Ханецька Тетяна Іванівна. Формування культури мовленнєвого спілкування у професійній діяльності майбутніх психологів. : Дис... канд. наук: 19.00.07 - 2009.
Анотація до роботи:
Ханецька Т. І. Формування культури мовленнєвого спілкування у професійній діяльності майбутніх психологів. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ, 2009.
Дисертаційне дослідження присвячене теоретико-експериментальному вивченню культури мовленнєвого спілкування у майбутніх психологів. Уточнено поняття “культура мовленнєвого спілкування”, здійснено інтегроване вивчення культури мовленнєвого спілкування психологів у контексті її взаємозв’язку з професійно важливими особистісними детермінантами. Досліджено психологічну сутність та зміст культури мовленнєвого спілкування психолога як комплексного системного утворення особистості фахівця, що виступає складовою поведінкового компонента культури його спілкування і має місце на фазі реалізації ним мовленнєвих дій у зовнішньому плані за допомогою мовленнєвих засобів, адекватних цілям професійного спілкування. Виявлено психологічні особливості культури мовленнєвого спілкування студентів-психологів, визначено її структурні компоненти та встановлено особистісні детермінанти розвитку культури мовленнєвого спілкування. Розроблено та апробовано комплексну програму формування культури мовленнєвого спілкування за умов застосування активних методів навчання, наближених до реальних умов професійної діяльності психолога.
У дисертації наведено теоретичне узагальнення і сучасне вирішення проблеми формування культури мовленнєвого спілкування майбутніх психологів, що виявляється у системності вивчення структурних компонентів та особистісних детермінант її розвитку; визначенні критеріїв сформованості структурних компонентів культури мовленнєвого спілкування; визначенні шляхів формування особистісних детермінант, що сприяють розвитку структурних компонентів культури мовленнєвого спілкування; виявленні психолого-педагогічних умов, що забезпечують управління процесом цілеспрямованого підвищення рівня культури мовленнєвого спілкування; розробці та апробації комплексної програми формування культури мовленнєвого спілкування у майбутніх психологів.
Культура мовленнєвого спілкування психолога – це комплексне системне утворення особистості фахівця, що виступає складовою поведінкового компонента культури його спілкування і має місце на фазі реалізації ним мовленнєвих дій у зовнішньому плані за допомогою мовленнєвих засобів, адекватних цілям професійного спілкування. Культура мовленнєвого спілкування забезпечує індивідуальний характер професійної мовленнєвої взаємодії психолога з клієнтом та є основою готовності майбутнього фахівця до професійної діяльності.
Структурними компонентами культури мовленнєвого спілкування психолога виступають:професійні комунікативні знання про засоби мовленнєвого спілкування;вміння формулювати професійні висловлювання за допомогою мовленнєвих засобів, що відповідають цілям професійної діяльності; комунікативно-мовленнєві навички спілкування, володіння якими забезпечує вміння формулювати професійні висловлювання.
Структурні компоненти культури мовленнєвого спілкування набувають свого розвитку залежно від зовнішніх впливів. Встановлена специфічна динаміка у темпах їх розвитку. З однієї сторони визначено тісний взаємозв’язок між культурою мовленнєвого спілкування та досвідом спілкування, а з іншої – недостатність комунікативної (мовленнєвої) підготовки як суттєвої професійно-важливої характеристики майбутнього психолога. Встановлено роль етапу професіоналізації у ВНЗ як провідного в активізації та фундації культури мовленнєвого спілкування у студентів-психологів.
