У дисертаційному дослідженні наведено нове вирішення наукового завдання – обґрунтування та експериментальної перевірки ефективності моделі формування пошуково-інформаційної компетентності майбутніх учителів у процесі роботи зі словниково-довідниковою літературою. Результати довели слушність висунутих припущень, підтвердили гіпотезу дослідження. Реалізовані мета та завдання дають підстави сформулювати висновки й запропонувати рекомендації, що мають теоретичне й практичне значення. 1. Аналіз нормативних актів, науково-педагогічної літератури з теми дослідження засвідчив, що проблема формування пошуково-інформаційної компетентності майбутніх учителів на сьогодні не розроблена. Використання різного роду інформаційних джерел спрямовувалося на розвиток комунікативної компетентності, не поширюючись на рівень пошуково-інформаційної компетентності. Більшість навчально-методичної літератури розраховано на учнів, а не на студентів, майже не враховується специфіка професійної підготовки студентів негуманітарних факультетів. Водночас, концепція науково-інноваційної технологізації змісту освіти спрямована на забезпечення наукового підходу до професійної підготовки майбутніх учителів. Особливо важливими вважаються знання, що несуть алгоритми про пошук професійно необхідної інформації. Результати констатувального експерименту засвідчили, що переважна більшість (87 %) респондентів мають незадовільний рівень сформованості пошуково-інформаційної компетентності майбутніх учителів. Проаналізовано зміст понять: „компетенція”, „компетентність”, з’ясовано їх структуру та подано визначення поняття „інформаційна компетентність”. Було сформульовано поняття „пошуково-інформаційної компетентності майбутніх учителів”, що трактується в дослідженні, як здатність майбутніх учителів здійснювати пошуково-інформаційну діяльність з використанням новітніх прогресивних технологій на професійному рівні через опанування практичних навичок роботи зі словниково-довідниковою літературою, аналізу отриманої інформації та її використання. 2. У дослідженні встановлено, що важливою педагогічною умовою сформованості пошуково-інформаційної компетентності майбутніх учителів є наявність у студентів загальнодидактичних умінь користуватися словниково-довідниковою літературою. Визначено особливості інформаційних джерел (україномовних й іншомовних), вказано їх функції у навчально-виховному процесі (інформативна, освітня, професійно-орієнтувальна, регулятивна, об’єднувальна, релаксаційна), форми та методи застосування в навчальному процесі словниково-довідникової літератури на немовних факультетах з метою формування пошуково-інформаційної компетентності майбутніх учителів. Доведено доцільність застосування інформаційних іншомовних джерел з метою формування пошуково-інформаційної компетентності майбутніх учителів, оскільки їх систематичне використання створює оптимальні умови професійної готовності студентів: підвищує рівень знань (загальну ерудицію в різноманітних галузях політики, економіки, культури, міжособистісних відносин, цінностей, технологій, медицини тощо), що безпосередньо впливатиме на конкурентоспроможність студента-випускника на ринку праці; розвиває вміння аналізувати, критикувати, прогнозувати соціальні події, спілкуватися, розуміти, поважати та оцінювати різні повідомлення; дає можливість удосконалювати психічні процеси (пам’ять, увагу, уяву, мислення, відчуття та сприймання) та особливості (ставлення, цінності, погляди); допомагає вивчати мову в сучасному варіанті її вживання, що дає змогу розширити коло спілкування з можливими партнерами, відкриває доступ до альтернативних джерел інформації; формує пошуково-інформаційну компетентність майбутніх учителів, знайомлячи із особливостями інформаційного пошуку в сучасних іншомовних джерелах; виробляє звичку самостійного пошуку та опрацювання словникових статей та збільшує частоту звернень майбутніх учителів до словниково-довідникової літератури; підвищує мотивацію студентів до навчання, зацікавленість майбутньою професійною діяльністю. 3. Сформульовано критерії сформованості пошуково-інформаційної компетентності майбутніх учителів в умовах сучасного навчально-виховного процесу. Перший критерій – інформаційної грамотності, визначається ознаками: знання про інформаційні джерела; знання про специфіку впливу словниково-довідникової літератури на розвиток особистості; уміння знаходити інформацію з будь-яких інформаційних джерел. Другий критерій – особистісно-професійного ставлення майбутнього учителя до інформаційної продукції (словниково-довідникова література) має такі ознаки: знання про те, що пошук інформації є продуктом творчої діяльності особистості; знання про науково-педагогічний потенціал словниково-довідникової літератури; уміння оптимально вибирати особистісно значущу інформацію. Третій критерій – здатності використання інформаційних джерел для професійних цілей майбутніх учителів характеризується такими ознаками: уміння правильно визначати інформаційні джерела у відповідності з професійною галуззю; уміння застосовувати інформаційні джерела для запобігання професійного вигорання; уміння використовувати знайдену інформацію для подальшого професійного росту. Ступінь вираженості компонентів та їх цілісність стала показником певного (нульового, початкового, достатнього, середнього, високого) рівня сформованості пошуково-інформаційної компетентності майбутніх учителів. 