Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Школьний Олександр Олексійович. Формування механізмів управління конкурентоспроможністю аграрних підприємств : Дис... д-ра наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Школьний О.О. Формування механізмів управління конкурентоспроможністю аграрних підприємств. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (економіка сільського господарства і АПК). – Миколаївський державний аграрний університет, Миколаїв, 2008.

У дисертації досліджуються теоретико-методологічні аспекти формування механізмів управління конкурентоспроможністю аграрних підприємств. Передумови застосування методів стратегічного управління конкурентоспроможністю розглядаються в контексті вдосконалення інституціональної структури в системі аграрного підприємництва.

Серед найважливіших маркетингових стратегій у сільському господарстві виділяються методи стимулювання нагромадження доданої вартості, диверсифікації, орієнтації на глобальні ринкові ніші та засоби інноваційного менеджменту. Тенденції формування ринків органічного продовольства розглядаються в контексті зростаючого занепокоєння споживачів якістю сільськогосподарської продукції та прагненням стимулювати розвиток екологічного підприємництва. Значної уваги надається ефективним економічним механізмам мотивації забезпечення належних якісних характеристик продовольства у експортоорієнтованих галузях. Визначено підходи щодо адаптації аграрних підприємств до умов глобального економічного середовища. У дисертації також намічено шляхи розв’язання проблем управління агропромисловим комплексом та формування ефективної аграрної політики.

У дисертації запропоноване нове вирішення наукової проблеми щодо формування ефективних механізмів управління конкурентоспроможністю аграрних підприємств за умов впливу глобальних економічних чинників, визначено стратегічні цілі аграрної політики стосовно формування конкурентоспроможних галузей сільського господарства на основі поєднання ринкових та державних важелів регулювання. Результати проведеного дисертаційного дослідження дозволяють сформулювати наведені нижче висновки:

1. Досконале конкурентне середовище сприяє нівелюванню ринкових бар’єрів, створенню стимулів для технічного переоснащення агропромислового комплексу, забезпеченню науково-технічного прогресу. Встановлено, що внаслідок функціонування деструктивного конкурентного середовища допускаються непродуктивні суспільні витрати, виснаження ресурсного потенціалу, зменшення суми доданої вартості та погіршення якісних характеристик продукції. Порівняно з аграрними підприємствами у сферах роздрібної та оптової торгівлі спостерігається підвищення рівня ринкової сили, що вимагає застосування регуляторних засобів з боку держави.

2. Автором сформульовано критерії глобальної ефективності та оптимальності при застосуванні механізмів управління конкурентоспроможністю аграрних формувань. Дослідження показали, що вирішальними чинниками зміцнення конкурентних позицій аграрних підприємств України є забезпеченість високоякісними ресурсами, досягнення економії за рахунок масштабів виробництва, рівень розвитку ринкової інфраструктури, диверсифікація, перспективні маркетингові стратегії в умовах вітчизняного та світового ринків, а також ефективна система менеджменту в ланцюгах постачання.

3. Проведений нами аналіз свідчить, що внаслідок недосконалості стратегії й тактики в процесі здійснення трансформаційних перетворень у вітчизняному сільському господарстві були допущені негативні структурні зрушення. Посилення глобальних конкурентних позицій суб’єктів аграрного підприємництва можливе за рахунок ефективних державних регуляторних програм. Стимулювання процесів розширеного відтворення в агропромисловому комплексі країни поєднується зі збільшенням обсягів підтримки виробників та спрямуванням структурної аграрної політики на розвиток високотоварного виробництва, здатного застосовувати сучасні досягнення науково-технічного прогресу.

4. Рівні витрат, сезонність обсягів грошових надходжень, якість продукції та її відповідність установленим стандартам, а також інформація про основні ринкові параметри формують цінові сигнали, які сприяють узгодженості взаємовідносин виробників, посередників та споживачів. Встановлено, що трансформаційні перетворення в аграрній сфері супроводжуються змінами відносних цін на окремі види сільськогосподарської продукції та ціновими диспропорціями. Механізм ціноутворення повинен забезпечувати економічну стабільність та стимулювання росту доходів вітчизняних аграрних товаровиробників із метою гарантування розширеного відтворення та зміцнення конкурентних позицій.

