Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Лисакова Ірина Василівна. Формування професіоналізму у студентів вищих музичних навчальних закладів в процесі методичної підготовки. : Дис... канд. наук: 13.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Лисакова І.В. Формування професіоналізму у студентів вищих музичних навчальних закладів в процесі методичної підготовки. - Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. – Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. – Київ, 2008.

У дисертації розглянута проблема формування професіоналізму у студентів вищих музичних навчальних закладів в процесі методичної підготовки. Проаналізований стан даної проблеми в теорії та практиці вищої музичної освіти. Визначена сутність поняття “професіоналізм викладача музичних дисциплін”, його структурні компоненти. Розроблена та застосована в педагогічному експерименті система критеріїв та показників сформованості професіоналізму, виявлені педагогічні умови, що забезпечують ефективність процесу формування професіоналізму викладача музичних дисциплін у студентів виконавських факультетів вищих музичних навчальних закладів. У дисертації обґрунтований зміст експериментальної роботи з поетапного формування професіоналізму майбутніх викладачів музичних дисциплін у процесі методичної підготовки. Результативність застосованої методики проявилася в позитивній динаміці рівнів сформованості професіоналізму у студентів вищих музичних навчальних закладів.

В дисертації наведене теоретичне узагальнення та нове розв’язання проблеми формування професіоналізму у студентів вищих музичних навчальних закладів у процесі методичної підготовки, що знайшло відображення в теоретичному обґрунтуванні поняття і структури професіоналізму викладача музичних дисциплін та експериментальній перевірці педагогічних умов і методики його формування. Результати дисертаційного дослідження дають можливість зробити такі висновки.

1. Аналіз наукової літератури показав, що якісним параметром здійснення діяльності, який враховує її найбільш важливі об’єктивні та суб’єктивні сторони, є професіоналізм. Практика вищої музичної освіти демонструє недостатність передумов для розвитку у студентів якостей, що сприяють формуванню професіоналізму викладача музичних дисциплін. Це проявляється насамперед у недостатньому використанні резервів методичної підготовки студентів.

2. Професіоналізм викладача музичних дисциплін у результаті дослідження визначено як інтегративну якість особистості, що являє собою здатність досконало здійснювати художньо-педагогічну діяльність і стабільно досягати в ній високої продуктивності на основі самореалізації її суб’єктів. У дисертації визначено структуру професіоналізму викладача музичних дисциплін, до складу якої входять проектувально-конструктивний, регулятивно-процесуальний та контрольно-коригувальний компоненти. Професіоналізм викладача музичних дисциплін реалізується в успішному досягненні правильно сформованих цілей через якісне розв’язання художньо-технологічних завдань та використання цілеспрямованих корекційних заходів.

3. У дослідженні визначені критерії сформованості професіоналізму викладача музичних дисциплін. Це обсяг та якість знань, якими він володіє; міра здатності до здійснення прогностично-діагностичної діяльності; ступінь здатності до здійснення експрес-аналізу та регулювання роботи учня в ході уроку; міра здатності до оцінювання результатів художньо-педагогічного процесу та його корекції. Під час констатувального етапу дослідження були встановлені три рівні сформованості професіоналізму у студентів вищих музичних навчальних закладів: високий (самореалізаційний), середній (нормативний) та низький (адаптивний). Було також виявлено, що в переважної більшості досліджуваних формування професіоналізму викладача музичних дисциплін відбувається стихійно, внаслідок чого 63% студентів відповідали низькому рівню його сформованості.

4. В дисертації науково обгрунтовано, що формування професіоналізму викладача музичних дисциплін відбувається при створенні і дотриманні визначених педагогічних умов: стимулювання професійно-педагогічної інтенції шляхом активізації самопізнання та самовдосконалення в процесі методичної підготовки; забезпечення варіативності завдань з метою реалізації індивідуального підходу до студентів у процесі методичної підготовки; залучення студентів до діяльності в умовах рефлексивного середовища на основі моделювання ситуацій художньо-педагогічної взаємодії; забезпечення методичної самостійності студентів щодо розв’язання педагогічних завдань. Формування професіоналізму викладача музичних дисциплін є процесом самовдосконалення в ході цілеспрямованої професійної підготовки студентів вищих музичних навчальних закладів, системоутворюючим компонентом якої є методична підготовка. Методика формування професіоналізму сконцентрована на особистісному розвитку майбутнього фахівця, створенні ним власного стилю художньо-педагогічної діяльності за умови активізації здатності до особистісного цілепокладання, професійної рефлексії та мистецької емпатії в їх музично-педагогічному заломленні. Оптимальним для процесу формування професіоналізму викладача музичних дисциплін у студентів є застосування комплексу організаційно-методичних заходів на основі новітніх технологій, що впроваджуються в навчальний процес під час вивчення курсу “Методика навчання гри на музичному інструменті”.

