Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Арістова Наталія Олександрівна. Формування мотивації вивчення іноземної мови у студентів вищих нелінгвістичних навчальних закладів : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Арістова Н.О. – Формування мотивації вивчення іноземної мови у студентів вищих нелінгвістичних навчальних закладів. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія i методика професійної освіти. – Інститут вищої освіти АПН України, Київ, 2008.

Дослідження присвячено актуальній темі – формуванню мотивації вивчення іноземної мови у студентів вищих нелінгвістичних навчальних закладів.

У дисертаційній роботі проаналізовано сучасний стан і розвиток психолого-педагогічних досліджень з проблеми формування мотивації учіння; уточнено сутність понять „мотивація” та „мотивація учіння”; визначено основні критерії та показники рівнів сформованості мотивації вивчення іноземної мови; розроблено діагностичну карту виявлення рівнів сформованості мотивації вивчення іноземної мови; експериментально виявлено психолого-педагогічні фактори та умови процесу формування мотивації вивчення іноземної мови. Розроблено структуру авторської дидактичної моделі організації навчальної діяльності та технології формування мотивації вивчення іноземної мови у студентів вищих нелінгвістичних навчальних закладів.

Результатами експериментальної роботи доведено ефективність розробленої дидактичної моделі організації навчальної діяльності та технології формування мотивації вивчення іноземної мови у студентів вищих нелінгвістичних навчальних закладів, яка включає чітку структурованість етапів, методів, принципів, засобів та форм навчання.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення й нове вирішення актуального наукового завдання розроблення й експериментальної перевірки дидактичної моделі організації навчальної діяльності та технології формування мотивації вивчення іноземної мови, що забезпечують ефективне оволодіння студентами знаннями та вміннями з іноземної мови для виявлення ними самостійності, ініціативності та творчості. Одержані в ході виконаного дослідження результати підтверджують гіпотезу, покладену в його основу, а реалізовані мета й завдання дослідження дають можливість зробити основні висновки, що мають теоретичне і практичне значення, й рекомендувати до впровадження у процес навчання.

1. На основі порівняльного та системного аналізу психолого-педагогічної літератури визначено, що існує відсутність єдиного розуміння сутності понять „мотивація”, „мотивації учіння” та „технологія навчання”; методологічного підходу до розробки методики діагностики сформованості мотивації вивчення іноземної мови; недостатня завершеність психолого-педагогічних досліджень, що передбачають експериментальне обґрунтування дидактичних моделей організації навчальної діяльності та технологій формування мотивації вивчення іноземної мови.

2. У процесі пошуково-дослідної роботи уточнено сутність понять „мотивація”, „мотивації учіння” та „технологія навчання”. У дослідженні дотримуємося точки зору, згідно якої мотивація може розглядатися як системне утворення зовнішніх і внутрішніх мотивів, ієрархія та взаємодія яких складається під дією певних факторів. Під мотивацією учіння розуміємо певну систему зовнішніх та внутрішніх мотивів учіння, ієрархія і взаємодія яких складається під впливом певних психолого-педагогічних факторів; має багаторівневу структуру, рівні сформованості якої можна оцінити за визначеними критеріями та показниками, що відображають ставлення студентів до навчального предмету та формування якої проходить послідовні етапи.
У свою чергу, технологія навчання визначається як система взаємообумовленої діяльності викладача і студентів, що реалізується за визначеними принципами, методами та формами навчання, які впливають на навчально-пізнавальну діяльність студентів і спрямовані на розв’язання поставлених навчально-виховних і розвиваючих завдань вищого навчального закладу згідно з кінцевою метою та з ефективним використанням сучасних дидактичних засобів.

3. Визначено критерії, показники та рівні сформованості мотивації вивчення іноземної мови у студентів вищих нелінгвістичних навчальних закладів. Основними критеріями формування мотивації вивчення іноземної мови є такі: 1) наявність пізнавальних мотивів; 2) цілі при вивченні іноземної мови; 3) емоції, які викликає процес навчання; 4) вміння вчитися; 5) вміння застосовувати отримані знання на практиці. На основі комплексного врахування цих показників визначено чотири рівні сформованості мотивації вивчення іноземної мови: відсутності мотивації (негативна внутрішня мотивація учіння, закладена у навчальну діяльність суб’єктів навчання); низький (негативна зовнішня мотивація учіння, яка знаходиться поза навчальною діяльністю суб’єктів навчання); середній (позитивна зовнішня мотивація учіння, яка безпосередньо знаходиться поза навчальною діяльністю суб’єктів навчання) та високий (позитивна внутрішня мотивація учіння, закладена у навчальну діяльність суб’єктів навчання) та розроблено діагностичну карту їхнього розвитку.

4. На основі аналізу психолого-педагогічних джерел та експериментального дослідження виявлено та обґрунтовано психолого-педагогічні фактори (організація процесу навчальної діяльності; зміст навчального матеріалу; вплив міжособистісних взаємин викладачів та студентів; гнучка система оцінювання навчально-пізнавальної діяльності студентів; створення ситуації успіху на заняттях з іноземної мови; високий рівень професійної компетентності викладача) та умови формування мотивації вивчення іноземної мови у студентів вищих нелінгвістичних навчальних закладів (оптимальне планування структури та змісту організації вивчення навчальної дисципліни; врахування психолого-педагогічних факторів, що впливають на процес формування мотивації вивчення іноземної мови; впровадження технології формування мотивації вивчення іноземної мови, яка включає чітку структурованість етапів, методів, принципів, засобів та форм навчання).

