Узагальнення результатів дослідження дало можливість зробити такі висновки: 1. Дослідження проблеми розвитку педагогічних умінь у сучасній вітчизняній і зарубіжній психолого-педагогічній і методичній літературі дали змогу уточнити педагогічну сутність поняття "професійні вміння" і охарактеризувати їх як особистісно зумовлену здатність до педагогічної діяльності, що визначається обсягом та змістом загальноінтелектуальних, психолого-педагогічних, методичних та спеціальних знань, сформованістю відповідних навичок та можливістю їхнього свідомого творчого використання у мінливих умовах навчально-виховного процесу. Визначено і проаналізовано структурні компоненти професійних умінь майбутніх учителів початкових класів, необхідних для здійснення педагогічно-мистецької діяльності: мотиваційний, пізнавальний, діяльнісний. Відповідно до функцій педагогічно-мистецької діяльності (яку ми розуміємо як професійну діяльність вчителя початкових класів, спрямовану на вирішення завдань навчально-виховного процесу із використанням педагогічних можливостей мистецтва та взаємодії різних видів мистецтва) систематизовано професійні вміння у три групи: гностичні, емоційно-почуттєві та праксеологічні. 2. Виявлено можливості взаємодії різних видів мистецтва щодо формування професійних умінь майбутніх учителів початкових класів, які визначаються: гносеологічними можливостями кожного окремого виду мистецтва виражати різні сторони об’єктивної дійсності у конкретно-чуттєвих образах, оцінювати і висвітлювати в комплексі її досить повну картину; впливом художніх образів кожного виду мистецтва на різноманітні психічні процеси розвитку особистості; діяльнісним аспектом, який завдяки використанню вміння володіти художньо-виконавською технікою сприяє вдосконаленню професійно-педагогічної техніки. Теоретично обґрунтовані педагогічні умови формування професійних умінь майбутніх учителів початкових класів засобами взаємодії різних видів мистецтва: зовнішні відносно суб’єкта (об’єктивні) і внутрішні (суб’єктивні), а також ряд підпорядкованих умов, які стосуються педагогічного керівництва цим процесом, зокрема, міждисциплінарний підхід; диференційований підхід у навчанні; варіативність організаційних форм навчання; поетапне формування професійних умінь; комплексність застосування різних видів мистецтва і різних форм художньої діяльності. Аналіз структурних компонентів та властивостей вмінь дав змогу дійти висновку, що професійні вміння майбутніх учителів початкових класів доцільно характеризувати на основі таких критеріїв:
а) спрямованість майбутніх учителів початкових класів на педагогічно-мистецьку діяльність; б) наявність знань, необхідних для здійснення педагогічно-мистецької діяльності; в) володіння гностичними, емоційно-почуттєвими, праксеологічними практичними діями. Відповідно до визначених критеріїв було визначено три рівні сформованості професійних умінь майбутніх учителів початкових класів: високий (І), середній (ІІ), низький (ІІІ). Діагностування рівня професійних умінь студентів на основі розроблених критеріїв та їх показників засвідчило, що вони знаходились на середньому та низькому рівнях сформованості. Дослідженням доведено, що підвищенню ефективності формування професійних умінь сприятиме впровадження у вищих навчальних закладах спеціальної організаційно-методичної системи. 5. Розроблено, теоретично обґрунтовано організаційно-методичну систему формування професійних умінь майбутніх учителів початкових класів засобами взаємодії різних видів мистецтва, реалізація якої передбачає: особистісно-орієнтований підхід до фахової підготовки майбутніх учителів та формування їх професійних умінь; професійно-діяльнісну спрямованість підготовки майбутнього вчителя початкових класів; поетапність формування професійних умінь студентів, що забезпечувалося застосуванням взаємодоповнюючих форм і методів роботи, традиційних і новітніх методик. До розробленої організаційно-методичної системи ввійшли дисципліни природничо-наукового ("Історія педагогіки"), загальнопрофесійного ("Загальні основи педагогіки", "Теорія виховання", "Дидактика", "Основи педагогічної майстерності", "Основи культури і техніки мовлення", "Образотворче мистецтво з методикою викладання", "Музичне виховання і основи хореографії з методикою викладання") та професійно орієнтованого циклів (розроблених нами спецкурсів "Основи формування професійних умінь майбутніх учителів початкових класів засобами взаємодії різних видів мистецтва" та "Методика викладання інтегрованого курсу "Мистецтво" у початковій школі"). Результати педагогічного дослідження підтвердили доцільність і ефективність теоретично обґрунтованої й експериментально перевіреної організаційно-методичної системи розвитку й формування професійних умінь майбутніх учителів початкових класів засобами взаємодії різних видів мистецтва, а також засвідчили підвищення рівня сформованості професійних умінь майбутніх учителів початкових класів. Це підтвердило гіпотезу нашого дослідження, яка ґрунтується на припущенні, що формування професійних умінь майбутніх учителів початкових класів засобами взаємодії різних видів мистецтва значно поліпшиться за умов впровадження у педагогічний процес науково обґрунтованої спеціальної організаційно-методичної системи. 6. В ході дослідження розроблено та впроваджено у навчально-виховний процес вищих навчальних закладів спецкурси "Основи формування професійних умінь майбутніх учителів початкових класів засобами взаємодії різних видів мистецтва", "Методика викладання інтегрованого курсу "Мистецтво" у початковій школі"; підготовлено рекомендації для студентів і викладачів педагогічних факультетів вищих навчальних закладів щодо підготовки майбутніх учителів початкових класів засобами взаємодії різних видів мистецтва. Результати дослідження дають підстави вважати, що визначені завдання реалізовані, мета досягнута, висновки теоретично обґрунтовані і перевірені на практиці. Подальшого вивчення, на наш погляд, потребують такі проблеми: формування педагогічної майстерності вчителя на етапі післядипломного вдосконалення на основі взаємодії різних видів мистецтва; наступність у поліхудожньому розвитку особистості засобами взаємодії різних видів мистецтва системі “школа – внз – школа”; розвиток професійних умінь засобами взаємодії різних видів мистецтва в системі неперервної педагогічної освіти – “освіта впродовж життя”. |