Проведене дисертаційне дослідження теоретичних засад процесу формування інноваційної стратегії та практичне використання методичного інструментарію для розробки та реалізації інноваційної стратегії на целюлозно-паперових підприємствах дозволило розробити теоретичні положення і нові підходи до формування інноваційної стратегії на підприємствах, що дало змогу обґрунтувати наступні висновки і пропозиції: 1. Дослідження класичних та сучасних теоретичних засад інноваційної діяльності дозволило визначити основні підходи до визначення поняття „інновація” та виділити основні класифікаційні ознаки інновацій, що є необхідним для процесу формування інноваційної стратегії. Уточнено визначення поняття “інновація” як зміни, що переводить систему на якісно новий рівень розвитку, покращує її властивості. Використання представленого визначення дозволить уникнути розбіжностей при аналізі змісту інших понять інноваційного менеджменту, що ґрунтуються на понятті інновація. 2. Підходи до класифікації інноваційних стратегій розрізняються в залежності від напрямку досліджень та виду інновації. Інноваційна стратегія визначена як спосіб досягнення цілей інноваційного розвитку підприємства, як сукупність певних дій, спрямованих на ефективне використання наявного інноваційного потенціалу підприємства з метою створення та впровадження нових продуктів, технологій, заходів організаційно-управлінського характеру, що сприяють розвиткові підприємства і суспільства в цілому. Були розглянуті та проаналізовані різні підходи до типології інноваційних стратегій. Окрема увага приділена визначенню інноваційних стратегій за інноваційною спрямованістю підприємства, до яких відносяться традиційна, опортуністська, імітаційна (ліцензійна), захисна, залежна, наступальна (активно наступальна), повільно наступальна, залишкова, проміжна, стратегія створення нового ринку, розбійницька. Дослідження сутності та змісту зазначених видів інноваційних стратегій є підґрунтям для розробки механізму вибору інноваційної стратегії та сприяє підвищенню ефективності її вибору. 3. На основі визначення передумов формування ефективної інноваційної стратегії на підприємствах сформована концептуальна схема розробки та реалізації інноваційної стратегії, яка містить шість основних етапів: визначення поточної системи цілей; оцінка, що передбачає ґрунтовний стратегічний аналіз факторів зовнішнього середовища та інноваційного потенціалу; вибір пріоритетів; вибір шляху досягнення цілей (враховуються такі методичні особливості інноваційної стратегії, як: зміни на ринку, наявність та адекватність інформаційної системи організації, глибина прогнозування, багатоваріантність прогнозів та багатокритеріальність оцінок); реалізація стратегічної програми; зворотній зв’язок. Зазначена схема дозволяє структурувати процес формування інноваційної стратегії та виділити необхідні складові цього процесу, які потребують подальшого дослідження та аналізу в процесі вибору інноваційної стратегії розвитку підприємства. 4. Основою для вибору інноваційної стратегії підприємства є оцінка зовнішнього середовища та інноваційного потенціалу. В структурі оцінки зовнішнього середовища паперових підприємств виділено мікро- та макросередовище. Проаналізовані найбільш суттєві фактори макросередовища. Запропоновані методичні інструменти для оцінки мікрорівня зовнішнього середовища целюлозно-паперової промисловості, використання яких дало можливість визначити та проранжувати фактори зовнішнього середовища за силою їх впливу на розвиток підприємства, дослідити характер та тенденції розвитку середовища, а також визначити „вузькі місяця” галузі, що заважають її розвитку. В цілому отримана узагальнена оцінка зовнішнього середовища свідчить про його стабільність та прогнозованість 5. Окремим етапом процесу формування інноваційної стратегії є оцінка наявного інноваційного потенціалу підприємства. Ключові параметри інноваційного потенціалу целюлозно-паперового підприємства структуровані за складовими оцінки інноваційного рівня виробництва, фінансового стану підприємства, організаційної і кадрової складової, рівня науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт та системи маркетингу на підприємстві. На основі зазначених складових визначена система показників паперового підприємства, та сформована матриця експертних оцінок, яка дозволяє отримати узагальнену оцінку рівня інноваційного потенціалу підприємства. 