4. У дослідженні розроблено та експериментально перевірено модель формування пошуково-інформаційної компетентності майбутніх учителів, що ґрунтується на концепції науково-інноваційної технологізації змісту вищої освіти й складається з взаємопов’язаних компонентів: цільовий, що спрямований на формування пошуково-інформаційних умінь; змістовий, що визначає дисципліни, викладання яких забезпечує формування умінь працювати з різними, у тому числі іншомовними, джерелами; операційний, що характеризує технології алгоритмізації пошуку інформації в словниково-довідниковій літературі та інформаційно-комплексні пошукові технології, а також форми роботи зі студентами. У дослідженні підкреслено, що моделювання пізнавальних процесів включає аналіз лінгвістичних зразків, на основі якого формуються пізнавальні стратегії, що забезпечують пошук, передачу й обробку інформації. Важливим кроком на шляху побудови україномовних інтелектуальних лінгвістичних систем є створення достатньо повного набору комп’ютерних україномовних словників. Застосування даної моделі, як доведено ходом та результатами формувального експерименту, забезпечує необхідний рівень сформованості пошуково-інформаційної компетентності майбутніх учителів. Після експериментального навчання середні показники рівнів сформованості пошуково-інформаційної компетентності майбутніх учителів відповідно до сформульованих критеріїв становлять: критерій інформаційної грамотності – 11,5 (середній); критерій особистісного ставлення майбутніх учителів до інформаційної продукції – 9,5 (середній); критерій здатності використання інформаційних джерел для професійних цілей – 8,8 (достатній). Результати анкетування, опитування студентів, викладачів та бібліотекарів, проведення контрольних зрізів під час формувального експерименту виявили потенційну спроможність, необхідність та ефективність залучення інформаційних джерел для формування пошуково-інформаційної компетентності майбутніх учителів. 5. Розроблено методичні рекомендації відповідно авторської моделі, які доцільно застосовувати при викладанні як іноземної мови, так і фахових дисциплін. Концептуальною ідеєю рекомендацій є доцільність навчити студентів під час роботи з інформаційними джерелами, що поділені автором на класичні (друковані) та на електронних носіях, реалізувати алгоритм пошуку необхідної інформації: ключове слово – фраза – текст (повідомлення). Подано систему розроблених автором вправ, що містить дотекстові, текстові та післятекстові завдання і відповідає діагностико-підготовчому, змістовно-процесуальному та контрольно-коригувальному етапам організації навчально-пізнавальної роботи студентів. Науково обґрунтовані результати дослідження дозволили висловити рекомендації: кафедрам іноземних мов щодо впровадження сучасних інформаційних джерел у зміст навчального процесу та самопідготовку студентів; посилення співробітництва викладачів фахових кафедр та іноземних мов з метою забезпечення міждисциплінарних зв'язків у навчанні іноземної мови за професійним спрямуванням. Проведене дослідження не претендує на всебічне розв’язання проблеми формування пошуково-інформаційної компетентності майбутніх учителів у процесі роботи з інформаційними джерелами. Перспективними є розробки: оптимальних умов поєднання використання словниково-довідникової літератури з інтерактивними формами й методами навчання в процесі професійної підготовки студентів; проблем пошуку, сприймання, аналізу та передачі інформації тощо. Основні результати дослідження викладено у таких публікаціях автора: Кривець С.В. Стан використання енциклопедично-довідникової літератури у системі неперервної професійної освіти / С.В. Кривець // Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя: Психолого-педагогічні науки . – 2004. – №4. – С. 47-51. Кривець С.В. Пошук інформації як джерело формування інформаційної культури майбутнього вчителя / С.В. Кривець // Наукові записки Ніжинського держ. ун-ту імені Миколи Гоголя. Псих.-пед. науки. – 2005. – № 4. – С. 131-134. Кривець С.В. Використання сучасних медіатехнологій у професійній діяльності майбутніх учителів / С.В. Кривець // Педагогічний процес: теорія і практика: Зб. наук. праць. – Вип. 1. – Київ: Видавн. П/П „ЕКМО”, 2006. – С. 104-113. Кривець С.В. Сучасні підходи до формування професійної пошукової компетентності майбутніх учителів / С.В. Кривець // Наукові записки Ніжинського держ. ун-ту імені Миколи Гоголя. Псих.-пед. Науки – 2006 – № 4. – С. 81-84. Кривець С.В. Теоретичне обґрунтування критеріїв сформованості інформаційно-пошукової компетентності майбутніх учителів / С.В. Кривець // Наука, освіта, суспільство очима молодих: Матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практ. конференції студентів та молодих науковців. – Рівне: РВВ РДГУ, 2007. – С. 41-42. Кривець С.В. Результати експериментальної перевірки формування пошукової компетентності майбутніх учителів / С.В. Кривець // Наукові записки Ніжинського держ. ун-ту імені Миколи Гоголя. Псих.-пед. науки. – 2007 – № 1. – С. 76-79. Кривець С.В. Розвиток та історичне становлення словниково-довідникової літератури, її вплив на формування професійної компетентності майбутніх учителів / С.В. Кривець // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми // Зб. наук. пр. – Випуск 14/Редкол.: І.А.Зязюн та ін.- Київ-Вінниця: ДОВ „Вінниця”, 2007. – С.315-319 Кривець С.В. Теоретичне обґрунтування критеріїв та ознак інформаційно-пошукової компетентності майбутніх учителів // Рідна школа. – 2008 – №1-2. – С. 60-63. Педагогічні технології використання сучасної словниково-довідникової літератури у процесі підготовки майбутніх учителів: Методична розробка для студентів І-ІІ курсів [Укл. С.В. Кривець]. – Ніжин: Видавництво НДУ імені Миколи Гоголя. 2007. – 39 с.
|