Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Загальна педагогіка, історія педагогіки і освіти


Кручек Вікторія Аркадіївна. Формування комунікативних умінь студентів вищих аграрних закладів освіти в процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін. : Дис... канд. наук: 13.00.01 - 2005.



Анотація до роботи:

Кручек В.А. Формування комунікативних умінь студентів вищих аграрних закладів освіти в процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Національний аграрний університет, Київ, 2004.

Дисертація присвячена проблемі формування комунікативних умінь студентів вищих аграрних закладів освіти. У роботі проаналізовано стан розробки проблеми в психолого-педагогічній літературі, підготовці майбутніх фахівців-аграрників, досліджено рівень розвитку комунікативних умінь студентів. Виявлено та теоретично обґрунтовано психолого-педагогічні фактори та умови формування комунікативних вмінь. Експериментально перевірено авторську технологію формування комунікативних умінь у процесі вивчення психолого-педагогічних дисциплін. Розроблено комплекси методичних занять, які забезпечують оптимізацію процесу формування комунікативних умінь студентів та удосконалення комунікативної майстерності викладачів. За матеріалами дослідження підготовлено методичні рекомендації для викладачів.

  1. За результатами аналізу наукових надбань виявлено, що найбільш розробленими є питання комунікативної підготовки майбутніх педагогів. Формування комунікативних умінь студентів вищих аграрних закладів освіти не було предметом самостійного наукового дослідження. Разом з тим, є вагомі причини для здійснення розробок у цій галузі, оскільки традиційні форми та методи навчання студентів вищих аграрних закладів освіти не забезпечують формування комунікативних умінь належним чином.

Проведений теоретичний аналіз дозволив констатувати існування двох основних підходів до визначення сутності поняття “спілкування” – інформаційного та діяльнісного, різних точок зору щодо співвідношення понять “спілкування” та “діяльність”, “вміння” та “навичка”, системи комунікативних умінь.

  1. Підвищення ефективності формування комунікативних умінь студентів забезпечується комплексною реалізацією у навчально-виховному процесі таких психолого-педагогічних умов: системність та науковість навчальної інформації, її відповідність досягненням сучасної науки; ознайомлення студентів з основами теорії комунікативної діяльності; створення позитивної мотивації до формування комунікативних умінь та ціннісного ставлення до комунікативної діяльності; свідоме засвоєння студентами навчального матеріалу з теорії комунікативної діяльності; забезпечення узгодженості та наступності змісту теоретичних та практичних занять; різноманітність та поступове ускладнення пропонованих комунікативних завдань; застосування діалогових методів та форм навчання; навчання студентів уважного ставлення до комунікативної поведінки, заохочення до її аналізу; побудова стосунків у системі “викладач-студент”, “студент-студент” на гуманістичних засадах; висока комунікативна компетентність науково-педагогічних працівників.

  2. Формування комунікативних умінь студентів вищих аграрних закладів освіти має свою специфіку, яка пов’язана з тим, що більшість їх студентів є представниками сільської молоді. Такі студенти позитивно вирізняються спостережливістю, увагою до деталей, близькістю до природи, і разом з цим повільністю та глибиною реакцій на подразнення. Вони володіють великим запасом конкретних уявлень, але мова їх менш літературна, засмічена діалектизмами, словниковий запас обмежений. Взаємини в студентській групі є найбільш впливовими на студентів, що пояснюється перебуванням у гуртожитку, відірваністю від сім’ї. Представники кожного з факультетів характеризуються різною спрямованістю особистості, неоднорідністю інтересів, нахилів. Предметом професійного інтересу студентства є рослинний або тваринний світ, сільськогосподарська техніка, аграрне виробництво тощо. Цілеспрямоване формування комунікативних умінь студентів-аграрників не передбачається навчальними програмами. Більшість викладачів вищих аграрних закладів освіти не мають педагогічної освіти і також потребують додаткової роботи з удосконалення комунікативної майстерності.

  3. Формування комунікативних умінь студентів вищого аграрного закладу освіти являє собою розгорнутий у часі процес, що передбачає проведення ретельного вивчення стану комунікативної компетентності студентів, адаптацію орієнтовного змісту навчального матеріалу до їх потреб, визначення системи методів формування комунікативних умінь, організацію комунікативно спрямованого навчання студентів та удосконалення комунікативної майстерності викладачів, поточної і підсумкової діагностики рівня розвитку комунікативних умінь. Теоретична підготовка, практичне застосування знань, комунікативний характер навчання, діалогічний характер взаємин його учасників та представленість різноманітних форм спілкування в навчально-виховному процесі забезпечують розширення і поглиблення пізнавального потенціалу, формування вмінь, самостійний творчий пошук.

