Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Богатирьова Галина Андріївна. Формування художньої культури майбутніх учителів праці засобами народного мистецтва : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Криворізький держ. педагогічний ун- т. — Кривий Ріг, 2007. — 217арк. — Бібліогр.: арк. 174-192.



Анотація до роботи:

Богатирьова Г. А. Формування художньої культури майбутніх учителів праці засобами народного мистецтва. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Кіровоград, 2007.

У дисертації досліджується проблема формування художньої культури майбутніх учителів праці засобами народного мистецтва. Художня культура особистості вчителя розглядається як синтез якостей, сформованих унаслідок засвоєних мистецьких цінностей. Художня культура майбутнього вчителя праці – це складне особистісне утворення, яке виражає рівень художньо-естетичної компетенції в галузі мистецтва, розвиненості здатності до розуміння культурного смислу творів мистецтва, певний рівень сформованості художніх потреб, готовності до мистецького діалогу та до перетворення у свій внутрішній світ досягнень художньої культури.

Виявлено сутність та зміст процесу формування художньої культури майбутніх учителів праці, особливості становлення й розвитку форм і методів художньо-естетичної підготовки, ефективність яких доведена педагогічною теорією і практикою. Виявлено та обґрунтовано організаційно-педагогічні умови, уточнені критерії визначення рівнів сформованості художньої культури майбутніх учителів праці як професійної якості особистості, розроблена методика впровадження комплексу засобів народного мистецтва в процес фахової художньо-естетичної підготовки студентів; розроблено науково доцільну структурно-функціональну модель системи роботи з формування художньої культури майбутніх учителів праці засобами народного мистецтва й організаційну модель управління нею.

Проведене дослідження і здобуті результати щодо розв’язання проблеми формування художньої культури майбутніх учителів праці засобами народного мистецтва в сучасному вищому педагогічному закладі освіти дозволило нам зробити узагальнюючі висновки.

1. На сучасному етапі становлення національної системи освіти в Україні значно актуалізується проблема професійної підготовки майбутніх педагогів, здатних до сприймання, розуміння й творення матеріальних і духовних цінностей. Саме тому перед сучасною освітою гостро стоїть проблема формування художньо-естетичної культури майбутніх педагогів. Це стосується насамперед учителів праці, оскільки їх професійна діяльність безпосередньо пов’язана з відродженням національної художньої культури.

2. На основі вивчення теоретичних засад формування художньої культури майбутніх учителів було встановлено співвідношення понять “художня культура особистості”, “художня культура вчителя праці”.

Уточнено зміст поняття “художня культура майбутнього вчителя праці”. Виявлено, що це складне особистісне утворення, яке виражає рівень художньо-естетичної компетенції в галузі мистецтва, розвиненості здатності до розуміння культурного смислу творів мистецтва, певний рівень сформованості художніх потреб, готовності до мистецького діалогу та до перетворення у власний внутрішній світ досягнень світової художньої культури.

3. Установлено, що структура художньої культури майбутніх педагогів містить такі компоненти: сформованість художньо-естетичної компетенції в галузі мистецтва – здатність до розуміння художньо-естетичної інформації творів мистецтва й оволодіння механізмами її передачі через художній образ; оцінку художньо-естетичних виробів – зіставлення художньо-естетичної інформації творів мистецтва з особистісними емоційними реакціями та суб’єктивними асоціаціями; художньо-творчу діяльність – оволодіння вмінням реалізації художньо-образної інформації у власній діяльності; художній світогляд – сформована система соціально-духовних цінностей щодо традицій і норм художньої культури.

4. Художня культура особистості формується й розвивається на ґрунті загальнолюдської культури та художньої культури нації, у нашому випадку – українського народу. Доведено, що методика використання виховного, естетичного, етичного, художнього потенціалу народного мистецтва у навчально-виховному процесі створює значні можливості для реалізації інтегративного підходу до формування художньої культури майбутніх учителів праці. Йдеться про формування у студентів умінь бачити, відчувати красу народного мистецтва, народних художніх виробів, а також практичне використання набутих знань і сформованих умінь при виконанні художньо-естетичних виробів.

5. Визначення стану сформованості художньої культури майбутніх учителів праці дало змогу виявити (відповідно до розроблених критеріїв: рівня художньо-естетичної компетенції, уміння давати оцінку художньо-естетичним виробам, потреби у художньо-естетичній діяльності, розвитку художнього світогляду) рівні сформованості художньої культури (високий, середній, низький) і з’ясувати динаміку професійно-педагогічної підготовки студентів до формування цієї професійної якості.

