od transgranicznej wsppracy polsko-ukraiskej do konkurencyjnoci gospodarek narodowych // Przedsibiorszo i zarzdzanie. Praca zbiorowa, tom II, zeszyt 2. – d, 2000, SWSPiZ w odzi. – S. 99 – 109.
(Чухрай Н., Крикавський Є. Від українсько-польської транскордонної співпраці до конкурентоспроможності національної економіки // Підприємництво і управління. Збірник праць, Том ІІ, зошит 2. – Лодзь: ВГШПіУ, 2000. – С. 99 – 109). [Особистий внесок: оцінено вплив активізації транскордонної співпраці на конкурентоспроможність національної економіки].
Krykavsky E., Chuhray N. Euromarketing, Eurologistics, Competitiveness // Papers of the Third International Marketing Symposium "Marketing and Globalization". – Krakow University of Economics, Matej Bel University, 2000. – P. 129 – 139.
(Крикавський Є., Чухрай Н. Євромаркетинг, єврологістика, конкурентоспроможність // Матеріали ІІІ міжнародного симпозіуму "Маркетинг і глобалізація". – Краків, Банська Бистриця: Університет ім. Матея Бела, 2000. – С. 129 – 139). [Особистий внесок: досліджено особливості єврологістики та її вплив на конкурентоспроможність національної економіки].
Матеріали, тези доповідей конференції
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І. Логістика виробничого підприємства // Податкове планування. – 2002. – № 6. – С. 20 – 25. [Особистий внесок: досліджено принципи та інструментарій логістики виробництва].
Чухрай Н.І. Інноваційний розвиток України в контексті європейської інтеграції // Тези доповідей ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції "Інноваційна модель та стратегія економічного розвитку". – Київ: Інститут економічного прогнозування, 2002. – С. 146 – 148.
Крикавський Є.В., Гаврись Я., Чухрай Н. Дослідження інноваційних тенденцій розвитку вітчизняного ринку пива // Економічна теорія: сучасні проблеми розвитку сфери товарного обігу: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції. Тези доповідей . – Ч. 1. – К: КНЕУ. – 2002. – С. 144 – 146. [Особистий внесок: систематизовано напрями дослідження інноваційних тенденцій у галузі].
Чухрай Н.І., Кубів С.А. Логістичний сервіс як складова концепції обслуговування клієнта // Тези доповідей ІІ Міжнародної науково-практичної конференції "Маркетингові дослідження в Україні" – Луганськ: Вид-во Східноукр. нац. ун-ту. – 2002. – С. 205 – 206. [Особистий внесок: обгрунтовано напрямки логістичного обслуговування споживачів].
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І. Глобальна інфраструктура і розвиток регіонів // Матеріали Х Міжнародної науково-практичної конференції "Управління організацією: регіональні аспекти". – К.: ІВЦ "Політехніка". – 2002. – С. 157 – 158. [Особистий внесок: обгрунтовано необхідність формування логістичної інфраструктури регіонів].
Чухрай Н.І., Кубів С.А. Роль маркетингу у формуванні інноваційного потенціалу підприємства // Матеріали ІХ Всеукраїнської науково-практичної конференції "Менеджмент та маркетинг: досягнення і перспективи" . – К.: ІВЦ "Політехніка". – 2002. – С. 276 – 277. [Особистий внесок: обґрунтовано сутність маркетингового забезпечення формування інноваційного потенціалу].
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І. Логістика – нова філософія управління // Податкове планування. – 2002. – № 5. – С. 28 – 31. [Особистий внесок: досліджено принципи, сфери застосування логістичного управління].
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І., Василевський М. Єврологістика: дослідження і перспективи // Матеріали першої Всеукраїнської науково-практичної конференції "Маркетингові дослідження в Україні". – Ялта, Луганськ, СНУ: Видавництво СНУ. – 2001. – С. 89 – 90. [Особистий внесок: проведено оцінку перспектив та загроз розвитку єврологістики].
