Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Психологічні науки / Педагогічна та вікова психологія


Шевченко Наталія Федорівна. Формування професійної свідомості практичних психологів у системі вищої освіти : дис... д-ра психол. наук: 19.00.07 / Інститут психології ім. Г.С.Костюка АПН України. - К., 2006.



Анотація до роботи:

Шевченко Н.Ф. Формування професійної свідомості практичних психологів у системі вищої освіти. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. – Інститут психології ім. Г.С. Костюка АПН України. – Київ, 2006.

Дисертація присвячена вивченню специфіки становлення професійної свідомості практичних психологів, розробці теоретичної моделі професійної свідомості та визначенню її структурно-функціональних складових, а також психолого-педагогічних умов її формування в умовах спеціально створеного навчального середовища. Подано концепцію підготовки практичних психологів, що спрямована на формування професійної свідомості. Визначено структуру та особливості функціонування професійної свідомості практичного психолога. Розроблено діяльнісно-рефлексивну технологію навчання і формування професійної свідомості психолога та стратегію побудови навчального середовища, яке максимальною мірою сприяє становленню психолога-професіонала. Побудовано модель учбово-практичної діяльності, яка інтегрує професійне навчання та професійну діяльність. Розкрито роль розвитку професійного мовлення у підвищенні мовленнєво-мисленнєвої креативності та здійсненні таких функцій професійно-психологічної свідомості як розуміння, інтерпретація та об’єктивація.

Публікації автора:

1. Монографія: Шевченко Н.Ф. Становлення професійної свідомості практичних психологів у процесі фахової підготовки: Монографія. – К.: Міленіум, 2005. – 298 с.

2. Навчальні посібники:

2.1. Шевченко Н.Ф. Практикум із психологічної допомоги соматичним хворим: Навчальний посібник. – Запоріжжя: Інссервіс, 2003. – 56 с.

2.2. Шевченко Н.Ф., Паскевська Ю.А. Практикум з основ мовленнєвої компетентності психолога: Навчальній посібник. – Запоріжжя: Інссервіс, 2003. – 64 с.

2.3. Шевченко Н.Ф. Психологічна допомога тяжким соматичним хворим: Навчальний посібник . – Запоріжжя: ЗНУ, 2005. – 53 с.

3. Статті у наукових журналах, збірниках та окремих виданнях:

3.1. Шевченко Н.Ф. Роль речевого высказывания в психологическом консультировании // Нова парадигма: Альманах наукових праць. – Запоріжжя: ЗДУ, 1998. – Вип. 8. – С. 48-53.

3.2. Шевченко А.И., Шевченко Н.Ф. Использование метода направленного воображения в лечении онкологических больных // Журнал практического психолога. – 1998. – № 1. – С. 119-123.

3.3. Шевченко Н.Ф. Формування особистісних реакцій на хворобу у соматичних хворих // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – К., 1999. – С. 37-39.

3.4. Шевченко Н.Ф. Механізм впливу висловлювання психолога у його професійній діяльності // Наукові записки Ніжинського державного педуніверситету: Психолого-педагогічні науки. – Ніжин, 1999. – Ч. 1. – С.199-207.

3.5. Шевченко Н.Ф. Дослідження семантичного простору проблеми клієнта // Психологія: Зб. наук. праць. – К.: Національний педагогічний університет ім. М.П.Драгоманова, 1999. – Вип. 3(6). – С. 305-313.

3.6. Шевченко Н.Ф. Висловлювання психолога як знаряддя його професійної діяльності // Вісник Дніпропетровського університету. Серія Педагогіка і психологія. – 2000. – Вип. 5. – С. 3-9.

3.7. Шевченко Н.Ф. Аксіологічний аспект підготовки психологів у вищих навчальних закладах // Вісник Харківського університету. Серія Психологія. – 2000. – № 498. – С. 151-156.

3.8. Шевченко Н.Ф. Рефлексивне середовище як фактор професійної підготовки психологів // Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики: Міжвуз. зб. наук. праць. – К., 2000. – Вип. 9. – С. 165-174.

3.9. Шевченко Н.Ф. Мовленнєвий вплив як спосіб психологічного впливу в процесі професійної діяльності психолога // Психологія: Зб. наук. праць Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. – К., 2000. –Вип. 2(9). – Ч. 1. – С. 191-200.

3.10. Шевченко Н.Ф. Психологічна допомога у доланні кризи, зумовленої важкою соматичною хворобою // Наукові студії із соціальної та політичної психології: Зб. статей Інституту соціальної та політичної психології АПН України / Редкол.: С.Д.Максименко, М.М.Слюсаревський та ін. – К.: Видавництво Сталь, 2000. – Вип. 4(7). – С. 224-231.

3.11. Шевченко Н.Ф. Особистісне зростання як результат психокорекційної роботи із соматичними хворими // Психологія.: Зб. наук. праць Національного педагогічного університету ім. М.П.Драгоманова. – К., 2000. – Вип. 3(10). – Ч. 2. – С. 113-120.

3.12. Шевченко А.І., Шевченко Н.Ф. Використання тесту “дерево” в оцінці психічного стану хворих на рак легенів // Журнал психиатрии и медицинской психологии. – 2000. – № 1(7). – С. 38-41.

3.13. Шевченко Н.Ф. Суб’єктивна семантика свідомості як засіб формування суб’єктивного досвіду майбутніх психологів // Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики: Міжвуз. зб. наук. праць - К.: 2001. - Вип. 12. - С. 124-134.