5. Виявлено, що більшість аграрних підприємств не дотримується ефективних маркетингових стратегій просування товарів на ринку. Тому темпи росту пропозиції м’яса на більшості вітчизняних регіональних ринків поступаються темпам росту споживчого попиту. Додаткові економічні переваги вітчизняним аграрним підприємствам може забезпечити ідентифікація походження сільськогосподарської продукції, відображення географічних та регіональних характеристик продовольства та окремих інгредієнтів.

6. Структурні зрушення в агропромисловому комплексі не забезпечили передумов для інтенсивного розвитку сільського господарства, яке переважно представлене продукцією особистих селянських господарств, унаслідок чого допускаються низькі якісні параметри продовольства. Це призводить до дестабілізації кон’юнктури окремих галузевих ринків. В інтересах захисту вітчизняного ринку від імпортованої продукції у дисертаційній роботі обґрунтовано необхідність удосконалення системи управління якістю продовольства.

7. Дослідження свідчать про те, що сучасний фінансово-економічний стан сільськогосподарських підприємств України не дозволяє повною мірою використовувати систему довгострокового та короткострокового кредитування. В багатьох реорганізованих господарствах спостерігається зменшення обсягів основних фондів та інших ресурсів. Заходи урядової підтримки слід спрямувати на поповнення фінансових засобів аграрних формувань шляхом створення спеціалізованої мережі кредитних установ.

8. В аграрній політиці повинні знайти відображення заходи щодо зміцнення конкурентоспроможності аграрних кооперативів, здатних брати участь у діяльності світових продовольчих ринків. Аналіз результатів діяльності сільськогосподарських кооперативів в Україні свідчить про їх низьку ефективність порівняно з іншими формами господарювання, що визначає необхідність докорінної перебудови організаційної структури вказаних підприємницьких структур. У дисертаційній роботі виділені мотиваційні чинники створення кооперативів нового покоління: досягнення необхідної глобальної ринкової сили, зменшення ризику, підвищення дохідності, доступ до ринків капіталу, а також забезпечення економії за рахунок масштабів.

9. Досліджено, що стратегія диверсифікації нині не знайшла широкого розповсюдження серед аграрних підприємств, що перешкоджає їх ефективному ринковому позиціюванню. Система управління конкурентоспроможністю повинна стимулювати виробництво продукції та послуг, альтернативних інтенсивному та традиційному сільському господарству. Розгляд концептуальних засад організації альтернативного сільського господарства дає підстави для пропозицій щодо формування досконалого механізму ринку екологічно чистої продукції в Україні. Його основними елементами повинні стати специфічні системи ціноутворення, кредитування та оподаткування суб’єктів ринкових відносин. З цією метою необхідно затвердити стандарти на екологічно чисте продовольство та здійснювати контроль за їх дотриманням.

10. Підвищення ефективності конкурентного середовища у вітчизняній аграрній сфері можливе завдяки створенню функціональних маркетингових установ, які б сприяли координації впливу на кон’юнктуру внутрішнього та зовнішнього ринків, забезпеченню органічного взаємозв’язку вітчизняних установ інфраструктури з аналогічними органами глобального економічного середовища, досягненню реальної конкурентоспроможності вітчизняних постачальників засобів виробництва для сільського господарства, формуванню системи науково-інноваційного забезпечення розвитку аграрного підприємництва. Поглиблене дослідження конкурентних стратегій свідчить про те, що створення маркетингових об’єднань виробників може сприяти досягненню ефекту масштабу та поліпшенню якості продукції.

