Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Педагогічні науки / Теорія і методика професійної освіти


102. Мельник Микола Васильович. Формування професійних знань учнів професійних училищ у процесі позаурочної роботи з природничо-математичних дисциплін: дис... канд. пед. наук: 13.00.04 / Вінницький держ. педагогічний ун-т ім. Михайла Коцюбинського. - Вінниця, 2005.



Анотація до роботи:

Мельник М.В. Формування професійних знань учнів професійних училищ у процесі позаурочної роботи з природничо-математичних дисциплін. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук за спеціальністю 13.00.04 – теорія та методика професійної освіти, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Вінниця, 2005.

Дисертацію присвячено розробці та науковому обґрунтуванню методики формування професійних знань учнів профтехучилищ у процесі позаурочної роботи з природничо-математичних дисциплін, в основу якої покладено модель процесу організації позаурочної роботи в ПТНЗ. Її головними елементами є дидактична мета та завдання, принципи і зміст, форми і методи, засоби (та їхня класифікація), результати діяльності.

Розкрито суть і шляхи організації та проведення позаурочних заходів з природничо-математичних дисциплін.

Розроблено методичні рекомендації щодо організації позаурочної роботи з природничо-математичних дисциплін у ПТНЗ, добору тематики позаурочної роботи, проведення занять у предметних гуртках.

Виявлено, що запропонована методика сприяє ефективності формування професійних знань і вмінь учнів ПТНЗ.

  1. На основі аналізу педагогічної, психологічної та спеціальної літератури з проблеми дослідження встановлено, що швидкі зміни виробництва, глобальна інформатизація суспільства ставлять перед системою професійної освіти завдання підготовки майбутнього фахівця, здатного швидко інтегруватись у виробничий процес, мати полівалентну кваліфікацію.

  2. Вивчення практики роботи ПТНЗ дало підставу констатувати, що значне підвищення рівня фахової підготовки майбутніх спеціалістів можливе при використанні моделі формування професійних знань учнів ПТНЗ у процесі підготовки та проведення індивідуальних, групових і масових форм позаурочної роботи.

  3. У дисертації визначено критерії оцінювання професійних знань, умінь і навичок учнів ПТНЗ, а також запропоновано й науково обґрунтовано доцільність виділення рівнів засвоєння основних понять, передбачених чинними навчальними програмами, вказано оптимальні шляхи проведення ПР з ПМД.

  4. Опрацьовано методику діагностики, контролю та корекції формування професійних знань учнів ПТНЗ у позаурочній роботі з ПМД і перевірено її ефективність у процесі дослідно-експериментальної роботи.

  5. У процесі дослідження виявлено, що для формування професійних знань, окрім інтересу та бажань учнів і діяльності викладачів та майстрів виробничого навчання як ключових фігур навчального процесу, достатній рівень професійних знань не може бути досягнутий без досконалих програм, раціонального і ефективного планування, принципів наступності та системності, єдності в інтерпретації понять ПМД, системного контролю та корекції засвоєних знань, використання традиційних, апробованих, адаптованих та інноваційних технологій навчання. Тому було розроблено й видано методичні рекомендації для викладачів ПТНЗ щодо організації та проведення ПР з ПМД.

  6. Здійснене дослідження дало змогу сформулювати ряд пропозицій, зокрема: обласним навчально-методичним центрам і кабінетам щодо врахування особливостей організації ПР з ПМД, використанням комп’ютерної техніки під час ПР з ПМД, внесення змін в організацію уроків виробничого навчання з урахуванням методичних засад ПР з ПМД.

Таким чином, результати педагогічного експерименту доводять, що теоретичне та методичне обґрунтування та організація проведення ПР з ПМД істотно підвищує якість професійної підготовки молодих фахівців, що, у свою чергу, свідчить про справедливість робочої гіпотези.

Проведене дослідження не вичерпує всіх аспектів професійної підготовки учнів ПТНЗ у процесі позаурочної роботи з ПМД. Перспективними напрямками подальшого дослідження є такі: теоретичне обґрунтування ПР для інших дисциплін навчального плану; розробку комплексу вимог до вивчення програмних засобів з виокремленням навчальних елементів та визначенням рівня володіння ними; розробку пакета дидактичних матеріалів для проведення ПР в ПТНЗ.