3.14. Шевченко Н.Ф. Чинники формування професійної свідомості студентів–психологів // Вісник Харківського університету. Серія Психологія. – 2001. – № 517. – С. 212-216.

3.15. Шевченко Н.Ф. Особливості елементів семантичного шару суб’єктивного досвіду майбутніх психологів // Проблеми загальної та педагогічної психології: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України. – К., 2001. – Т. 3. – Ч. 5. – С. 110-116.

3.16. Шевченко Н.Ф. Становлення і розвиток професійної свідомості психологів на етапі вузівської підготовки // Наука і освіта. – 2001. – №1. – С. 85-88.

3.17. Шевченко Н.Ф. Работа психолога в онкологической клинике – опыт использования метода символдрамы // Символдрама: Сб. науч. трудов. – Минск: Гуманитарный университет, 2001. – С. 354-364.

3.18. Шевченко Н.Ф., Паскевська Ю.А. Дослідження особливостей професійного висловлювання психолога // Наука і освіта. – 2001. – №2-3. – С. 81-84.

3.19. Шевченко Н.Ф. Використання інтегративного підходу при підготовці психологів у вищих навчальних закладах // Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики: Міжвуз. зб. наук. праць – К.-Запоріжжя-Одеса, 2002. – Вип. 15. – С. 127-133.

3.20. Шевченко Н.Ф. Розвиток професійної свідомості психологів-практиків як ключовий фактор професійної підготовки // Вісник Харківського університету. Серія Психологія. – 2002. – № 550. – С. 273-275.

3.21. Шевченко Н.Ф., Самойлова А.Г. Підготовка практичних психологів: особистісні та професійні якості фахівців // Психологія: Зб. наук. праць. – К.: Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова. – 2002. – Вип. 17. – С. 262-267.

3.22. Шевченко Н.Ф. Інтегративний практикум з психології: технологія професійної підготовки // Педагогіка і психологія професійної освіти: Науково-методичний журнал. – 2002. – № 4. – С. 209-213.

3.23. Шевченко Н.Ф. Професійна свідомість як фактор професійного становлення майбутніх фахівців // Наукові записки Ніжинського державного педуніверситету: Психолого-педагогічні науки. – Ніжин, 2002. – № 4, Ч. 2. – С. 159 -161.

3.24. Шевченко Н.Ф. Особливості підготовки медичних психологів у вищих гуманітарних закладах освіти // Психологічний вісник: Збірник наук. праць / За ред. Максименка С.Д. – К., 2003. – Вип. 1. – С. 75 -78.

3.25. Шевченко Н.Ф., Самойлова А.Г. Дослідження динаміки формування професійної свідомості майбутніх практичних психологів у процесі освітньої підготовки // Проблеми загальної та педагогічної психології.: Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д. – К., 2003. – Т. V., Ч. 2. – С. 309-310.

3.26. Шевченко Н.Ф. Дослідження динаміки суб’єктивної семантики майбутніх психологів у процесі професійної підготовки // Педагогіка і психологія професійної освіти: Науково-методичний журнал. 2003. – № 1. – С. 182-191.

3.27. Шевченко Н.Ф. Формування професійної свідомості майбутніх практичних психологів в умовах рефлексивного навчального середовища // Актуальні проблеми психології. Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / за ред. Максименка С.Д. – К.: 2003. – Т. 7, Ч. 1 – С. 439-445.

3.28. Шевченко Н.Ф., Паскевська Ю.А. Організація мовленнєвої підготовки майбутніх практичних психологів // Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д. – К., 2004. – Т. VI, Вип. 6. – С. 420-428.

3.29. Шевченко Н.Ф. Теоретичні підходи до розуміння свідомості як психологічного феномену // Зб. наук. праць Інституту психології ім. Г.С.Костюка АПН України / За ред. Максименка С.Д. – К.: 2005. – Т. VII, Вип. 1. – С. 366-375.

3.30. Шевченко Н.Ф. Професійна свідомість практичного психолога як феномен // Наука і освіта. – 2005. – № 1-2. – С. 41-45.

3.31. Шевченко Н.Ф. Професійна свідомість: специфіка психологічного явища // Вісник Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С. Сковороди. Психологія. – Харків: ХНПУ, 2005. – №14. – С. 98-106.

3.32. Шевченко Н.Ф. Теоретичні аспекти підготовки медичних психологів в умовах класичного університету // Вісник Запорізького національного університету: Зб. наук. статей. Педагогічні науки / Голов. ред. Міщик Л.І. – Запоріжжя: ЗНУ, 2005. – №2. – С. 104-111.

3.33. Шевченко Н.Ф. Феномен болю у контексті специфіки особистісних змін соматичних хворих // Наукові записки Інституту психології імені Г.С.Костюка АПН України / за ред. академіка С.Д.Максименка. – К.: Главник, 2005. – Вип. 26, Т. 4. – С. 307-311.

3.34. Шевченко Н.Ф. Структурно-функціональна модель професійної свідомості практичного психолога // Вісник Харківського національного педагогічного університету ім. Г.С.Сковороди. Психологія. – Харків: ХНПУ, 2005. – №15, Ч. І. – С. 185-195.

Окремі положення дисертації викладено також у 20 опублікованих тезах і матеріалах доповідей на наукових з’їздах, конгресах, семінарах загальним обсягом 6,9 друк. арк.