11. Участь аграрних підприємств у інтегрованих формуваннях сприяє зменшенню рівня невизначеності та ризику. Особливої уваги необхідно надавати формуванню правових основ для розвитку систем контрактації з метою стимулювання конкурентоспроможних форм підприємництва. Використання маркетингових та виробничих контрактів є передумовою забезпечення інноваційних та структурно-організаційних зрушень. Встановлено, що маркетингові об’єднання в аграрній сфері дозволяють розширювати ринкову частку, переходити до виробництва нових видів продукції і є передумовою освоєння перспективних ринкових ніш. Ринкову координацію ланок у мережах постачання продовольства можуть забезпечувати об’єднання суб’єктів аграрного підприємництва на засадах аграрно-промислових кластерів.

12. Поглиблення інтеграційних зв’язків в агропромисловому комплексі є важливим чинником зміцнення конкурентоспроможності аграрних формувань. Глобальну конкурентоспроможність можуть здобувати підприємства у складі динамічних рефлекторно-респонсивних агропромислових кластерів потужної проникної спроможності на основі нарощування науково-технологічного потенціалу, високої продуктивності наявних ресурсів, оптимального рівня витрат та цін, розширення частки продажу на світових маркетингових нішах. У дисертації узагальнено досвід формування професійних та міжпрофесійних об’єднань в економічно розвинених країнах, що дозволило визначити і запропонувати напрями забезпечення концентрації стратегічних ресурсів із метою розв’язання проблеми неадекватної ринкової сили економічних агентів ланцюга просування сільськогосподарської продукції у вітчизняній агропродовольчій сфері.

13. Оптимальне поєднання потенціалу окремих складових агропродовольчої системи є передумовою формування ефективних збутових мереж. Зростання інтенсивності сезонних коливань на деякі види сільськогосподарської продукції свідчить про неефективність системи управління у ланцюгах постачання продовольства. На основі аналізу окремих складових елементів продовольчих маркетингових мереж дисертантом запропоновано заходи щодо вдосконалення структурної політики в агропромисловому комплексі. Розбудова стратегічних ланцюгів постачання продовольства є передумовою більш повного відображення запитів споживачів. Нагромадження стратегічних факторів виробництва за умов функціонування вартісних мереж може сприяти досягненню сталих глобальних конкурентних переваг для суб’єктів аграрного підприємництва. В орієнтованих на споживчий попит ланцюгах постачання досягається оптимальне поєднання економічних ресурсів, що забезпечує стійкі конкурентні позиції аграрних підприємств.

14. Дослідження засвідчили, що відсутність налагодженої системи менеджменту в логістичних мережах призводить до ескалації трансакційних витрат. Зміцнення конкурентних позицій суб’єктів аграрного підприємництва рекомендовано здійснювати шляхом формування та втілення в життя ефективної конкурентної політики, залучення інвестиційних ресурсів в аграрний сектор, поліпшення якісних параметрів сільськогосподарської продукції, освоєння світових маркетингових ніш, більш повного залучення наукового потенціалу до системи просування продовольства на експортні ринки і на цій основі досягнення сталого розвитку експортоорієнтованих галузей.

15. У дисертаційній роботі визначено напрями формування основ глобальної конкурентоспроможності аграрного сектора шляхом створення ефективної системи інформаційного обслуговування. Обґрунтовано необхідність сприяння виконанню комунікативних функцій ринкового механізму, розв’язання оперативних та тактичних проблем, управління зв’язками з контрагентами та споживачами в межах ланцюгів постачання, впровадження прогресивних технологій виробництва та зберігання продукції, спрямування інвестиційних потоків у стратегічні галузі, а також неупередженого відображення процесу акселерації доданої вартості шляхом застосування сучасних інформаційних систем у продовольчій сфері.