Публікації автора:

  1. Мельник М.В. Формування професійних знань учнів ПТНЗ у позаурочній діяльності з природничо-математичних дисциплін // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців:методологія, теорія, досвід, проблеми. Зб. наук. пр. / Редкол.: І.А. Зязюн (голова) та ін. – Київ-Вінниця: ДОВ Вінниця, 2003. – С. 236-242.

  2. Мельник М.В. Застосування методу проектів у позаурочній роботі в процесі створення Web-сайту ПТНЗ // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Зб. наук. пр. – Вип. 4 / Редкол.: І.А. Зязюн (голова) та ін. – Київ-Вінниця: ДОВ Вінниця, 2004. – С. 251-256.

  3. Тимошенко О.З., Мельник М.В. Застосування інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі середніх загальноосвітніх навчальних закладів // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Зб. наук. пр. – Вип. 5 / Редкол.: І.А. Зязюн (голова) та ін. – Київ-Вінниця: ДОВ Вінниця, 2004. – С. 67-72.

  4. Мельник М.В. Екологічне виховання в процесі позаурочної роботи з учнями ПТУ // Наукові записки. Серія: Педагогіка і психологія. – Вип. 3. – Вінниця: ВАТ “Віноблдрукарня”, 2000. – С. 98-101.

  5. Мельник М.В. Екологічне виховання у процесі позаурочної роботи з ПМД з учнями ПТУ // Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. Зб. наук. пр. / Редкол.: І.А. Зязюн (голова) та ін.. – Київ-Вінниця: ДОВ Вінниця, 2000. – С. 394-396.

  6. Мельник М.В., Солоненко В.І. З досвіду викладання природничо-математичних дисциплін в ЗОШ // Науково-теоретичні і методичні засади конструювання змісту професійної освіти: Науково-методичний збірник / Редкол.: І.А. Зязюн (голова) та ін. – Ч. 1,2. – Вінниця: ВДПУ імені Михайла Коцюбинського, 1998. – Ч. 1. – С. 65-76.

  7. Мельник М.В., Солоненко В.І. Формування інтересу до читання науково-популярної літератури в учнів і студентів // Проблеми наступності та інтеграції змісту навчання у системі “школа-ПТУ-ВНЗ”: Науково-методичний збірник / Редкол.: І.А. Зязюн (голова) та ін. – Вінниця, 1996. – С. 73-76.

  8. Організація і зміст позаурочної роботи з природничо-математичних дисциплін в професійно-технічних навчальних закладах: Навчально-методичний посібник // Укладачі: Р.С. Гуревич, Л.Л. Коношевський, М.В. Мельник. – Вінниця: Планер, 2005. – 184 с.

  9. Виховання учнів у процесі позаурочної роботи з фізики: Методичні рекомендації // Укл. Р.С. Гуревич, О.В. Мозговий, В.І. Солоненко, М.В. Мельник. – Вінниця, 1994. – 37 с.

  10. Ковальов Ю.Г., Мельник М.В. Технічна творчість в системі неперервної освіти // Система неперервної освіти: здобутки, пошуки, проблеми / Мат. міжнар. наук.-практ. конф., у 6-ти книгах. – Кн. 3. – Чернівці: “Митець”, 1996. – С. 247-249.

  11. Мельник М.В. Мета і завдання позаурочної роботи з природничо-математичних дисциплін у ПТНЗ // Актуальні проблеми трудової і професійної підготовки молоді / Зб. наук. пр. – Вип. 9. – Вінниця: ДОВ Вінниця, 2003. – С. 80-81.

  12. Мельник М.В. Шляхи формування екологічних знань учнів профтехучилищ у процесі позаурочних занять // Актуальні проблеми трудової і професійної підготовки молоді / Матер. наук. конф. педагогічно-індустріального факультетету. – Вінниця: ВДПУ імені Михайла Коцюбинського, 2001. – Вип. VIІ. – С. 66-69.