У дисертації наведено теоретичне узагальнення й нове вирішення актуального наукового завдання розроблення й експериментальної перевірки дидактичної моделі організації навчальної діяльності та технології формування мотивації вивчення іноземної мови, що забезпечують ефективне оволодіння студентами знаннями та вміннями з іноземної мови для виявлення ними самостійності, ініціативності та творчості. Одержані в ході виконаного дослідження результати підтверджують гіпотезу, покладену в його основу, а реалізовані мета й завдання дослідження дають можливість зробити основні висновки, що мають теоретичне і практичне значення, й рекомендувати до впровадження у процес навчання. 1. На основі порівняльного та системного аналізу психолого-педагогічної літератури визначено, що існує відсутність єдиного розуміння сутності понять „мотивація”, „мотивації учіння” та „технологія навчання”; методологічного підходу до розробки методики діагностики сформованості мотивації вивчення іноземної мови; недостатня завершеність психолого-педагогічних досліджень, що передбачають експериментальне обґрунтування дидактичних моделей організації навчальної діяльності та технологій формування мотивації вивчення іноземної мови. 2. У процесі пошуково-дослідної роботи уточнено сутність понять „мотивація”, „мотивації учіння” та „технологія навчання”. У дослідженні дотримуємося точки зору, згідно якої мотивація може розглядатися як системне утворення зовнішніх і внутрішніх мотивів, ієрархія та взаємодія яких складається під дією певних факторів. Під мотивацією учіння розуміємо певну систему зовнішніх та внутрішніх мотивів учіння, ієрархія і взаємодія яких складається під впливом певних психолого-педагогічних факторів; має багаторівневу структуру, рівні сформованості якої можна оцінити за визначеними критеріями та показниками, що відображають ставлення студентів до навчального предмету та формування якої проходить послідовні етапи. У свою чергу, технологія навчання визначається як система взаємообумовленої діяльності викладача і студентів, що реалізується за визначеними принципами, методами та формами навчання, які впливають на навчально-пізнавальну діяльність студентів і спрямовані на розв’язання поставлених навчально-виховних і розвиваючих завдань вищого навчального закладу згідно з кінцевою метою та з ефективним використанням сучасних дидактичних засобів. 3. Визначено критерії, показники та рівні сформованості мотивації вивчення іноземної мови у студентів вищих нелінгвістичних навчальних закладів. Основними критеріями формування мотивації вивчення іноземної мови є такі: 1) наявність пізнавальних мотивів; 2) цілі при вивченні іноземної мови; 3) емоції, які викликає процес навчання; 4) вміння вчитися; 5) вміння застосовувати отримані знання на практиці. На основі комплексного врахування цих показників визначено чотири рівні сформованості мотивації вивчення іноземної мови: відсутності мотивації (негативна внутрішня мотивація учіння, закладена у навчальну діяльність суб’єктів навчання); низький (негативна зовнішня мотивація учіння, яка знаходиться поза навчальною діяльністю суб’єктів навчання); середній (позитивна зовнішня мотивація учіння, яка безпосередньо знаходиться поза навчальною діяльністю суб’єктів навчання) та високий (позитивна внутрішня мотивація учіння, закладена у навчальну діяльність суб’єктів навчання) та розроблено діагностичну карту їхнього розвитку. 4. На основі аналізу психолого-педагогічних джерел та експериментального дослідження виявлено та обґрунтовано психолого-педагогічні фактори (організація процесу навчальної діяльності; зміст навчального матеріалу; вплив міжособистісних взаємин викладачів та студентів; гнучка система оцінювання навчально-пізнавальної діяльності студентів; створення ситуації успіху на заняттях з іноземної мови; високий рівень професійної компетентності викладача) та умови формування мотивації вивчення іноземної мови у студентів вищих нелінгвістичних навчальних закладів (оптимальне планування структури та змісту організації вивчення навчальної дисципліни; врахування психолого-педагогічних факторів, що впливають на процес формування мотивації вивчення іноземної мови; впровадження технології формування мотивації вивчення іноземної мови, яка включає чітку структурованість етапів, методів, принципів, засобів та форм навчання). 5. У процесі дослідження розроблено, науково обґрунтовано та впроваджено до навчального процесу вищих нелінгвістичних навчальних закладів дидактичну модель організації навчальної діяльності та технологію формування мотивації вивчення іноземної мови у студентів вищих нелінгвістичних навчальних закладів, складовими якої є принципи, методи, засоби навчання та форми організації навчально-пізнавальної діяльності. 6. У ході експериментального дослідження здійснено перевірку дидактичної моделі організації навчальної діяльності та виявлено позитивний вплив розробленої технології формування мотивації вивчення іноземної мови за такими характеристиками: – наявність пізнавальних мотивів; – досягнення цілей при вивченні іноземної мови; – емоції, які викликає процес навчання; – вміння вчитися; – вміння застосовувати отримані знання на практиці. Виконане дослідження є цілісним і завершеним етапом роботи, однак не вичерпує всіх проблем формування мотивації вивчення іноземної мови. Перспективними є такі напрями подальшої роботи: дослідження залежності процесу формування мотивації вивчення іноземної мови від індивідуальних особливостей студентів; розробка спеціалізованих програмних засобів, призначених для студентів різних спеціальностей і створення навчальних комплексів на їх основі. |