Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Петриченко Павло Анатолійович. Формування маркетингової інформаційної системи підприємств санаторно-курортного комплексу : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Петриченко П.А. Формування маркетингової інформаційної системи підприємств санаторно-курортного комплексу. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 - економіка і управління підприємствами. Таврійський національний університет ім. В.І. Вернадського, Сімферополь, 2008.

У дисертації досліджені теоретичні і методологічні проблеми побудови маркетингової інформаційної системи для підприємств санаторно-курортного комплексу. Проаналізовано сучасні підходи щодо створення системи, обґрунтовано принципи її формування.

Розроблені концептуальні положення маркетингової інформаційної системи санаторно-курортного комплексу, а також етапи її структурування, що реалізують цю концепцію і дозволяють сформувати функціональну частину системи.

За результатами дослідження розроблено методичні підходи до формування комплексу маркетингових завдань у складі маркетингової інформаційної системи санаторно-курортного комплексу. Вдосконалені моделі та методи вирішення завдань прогнозування попиту на санаторно-курортні послуги.

З метою уточнення позиціювання санаторно-курортної послуги на ринку і виборі для неї маркетингової стратегії запропонована модифікація матриці Мак-Кінзі, координатами якої служать комплексні показники:

- конкурентоспроможність санаторно-курортної послуги;

- привабливість ринку санаторно-курортних послуг;

- позиція на ринку підприємства санаторно-курортного комплексу.

У роботі науково обґрунтоване і реалізоване практичне завдання вдосконалення діяльності підприємств санаторно-курортного комплексу на основі формування маркетингової інформаційної системи. Основні висновки і результати полягають в наступному.

  1. У процесі аналізу вітчизняних і зарубіжних досліджень, присвячених проблемі використовування інформаційних технологій в організації маркетингової діяльності підприємств санаторно-курортного комплексу, обґрунтовано, що до числа пріоритетних завдань розвитку санаторно-курортного комплексу треба віднести розширення форм і методів передавання інформації, формування інформаційних ресурсів і систем маркетингових знань про ринок. Показано, що розвиток ринкової інфраструктури підприємств санаторно-курортного комплексу має базуватися на комплексному підході, який припускає синхронізацію дій з формування її елементів.

  2. Проведений аналіз споживачів санаторно-курортних послуг дозволив сформувати сучасний тип клієнта, якого відрізняють високий рівень інформованості, високі вимоги до комфорту і якості послуг, індивідуалізм, екологізм свідомості - усвідомлення крихкості навколишнього середовища і нерозривної єдності з людиною, спонтанність рішень, мобільність, фізична і розумова активність на відпочинку і прагнення одержати від життя калейдоскоп вражень. Все вищеперераховане суттєво вплинуло на стереотипи поведінки споживача на ринку санаторно-курортних послуг.

  3. На основі аналізу сучасних концепцій розвитку систем маркетингових інформаційних систем показано, що розвиток систем маркетингової інформації пов'язаний насамперед зі зміною ролі маркетингу в діяльності санаторного комплексу і впровадженням нових інформаційних технологій.

  4. Запропоновані авторські визначення понять: маркетингу санаторно-курортного комплексу як філософії діяльності підприємств санаторно-курортного комплексу і в той же час системи управління як усередині підприємства, так і зовні – щодо ринку санаторних послуг, та маркетингової інформаційної системи як системи, призначеної для вибору та інтеграції даних з багатьох джерел для забезпечення своєчасною інформацією процесу ухвалення інституціоналізованих маркетингових рішень, орієнтованих на задоволення потреб клієнтів, що дозволяє збільшити ринкову прозорість для користувачів і надати можливості їм отримувати більше інформації про послуги підприємств санаторно-курортного комплексу.

  5. Систематизовані принципи проектування маркетингової інформаційної системи, які враховують основні положення такої наочної сфери, як санаторно-курортний комплекс, і принципи, що лежать в основі інформаційних технологій, та підтримують CRM- стратегію, основними з яких є наявність єдиного сховища інформації, синхронізація управління, постійне опрацювання інформації про клієнтів. Проведений аналіз можливостей реалізації сучасних інформаційних технологій в санаторно-курортному комплексі, зокрема інформаційних систем класу CRM, що забезпечують ефективну орієнтацію підприємств санаторно-курортного комплексу на ринок.

  6. Аналіз існуючої на підприємствах санаторно-курортного комплексу системи маркетингових досліджень дозволив визначити основні їх напрями, а також запропонувати класифікацію видів досліджень: пошукові - збирання додаткової інформації; описові - детальний опис окремих фактів і явищ, а також їх взаємозв'язок і взаємовплив; експериментальні - перевірка маркетингових гіпотез; виправдовувальні - підтвердження об'єктивною інформацією вже сформованої думки, переконання.

  7. Проаналізовано рівень забезпеченості інформацією маркетингової діяльності на прикладі представництва ЗАТ „Укрпрофоздоровниця” в Одеській області, який є недостатнім через використовування в маркетинговій діяльності даних, головним чином облікового характеру, виявлена відсутність програм маркетингових досліджень, постійних інформаційних зв'язків з клієнтами, підприємствами - партнерами.

  8. Визначені групи показників, які формуються на підставі даних щодо зовнішніх умов діяльності підприємств санаторно-курортного комплексу та внутрішньоорганізаційної інформації, і складають інформаційне поле маркетингової інформаційної системи. Запропонована структура бази даних клієнтів підприємств санаторно-курортного комплексу.

