45. Замкова Наталія Леонідівна. Формування професійних якостей майбутніх менеджерів зовнішньоекономічної діяльності у процесі вивчення іноземних мов: дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Інститут вищої освіти АПН України. - К., 2005.
Анотація до роботи:
Замкова Н.Л. Формування професійних якостей майбутніх менеджерів зовнішньоекономічної діяльності у процесі вивчення іноземних мов. – Рукопис.
Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. – Інститут вищої освіти Академії педагогічних наук України, Київ, 2005.
У дисертаційному дослідженні здійснено теоретичний аналіз досліджуваної проблеми з позиції психології та педагогіки; проаналізовано основні підходи до визначення поняття „професійні якості”; розглянуто сутність, критерії та показники сформованості професійних якостей майбутніх менеджерів зовнішньоекономічної діяльності; визначено сутність індивідуального стилю діяльності та функції професійної діяльності; окреслено параметри методичного забезпечення вивчення іноземних мов майбутніми менеджерами зовнішньоекономічної діяльності, теоретично обґрунтовано педагогічні умови процесу формування вмінь професійного іншомовного спілкування, запропоновано методику поетапного формування професійних якостей та проаналізовано результати проведеного експерименту.
19
Аналіз педагогічної літератури з проблеми формування професійних якостей, практика навчання у вищій школі дозволяє констатувати, що сучасний керівник набуває більшої самостійності на всіх етапах управлінської діяльності. З огляду на сказане посилюється увага до професійних якостей майбутніх спеціалістів, формування яких перебуває в прямій залежності від чіткості уявлень студентів про структурні компоненти, зміст, критерії й показники професійної діяльності, що дозволяють судити про рівні їхньої сформованості.
Важливою функцією професійної діяльності менеджера ЗЕД є комунікативна, яка передбачає обмін інформацією, координацію дій партнерів підприємницької діяльності та отримання повноцінного зворотного звязку. Різнорівневі комунікативні ситуації вимагають високої психолого-педагогічної компетентності, що буде запобігати виникненню різних видів утруднень. Тому всебічна комунікативна обізнаність розглядається як інтегральна якість, що об’єднує особистісні та професійні параметри. Найповніше дана якість буде проявлятись у сформованості мовленнєвої компетентності, яка дозволятиме успішно реалізувати інформативну функцію професійного спілкування, регулятивну – як здатність погоджувати дії партнерів з відповідною метою, афективну, що пов’язана з обміном емоціями та переживаннями.
Успішна професійна комунікація менеджера можлива на основі розвиненої емпатії як внутрішньої готовності до діалогу, що вказує на здатність сприймати почуття іншої людини як власні і як необхідний елемент спілкування та особливий засіб афективного розуміння іншої людини. На такій внутрішній основі виробляються професійно значущі якості менеджера ЗЕД, зокрема: здатність чітко, лаконічно, аргументовано формулювати основні управлінські ідеї, інформувати про них підлеглих, приймати адекватні щодо ситуації рішення, забезпечувати ефективний зворотний зв’язок. Важливою при цьому є форма мовленнєвої виразності, яка б забезпечувала розуміння та засвоєння інформації на позитивному емоційному фоні.
На основі загальної професійної компетентності в процесі управлінської діяльності формується професійна, яка тісно пов’язана з особистісними характеристиками. Тому важливо в процесі підготовки менеджерів ЗЕД стимулювати розвиток особистісних якостей, що є основою і складовою частиною професійно значущих, та впорядковувати і гармонізувати названі сфери.
Зростаючі зовнішньоекономічні контакти посилюють значення оволодіння ІМ, оскільки гарантує професійне спілкування, ділове листування, ведення переговорів та неофіційних бесід, що посилюватиме ефективність економічних контактів. Тому в процесі вивчення ІМ студентами вищих економічних навчальних
15
закладів розв‘язуються не лише освітні завдання, а й формуються професійно значущі якості.
Проведена робота дозволяє констатувати, що формування професійних якостей студентів в процесі вивчення ІМ буде ефективним, якщо найповніше враховувати не лише їхній наявний рівень особистісного розвитку, а й перспективи професійного становлення; передбачати можливі комунікативні утруднення і попереджувати їх добором посильних завдань для групової та індивідуальної роботи; систематично працювати над розвитком навичок мотивування та аргументації прийнятих спільних рішень; унеможливлювати маніпулятивні тактики при виконанні завдань психокорекційного змісту, що буде попереджувати емоційний дискомфорт та посилюватиме розвиток самостійності й автономності; виховувати поважне ставлення до національних традицій потенційних партнерів у зовнішньоекономічних зв’язках.
45% студентів – першокурсників та понад 60% студентів старших курсів зорієнтовані на майбутню професійну діяльність, що є позитивною тенденцією до професійного самовдосконалення та формування професійних якостей.
