В умовах сучасного реформування економіки України особливого значення набуває проблема формування професійно-особистісного іміджу майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю, як гаранту ефективної фахової діяльності, професійної адаптації сучасних спеціалістів у нових ринкових умовах. Разом із тим, недостатньо розглянутими залишаються механізми і чинники, що впливають на формування та розвиток іміджу фахівців, зокрема, професійно-особистісного. Узагальнення результатів дослідження дозволило зробити наступні висновки: 1. На основі аналізу базових понять дослідження (“імідж”, “іміджмейкінг”, “паблік рілейшнз”, “паблісіті”) виділено їх спільні та відмінні категоріальні ознаки. Систематизовано отриману інформацію відповідно до предмета та об’єкта дослідження, визначено поняття “професійно-особистісний імідж” як образ, що формується й відтворюється у процесі професійної фінансово-економічної діяльності та максимально забезпечує реалізацію основної мети професійної діяльності особистості, а саме: всебічне сприяння стабільному поступальному розвитку фінансово-економічної системи держави, а також забезпечує моральну та матеріальну самореалізацію особистості. Методологічні передумови формування професійно-особистісного іміджу майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю визначають основні положення наукових принципів, підходів та теорій, сформульованих на різних рівнях методології: філософському та загальнонауковому (принцип розвитку; загального зв’язку; принцип діалектичної єдності теорії, експерименту і практики; об’єктивності; міждисциплінарності; наступності); конкретнонауковому (конкретно-історичний, системний, діяльнісний, особистісний, акмеологічний підходи; теорїї політичної стабільності та політичних груп, внутрішньої конфліктної поведінки). 2. Проведено історико-педагогічний аналіз досліджуваної проблеми, який засвідчив про нерівномірність її розробки у світовій практиці загалом, що визначалося конкретними соціально-економічними умовами в різних країнах світу. Становлення і розвиток професійно-особистісного іміджу відбувався впродовж тривалого історичного періоду під впливом змін у суспільстві, системі освіти в цілому та професійній освіті зокрема. Окреслено шлях від зародження образів (кінець ІІ тис. до н.е. – V ст. н.е.) до стабілізації та глобалізації іміджу (ХХ – початок ХХІ ст.); визначено, що імідж являє собою складний феномен сучасності, в якому поєднуються різнорідні фактори: історичні, політичні, економічні, соціальні, особистісні тощо. 3. Розроблено модель професійно-особистісного іміджу фахівців фінансово-економічного профілю, яка забезпечує його цілісність та включає дві складові: спеціальну та прикладну. Специфіка дослідження обумовила детальний розгляд прикладної складової (габітарний імідж, сигнальний комплекс, мовний етикет), яка проявляється через соціальну перцепцію. Змістове наповнення прикладної складової визначило необхідність удосконалення процесу формування професійно-особистісного іміджу майбутніх фахівців у вищих закладах освіти економічного профілю. 4. Теоретично та методично обґрунтовано положення досліджуваної проблеми, що були покладені в основу розробки технології формування професійно-особистісного іміджу майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю. Впровадження технології показало, що її оптимальний характер визначається шляхом оновлення змісту окресленої проблеми, використанням доцільних форм навчання та комплексу іміджоформуючих методів, що органічно поєднують кейс-метод з традиційними методами навчання. Стрижнем розробленої технології стала ситуативна методика навчання. Її застосування обумовлене необхідністю оволодіння студентами не тільки вербальними знаннями професійного спрямування, але й знаннями, що мають певну практичну спрямованість та пов’язані з реальними професійними ситуаціями. Експериментально підтверджено ефективність обраної технології. Відбулися суттєві зміни у ціле-мотиваційній сфері майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю щодо формування професійно-особистісного іміджу. Рівень сформованості знань та пов’язаних із ними вмінь у студентів експериментальних груп випереджає відповідний рівень у контрольних групах і суттєво зростає порівняно з вихідним рівнем. 5. Розроблено методичні рекомендації щодо вдосконалення процесу формування професійно-особистісного іміджу майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю, які узагальнено у навчально-методичних посібниках автора "Основи іміджу та етикету”, ”Іміджмейкер”, ”Імідж. Презентація”. Дослідження проблеми дозволяє висловити такі рекомендації Міністерству освіти і науки України: врахувати результати проведеного дослідження при вдосконаленні державних стандартів фінансово-економічної освіти; рекомендувати вищим економічним освітнім закладам введення до навчальних планів спецкурсу “Основи іміджу та етикету”. Виконане дослідження не претендує на повне розв’язання проблеми формування професійно-особистісного іміджу майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю, не вичерпує всіх аспектів порушеної проблеми. Серед подальших напрямів наукових розробок – пошук, обґрунтування та адаптація доцільних форм і методів формування професійно-особистісного іміджу фахівців різних галузей. Основний зміст дослідження відображено в таких публікаціях автора: Навчальні посібники 1. Данильчук Л.