16. Конкурентоспроможність вітчизняних товаровиробників може також гарантувати ефективна ринкова інфраструктура. Встановлено, що суттєва питома частка зернових та олійних культур, овочів, яєць, худоби та птиці не проходить через прозорі канали реалізації. Формування принципово нової інноваційної культури управління, коли враховуються не лише обмежені інтереси підприємств, але й стратегічні суспільні цілі, спроможне забезпечити унікальні глобальні конкурентні переваги. За умов посилення впливу екстерналій світового ринку визначено необхідність забезпечення інституціональних інновацій в агропромисловому комплексі. Обґрунтовано необхідність створення спеціалізованої консультативної служби „Українське продовольство”, у функції якої повинні входити сприяння доступу вітчизняних виробників сільськогосподарської продукції до світових маркетингових сегментів, здійснення маркетингових досліджень на глобальних ринках, а також інформаційне забезпечення.

17. На основі поглибленого аналізу основних тенденцій розвитку експортоорієнтованого виробництва нами доведена доцільність забезпечення відповідності пріоритетів аграрної політики вимогам зовнішньоекономічної діяльності. Гарантування конкурентних позицій вітчизняних виробників на зарубіжних ринках можуть визначати ефективні урядові програми сприяння експорту сільськогосподарської продукції та продуктів її переробки. Оптимальний розподіл продукції між ринковими сегментами суттєво впливає на рівень цін та доходів сільськогосподарських виробників. Збільшення експортних потоків в аграрній сфері має позитивний мультиплікативний ефект для всієї економіки країни.

Публікації автора:

Монографія:

Школьний О.О. Організаційно-економічні механізми управління конкурентоспроможністю аграрних підприємств: Монографія. – Умань: Уманський державний аграрний університет, 2007. – 308 с.

Статті у наукових фахових виданнях:

  1. Школьний О.О. Зовнішньоекономічні чинники забезпечення економічного зростання АПК України // Зб. наук. пр. Уманського державного аграрного університету. – Умань, 2007. – Вип. 64. – Ч. 2. – С. 379–387.

  2. Школьний О.О. Удосконалення механізмів управління АПК // Вісник Харківського національного аграрного університету. Серія “Економіка АПК і природокористування”. – 2007. – №3. – С. 280–285.

  3. Школьний О.О. Інформаційне забезпечення системи продовольчих ринків// Вісник Харківського національного аграрного університету. Серія “Економіка АПК і природокористування”. – 2006. – №2. – С. 408–412.

  4. Школьний О.О. Стимулювання процесів розширеного відтворення шляхом формування інноваційної культури управління // Соціально-економічні дослідження в перехідний період. Регіональні суспільні системи: ресурси і механізми ефективного управління. Зб. наук. пр. / НАН України. Інститут регіональних досліджень. – Львів, 2006. – Вип. 2(58). – С. 431–441.

  5. Школьний О.О. Управління конкурентоспроможністю аграрних підприємств шляхом стимулювання інтеграційних відносин // Вісник Харківського національного аграрного університету. Серія “Економіка АПК і природокористування”. – 2006. – №8. – С. 360–365.

  6. Школьний О.О. Управління конкурентоспроможністю АПК в умовах глобалізації // Зб. наук. пр. Луганського національного аграрного університету. Серія “Економічні науки”. – 2006. – №61. – С. 498–502.

  7. Школьний О. Конкурентне середовище в аграрному підприємництві // Вісник Львівського державного аграрного університету. Серія “Економіка АПК”. – 2005. – №12. – С. 90–96.

  8. Школьний О.О. Конкурентні переваги за умов стратегічного підприємництва // Вісник Хмельницького національного університету. Серія “Економічні науки”. – 2005. – №6. – Т. 1. – С. 131–134.

  9. Школьний О.О. Конкурентоспроможність аграрних кооперативів // Зб. наук. пр. Вінницького державного аграрного університету. – Вінниця, 2005. – Вип. 21. – С. 63–67.

  10. Школьний О.О. Принципи вдосконалення інституційної структури в системі аграрного підприємництва // АгроІнКом. – 2005. – №8. – С. 23–26.