Зменшення особистісних проявів агресивності та конфліктності у 28,7% студентів в ЕГ проти 31,4% у КГ переконує в тому, що розвиток схильності до спонтанного включення в рольові та ділові ігри під час занять з ІМ позитивно впливає на когнітивний аспект індивідуального стилю діяльності.
Виявлена тенденція до розширення використання стилів індивідуального реагування в конфліктних ситуаціях у середньому на 8,3% в ЕГ та 4,1% у КГ переконує в поглибленні професійної компетентності майбутніх менеджерів за рахунок гнучкості прояву професійних якостей.
Тенденція до збалансованості самооцінки в 31,8% випадків в ЕГ та 15,5% в КГ доводить вплив розробленої системи занять з ІМ на позитивні зміни у сфері міжособистісного спілкування на основі саморегуляції поведінки, що пов'язана із таким проявом індивідуального стилю діяльності, як “колегіальність” та відповідними професійними якостями: діловитість, комунікативність, ініціативність, толерантність.
Одержані статистичні дані вказують на стійку тенденцію до стабілізації самооцінки, зниження особистісної тривожності, проявів агресивності, домінування, розширення можливостей використання стилів індивідуального реагування в конфліктних ситуаціях, зростання комунікативної та організаторської активності студентів, посилення значущості ІМ у професійному становленні, зростання прагнення до самовдосконалення. На основі одержаних результатів можна стверджувати, що проведена робота позитивно вплинула на формування професійних якостей майбутніх менеджерів ЗЕД в процесі вивчення ІМ.
16
Основні положення дослідження відображені в таких публікаціях:
Замкова Н.Л., Остапенко Т.П., Яцишин О.М., Навчальний посібник з англійської мови для студентів, що вивчають фінансову справу, бухоблік, економіку та менеджмент: Навч. посіб. – Вінниця: ВТЕІ КНТЕУ, 2000. – 112 с.
Вуколова В.О., Замкова Н.Л., Іваницька Н.Б. Видо-часові форми англійського дієслова: Навч.-метод. посіб. для студентів економічних спеціальностей. – К.: Видав. центр КНТЕУ, 2004. – 152 с.
You, Уour Сareer, and the Work World: Метод. реком. з ділової англ. мови для студ. І-ІІ курсів денного від-ня спеціальності “Менеджмент організацій”/ Укл. О.М. Яцишин, Н.Л. Замкова. – К.: Видав. центр КНТЕУ, 2002. – 63 с.
Замкова Н.Л. Передумови формування професійно-ділового стилю спілкування // Теоретичні питання освіти та виховання: Зб. наук. пр. – Київ, 2000. – Вип. 13. – С. 95-100.
Замкова Н.Л. Психологічна природа ділового спілкування // Проблеми освіти. – Київ, 2001. – Вип. 26. – С. 53-62.
Замкова Н.Л. Формування індивідуального стилю реагування у конфліктних ситуаціях // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми: Зб. наук. пр. – Київ, Вінниця, 2002. – Ч. 2. – С. 246-252.
Замкова Н.Л. Характеристика сформованості індивідуального стилю діяльності студентів – менеджерів // ПостМетодика (Полтава). – 2002. – № 5-6 (43-44). – С. 75-79.
Замкова Н.Л. Вплив управлінської культури на формування самооцінки менеджера // Мова і культура. – 2002. – Вип. 5. Т. 1. Ч. 1. – С. 112-120.
Замкова Н.Л. Професійна спрямованість педагогічної підготовки менеджера зовнішньоекономічної діяльності // Імідж сучасного педагога (Полтава). – 2003. – № 5-6 (34-35). – С. 99-101.
Замкова Н.Л. Проблема забезпечення професійної спрямованості викладання іноземних мов // Педагогічні науки: Зб. наук. пр. – Суми, 2002. – С. 74-81.
Замкова Н.Л. Розвиток професійних якостей майбутніх менеджерів зовнішньоекономічної діяльності // Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: Зб. наук. пр. – Київ, Житомир, 2003. – Кн. 2. – С. 211-218.
Замкова Н.Л. Формування стилю ділового спілкування. Історичний аспект // Україна на порозі ХХІ століття: економіка, державність: Матеріали Міжнарод. наук.-практ. конф. (30-31 бер. 2000 р).– Вінниця: Арбат, 2000. – С. 225-227.
Замкова Н.Л. Проблема диференційованого навчання // Сучасні концепції викладання іноземних мов у середній та вищий школі: Матеріали міжвуз. наук.-практ. конф. (12 груд. 2000 р). – Вінниця , 2000. – С. 46-49.