А. Имиджмейкер: Учеб. Пособие: В 2 ч. – Житомир: ИПСТ, 2002. – Ч. 1. – 56 с.; Ч. 2. – 80 с. 2. Данильчук Л.А. Основы имиджа и этикета: Навч. посібник. – К.: Кондор, 2004. – 234 с. Наукові статті 3. Данильчук Л.О. Необхідність спеціальної підготовки вчителів школи та викладачів вищих навчальних закладів по формуванню особистого іміджу // Проблеми іміджології. – К.: Вид-во Європ. університету, 2003. – С. 45-48. 4. Данильчук Л.О. Інтерактивні методи навчання, їх роль у підготовці і становленні педагога нової формації // Материалы международного семинара. Вып. IV. – Луганск: Знание, 2003. – С. 210-216. 5. Данильчук Л.О. Комунікативний аспект мовлення в процесі формування іміджу майбутніх фахівців // Наукові записки Луганського національного педагогічного університету. – Вип. V. – 2004. – С. 92-101. 6. Данильчук Л.О. Впровадження “кейс-методу” в діяльність вищих навчальних закладів України // Педагогіка і психологія професійної освіти. Науково-методичний журнал. – 2004. – №5. – С. 94-105. 7. Данильчук Л.О. Обґрунтування концепту „образ” у контексті формування іміджу майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю // Педагогіка і психологія професійної освіти. Науково-методичний журнал. – 2005. – № 5. – С. 48-54. 8. Данильчук Л.О. До проблеми формування іміджу майбутніх спеціалістів фінансових структур у вищих навчальних закладах економічного профілю // Науковий пошук молодих дослідників. Вип. 2. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2005. – С. 82-84. 9. Данильчук Л.О. Упровадження кольорометричного тесту Люшера в роботу спеціалістів із створення іміджу // Формування професійної компетентності майбутнього вчителя засобами інноваційних освітніх технологій. Вип. 2. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2005. – С. 213-216. 10. Данильчук Л.О. Вивчення проблеми формування професійного іміджу майбутніх фахівців крізь призму комунікативних аспектів // Науковий вісник Волинського державного університету ім. Лесі Українки. – № 2. – 2006. – С. 102-107. 11. Данильчук Л.О. Історичний аспект становлення та розвитку проблеми іміджу // Вісник Луганського національного педагогічного університету імені Тараса Шевченка (пед. науки) – Луганськ. – № 6 (101). – 2006. – С. 92-104. 12. Данильчук Л.О. Формування професійно-особистісного іміджу майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю: категоріальний аналіз // Педагогіка і психологія професійної освіти. Науково-методичний журнал. – 2006. – № 4. – С. 121-132. 13. Данильчук Л.О. Бренд як фактор іміджової політики // Актуальні проблеми професійно-педагогічної освіти та стратегії розвитку: Зб. наук. праць / За заг. ред. О.А. Дубасенюк, Л.В. Калініної, О.Є. Антонової. – Житомир: Вид-во ЖДУ, 2006. – С. 79-81. 14. Данильчук Л.О. Інтеграція проблеми іміджу у контексті міждисциплінарних наукових парадигм // Духовність українства ХХІ століття: Зб. наук. праць. Вип. 10 / Ред. кол. О.М. Барно, Ю.М. Білодід та ін. – Кіровоград, 2006. – С. 95-102. 15. Данильчук Л.О. Засоби медіаосвіти у формуванні професійно-особистісного іміджу майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю // Актуальні проблеми розвитку обдарованості учнівської та студентської молоді: Зб. наук. праць / За заг. ред. О.Є. Антонової. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І.Франка, 2006. – С. 282-284. Інші публікації 16. Данильчук Л.О. Історичні аспекти становлення та формування іміджу // Тези доповідей за матеріалами конференції “Сучасні проблеми гуманізації та гармонізації управління”. – Харків: Видавничий центр Харківського національного університету ім. В.Н.Каразіна, 2004. – С. 114-115. 17. Данильчук Л.О. Формування професійного іміджу майбутніх фахівців економічного профілю // Тези доповідей за матеріалами науково-практичної конференції “Соціально-економічні проблеми реформування українського суспільства”. – Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2005. – С. 181-183. 18. Данильчук Л.О. Упровадження інтерактивних методів навчання при підготовці фахівців у ВНЗ // Тези доповідей за матеріалами ХІІІ Міжвузівської науково-методичної конференції. – Житомир: ЖВІРЕ, 2005. – Ч. ІІ. – С. 17-18. 19. Данильчук Л.О. Сутність іміджу/образу як інструменту інформування, дій і впливу комунікацій // Тези доповідей за матеріалами третіх Ірпінських міжнародних науково-педагогічних читань. – Ірпінь: Національна академія ДПС України, 2005. – С. 85-86. 20. Данильчук Л.О. Дослідження концепту “образ” у контексті проблеми формування іміджу майбутніх фахівців фінансово-економічного профілю // Тези доповідей за матеріалами ІІ міжнародної науково-практичної конференції студентів, аспірантів і молодих науковців. – Луцьк: РВВ “Вежа” Волин. держ. ун-ту ім. Лесі Українки, 2005. – С. 363-365. |