5. У дослідженні розроблена, теоретично обґрунтована та експериментально апробована методика цілеспрямованого поетапного формування професіоналізму викладача музичних дисциплін у студентів вищих музичних навчальних закладів. Формувальна робота здійснювалась в чотири етапи: орієнтувально-спонукальний, що передбачав активізацію самовиховної роботи студента; рефлексивно-перетворювальний, що мав на меті створення передумов для переведення емпіричного психолого-педагогічного досвіду студентів у чіткі структури педагогічних умінь та навичок; адаптаційно-тренінговий, особливістю

якого було застосовування методів розв’язання проблемних педагогічних ситуацій на основі базового технологічного комплексу “задача-діалог-рефлексія-гра”; оцінно-закріплювальний, метою якого була розробка кожним студентом індивідуальної системи оцінки результатів власної художньо-педагогічної діяльності та закріплення набутих у процесі формувальної роботи умінь.

6. Ефективність запропонованої методики виявилась у позитивній динаміці функціональних проявів професіоналізму викладача музичних дисциплін у студентів експериментальної групи порівняно зі студентами контрольної групи, а саме: у поглибленні та скоординованості виконавсько-інструментальних та психолого-педагогічних знань; в обґрунтованості прогнозу розвитку учнів; в адекватності характеристики емоційно-художнього змісту музичного твору та доцільності створення виконавського плану; в оптимальності здійснення педагогічних впливів; в обґрунтованості оцінки роботи педагога та учня; в скерованості студентів на самовдосконалення. Статистично підтверджені результати дослідження свідчать, що застосування запропонованої методики та реалізованих у ній педагогічних умов сприяють формуванню професіоналізму викладача музичних дисциплін у студентів вищих музичних навчальних закладів.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів розглянутої проблеми. Подальшого наукового пошуку потребують такі проблеми: визначення характеру впливу музично-педагогічного досвіду на формування професіоналізму; встановлення особливостей формування професіоналізму у студентів вищих музичних навчальних закладів у процесі педагогічної практики; виявлення специфічних рис професіоналізму у викладачів різних музичних спеціальностей.

Публікації автора:

  1. Лисакова І.В. Методологічні основи формування професіоналізму майбутнього музиканта-педагога // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені М. Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. - Вінниця, 2003. - Випуск 8. - С. 110-112.

  2. Лисакова І.В. Теоретичні аспекти формування професіоналізму майбутнього музиканта-педагога // Теорія і методика мистецької освіти: Збірник наукових праць. – К.: НПУ, 2003 р. – Вип. 4. - С. 56-64.

  3. Лисакова І.В. Критерії сформованості професіоналізму та їх використання в процесі підготовки майбутнього музиканта-педагога // Теорія і методика мистецької освіти: Збірник наукових праць. – К.: НПУ, 2004 р. – Вип. 5. - С.108-114.

  4. Лисакова І.В. До питання про формування основ професіоналізму майбутнього музиканта-педагога // Музичне мистецтво: Збірник наукових статей. – Донецьк: ТОВ «Юго-Восток Лтд», 2004. - Вип. 4. – С. 200-209.

  5. Лисакова І.В. Формування професіоналізму майбутнього музиканта-педагога в аспекті розвитку культури особистості // Молодь, освіта, культура і національна самосвідомість. Збірник матеріалів VII Всеукраїнської науково-практичної конференції. – К.: Видавництво Європейського університету, 2004. – Т.1. – С. 292-295.

  6. Лисакова І.В. Педагогічні умови та етапи формування професіоналізму музиканта-педагога // Науковий часопис НПУ імені М.Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти: Зб. наук. праць. - Вип. 2. (7). – Київ.: НПУ, 2005. - С. 62-67.

  7. Лисакова І.В. До проблеми формування професіоналізму майбутніх музикантів-педагогів // Неперервна професійна освіта: теорія і практика //Науково-методичний журнал. - 2006. - Вип. 1-2. – С. 116-122.

  8. Лисакова І.В. Художня емпатія як чинник формування професіоналізму в майбутнього музиканта-педагога // Збірник наукових праць Бердянського державного педагогічного університету (Педагогічні науки). - №2. – Бердянськ: БДПУ, 2006. – С. 104 –110.

  9. Лисакова І.В. Теоретико-методичні засади формування професіоналізму майбутнього музиканта-педагога // Науковий вісник Національної музичної академії України імені П.І.Чайковського. Музична педагогіка: збірка статей. - Київ, 2007. – Вип. 54. – С. 141-149.

  10. Лисакова І.В. Психологічні аспекти формування професіоналізму педагога-музиканта // Професійно-художня освіта України: Зб. наук. праць. - Київ; Черкаси: вид-во «Черкаський ЦНТЕІ», 2007. - Вип.IV. – С. 26-31.

  11. Лисакова І.В. Методичні особливості формування професіоналізму майбутніх музикантів-педагогів // Проблеми сучасної педагогічної освіти. Сер.: Педагогіка і психологія. – Зб. статей: Вип.12. Ч.1. – Ялта: РВВ КГУ, 2006. – С. 267-275.

  12. Лысакова И.В. Профессионализм музыканта-педагога в аспекте использования произведений детской литературы // Дошкольник в пространстве детской литературы и детского чтения: Сборник статей по материалам первой межвузовской научно-практической конференции. – М.: МГПУ, 2007. – С. 107- 113.