17
Замкова Н.Л. Спілкування як фактор досягнення успіху в управлінні // Розвиток соціальної роботи в Україні та за кордоном: Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф.(11-12 травн. 2001 р.). – К.: ІВЦ „Політехніка”, 2001. – С. 73-75.
Замкова Н.Л. Резюме як різновид ділового листування // Методика вивчення ділового мовлення в середній та вищий школі: Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (24-25 травн. 2001 р.). – К.: Знання України, 2001. – С. 37-39.
Замкова Н.Л. Психологічна категорія “спілкування” як предмет наукового дослідження // Актуальні проблеми формування творчої особистості вчителя початкових класів: Матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. (17-18 жовт. 2001 р.). – Вінниця, 2001. – С. 90-94.
Замкова Н.Л. Професійна культура майбутнього менеджера // Актуальні проблеми та перспективи вдосконалення підготовки конкурентоздатних фахівців: Матеріали міжнар. наук.-метод. конф. (3-4 груд. 2001 р.). – Київ, 2001. – С. 270-272.
Замкова Н.Л. Проблема професійного спілкування в управлінні // Менеджмент та маркетинг: досягнення та перспективи: Матеріали ІХ Всеукр. наук.-практ. конф. (13 бер. 2002 р.). – Київ: ІВЦ „Політехніка”, 2002. – С. 98.
Замкова Н.Л., Жарая С.Б. Спілкування в управлінні організацією // Управління організацією: регіональні аспекти: Матеріали Х міжнар. наук.-практ. конф. (12-13 квіт. 2002 р.). – К.: „Політехніка”, 2002. – С. 114-115.
Замкова Н.Л. Основні компоненти соціальної роботи // Досвід та перспективи соціальної роботи: Україна – Німеччина: Матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (16-17 трав. 2002 р.). – К.: ІВЦ „Політехніка”, 2002. – С. 82-83.
Замкова Н.Л. Професійні інтереси та нахили в професійному формуванні особистості // Проблеми гуманізму і освіти: Матеріали наук.-метод. конф. (21-22 трав. 2002 р.). – Вінниця: Універсум, 2002. – С. 192-196.
Замкова Н.Л. Компоненти культури мовного спілкування // Мова у словянському культурному просторі: Матеріали Міжнар. наук. конф. (23-25 трав. 2002 р.). – Умань: Графіка, 2002. – С. 57-58.
Замкова Н.Л. Залежність використання стилю спілкування від стилю керівництва в управлінні // Управління виховним процесом у ВНЗ як фактор соціалізації студентської молоді: Матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. (23-24 трав. 2002 р.). – Луганськ: Шико, Янтар, 2002. – С. 70-76.
Замкова Н.Л. Формування професійної культури майбутнього менеджера // Соціально-економічні, політичні та культурні оцінки і прогнози на рубежі двох тисячоліть: Матеріали Міжнар. наук.-теорет. конф. (20 лютого 2003 р.). – Тернопіль: Підручники і посібники, 2003. – С. 154.
Замкова Н.Л. Рівні спілкування в професійній культурі майбутніх менеджерів // Мова. Культура. Бізнес. – К.: Правові джерела, 2003. – Вип. 1. – С. 257-266.
18
Замкова Н.Л. Освітньо-кваліфікаційні вимоги до спеціалістів за спеціальністю “Менеджмент зовнішньоекономічної діяльності” // Стан та проблеми трансформації фінансів та економіки регіонів у перехідний період: Матеріали міжнарод. конф. (15 трав. 2003 р.). – Хмельницький: „Евріка”, 2003. – С. 329-334.
Замкова Н.Л., Сікорська Л.О. Проблема підготовки майбутніх менеджерів зовнішньоекономічної діяльності у процесі вивчення іноземних мов // Динаміка наукових досліджень ’2004: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (21-30 черв. 2004 р.). – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2004. – Т. 25. Педагогіка. – С. 47-49.
Замкова Н.Л. Формування вмінь професійного спілкування майбутніх менеджерів іноземними мовами: інноваційний підхід // Гуманітарна освіта в Україні: моніторинг якості: Матеріали Всеукр. наук.-практ. семінару (21-22 груд. 2004 р.). – Вінниця: ВОІПОПП, 2005. – С. 17-27.
Zamkova N. Common Barriers for Effective Communication // The Way Forward to English Language and ESP Teaching in the Third Millenium: 6th National TESOL Ukraine Conference. – Kyiv, 2001. – Р. 151-152
Zamkova N. How to Speak Effectively // Bright Ideas – Real Practice: The 1st regional TESOL – Ukraine Conference. – Khmelnytsky, 2002. – Р. 82-83.
Zamkova N. Cultural Differences Influence on Speaking // TESOL. 2002: New Call Perspectives: The 6th Southern Ukraine TESOL Сonference.–Sevastopol, 2002.–Р.68.