Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економічна теорія


Співак Людмила Савелівна. Формування ринку послуг в трансформаційній економіці: Дис... канд. екон. наук: 08.01.01 / Київський національний економічний ун-т. - К., 2002. - 192арк. - Бібліогр.: арк. 171-182.



Анотація до роботи:

Співак Л.С. Формування ринку послуг в трансформаційній економіці. -Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.01.01. – економічна теорія.- Київський національний економічний університет, Київ, 2002.

В дисертації розглядаються роль, місце та тенденції формування ринку послуг в трансформаційній економіці України. Визначено чинники зростаючої ролі сфери послуг в індустріально розвинутих країнах та обгрунтована необхідність прискореного її розвитку в економіці України. Виокремлено високу диференційованість товару-послуги в одному й тому ж виді діяльності сфери послуг, уточнено трактування послуги в економічній системі, мінливість та залежність ціноутворення від економічних та неекономічних факторів, від детермінованих якісних ознак послуги. Проаналізовано тенденції розвитку ринку послуг з точки зору видів діяльності у сфері послуг та в регіональному аспекті. Розроблено методологію статистичної класифікації видів послуг, їх виміру та порівняння з іншими сферами народного господарства. Розроблено шляхи поліпшення державного регулювання ринку послуг з метою забезпечення економічної стабільності та підвищення якості життя населення.

У дисертації наведено теоретичне узагальнення і нове вирішення наукової задачі, що виявляється в обгрунтуванні місця і ролі сфери послуг в економіці, закономірностей становлення ринку послуг в трансформаційній економіці та необхідності державного регулювання.

Головні наукові та практичні результати роботи є такими:

  1. Обгрунтовано, що важливим методологічним принципом дослідження є теоретичне визнання продуктивного характеру праці у сфері послуг, як третинного сектору національної економіки, роль якого постійно зростає у створенні ВВП і засвідчує рівень “індустріального” розвитку суспільства. Криза адміністративно-командної економіки, в якій продуктивність сфери послуг заперечувалася, а самій сфері відводилась другорядна роль, по відношенню до сфери матеріального виробництва, призвели до масштабних міжгалузевих диспропорцій, у тому числі й до дефіциту послуг в економіці України.

  2. Визначено політекономічну сутність послуги-товару, яка є результатом корисної економічної діяльності, що не отримує матеріально-речової форми і на відміну від уречевлених товарів не накопичується, не транспортується, не існує окремо від виробника, а споживання послуги співпадає в часі і в просторі з її наданням. До особливостей послуги-товару віднесено фізичну неосяжність (неможливість визначення якісних характеристик на смак, на дотик, на бачення, на слух до самого моменту її надання), невіддільність від джерела та об’єкта послуги; диференційованість, індивідуальність та плинність якостей кожного виду послуг в залежності від виробника та споживача послуг.

  3. Доведено, що ринок сфери послуг є, з одного боку, органічною складовою всієї ринкової економіки, а з іншого - виступає як відокремлена самостійна система, в якій ціна на послуги формується не тільки на основі загальних ринкових важелів (співвідношення попиту та пропозиції), а й специфічних чинників, що властиві лише ринку послуг: індивідуальній адресній корисності, маркетинговій інформації, якісних характеристик виробника послуг тощо.

  4. Порівняльний аналіз ринку послуг з іншими ринками товарів дозволив виокремити наступні його особливості: а) високу швидкість обороту капіталу внаслідок більш короткого виробничого циклу; б) територіальну сегментацію і локальність; в) високу диференційованість продукту в одній і тій же галузі; д) індивідуальність і нестандартність наданих послуг і технологій в багатьох галузях сфери послуг; є) високу невизначеність результату при наданні послуг, наявність асиметрії маркетингової інформації; ж) високу чуттєвість до ринкової кон’юнктури в зв’язку з неможливістю транспортувати та накопичувати послуги, особливостями самого процесу надання послуг, що зумовлений особистим контактом виробника та споживача.

  1. Запропоновано структуризацію послуг з урахуванням різних критеріїв: Класифікації видів економічної діяльності (КВЕД), джерела оплати за послугу, характеру споживання та інституціональної структури споживачів тощо. Зроблено висновок про неправомірність віднесення статистичними органами України всіх послуг (приватних та державних) до категорії ринкових. Державне фінансування освітянських, медичних та інших послуг носить ще адміністративно-розподільчий характер.

  2. Становлення ринку послуг в трансформаційній економіці передбачає формування ринкового середовища: наявність економічної свободи підприємництва й вибору, реалізації особистого інтересу як головного мотиву поведінки, вільного доступу до економічних ресурсів, інформації та ринків збуту, вільного входу і виходу з галузі. На формування ціни послуги мають вплив економічні і неекономічні чинники. Ціноутворення у сфері послуг пов’язано з відмінностями товару-послуги за фізичними якостями, рівню обслуговування; чутливістю до економічної кон’юнктури, сезонності, впливу реклами, моди, широкою ємністю ринку; географічному розміщенню, асиметричністю інформації чи суб’єктивному (нестандартному) сприйняттю клієнтом цінностей.