  1. Школьний О.О. Управління підприємницьким ризиком в умовах функціонування регіональних ринків сільськогосподарської продукції // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. пр. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – Вип. 207. – Т. 3. – С. 818–824.

  2. Школьний О.О. Формування механізмів сприяння адаптації аграрних підприємств до умов глобального економічного середовища // Вісник Сумського національного аграрного університету. Серія “Економіка та менеджмент”. – 2005. – Вип. 6–7. – С. 293–299.

  3. Школьний О.О. Напрями забезпечення конкурентних позицій аграрних підприємств // Регіональні перспективи. – 2004. – №3–5. – С. 235–237.

  4. Школьний О.О. Структурний аналіз в умовах системи аграрних ринків // Зб. наук. пр. Луганського національного аграрного університету. – Луганськ, 2004. – №38. – С. 334–338.

  5. Школьний О.О. Фінансово-економічна підтримка сільськогосподарських виробників // Зб. наук. пр. Подільської державної аграрно-технічної академії. – Кам'янець-Подільський, 2004. – Вип. 12. – Т.2. – С. 125–128.

  6. Школьний О.О. Цінові чинники конкурентних стратегій в умовах глобалізації // Зб. наук. пр. Уманського державного аграрного університету. – Умань, 2004. – Вип. 58. – С. 427–433.

  7. Школьний О. До проблеми формування Україною конкурентної стратегії експортоорієнтованих галузей АПК // Економіка України. – 2003. – №5. – С. 54–59.

  8. Школьний О.О. Конкурентоспроможність суб’єктів аграрного підприємництва // Науковий вісник Буковинського державного фінансово-економічного інституту. Економічні науки. – Чернівці, 2003. – Вип. 4. – С. 17–19.

  9. Школьний О.О. Напрями управління інвестиційними та інноваційними процесами в АПК // Формування ринкової економіки. Зб. наук. пр. – К.: КНЕУ, 2003. – С. 336–340.

  10. Школьний О.О. Організаційні основи формування ринку екологічно чистої продукції // Регіональні перспективи. – № 4–5. – 2003. – С. 48–49.

  11. Школьний О.О. Шляхи зміцнення конкурентних позицій суб’єктів аграрного підприємництва в умовах глобалізації // Зб. наук. пр. Уманського державного аграрного університету. – Умань, 2003. – Вип. 57. – С. 354–361.

  12. Школьний О.О. Проблеми ціноутворення в умовах формування експортного потенціалу в АПК // Зб. наук. пр. Уманської державної аграрної академії. – К.: Знання України, 2002. – Вип. 54. – С. 162–178.

  13. Школьний О.О. Формування політики регулювання системи аграрного підприємництва // Економіка АПК. – 2002. – №5. – С. 31–38.

  14. Школьний О.О. Вивчення ринкового середовища як складовий елемент системи глобального маркетингу // Зб. наук. пр. Уманської державної аграрної академії. - К.: Товариство “Знання” України, 2001. - Вип. 52. - С. 299–304.

  15. Школьний О.О. Маркетингові дослідження як інструмент аграрного підприємництва // Зб. наук. пр. Уманської державної аграрної академії. – 2001. – Вип. 53. – С. 223–229.

  16. Школьний О.О. Напрями вдосконалення економічного механізму екологізації підприємництва в аграрній сфері // Вісник аграрної науки Причорномор’я. – Миколаїв, Миколаївська державна аграрна академія, 2001. – Вип. 3. – Т.1. – С. 42–48.


Тези доповідей на наукових конференціях:

    1. Школьний О.О. Якість продукції як чинник забезпечення конкурентоспроможності підприємств АПК // Наукові праці Полтавської державної аграрної академії. Економічні науки. – Полтава, 2005. – Т. 3(22). – С. 292–293.

    2. Shkolnyy O. Competitiveness in the Global Food Markets // Empire or Interdependence: An international conference. Friends University, Wichita, Kansas (USA). April 1–3, 2005. – P. 251–255.