Професійні комунікативні знання психолога забезпечують культуру його мовленнєвого спілкування на рівні фахової готовності до професійного мовлення (фіксуються за рівнем успішності), комунікативно-мовленнєві навички – на рівні особистісної готовності до реалізації мовлення у поведінковому плані – мовленнєвих діях. Комунікативно-мовленнєві навички виступають професійно значущими навичками спілкування особистості психолога і структурують культуру його мовленнєвого спілкування у мовленнєвих діях за допомогою мовленнєвих засобів (фіксується за граматичним, лексичним та стилістичним критеріями). Як комплексне системне утворення особистості фахівця культура мовленнєвого спілкування виражається у вмінні формулювати професійні висловлювання (фіксується за критеріями правильності, доцільності та зрозумілості). Висловлювання функціонує як одиниця професійного мовлення, що інтегрує професійні комунікативні знання та комунікативно-мовленнєві навички. Сформованість структурних компонентів культури мовленнєвого спілкування свідчить про сформованість культури мовленнєвого спілкування в цілому.
Розвиток культури мовленнєвого спілкування зумовлений такими професійно важливими особистісними детермінантами: самоактуалізація як спрямованість на професійне самовдосконалення; емпатійність як спрямованість на допомогу клієнту; вміння встановлювати міжособистісний контакт з клієнтом, що включає діалогічну спрямованість спілкування психолога.
Розвиток особистісних детермінант культури мовленнєвого спілкування прямо пропорційно позначається на формуванні та розвиткові її структурних компонентів, з якими вони мають сильно виражений, значно виражений та помірний кореляційні зв’язки на кожному курсі професійної підготовки майбутніх психологів у ВНЗ. Культура мовленнєвого спілкування майбутнього психолога становить особистісно детерміноване комплексне системне утворення, структурні компоненти якої розвиваються у процесі фахової підготовки.
Важливою психолого-педагогічною умовою формування культури мовленнєвого спілкування у майбутніх психологів є спеціальна організація у вищому навчальному закладі професійної комунікативно-мовленнєвої підготовки студентів-психологів, спрямованої на розвиток особистісних детермінант культури мовленнєвого спілкування, який зумовлює розвиток її структурних компонентів у подальшій професійній діяльності. Професійна комунікативно-мовленнєва підготовка студентів-психологів має здійснюватися із застосуванням активних методів навчання з метою набуття студентами здатності до професійної мовленнєвої взаємодії та оволодіння ними вмінням формулювати професійні висловлювання у вирішенні проблем, наближених до реальних умов професійної діяльності.
Надійність і вірогідність результатів дослідження забезпечувалися послідовною реалізацією теоретичних положень у вирішенні завдань емпіричного дослідження; застосуванням системи методів та прийомів, адекватних об’єкту, предмету, меті та завданням дослідження; проведенням дослідно-експериментальної роботи з дотриманням вимог надійності та валідності, репрезентативністю вибірки і використанням методів математичної статистики для обробки отриманих даних.
Проведене дослідження не вичерпує усієї глибини поставленої проблеми. Перспективи подальшої науково-дослідної роботи вбачаємо у вивченні розвитку культури мовленнєвого спілкування психолога як комплексного системного утворення особистості фахівця, поглибленому вивченні динаміки та специфіки формування культури мовленнєвого спілкування у відповідності до диференціації етапів навчання, дослідженні ефективності роботи психологів з високим рівнем сформованості структурних компонентів культури мовленнєвого спілкування у навчально-виховних закладах.
Публікації автора:
Ханецька Т. І. Психологічні особливості мовленнєвого спілкування / Т. І. Ханецька // Психологія : зб. наук. пр. / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2002. – Вип. 18. – С. 179–184.
Ханецька Т. І. Психологічні особливості культури мовленнєвого спілкування в діяльності практичного психолога / Т. І. Ханецька // Науковий часопис / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки : зб. наук. пр. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005. – Вип. 4 (28). – С. 131–136.
Ханецька Т. І. Психологічні проблеми формування культури мовленнєвого спілкування в професійній діяльності майбутнього психолога / Т. І. Ханецька // Науковий часопис / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки : зб. наук. пр. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005. – Вип. 5 (29). – С. 82–86.
Шиловцева Г. Г. Духовність та культура спілкування майбутніх психологів у світлі християнсько зорієнтованого підходу / Г. Г. Шиловцева, Т. І. Ханецька // Науковий часопис / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Серія 12. Психологічні науки : зб. наук. пр. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2007. – Вип. 17 (41). – Ч. 2. – С. 147–153.
