У дисертації наведене теоретичне узагальнення й експериментальне дослідження проблеми формування професійної готовності офіцерів-прикордонників до творчого вирішення завдань управлінської діяльності, що виявляється в обґрунтуванні змісту та визначенні структури зазначеної готовності, виявленні критеріїв, показників та рівнів розвитку даної готовності у слухачів НАДПСУ. Обґрунтовано, розроблено та апробовано комплексну психолого-педагогічну програму формування у слухачів професійної готовності до творчого вирішення завдань управлінської діяльності. 1. Проблема професійної готовності до творчого вирішення завдань управлінської діяльності є маловивченою і актуальною. Аналіз психолого-педагогічної літератури засвідчив, що під психологічною сутністю професійної готовності особистості до творчого вирішення завдань управлінської діяльності розуміється складне комплексне психічне утворення, єдність функціональних й особистісних компонентів, що має динамічну структуру, між компонентами якого існують функціональні залежності. 2. За результатами теоретизації предмету дослідження уточнено психологічну модель готовності особистості до творчого вирішення завдань управлінської діяльності, яка подається як єдність та взаємозв’язок таких складових, як мотиваційно-ціннісний, когнітивний та операційно-діяльнісний компоненти готовності. Мотиваційно-ціннісна складова характеризується спрямованістю офіцерів на творче виконання управлінської діяльності, когнітивна – характеризується системою управлінських знань та уявлень про особливості діяльності частин і підрозділів Державної прикордонної служби України, операційно-діяльнісна – рівнем сформованості вмінь щодо спілкування та управління підлеглими, навичками розв’язання конфліктних ситуацій, тощо. 3. Розкрито структуру, зміст, основні показники професійної готовності офіцера-прикордонника до творчого вирішення завдань управлінської діяльності як найважливішої якості військового фахівця: знання методів та психології управління, сформованість навичок управлінської діяльності, мотивація до самовдосконалення, швидкість, гнучкість мислення та ін. Відповідно до завдань дослідження було виявлено і проаналізовано особливості управлінської діяльності офіцера-прикордонника; розроблено методику визначення рівнів сформованості професійної готовності офіцера-прикордонника до творчого вирішення завдань управлінської діяльності. Виявлено, що стан розвитку та рівні сформованості у слухачів НАДПСУ професійної готовності до вирішення завдань управлінської діяльності не відповідають вимогам Державної прикордонної служби України. 4. Обґрунтовано комплексну психолого-педагогічну програму формування професійної готовності слухачів НАДПСУ до творчого вирішення завдань управлінської діяльності та підготовки висококваліфікованих військових фахівців із вищою освітою. Вона передбачала включення слухачів у виховні заходи, активні форми навчальної групової роботи: ігри, аналіз оперативно-службових ситуацій, дискусії, лекції, тренінги, тощо. У роботі здійснено експериментальну перевірку ефективності розробленої програми. Встановлено, що професійна готовність офіцера-керівника до творчого вирішення завдань управлінської діяльності успішно формується через створення умов для здобуття слухачами психолого-педагогічних знань щодо управління військовими колективами, розвитку необхідних навичок і вмінь, адекватної самооцінки значущих особистісних якостей. Ефективно впливає на формування творчого мислення впровадження і збільшення кількості активних і самостійних форм навчання слухачів академії. Основними психолого-педагогічними умовами підвищення ефективності формування професійної готовності слухачів до творчого вирішення завдань управлінської діяльності є: спрямованість навчально-виховного процесу на формування у слухачів умінь та навичок управлінської діяльності; посилення їх мотивації щодо формування вмінь та навичок управлінської діяльності на особистісному рівні; активізація професійного самовдосконалення майбутніх офіцерів-керівників. 5. Для створення зазначених психолого-педагогічних умов у дослідженні уточнено та обґрунтовано найбільш прийнятні психолого-педагогічні шляхи: забезпечення оволодіння слухачами сучасними знаннями теорії та практики психології управління колективами; створення необхідних умов для набуття всіма слухачами практичного досвіду ефективного керівництва військовими колективами; використання активних, самостійних форм і методів проведення навчальних занять; забезпечення розвитку мотивації, інтересу та активності слухачів щодо набуття знань, навичок і умінь, які необхідні військовому керівнику для творчого вирішення завдань управлінської діяльності; організація дієвого керівництва процесом саморозвитку професійної готовності до творчого вирішення завдань управлінської діяльності у слухачів НАДПСУ з боку науково-викладацького складу і командування факультету І-го факультету; формування у слухачів академії ідеального психологічного портрету офіцера-керівника. 6. Розроблена і впроваджена в ході дослідження психолого-педагогічна програма підвищує ефективність наявної на сьогодні традиційної інформаційної системи формування професійної готовності до творчого вирішення завдань управлінської діяльності у слухачів НАДПСУ, що підтверджується результатами формувального експерименту, де помітними є: зростання кількості слухачів експериментальних груп, що мають високий рівень професійної готовності до творчого вирішення завдань управлінської діяльності, порівняно зі слухачами контрольних груп; зміни в усіх компонентах управлінської діяльності; більша адекватність самооцінки слухачами рівнів розвитку всіх компонентів власної готовності тощо. З підвищенням у слухачів рівня готовності до творчого вирішення завдань управлінської діяльності змінилися їхні особистісні характеристики, що сприяло їх успішній взаємодії з підлеглими і колегами у реальній професійній діяльності, збільшилась кількість слухачів з «демократичним» стилем керівництва; підвищився рівень їхніх управлінських якостей і здібностей, відбулася орієнтація на більш продуктивну тактику поведінки в конфлікті; сформувалася більш адекватна самооцінка професійно-важливих умінь та особистісних якостей. Зазначене дало можливість офіцерам не лише успішно реалізувати організаційно-управлінську функцію, але й швидше соціально адаптуватися у військових колективах. Таким чином, результати дослідження підтвердили гіпотезу дослідження про те, що професійна готовність офіцера-прикордонника до творчої управлінської діяльності детермінується рівнем розвитку його мотивації до використання творчих прийомів та нестандартних дій, сформованістю когнітивного та операційно-діяльнісного компонентів. Предметом подальших досліджень може стати вивчення впливу індивідуально-типологічних особливостей слухачів, стажу служби в органах охорони кордону, вікових особливостей офіцерів на формування професійної готовності до творчого управлінської діяльності. |