Проведене дослідження дозволяє сформулювати такі загальні висновки і рекомендації. 1. Малий бізнес може розглядатися як важливий засіб оптимізації структури регіональної економіки. Малий бізнес істотно впливає на структурну перебудову господарського комплексу регіону, впливає на збільшення загальних обсягів виробництва, роздрібного товарообігу, сприяє вирішенню проблем зайнятості і загального зростання доходів, створює сприятливе середовище для розвитку конкуренції й усунення монополізму у підприємницькій діяльності. Малі підприємства спроможні стати надійним джерелом стабільних податкових надходжень до бюджету. 2. Підприємництво, як сферу економічної діяльності, варто розглядати, по-перше, з функціональних позицій - відбувається реалізація підприємця, що шукає і реалізує нові можливості, сфери й об'єкти додатка чинників виробництва. Підприємництво і, зокрема, малий бізнес є новаторською економічною діяльністю, тобто є процесом створення і розвитку організаційних форм і структур із метою відкриття виробництва тих чи інших товарів і послуг. По-друге, економічну категорію “підприємець” варто розглядати, як суб'єктивний чинник відтворення, спроможний організувати процес відтворення загалом або на основі якогось його елемента під його повну економічну відповідальність. 3. Розвиток малого бізнесу – складний динамічний процес, що знаходиться у залежності від впливу організаційних, економічних, політичних, правових, соціально-культурних, соціально-психологічних умов, властивих конкретній суспільній системі. Умови розвитку малого бізнесу у країнах з ринковою і трансформаційною економікою мають історичний характер і пов'язані з особливостями розвитку кожної країни. Найбільш суттєвий вплив на розвиток малого бізнесу мають організаційно-економічні умови, обумовлені розвитком продуктивних сил суспільства – кооперація монополій і дрібних фірм (субпідрядна система, франчайзинг), інноваційні процеси в економіці, прискорене зростання невиробничої сфери, економічні кризи й ін. 4. Проведений аналіз показав, що малий бізнес у Донецькій області ще істотно не впливає на розвиток регіональної економіки і не розвивається достатньо енергійно, щоб забезпечити динамічне зростання свого потенціалу поряд із загальним поліпшенням стану економіки у регіоні. Відсутність сприятливих організаційно-економічних умов розвитку малого бізнесу, важкий податковий тягар, відсутність законодавчого механізму фінансової підтримки малого бізнесу призвело до стагнації, а у деякі періоди і падіння у його розвитку. 5. Економічний стан міст і районів Донецької області характеризується поглибленням міжрегіональних контрастів і концентрацією економічної активності і фінансових результатів в обмеженій кількості. Розвиток підприємницької діяльності у регіоні залежить від оптимального використання існуючого економічного, природно-ресурсного, людського, інвестиційного потенціалів та інших регіональних чинників з погляду забезпечення необхідних умов для цього процесу. Території, що відчувають переважний вплив тих самих регіональних чинників, мають схожість і у розвитку малого бізнесу. Регіональним чинникам необхідно приділяти значну увагу при розробці і впровадженні концепції і програми підтримки малого бізнесу на рівні регіону. 6. Визначилися міста-лідери, де є відповідна основа для подальшого розвитку підприємництва і можна прогнозувати активніші процеси реформування економіки в них. Це, як правило, великі і середні промислові центри області, для яких актуальна докорінна структурна перебудова економіки і залучення іноземного капіталу (Донецьк, Маріуполь, Макіївка). Ряд міст і районів області не повністю використали свій економічний і підприємницький потенціал і на сьогоднішній день відстають від територій-лідерів, але мають всі можливості для того, щоб наздогнати їх. 7. Недостатність науково-методичного забезпечення формування організаційних умов для створення суб'єктів малого бізнесу, недосконалість концептуально-програмної бази підтримки малого бізнесу, недостатність ресурсного забезпечення системи підтримки не сприяють повною мірою реалізації основних соціально-економічних функцій малого бізнесу. 8. Для стійкого розвитку малого бізнесу у регіоні необхідно створення організаційних умов, які б забезпечували постійний, цілеспрямований, скоординований і комплексний вплив на діяльність малих підприємств і процеси розвитку малого підприємництва. При створенні таких організаційних умов слід максимально враховувати регіональні особливості, спиратися на наявний досвід, ресурси й організаційні структури, зацікавлені у розвитку малого бізнесу. До розробки таких організаційних умов необхідно підходити з позицій досягнення максимального кінцевого ефекту з мінімальними ресурсними витратами. 9. У роботі обґрунтовано, що для створення на території відповідного населеного пункту сприятливих умов для зацікавленості громадян підприємницькою діяльністю і розвитку малого бізнесу необхідні дві головні складові – інвестиції і наявність відповідної інфраструктури. Причому вони настільки тісно взаємозалежні, що створюють ефект мультиплікатора: залучення інвестицій потребує розвитку інфраструктури, а розвиток інфраструктури, у свою чергу, створює умови для додаткового притоку інвестицій. 10. Основними інструментами підтримки малого бізнесу на рівні регіону повинні бути: створення максимально сприятливих умов за рахунок коштів місцевих бюджетів і відповідних фондів консультаційних послуг для суб'єктів малого підприємництва, що повинно здійснюватися через спеціальні регіональні і місцеві установи з підтримки бізнесу - бізнес-інкубатори, центри підтримки підприємництва (бізнес-центри) і регіональні агентства розвитку малого підприємництва; виділення коштів з місцевого бюджету на конкурсній основі для створення нових фірм, модернізації існуючих фірм на територіях, визначених у стратегії розвитку регіону. Перевага повинна віддаватися підприємствам, що застосовують інноваційні та природоохоронні технології; виділення коштів з місцевого бюджету для регіонального фонду підтримки малого підприємництва, створення інвестиційних фондів, місцевих фондів позичок і фондів кредитних поручництв для суб'єктів малого підприємництва. |