    3. Школьний О.О. Ефективне управління персоналом як умова конкурентоспроможності аграрних підприємств// Удосконалення економічного механізму функціонування аграрних підприємств в умовах невизначеності: Міжнар. наук.-практ. конф. Київ, 19-20 травня 2004 р. – К.: КНЕУ, 2004. – С. 382–386.

    4. Школьний О.О. Економічні механізми забезпечення сталого розвитку галузей АПК // Сучасні проблеми економіки сільського господарства та АПК: Міжнар. наук.-практ. конф. Суми, 13-16 травня 2003. – Ч. 1. – С. 24–29.

    5. Школьный А.А. Трансформация механизма регулирования сельскохозяйственных рынков в Украине // Conference Materials Presented by Participants of the U.S. Department of Agriculture Faculty Exchange Program (FEP 1995-2002). Moscow, October 27–29, 2003. – Washington D.C., 2004. – P. 35–38.

    6. Школьний О.О. Державне регулювання підприємницького середовища в аграрному секторі економіки // Зб. наук. пр. Луганського національного аграрного університету. – Луганськ, 2002. – №14.– Т.3. – С. 405–408.

    7. Школьний О.О. Комерційна політика суб’єктів аграрного ринку // Науковий вісник Національного аграрного університету. –К., 2002. – Вип. 52. – С. 40–42.

    8. Школьний О.О. Особливості трансформаційних перетворень в агропромисловому комплексі // Вісник Харківського національного аграрного університету. Серія “Економіка АПК і природокористування” – 2002. – №8. – С. 143–145.

    9. Школьний О.О. Інвестиційні аспекти формування підприємницького середовища в аграрній сфері // Вісник Харківського національного аграрного університету. Серія “Економіка АПК і природокористування”. – 2001. – №8. – С. 215–218.

    10. Школьный А.А. О некоторых аспектах развития предпринимательства и системы маркетинга в аграрной сфере Украины // Workshop Materials Presented by Participants of the U.S. Department of Agriculture Faculty Exchange Program (FEP 1995-2000). Moscow, October 29–31, 2001. – Washington D.C., 2002. – P. 165–170.


    11. Школьний О.О. Стратегія конкуренції в умовах глобальних продовольчих ринків // Десять років незалежності України: шляхами державотворення. Міжвузівська наук.-практ. конф. Умань, 4 липня 2001 р. – К.: ЗАТ “Нічлава”, 2001. – С. 65–69.

    12. Школьный А.А. Перспективы интеграции агропромышленного комплекса Украины в систему мировых хозяйственных связей // Conference Materials Presented by Participants of the U.S. Department of Agriculture Faculty Exchange Program (FEP 1995-98). Moscow, October 25–28, 1999. – Washington D.C., 2000. – P. 217–223.

    Інші видання:

    1. Аграрна економіка: Підручник / Д.К.Семенда, О.І.Здоровцов, П.С.Котик, О.О.Школьний та ін.; За ред. Д.К.Семенди та О.І.Здоровцова. – Умань, 2005. – С. 234-268 (особисто автором у розділах 16 та 17 розглянуто шляхи поліпшення механізмів управління якістю та вдосконалення маркетингової політики в аграрних формуваннях).

    2. Котик П.С., Школьний О.О. Екологічні аспекти аграрної політики в умовах ринкової економіки // Зб. наук. пр. Уманської сільськогосподарської академії. – К.: Нора-прінт, 1997. – С. 328–330 (особистий внесок: досліджено передумови формування системи екологічного підприємництва в аграрному секторі України).

    3. Школьний О.О. Зовнішньоекономічна діяльність АПК в період реформування господарського механізму // Ринкова трансформація економіки АПК / За ред. П.Т. Саблука, В.Я. Амбросова, Г.Є. Мазнєва. – К.: Інститут аграрної економіки, 2002. – Ч.4. – С. 98-100 (особистий внесок: визначено напрями нарощування експортного потенціалу аграрних підприємств).