6. Проведено дослідження взаємозв’язків параметрів зовнішнього середовища та інноваційного потенціалу, а також досліджено яким чином параметри зовнішнього середовища та інноваційного потенціалу впливають на результати діяльності підприємства. В результаті проведеного дослідження була побудована модель взаємозв’язків параметрів зовнішнього середовища, інноваційного потенціалу підприємств та результатів діяльності, а також визначено найсуттєвіші фактори впливу, що в першу чергу мають бути враховані при формуванні інноваційної стратегії підприємства. 7. На основі визначення ключових взаємозв’язків між параметрами зовнішнього середовища, інноваційного потенціалу та результатами діяльності підприємств запропонована система узагальнюючих та морфологічних матриць для вибору інноваційної стратегії целюлозно-паперового підприємства. Запропонована система матриць сприяє обґрунтованому і зваженому вибору стратегії, оскільки здійснюється на основі об’єктивної оцінки потенціалу підприємства. Адекватність експертних оцінок перевіряється за допомогою методів математичної статистики та планування експерименту. Для вибору інноваційної стратегії із сукупності альтернативних варіантів в роботі розглянуто можливість використання методів інженерного прогнозування, які враховують ймовірність реалізації цілей підприємства при кожному з альтернативних варіантів. 8. Інструментом реалізації інноваційної стратегії є інноваційна програма. Для формування конкретних організаційно-економічних заходів при реалізації обраної інноваційної стратегії структура інноваційної програми повинна враховувати особливості галузі, в якій працює підприємство. Для целюлозно-паперових підприємств в інноваційну програму доцільно включати розділи пов’язані з розвитком інноваційного потенціалу підприємства; розвитком кадрової складової підприємства; підвищенням ефективності міжфункціональних зв’язків; вдосконаленням систем управління підприємством та інноваційними процесами; поліпшенням інформаційної системи підприємства; підвищенням економічної, соціальної та екологічної безпеки підприємства; ресурсним забезпеченням та фінансуванням проектів інноваційної програми. Запропонована структура інноваційної програми сприятиме більш ефективному впровадженню інноваційної стратегії на підприємстві за рахунок активізації інноваційної діяльності та використання інноваційного потенціалу. 9. На основі запропонованого методичного інструментарію оцінено інноваційний потенціал ВАТ „Малинська паперова фабрика” та обрана базова стратегія розвитку підприємства, ключовими напрямками якої мають стати оновлення асортименту за рахунок впровадження відносно простої продукції (модифікації тих видів паперу та картону, що вже вироблялися на підприємстві) та вдосконалення виробництва на основі оновлення парка обладнання, застосування нових матеріалів, модернізації технологічних процесів, що використовуються. Реалізація методичних підходів до оцінки інноваційного потенціалу на конкретному підприємстві дозволила визначити подальші напрямки розвитку цього підприємства та сформувати організаційно-економічний механізм втілення інноваційної стратегії на даному підприємстві. 10. Організаційно-економічний механізм реалізації обраної інноваційної стратегії передбачає вдосконалення кадрової підсистеми підприємства, посилення професіоналізму та компетенції його працівників, підвищення рівня менеджменту, зокрема, управління інноваційними процесами на підприємстві; створення в рамках існуючої організаційної структури відділ інноваційного розвитку, який би забезпечував інтеграцію між технологічним, виробничими, маркетинговим підрозділами та зовнішніми джерелами інноваційних можливостей; підвищення міжфункціональних зв’язків на підприємстві. Конкретизація запропонованих програмних заходів щодо інноваційного розвитку досліджуваного підприємства дозволить сформувати план відповідних дій, що поліпшать інноваційний стан підприємства, сприятимуть підвищенню конкурентоспроможності продукції, посиленню ринкового положення фабрики, створенню нових конкурентних переваг, а отже довготривалому економічному розвитку підприємства. |