Ханецька Т. І. Психологічний супровід формування культури мовленнєвого спілкування у майбутніх психологів / Т. І. Ханецька // Вісник післядипломної освіти : зб. наук. пр. / Ун-т менедж. освіти АПН України. – К. : Геопринт, 2008. – Вип. 9. – С. 346–352.
Ханецька Т. І. Культура спілкування та її роль в становленні духовності майбутнього психолога / Т. І. Ханецька // Актуальні проблеми психології : Психол. навч. Генетична психол. Медична психол. ; за ред. С. Д. Максименка, М. В. Папучі. – Київ-Ніжин : НДУ ; ДС “Міланік”, 2008. – Т. 10. – Вип. 6. – Ч. 2. – С. 285–289.
Ханецька Т. І. До проблеми формування умінь діалогічного спілкування “психолог – клієнт” / Т. І. Ханецька // Наукові записки : зб. наук. пр. / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2000. – Ч. 2. – С. 167–171.
Ханецька Т. І. До проблеми формування ефективної взаємодії психолога і клієнта / Т. І. Ханецька // Вісник : зб. наук. ст. викл., доктор., аспір. / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2002. – Вип. 4. – С. 70–74.
Ханецька Т. І. Проблеми співвідношення мови, мовлення і мислення у психології / Т. І. Ханецька // Молодь, освіта, наука, культура і національна самосвідомість : зб. мат. всеукр. наук.-прак. конф. / Європ. ун-т – К. : Вид-во Європейського університету, 2003. – Т. 4. – С. 381–384.
Ханецька Т. І. Особистісні детермінанти культури спілкування майбутніх психологів / Т. І. Ханецька // Тези доповідей учасників Міжнар. наук.-практ. конф. “Методологія та технології практичної психології в системі вищої школи” / Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова МОН України, 2007. – С. 190–192.
Пов’якель Н. І. Основи психоконсультування та психокорекції : навч.- практ. комплекс [для студ. пед. фак.] / Н. І. Пов’якель, Т. І. Ханецька. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2003. – 58 с.
Фахова психологічна практика: комплекс програм і метод. реком. / [Пов’якель Н. І., Бушуєва Т. В., Ханецька Т. І. та ін.] ; за ред. Н. І. Пов’якель. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005. – Вип. 1. – 60 с.
Ханецька Т. І. Психологія спілкування. / Т. І. Ханецька // Практична психологія : комплекс типових навч. програм. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2005. – Вип. 1. – С. 230–239.
Кваліфікаційні роботи з практичної психології : курсові роботи : навч.- метод. посібник / [Пов’якель Н. І., Бушуєва Т. В., Ханецька Т. І. та ін.] ; за ред. Н. І. Пов’якель. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2007. – 160 с.
Ханецька Т. І. Психологія спілкування. / Т. І. Ханецька // Практична психологія : комплекс типових навч. програм. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2007. – Вип. 3. – С. 121–129.
Фахова психологічна практика: комплекс програм і метод. реком. / [Пов’якель Н. І., Бушуєва Т. В., Ханецька Т. І. та ін.] ; за ред. Н. І. Пов’якель. – [2 вид.]. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2007. – 65 с.
Фахова психологічна практика: комплекс програм і метод. реком. / [Пов’якель Н. І., Бушуєва Т. В., Ханецька Т. І. та ін.] ; за ред. Н. І. Пов’якель. – [3 вид.]. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2008. – 73 с.
Ханецька Т. І. Культура спілкування психолога / Т. І. Ханецька // Практична психологія : комплекс типових навч. програм. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2008. – Вип. 4. – С. 132–153.
Ханецька Т. І. Психологія професійної кар’єри / Т. І. Ханецька // Практична психологія : комплекс типових навч. програм. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2008. – Вип. 4 – С. 154–172.