6. Виявлені та обґрунтовані організаційно-педагогічні умови, створення яких сприятиме формуванню художньої культури майбутніх учителів праці. Організаційні умови: кадрове забезпечення викладачами зі спеціальною освітою; програмно-методичне забезпечення художньо-естетичних курсів; уведення інтегративних курсів художньо-естетичного спрямування; використання моделювання для організації й функціонування навчально-виховного процесу та управління ними. Педагогічні умови: оновлення змісту художньо-естетичних курсів; оволодіння студентами понятійним апаратом теорії художньої культури; зв’язок змісту навчання з художніми завданнями прикладного характеру; використання художньо-творчих завдань і створення навчальних ситуацій художньо-естетичного змісту; наявність розробленої системи засобів народного мистецтва.

7. У дослідженні доведена ефективність розробленої системи формування художньої культури майбутніх учителів праці засобами народного мистецтва, що передбачало виявлення і розвиток у студентів професійно-значущих художньо-естетичних якостей. Запропоновані організаційно-педагогічні умови, форми й методи активізації зазначеного процесу позитивно вплинули на розвиток особистісної художньої культури, народознавчої, художньо-творчої фахової компетенції майбутніх учителів праці.

8. Слід вказати на значущість і ефективність запропонованої організаційної моделі управління системою формування художньої культури майбутніх учителів праці. Основними перевагами є впорядкування, надання прозорості й науковості процесу формування художньої культури майбутніх учителів праці засобами народного мистецтва. Експериментальна перевірка моделі системи довела педагогічну ефективність її упровадження в навчально-виховний процес.

Проведене дослідження не претендує на остаточне вирішення багатоаспектної проблеми формування художньої культури майбутніх учителів праці засобами народного мистецтва. Подальшого вивчення й обґрунтування вимагають питання, пов’язані із соціально-економічними, методичними, організаційними умовами функціонування курсів художньо-естетичного спрямування. Перспективним вбачається подальше дослідження проблеми формування і розвитку художньо-естетичної культури на особистісному рівні учнів початкової, середньої, старшої та вищої школи засобами як традиційного, так і сучасного мистецтва.

Публікації автора:

Статті в наукових фахових виданнях

1. Москаленко Г. А. Художня культура майбутнього учителя праці – умова успішної професійної діяльності // Рідна школа. – № 9. – 1998. – С. 64-66.

2. Богатирьова Г. А. Умови успішного формування творчої особистості майбутнього вчителя праці // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. праць / Відп. ред. Т. І. Сущенко. – Вип. 16. – Київ-Запоріжжя, 2000. – С. 91-94.

3. Богатирьова Г. А. Художня культура як необхідна якість сучасного педагога // Рідна школа. – 2000. – № 7. – С. 76-79.

4. Богатирьова Г. А. Теоретичні засади та шляхи формування художньої культури майбутнього вчителя праці // Педагогіка і психологія формування творчої особистості: проблеми і пошуки: Зб. наук. праць / За ред. Т. І. Сущенко. – Вип. 20. – Київ-Запоріжжя, 2001. – С. 154-157.

5. Богатирьова Г. А. Управління процесом розвитку художньої культури вчителів праці в системі методичної роботи // Нива знань. – № 1. – Дніпропетровськ, 2002. – С. 63-66.

6. Богатирьова Г. А. Культурологічний підхід до формування особистості майбутнього вчителя праці // Педагогіка вищої та середньої школи: Зб. наук. праць. – Спец. випуск № 10: “Художньо-педагогічна освіта ХХІ ст.: теорія, методи, технології”. – Кривий Ріг: КДПУ, 2005. – С. 45-51.

7. Богатирьова Г. А. Засоби народного мистецтва у формуванні художньої культури майбутніх учителів праці // Педагогіка вищої та середньої школи: Зб. наук. праць. – Спец. вип. № 13: “Мистецько-педагогічна освіта: проблеми та перспективи”. – Кривий Ріг: КДПУ, 2005. – С. 16-22.

8. Богатирьова Г. А. Модель оперативного управління системою формування художньої культури майбутніх учителів праці // Педагогіка вищої та середньої школи: Зб. наук. праць / За ред. В. К. Буряка. – Спеціальний випуск №16: “Мистецько-педагогічна освіта (теорія, методи, технології)”. – Ч. 1. – Кривий Ріг: КДПУ, 2006. – С.49-55.

Навчально-методичний посібник

9. Богатирьова Г. А. Формування художньої культури майбутніх учителів праці засобами народного мистецтва: Навчально-методичний посібник. – Кривий Ріг: Видавничий дім, 2006. – 120 с.

Статті в збірниках наукових праць

10. Москаленко Г. А., Бєлікова В. В., Грідіна Р. С. Нові підходи до викладання курсу “Світова художня культура” в умовах реалізації концепції національної школи // Питання підвищення якості підготовки вчителя музики в умовах відродження національної школи: Зб. наук. праць. – Кривий Ріг: КДПУ, 1992. – С. 73-77. [Особистий внесок здобувача: практична перевірка розроблених теоретичних положень, оформлення наслідків експериментальної роботи].