  9. Запропонована модель маркетингової інформаційної системи підприємства санаторно-курортного комплексу, яка представлена у вигляді ієрархічної структури. Виконано аналіз кожного рівня запропонованої моделі, визначено перелік елементів системи, ії цілей, функцій та завдань.

  10. Удосконалена аналітична підсистема маркетингової інформаційної системи. Розроблена матрична модель визначення важливості санаторно-курортної послуги та якості ії виконання у межах маркетингу взаємодії. Для розв’язання такого завдання, як визначення місцезнаходження санаторно-курортної послуги на ринку і вибору маркетингової стратегії, запропоновано модифікацію матриці Мак-Кінзі.

Гостроту конкуренції запропоновано додатково оцінювати такими інтегральними показниками як технологічний і функціональний рівень санаторно-курортних послуг.

Публікації автора:

У фахових виданнях:

  1. Петриченко П. А. Визначення маркетингової інформаційної системи та комплексу маркетингових завдань у санаторно-курортній установі / П. А. Петриченко // Вісник Одеського інституту внутрішніх справ. – Одеса : Вид-во Одеського юридичного інституту НУВС, 2005. – № 2. – С. 236–241 (0,74 др.арк.)

  2. Петриченко П. А. Інформаційна розробка нових туристичних маршрутів / П. А. Петриченко // Вісник соціально-економічних досліджень. Вип. 16. – Одеса : ОДЕУ, 2004. – С. 228–232 (0,50 др.арк.).

  3. Петриченко П. А. Особливості функціонування туристичного ринку півдня України / П. А. Петриченко // Вісник соціально-економічних досліджень. Вип.14. – Одеса : ОДЕУ, 2003. – С. 248–252 (0,50 др.арк.).

  4. Петриченко П. А. Удосконалення маркетингової діяльності в санаторно-курортних установах на основі маркетингової інформаційної системи / П. А. Петриченко // Торгівля і ринок України : тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. – Донецьк : ДОНДУЕТ, 2005. – Вип. 19. – Т. 2. – C. 257–262 (0,70 др.арк.).

  5. Петриченко П. А. Формування маркетингової інформаційної системи санаторно-курортних установ Одеського регіону / П. А. Петриченко // Вісник соціально-економічних досліджень. Вип.19. – Одеса : ОДЕУ, 2005. – С. 214–218 (0,56 др.арк.).

  6. Яроміч С. А. Визначення взаємозв’язку культури та структури організації при аналізі маркетингової стратегії / С. А. Яроміч, Е. В. Пугачевська, П. А. Петриченко // Торгівля і ринок України: тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. – Донецьк : ДОНДУЕТ, 2000. – Вип. 10. – Т. 1. – С. 342–348 (0,5 др.арк.) (особисто здобувачу належить 0,3 др.арк.).

  7. Яроміч С. Стратегічна роль інформації в управлінні змінами / С. Яроміч, П. Петриченко, Д. Древницький // Торгівля і ринок України : тематичний збірник наукових праць з проблем торгівлі і громадського харчування. – Донецьк : ДОНДУЕТ, 1999. – Вип. 9. – Т. 2. – С. 203–207 (0,3 др.арк.) (особисто здобувачу належить 0,10 др.арк.).

В інших наукових виданнях:

  1. Герасименко В. Г. Внутриорганизационная отчетность как элемент маркетинговой информационной системы санаторно-курортного учреждения / В. Г. Герасименко, П. А. Петриченко // Управление информационными ресурсами : III междунар. науч.-практ. конф., 12 марта 2005 г. : тезисы докл. / Академия управления при Президенте Республики Беларусь, 2005. – С. 197–200 (0,1 др.арк.) (особисто здобувачу належить 0,05 др.арк.).

  2. Петриченко П. А. Роль информационных технологий в организации туристической деятельности / П. А. Петриченко // Управление информационными ресурсами : II междунар. науч.-практ. конф. Академии управления при Президенте Республики Беларусь, 16 марта 2004 г. : тезисы докл. – Минск, 2004. – С. 237–239 (0,1 др.арк.).

  3. Петриченко П. А. Усовершенствование организационных структур управления туризмом в регионе / П. А. Петриченко // Туризм, курорты и наука : I республик. науч.-практ. конф., 24-25 октября 2003 г. : тезисы докл. – Алушта, 2003. – ВИП 98. – С. 97–100 (0,20 др.арк.)

  4. Петриченко П. А. Информационные технологии в менеджменте – важный фактор конкурентоспособности / П. А. Петриченко, Е. В. Пугачевская, С. А. Яромич // Кафедра. – 1999. – №1. – С. 24-26 (0,3 др.арк.) (особисто здобувачу належить 0,1 др.арк.)

  5. Петриченко П. А. Решение маркетинговых задач санаторного комплекса с помощью Интернет / П. А. Петриченко // Сучасні технології управління підприємством та можливості використання інформаційних систем: стан, проблеми, перспективи : міжнар. наук.-практ. конф., 30-31 березня 2007 р. : тезисы докл. – Одеcа, 2007. – С. 74–76 (0,1 др.арк.).

  6. Яромич С.А. Использование информационных технологий при оценке привлекательности регионов для туризма / С. А. Яромич, П. А. Петриченко // Управление информационными ресурсами : III междунар. науч.-практ. конф. Академии управления при Президенте Республики Беларусь, 15 марта 2003 г. : тезисы докл. – Минск, 2003. – С. 141–143 (0,20 др.арк.) (особисто здобувачу належить 0,10 др.арк.).