Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Жарська Ірина Олександрівна. Формування маркетингової системи підприємства залізничного транспорту в сучасних умовах України : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Жарська І. О. «Формування маркетингової системи підприємства залізничного транспорту в сучасних умовах України» . – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (залізничний транспорт). – Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна, Дніпропетровськ, 2008.

Дисертація присвячена розробці теоретико-методологічних положень та практичних рекомендацій щодо реформування маркетингової системи підприємства залізничного транспорту України.

У дисертації виділено специфічні ознаки маркетингової системи підприємства залізничного транспорту. Проаналізовано існуючу маркетингову систему, визначено її недоліки та запропоновано принципи та напрямки реформування. Зокрема, запропоновано модель створення в структурі «Укрзалізниці» маркетингової вертикалі та склад її елементів на кожному рівні управління. Вдосконалено систему показників якості послуг з перевезень пасажирів та вантажів та класифікацію маркетингових витрат підприємства залізничного транспорту, запропонована методика їх розрахунку. Дістали подальший розвиток показники оцінки ефективності маркетингу. Розроблено методичний підхід до реорганізації системи маркетингової інформації та оцінки ефективності функціонування маркетингової системи підприємства залізничного транспорту.

У дисертації наведене теоретичне узагальнення і запропоноване нове вирішення важливої науково-прикладної задачі з розробки наукового підґрунтя реформування існуючої та становлення нової маркетингової системи підприємства залізничного транспорту шляхом: вивчення та узагальнення теоретичних засад залізничного маркетингу, дослідження функціонування маркетингової системи підприємства залізничного транспорту, вибору напрямків реформування маркетингової системи підприємства залізничного транспорту.

Узагальнюючи результати проведеної теоретичної та практичної роботи, можна зробити наступні висновки:

1. Охарактеризовано існуючу на сьогоднішній день маркетингову систему підприємства залізничного транспорту, визначено її основні елементи – підрозділи, що виконують маркетингові функції – та показано взаємозв’язки між ними, в тому числі економіко-правові методи регулювання маркетингової системи. Виявлено основні недоліки існуючої маркетингової системи – неповне або неякісне виконання одних функцій маркетингу та дублювання інших, що обумовлює низьку ефективність системи в цілому, а саме низький вплив на обсяги перевезень та доходи підприємства залізничного транспорту. Теоретично обґрунтовано необхідність реформування маркетингової системи в умовах формування сучасних ринкових відносин.

2. Виділено специфічні ознаки маркетингової системи залізничного транспорту: двохрівневий характер маркетингової системи, розосередження виконання маркетингових функцій, державне регулювання тарифів на перевезення, соціальна відповідальність залізничного транспорту. Виявлені ознаки повинні обов’язково враховуватись при реформуванні маркетингової системи залізничного транспорту.

3. Запропоновано класифікацію маркетингових витрат підприємства залізничного транспорту за основними напрямками маркетингової діяльності: аналітичні витрати, витрати на сервіс, витрати на збут, витрати на комунікації. Обґрунтовано, що до витрат слід також включати втрати від недостатнього рівня якості послуг. Запропоновано методику розрахунку маркетингових витрат та рекомендовано доповнити типову номенклатуру витрат залізничного транспорту деякими статтями, необхідними для розрахунку маркетингових витрат, зокрема “витрати на укладання угод” та “витрати на надання послуг”.

4. Запропоновано проводити оцінку маркетингової діяльності підприємства залізничного транспорту на основі використання функціональних (за кожною функцією маркетингу) та інтегрованих показників окремо по вантажних та пасажирських перевезеннях. При проведенні аналізу товарної політики запропоновано використовувати індекс якості, в основу розрахунку якого рекомендовано покласти суму виплачених залізничним підприємством штрафів за неналежне виконання послуг. При проведенні аналізу збутової політики по вантажних перевезеннях запропоновано використовувати комплекс показників, пов’язаних із аналізом кількості клієнтів, що є важливим саме для цього виду перевезень.

5. Запропоновано принципи реформування маркетингової системи залізничного транспорту: спеціалізація, ієрархічність, централізація, концентрація, пріоритетність. На основі наведених принципів запропоновано провести реорганізацію організаційної структури маркетингової системи підприємства залізничного транспорту. В системі управління залізничним транспортом рекомендовано створити маркетингову вертикаль: Головне управління стратегічного маркетингу в складі “Укрзалізниці”, службу маркетингу в складі залізниці, причому на кожному рівні управління маркетингові підрозділи організовані за функціонально-товарним принципом. Рекомендована структура служби маркетингу, функціональні обов’язки її працівників та методика складання відповідних форм звітності.

6. Запропонована методика формування системи маркетингової інформації підприємства залізничного транспорту. Розроблено механізм формування інформаційного банку та запропоновано комплекс аналітичних додатків, які є вихідним продуктом системи маркетингової інформації.

7. Запропоновано методику оцінки ефективності функціонування маркетингової системи підприємства залізничного транспорту за допомогою інтегрального показника ефективності маркетингової системи, який представляє собою модифікований показник рентабельності маркетингових витрат. Причому, конструкція даного показника відрізняється залежно від періоду управління: в короткостроковому періоді використовуються нормалізовані місячні дані (період нормалізації 12 місяців), а в середньостроковому періоді використовуються середні темпи приросту вказаних величин протягом року.