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І. Інтеграційні чинники трансформаційних процесів управління в Україні // Тези доповідей Всеукраїнської науково-практичної конференції "Теорія та практика управління у трансформаційний період". – Том 1. – Донецьк, ІЕП НАНУ. – 2001. – С. 3 – 7. [Особистий внесок: обґрунтовано вибір ознак систематизації інтеграційних чинників].
Герасимчук В.Г., Гронська Н.С., Крикавський Є.В., Мороз Л.А., Мних О.Б., Чухрай Н.І. Маркетинг і логістика на шляху розвитку і інтеграції // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції "Теорія і практика управління організацією з погляду тисячоліть". – Київ: ІВЦ “Політехніка”. – 2001. – С. 284 – 303. [Особистий внесок: проаналізовано тенденції розвитку вітчизняної теорії і практики логістики].
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І. Організаційні аспекти інноваційної політики // Матеріали У міжнародної науково-практичної конференції "Маркетинг: теорія і практика". – Київ: КНЕУ, 2001. – С. 102 – 103. [Особистий внесок: досліджено ефективність організаційних структур інноваційної діяльності].
Чухрай Н.І. Маркетингові комунікації підприємства на ринку // Регіональна економіка. – 2001. – № 4. – С. 271 – 272.
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І. Перспективи інновацій в сільськогосподарському виробництві: маркетинг, логістика, екологія // Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції "Аграрна освіта і наука на початку третього тисячоліття". – Т.ІІ. – Львів: Львівський державний аграрний університет, 2001. – С. 38 – 45. [Особистий внесок: розроблено напрями використання принципів маркетингу і логістики у сільськогосподарському виробництві].
Чухрай Н.І. Напрямки забезпечення національної технологічної безпеки // Матеріали доповідей V Міжнародного конгресу економістів "Україна в ХХІ столітті: концепції та моделі економічного розвитку". – Ч. 1. – Львів: ІРД НАН України. – 2000. – С. 46 – 48.
Чухрай Н.І. Сучасні тенденції розвитку маркетингу в Україні // Матеріали VІІ Міжнародної науково-практичної конференції "Управління підприємством: діагностика, стратегія, ефективність". – Київ: НТУУ "КПІ", КНЕУ, Концерн "Весна", 2000. – С. 125 – 126.
Крикавський Є.В., Чухрай Н.І. Маркетингове дослідження інноваційної діяльності в регіоні // Тези доповідей 1V Міжнародної науково-практичної конференції "Маркетинг: теорія і практика". – Том І. – Луганськ: Видавництво СУДУ. – 2000. – С. 133 – 134. [Особистий внесок: проведено систематизацію критеріїв дослідження інноваційної діяльності].
Чухрай Н.І. Розвиток підприємства шляхом розробки нового товару // Матеріали міжнародної науково-практичної конференції "Маркетинг і логістика в системі менеджменту". – Львів: Державний університет "Львівська політехніка". – 1996. – С. 92 – 94.
Статті в інших виданнях
Кузьмін О.Є., Чухрай Н.І. Маркетинг промисловий // Економічна енциклопедія. – Том 2. – Київ: Видавничий центр "Академія", Тернопіль: Академія народного господарства, 2001. – С. 247. [Особистий внесок: обґрунтовано сутність поняття та принципи промислового маркетингу].
Кузьмін О.Є., Чухрай Н.І. Маркетинг інноваційний // Економічна енциклопедія. – Том 2. – Київ: Видавничий центр "Академія", Тернопіль: Академія народного господарства, 2001. – С. 242. [Особистий внесок: розроблено концепцію інноваційного маркетингу та його роль в інноваційному процесі].
Чухрай Н.І., Патора Р. Інноваційна діяльність підприємств як шлях отримання конкурентних переваг // Державний науково-технічний збірник "Розвідка і розробка нафтових і газових родовищ". Серія "Економіка підприємства і організація виробництва". – 1999. – Вип. 36, т. 7. – С. 257 – 266.
Чухрай Н., Гринів Н. Управління маркетингом на ринку товарів промислового призначення // Машинобудування України. – 1995. – № 4. – С. 31 – 33. [Особистий внесок: розроблено етапи управління маркетинговою діяльністю].