5. У процесі дослідження розроблено, науково обґрунтовано та впроваджено до навчального процесу вищих нелінгвістичних навчальних закладів дидактичну модель організації навчальної діяльності та технологію формування мотивації вивчення іноземної мови у студентів вищих нелінгвістичних навчальних закладів, складовими якої є принципи, методи, засоби навчання та форми організації навчально-пізнавальної діяльності.

6. У ході експериментального дослідження здійснено перевірку дидактичної моделі організації навчальної діяльності та виявлено позитивний вплив розробленої технології формування мотивації вивчення іноземної мови за такими характеристиками:

– наявність пізнавальних мотивів;

– досягнення цілей при вивченні іноземної мови;

– емоції, які викликає процес навчання;

– вміння вчитися;

– вміння застосовувати отримані знання на практиці.

Виконане дослідження є цілісним і завершеним етапом роботи, однак не вичерпує всіх проблем формування мотивації вивчення іноземної мови. Перспективними є такі напрями подальшої роботи: дослідження залежності процесу формування мотивації вивчення іноземної мови від індивідуальних особливостей студентів; розробка спеціалізованих програмних засобів, призначених для студентів різних спеціальностей і створення навчальних комплексів на їх основі.

Публікації автора:

1. Арістова Н. О. Модуль ІІІ. Загальна біологія : навч. посіб. [для студ. І–ІІ курсів біолог. факульт. вищ. нелінгв. навч. закл.] / Н. О. Арістова. – К. : МСУ, 2006. – 112 с.

2. Арістова Н. О. Навчальні завдання для студентів І–ІІ курсів біологічного факультету [метод. вказ. для практ. роб. студ.] / Н. О. Арістова. – К. : МСУ, 2002. – 39 с.

3. Арістова Н. О. Вплив мотиваційних факторів на процес вивчення іноземної мови у студентів вищих нелінгвістичних закладів освіти / Н. О. Арістова // Соціалізація особистості. – 2000. – Вип. 3. – С. 191–198.

4. Арістова Н. О. Особисті настанови студентів при вивченні іноземної мови у вищих нелінгвістичних закладах освіти / Н. О. Арістова // Наука і сучасність. – 2000. – Т. 23. – Вип. 2. – Ч. 3. – С.12–16.

5. Арістова Н. О. Педагогічні умови формування позитивної мотивації навчання студентів нелінгвістичних вищих навчальних закладів при вивченні іноземної мови / Н. О. Арістова // Теоретичні питання культури, освіти та виховання. – 2002. – Вип. 21. – С. 150–152.

6. Арістова Н. О. Проблема поняття „мотивація учіння” в науковій літературі / Н. О. Арістова // Теоретичні питання культури, освіти та виховання. – 2002. – Вип. 22. – С. 97–100.

7. Арістова Н. О. Вплив оцінки на формування мотивації вивчення англійської мови у студентів нелінгвістичних закладів освіти / Н. О. Арістова // Соціалізація особистості. – 2005. – Т. 26. – С. 154–159.

8. Арістова Н. О. Креативні технології як педагогічна проблема формування мотивації навчання / Н. О. Арістова // Соціалізація особистості. – 2006. – Т. 27. – С. 215–222.

9. Арістова Н. О. Традиційний та інноваційний підходи до класифікації принципів, методів та форм організації навчання студентів / Н. О. Арістова // Соціалізація особистості. – 2007. – Т. 29. – С. 182–193.

10. Арістова Н. О. Виявлення внутрішніх мотивів студентів до вивчення іноземної мови у нелінгвістичних закладах освіти / Н. О. Арістова // Гуманітарна освіта в профільних навчальних закладах : проблеми і перспективи : всеукр. наук.-практ. конф., 16–18 бер. 2005 р. : тези допов. – К., 2005. – Т. 1. – С. 106–107.

11. Арістова Н. О. Впровадження оптимальних педагогічних умов формування мотивації на заняттях іноземної мови у сучасних ВНЗ України // Проблеми гуманізації навчання та виховання у вищому закладі освіти : статті / Н. О. Арістова – Ірпінь, 2005. – С. 71–73.

12. Арістова Н. О. Перспективи інноваційних технологій у навчально-виховному процесі вищої школи / Н. О. Арістова // Гуманітарні проблеми становлення сучасного фахівця : всеукр. наук.-практ. конф., 29–31 бер. 2006 р.: тези допов. – К., 2006. – Т. 1. – С. 63–64.

13. Арістова Н. О. Новітні освітні технології як важливий чинник посилення ефективності мотивації під час вивчення іноземної мови // Моделювання іншомовної мовленнєвої діяльності в контексті міжкультурної комунікації: статті / Н. О. Арістова. – Луганськ, 2007. – С. 3–13.

14. Арістова Н. О. Новітня освітня технологія як важливий чинник посилення ефективності мотивації під час вивчення іноземної мови / Н. О. Арістова // Гуманітарні проблеми становлення сучасного фахівця : міжнар. наук.-практ. конф., 22–23 бер. 2007 р. : тези допов. – К., 2007. – Т. 1. – С. 64–66.

15. Арістова Н. О. Теоретична модель організації навчальної діяльності в процесі формування мотивації вивчення іноземної мови студентами вищих навчальних закладів освіти / Н. О. Арістова // Актуальні проблеми філології та перекладознавства. – 2007. – Вип. 3. – Ч. І. – С. 18–22.