Публікації автора:

Монографії

  1. Маркетинг у секторах національної економіки. Монографія / За ред. Окландера М. А. – Одеса : Астропринт, 2004. – 405 с. (Особистий внесок автора: в розділі «Транспортний маркетинг» проведено аналіз конкурентоспроможності залізничного транспорту, охарактеризовано його цінову, сервісну та комунікаційну політику)

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Жарська І. О. Класифікація показників якості продукції залізничного транспорту / І. О. Жарська // Зб. наук. праць “Вісник соціально-економічних досліджень” №19. – Одеса, 2005. – С.86 – 90 (0,3 д.а.)

  2. Жарська І. О. Маркетингова система підприємства залізничного транспорту України / М. А. Окландер, І. О. Жарська // Маркетинг в Україні. - №2. – 2007. – С.45 – 55 (Особистий внесок автора: аналіз існуючої маркетингової системи залізничного транспорту України) (0,8 д.а.)

  3. Жарська І. О. Організація маркетингу пасажирських перевезень на залізничному транспорті / І. О. Жарська // Зб. наук. праць Луцького державного технічного університету. Вип. 3(10) – Ч.2. – Луцьк, 2006. – С.32 – 39 (0,2 д.а.)

  4. Жарська І. О. Реформування маркетингової системи залізничного транспорту / І. О. Жарська // Зб. наук. праць “Прометей”. – Вип. 3(24). –Донецьк: ДЕГІ, 2007. – С.24 – 245 (0,3 д.а.)

  5. Жарська І.О. Розвиток сервісу в системі управління конкурентоспроможністю підприємств залізничного транспорту / І. О. Жарська // Зб. наук. праць “Економіка: проблеми теорії та практики”. – Вип.173. – Дніпропетровськ : ДНУ, 2003. – С.267 – 273 (0,2 д.а.)

  6. Жарська І. О. Система факторів, що визначають динаміку та обсяги вантажо- та пасажирообігу залізничного транспорту / І. О. Жарська // Зб. наук. праць «Розвиток методів управління та господарювання на транспорті». – Вип.27. – Одеса : ОНМУ. – С.190 – 198 (0,2 д.а.)

  7. Жарська І. О. Специфіка комплексу маркетингу на залізничних підприємствах / І. О. Жарська // Зб. Наук. праць “Економіка: проблеми теорії та практики”. – Вип.148. – Дніпропетровськ : ДНУ, 2002. – С.96 – 102 (0,2 д.а.)

  8. Жарська І. О. Україна в системі міжнародних транспортних коридорів / О. Ф. Оснач, І. О. Жарська // Зб. Наук. праць “Вісник соціально-економічних досліджень” . – Вип.12. – Одеса : ОДЕУ, 2002. – С.291 – 294 (Особистий внесок автора: Визначення перспектив міжнародних транспортних коридорів в Україні та проблем їх розвитку) (0,3 д.а.)

Тези доповідей

  1. Жарська І. О. Визначення факторів, які впливають на обсяги перевезень вантажів залізничним транспортом / І. О. Жарська // Зб. тез доповідей Міжнародної науково-практичної конференції “Управління іноваційним процесом в Україні: проблеми, перспективи, ризики”. – Львів : Львівська політехніка, 2006. – С.281 – 282 (0,1 д.а.)

  2. Жарська І. О. Деякі проблеми розвитку ринку послуг на залізничному транспорті / І. О. Жарська // Тези доповідей Міжнародної науково-теоретичної конференції студентів, аспірантів та молодих вчених “Соціально-економічні, політичні та культурні оцінки і прогнози на рубежі двох тисячоліть”. –Тернопіль : Підручники і посібники, 2003. – С.253 (0,1 д.а.)

  3. Жарська І. О. Досвід маркетингової діяльності на залізничному транспорті Великої Британії / І. О. Жарська // Тези доповідей ІV Міжнародної науково-практичної конференції “Проблеми економіки транспорту”. – Дніпропетровськ : ДІІТ, 2007. – С.53 (0,1 д.а.)

  4. Жарська І. О. Дослідження рівня якості послуг Одеської залізниці в сфері вантажних перевезень / І. О. Жарська // Матеріали Міжвузівської науково-методичної конференції молодих вчених “Проблеми економічної освіти і науковий прогрес”. – Кривий Ріг : ”Мінерал”, 2005. – С.194 – 196 (0,1 д.а.)

  5. Жарська І. О. Маркетингова інформаційна система на підприємствах залізничного транспорту / І. О. Жарська // Матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції “Фінансово-економічні проблеми розвитку регіонів України”. – Дніпропетровськ : Наука і освіта, 2003. – С.69 – 70 (0,1 д.а.)

  6. Жарська І. О. Маркетингові стратегії оптимізації вантажообігу залізниць / І. О. Жарська // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених “Економіка підприємства: проблеми теорії та практики”. – Дніпропетровськ : Наука і освіта, 2003. – С.182 – 184 (0,1 д.а.)

  7. Жарська І. О. Оцінка ефективності маркетингу вантажних перевезень підприємств залізничного транспорту / І. О. Жарська // Зб. тез доповідей І Міжнародної науково-практичної конференції “Маркетинг інновацій і інновації в маркетингу”. – Суми, 2007. – С.52 – 55 (0,1 д.а.)

  8. Жарська І. О. Сервіс як елемент товарної політики на залізничному транспорті / І. О. Жарська // Матеріали Всеукраїнської наукової конференції студентів, магістрів та аспірантів “Ринкова трансформація економіки: стан, проблеми, перспективи” . – Т.1. – К, 2003. – С.49-51 (0,1 д.а.)