11. Москаленко Г. А. Синтез мистецтв як основа сприйняття творів М. Приймаченко у формуванні професійних якостей майбутніх учителів “Світової художньої культури” // Питання підвищення якості підготовки вчителів музики в умовах відродження національної школи: Зб. наук. праць. – Дніпропетровськ: Пороги, 1993. – С. 102-106.

12. Москаленко Г. А. Взаємозв’язок гуманізації навчально-виховного процесу і здоров’я вчителя (про деякі погляди В. О. Сухомлинського) // Проблеми наступності та інтеграції змісту навчання у системі “Школа-ПТУ-ВНЗ”: Науково-методичний збірник / За ред. І. А. Зязюна, Н. Г. Ничкало, Р. С. Гуревича та ін. – Вінниця, 1996. – С. 308-310.

13. Москаленко Г. А. Семантичні засоби виразності та їх роль у формуванні художньої культури майбутніх учителів праці // Сучасна трудова та професійна підготовка шкільної молоді: Зб. наук. статей. – Кривий Ріг, КДПІ, 1998. – С. 22-26.

14. Москаленко Г. А. Деякі аспекти формування художньої культури майбутніх учителів праці засобами народного мистецтва // Теорія і практика трудової та професійної підготовки молоді: Зб. наук. праць. – Вип. 2. – Кривий Ріг, 1999. – С. 65-70.

15. Богатирьова Г. А. Педагогічні умови активізації пізнавальної діяльності майбутніх учителів праці // Активізація навчальної діяльності у вищій і загальноосвітній школі: Зб. наук. тез. – Кривий Ріг, 2000. – С. 39-41.

16. Богатирьова Г. А. Інтегративні підходи до формування художньої культури майбутніх учителів праці // Трудова та професійна підготовка молоді: проблеми і перспективи: Зб. наук. праць. – Вип. 3. – Кривий Ріг: КДПУ, 2000. – С. 39-43.

17. Богатирьова Г. А. Формування художньої культури майбутнього вчителя під час вивчення української та зарубіжної культури // Україна: минуле та сучасність: Зб. наук. праць. – Кривий Ріг: І.В.І., 2001. – С. 253-258.

18. Богатирьова Г. А. Орнаментальна основа народного мистецтва як засіб формування художньої культури майбутнього вчителя // Трудова та професійна підготовка молоді: проблеми та шляхи їх розв’язання: Зб. наук. праць. – Вип. 4 – Кривий Ріг: І.В.І., 2002. – С. 66-71.

19. Богатирьова Г. А. Шляхи формування художньо-естетичної культури майбутніх учителів праці // Особисто орієнтоване навчання і виховання учнівської та студентської молоді: Зб. наук. праць. – Вип. 5. – Кривий Ріг, 2003. – С. 61-65.

20. Богатирьова Г. А. Роль художньо-естетичної підготовки майбутніх педагогів у контексті реалізації нових моделей освіти // Україна і світ: Зб. наук. праць. – Кривий Ріг: Видавничий дім, 2005. – С. 32-39.

Матеріали науково-практичних конференцій

21. Москаленко Г. А. Підготовка майбутніх вчителів початкових класів до формування навичок сприйняття творів мистецтва учнями молодшого шкільного віку // Шляхи поліпшення підготовки вчителів початкових класів до роботи в національній школі: Матеріали міжвуз. наук.-практ. конференції. – Дрогобич: МО, Дрогобицький педагогічний університет, 1992. – С. 161-162.

22. Москаленко Г. А. Культуро-освітні засади “Короткого курсу історії мистецтв” // Гуманізм. Людина. Культура: Тези доповідей людинознавчих філософських читань. – Дрогобич, 1992. – С. 252-253.

23. Москаленко Г. А. Формування гуманістичної і світоглядної позиції майбутніх учителів праці засобами образотворчого мистецтва // Матеріали Міжвуз. наук.-практ. конфер. – Ч. 2. – Херсон: МО України, Херсонський педагогічний університет, 1996. – С. 9-11.

24. Москаленко Г. А. Художня культура як об’єктивно і суб’єктивно необхідна якість обдарованої особистості // Методичні проблеми учнівських і студентських олімпіад та особливості роботи з обдарованою молоддю: Матеріали всеукраїнської конференції, 17-20 листопада 1997 р. – К.: ІЗМН, 1998. – С. 220-225.

25. Богатирьова Г. А. Системний підхід до формування художньої культури майбутніх педагогів // Громадянське суспільство та проблеми становлення особистості: Наукові доповіді та повідомлення Міжнародної науково-практичної конференції / За ред. А. С. Лобанової. – Вип. 1. – Кривий Ріг: Видавничий дім, 2006. – 192 с.