  4. Внаслідок реалізації розробленої педагогічної технології формування комунікативних умінь студентів вищих аграрних закладів освіти в процесі педагогічного експерименту середні оцінки розвитку комунікативних умінь студентів двох експериментальних груп зросли відповідно на 0,85 та 1,02 бала. Ці різниці в оцінках до і після експерименту за критерієм Стьюдента є статистично значущими. Частка студентів експериментальних груп з високим рівнем розвитку комунікативних умінь після експерименту досягла 73,91% в першій групі та 76,67% у другій, частка студентів з достатнім рівнем у першій групі збільшилась на 13,04%, у другій залишилась незмінною (23,33%). Після експерименту в обох експериментальних групах не виявлено студентів з середнім або низьким рівнем розвитку комунікативних умінь. Чисельні показники розвитку комунікативних умінь студентів контрольних груп за результатами підсумкового опитування мають тенденцію до збільшення та їх зміни (від 0,1 до 0,8 бала) не є статистично значущими. Частка студентів з високим рівнем розвитку комунікативних умінь в першій контрольній групі після експерименту залишилась нульовою, в другій групі – зменшилась на 6,67% до нульової. В обох контрольних групах збільшились частки, що охоплюють студентів з достатнім рівнем розвитку вмінь (на 10,53% та 26,66%) за рахунок зменшення часток студентів з низьким та середнім рівнем розвитку. Вірогідність здобутих результатів забезпечується обґрунтованістю вихідних положень дослідження, опрацюванням значного обсягу науково-методичних джерел, комплексним застосуванням методів, відповідних меті, об’єкту, предмету, гіпотезі і завданням дослідження, ґрунтовним кількісним та якісним аналізом експериментальних даних.

  5. Розроблені методичні рекомендації з формування комунікативних умінь студентів вищих аграрних закладів освіти теоретично обґрунтовані, мають практичний характер та можуть бути використані викладачами для удосконалення комунікативної компетентності студентів відповідно до розробленої методики або ж частково на певних етапах процесу навчання.

Проведене дослідження містить загальний підхід до розв’язання проблеми формування комунікативних умінь студентів вищих аграрних закладів освіти і не є вичерпним. Подальшого вивчення потребують такі аспекти проблеми: сучасний зарубіжний досвід формування комунікативних умінь в аграрній освіті, система роботи викладацького складу аграрних університетів з формування у студентів комунікативних умінь у процесі викладання фахових дисциплін, комунікативний потенціал спеціальних дисциплін, шляхи його виявлення та реалізації. Втілення запропонованої моделі педагогічної технології в навчально-виховний процес вищих аграрних закладів освіти дозволить розширити дослідницьку базу, по-новому оцінити ефективність сучасних підходів до професійної підготовки молоді.

Публікації автора:

  1. Кручек В.А. Педагогічні аспекти формування комунікативних умінь студентів // Науковий вісник Національного аграрного університету. - К.: 2000. - Вип. № 30. - С. 213-219.

  2. Кручек В.А. Розвиток комунікативних умінь студентів-аграрників // Науковий вісник Національного аграрного університету. - К.: 2001. - Вип. № 37. - С. 342-346.

  3. Кручек В.А. Педагогічні фактори та умови формування комунікативних умінь студентів // Науковий вісник Національного аграрного університету. - К.: 2003. - Вип. № 59. - С. 172-175.

  4. Кручек В.А. Метод соціально-психологічного тренінгу в формуванні комунікативних умінь // Науковий вісник Національного аграрного університету. - К.: 2003. - Вип. №.67 - С.145-150.

  5. Лузан П.Г., Кручек В.А. Педагогічна активність викладача як фактор активізації навчання студентів // Психолого-педагогічні проблеми підготовки вчительських кадрів в умовах трансформації суспільства: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції до 80-ої річниці НПУ імені М.П. Драгоманова 18-19 жовтня 2000 року. - Київ: НПУ, 2000. - С. 151-153.

  6. Кручек В.А. Фактори та умови формування комунікативних умінь студентів. // Студентський рух у сучасній Україні: реалії, тенденції та перспективи розвитку: Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції (17 жовтня 2002 року). – К., 2002. - С. 80-81.

  1. Методичні рекомендації з вивчення дисципліни “Теорія і методика виховної роботи” (для слухачів педагогічного факультету). – К., 2003.