Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


Уйсімбаєва Наталія Василівна. Формування професійної компетентності майбутніх економістів в процесі науково-дослідної роботи у вищих навчальних закладах I-II рівня акредитації : дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Кіровоградський держ. педагогічний ун-т ім. Володимира Винниченка. — Кіровоград, 2006. — 189арк. : рис., табл. — Бібліогр.: арк. 162-183.



Анотація до роботи:

Уйсімбаєва Н.В. Формування професійної компетентності майбутніх економістів у процесі науково-дослідної роботи у вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти. Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, Кіровоград, 2006.

Дисертація присвячена дослідженню проблеми формування професійної компетентності майбутніх економістів у процесі науково-дослідної діяльності у вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації. Автором уточнено сутність поняття професійна компетентність, визначено її структуру, критерії, показники та рівні сформованості, розроблено модель розвитку професійної компетентності. Обґрунтовано необхідність цілісного особистісно орієнтованого професійного розвитку майбутніх спеціалістів, необхідність залучення студентів-економістів до творчої діяльності.

У роботі обґрунтовано і експериментально доведено вплив науково-дослідної

роботи на ефективне формування професійної компетентності майбутніх економістів.

Проведене дослідження дозволило науково обґрунтувати й експериментально перевірити вплив науково-дослідної роботи на формування професійної компетентності майбутніх економістів.

Доведено, що становлення професійної компетентності має прямий зв'язок із

загальним розвитком особистості та її структурними компонентами:

1. З’ясовано, що в психолого-педагогічній літературі найчастіше професійну компетентність розглядають як одну із сходинок до професіоналізму, тобто як систему знань, умінь, навичок, способів діяльності, психологічних якостей, необхідних для професійної діяльності.

2. Подано визначення поняття “професійна компетентність студентів-економістів” – це інтегративна, комплексна характеристика, яка поєднує сукупність знань, умінь, навичок, цінностей, настанов та особистісних характеристик спеціаліста, керуючись якими, він визначає цілі своєї професійної діяльності і здатний виконувати соціально-професійні обов’язки.

3. Експериментально перевірено, що концепція активізації пізнавальної та науково-пошукової діяльності студентів дозволяє підвищити рівень професійної компетентності майбутніх фахівців за рахунок особистісного спрямування навчально-пізнавального процесу, забезпечує умови для поглиблення мотивації навчальної діяльності студентів.

4. Доведено, що професійна діяльність економістів передбачає обов’язкову наявність творчого підходу до вирішення професійних завдань, аналізу економічної інформації, прогнозування розвитку економічних показників діяльності підприємств тощо. Тому формування досвіду творчої діяльності для студента-економіста є необхідною складовою його професійного розвитку, удосконалення професійної компетентності.

5. У дисертації розроблено й експериментально апробовано модель формування професійної компетентності майбутніх економістів. Реалізація моделі засвідчила відчутні позитивні зміни рівня сформованості професійної компетентності в експериментальній групі. Встановлено, що рівень професійної компетентності студентів експериментальної групи за підсумками експерименту досяг базового рівня, в той час як контрольної групи – достатнього.

6. Результати експериментальних досліджень показують, що чим вища активність студентів в різних видах науково-дослідницької діяльності протягом навчання, тим вище значення рівня професійної компетентності вони мають. На початковому етапі науково-дослідницької діяльності в межах навчального процесу, найбільш динамічно розвивалась професійна активність студентів. З поступовим ускладненням науково-дослідної діяльності студентів зростали їх професійна відповідальність та професійне самовизначення. Найбільш суттєвий вплив на зростання професійної компетентності мали виконання курсових робіт, творчих завдань технологічної практики, робота в творчих групах, виконання нетипових завдань дослідницького характеру на замовлення підприємств та установ.

7. Виявлено, що науково-дослідна діяльність – це один з чинників пробудження в особистості студента інтелектуальних, моральних та інших сутнісних сил, що забезпечують її самоствердження і самоповагу як професіонала, так і особистості.

Отже, гіпотеза дослідження дістала повне підтвердження. На основі отриманих результатів розроблено науково-методичні рекомендації щодо формування професійної компетентності студентів-економістів засобами науково-дослідної роботи. Перспективи подальшого вирішення цієї проблеми автор вбачає у розширенні педагогічних засобів формування професійної компетентності, пошуку оптимальних критеріїв оцінювання рівня формування професійної компетентності.

Публікації автора:

1. Уйсімбаєва Н.В. Формування професійної компетентності майбутніх спеціалістів // Наукові записки. – Випуск 68. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2006. – С.211-216.

2. Уйсімбаєва Н.В. Науково-дослідницька діяльність як чинник зростання професійної компетентності // Рідна школа. – 2006. - № 4. - С. 3-7.

3. Уйсімбаєва Н.В. Розвиток професійної компетентності як шлях до підготовки висококваліфікованих фахівців // Рідна школа. – 2006. - № 9.- С.17-19.

4. Уйсімбаєва Н.В. Формування професійної компетентності студентів-економістів під впливом науково-дослідної діяльності // Рідна школа. – 2006.- № 10. – С.32-35.

5. Уйсімбаєва Н.В. Вивчення впливу участі студентів у науково-дослідній роботі на підвищення рівня їхньої соціально-професійної зрілості // Наукові записки. – Випуск 49, частина ІІ. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2003.- С.106-109.

6. Уйсімбаєва Н.В. Сучасне забезпечення змісту соціально-професійної зрілості особистості // Наукові записки. – Випуск 63. – Серія: Педагогічні науки. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В.Винниченка, 2005. - С.204-210.

7. Уйсімбаєва Н.В. Самостійна робота як шлях до формування соціально-професійної зрілості майбутнього фахівця // Зб. статей за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції. - Черкаси. – 2003.- С. 66-69.

8. Уйсімбаєва Н.В.Формування професійної компетентності майбутніх фахівців-економістів. Навчально-методичний посібник. Кіровоград: ТОВ Імекс ЛТД, 2006. – 68с.