  3. У результаті аналізу динаміки статистичних даних становлення ринку послуг в Україні зроблено висновок, що збільшення частки сфери послуг у ВВП обумовлено не стільки позитивними зрушеннями, скільки деструктивними процесами, що відбувалися протягом 1990-1999 рр., а саме: індекси продукції промисловості, сільського господарства та капітальних вкладень падали швидше, ніж у сфері послуг; ціни на послуги зростали швидше, ніж ціни на товари; зниження обсягів послуг (побутових, пасажирського транспорту, охорони здоров’я, наукових, культури, відпочинку тощо) за рахунок скорочення фінансування неринкових послуг; зміну структури попиту населення на платні послуги за рахунок збільшення частки житлово-комунальних і скорочення транспортних, санаторно-курортних та оздоровчих; швидке заміщення неринкових послуг ринковими в зв’язку, освіті та медицині; бурхливим розвитком ринкових фінансових, консультативних та правових послуг; збільшення розриву між платоспроможним попитом і потужностями підприємств сфери послуг.

  4. Виявлено несприятливі тенденції в сфері послуг: по-перше, нерівномірна концентрація надання послуг по регіонах України; по-друге, скорочення кількості зайнятих у сфері послуг: тільки в транспорті, зв’язку, торгівлі, громадському харчуванні та житлово-комунальному господарстві кількість зайнятих зменшилась за 1990-2000 роки на 1,5 млн. осіб; зниження частки в структурі послуг таких видів послуг як медичні, культури та мистецтва, фізичної культури та соціального забезпечення, науки та наукового обслуговування, що підриває економічну безпеку України та знижує конкурентну спроможність України в процесі посилення глобалізації економіки.

  5. Нерівномірність, нестабільність та міжгалузева диспропорційність формування ринку послуг в трансформаційній економіці України потребує активного і своєчасного втручання в означений процес. В дисертації зроблено висновок, що поряд з розвитком ринкових принципів надання послуг населення, держава за допомогою активної фінансової політики повинна корегувати регіональні та міжгалузеві диспропорції розвитку послуг. В зв’язку з цим необхідна розробка програми найефективнішого використання бюджетних коштів на освіту, охорону здоров'я, культуру та науку; встановлення багатостороннього контролю за використанням коштів на неринкові послуги в бюджетах усіх рівнів.

  6. В дисертації запропоновано конкретні пропозиції щодо заходів по прогресивному оподаткуванню високоприбуткових галузей фінансових, кредитних та страхових послуг; захисту вітчизняного ринку культури та мистецтва, широке запровадження державних і приватних кредитів на отримання вищої освіти, прямого державного інвестування сфери послуг в аграрних регіонах України, переходу до адресної цільової допомоги бідним верствам населення, розробки стандартів якості різних видів послуг, створення у сфері послуг сприятливого клімату для іноземних інвесторів.

Публікації автора:

У наукових фахових виданнях:

1. Співак Л.С. Методологічні проблеми дослідження сфери послуг в умовах трансформації економіки України // Теорії мікро-макроекономіки. Збірник наукових праць. – К., 1999. – С.62-67. (0,4 друк. арк.)

2. Спивак Л.С. Финансовые услуги страхового бизнеса в сфере охраны здоровья // Финансовые услуги.- 1999.- № 3-4.- С.19-22.(0,4 друк.арк.)

3. Співак Л.С. Структуризація ринку послуг в перехідній економіці // Стратегія економічного розвитку України: Наук. зб. – Вип.5 / Відп.ред. О.П.Степанов.- К.: КНЕУ, 2001. – С.148-153. (0,5 друк.арк.)

4. Співак Л.С. Суперечливість фінансового забезпечення розвитку сфери послуг // Науковий вісник Волинського державного університету імені Лесі Українки / Економічні науки.- 2001.- №4.- С.372-373 (0,3 друк.арк)

в інших виданнях:

1.Співак Л.С., Терещенко А.Н. Державне регулювання фондового ринку та послуг // Економічна теорія: сучасна парадигма та її еволюція на порозі ХХІ століття: Матеріали міжнародної науково-практичної конференції 1-2 березня 2000 р.- К.: КДТЕУ, 2000, ч.2.- С.152-154 (0,2 друк.арк.), (особисто здобувачу належить аналіз державного регулювання ринку послуг в перехідній економіці; обсяг авторської частини – 0,1 друк. арк.).

2.Співак Л.С. Зростання ролі сфери послуг в цивілізаційному розвитку // Еволюція економічного розвитку та економічних теорій (проблеми дослідження та викладання): Матеріали Міжнар. наук.-метод. конф. 26-27 квітня 2000 р. / Відп.ред. І.Й.Малий, Н.О.Татаренко. – К.: КНЕУ, 2000.- С.283-285 (0, 2 друк.арк.)