За результатами проведеного дослідження зроблено такі висновки: 1. Смислоутворюючі мотиви особистості – це мотиви, які визначають внутрішнє ставлення індивіда до діяльності як до особистісно значущої. Дані мотиви займають провідне домінуюче положення в ієрархії мотивів діяльності особистості, визначаючи загальну спрямованість діяльності, її місце в системі особистісних відносин і цінностей. В ряді випадків смислоутворюючі мотиви змішують з внутрішніми або процесуальними мотивами, які протиставляються зовнішнім мотивам-стимулам. Проте на основі теоретичного аналізу літератури виявлено, що в залежності від типу співіснування суб'єктивного особистісного смислу діяльності з суспільним (об'єктивним) смислом цієї діяльності смислоутворюючі мотиви можуть набувати як статусу внутрішніх мотивів по відношенню до діяльності, так і зовнішніх. Внутрішніми дані мотиви стають у випадку співпадіння об’єктивних та суб’єктивних смислів діяльності; зовнішніми – у випадку їх неспівпадіння. У випадку гармонійного поєднання даних смислів смислоутворюючі мотиви набувають статусу конструктивних. Внутрішні смислоутворюючі мотиви можуть бути охарактеризовані як об’єктивно адекватні або діяльнісно-адекватні мотиви; зовнішні смислоутворюючі мотиви – як суб’єктивно адекватні або особистісно-адекватні. У індивіда з конструктивними смислоутворюючими мотивами спостерігається спрямованість на досягнення як результатів діяльності, так і індивідуальних цілей, проте характер даних результатів не є вузько-особистісним. Виходячи з цього зовнішні по відношенню до навчальної діяльності смислоутворюючі мотиви були охарактеризовані нами як неконструктивні. 2.Теоретичний аналіз шляхів розв’язання проблеми формування смислоутворюючих мотивів в навчальній діяльності дозволив встановити, що напрацьовані на сьогоднішній день засоби розв’язання протиріччя між особистісними та суспільними смислами навчання не вирішують проблему остаточно. Запропонований автором шлях вирішення даної проблеми полягає у переосмисленні феномена мотиваційного вакууму в екопсихологічних термінах, що дозволяє розглядати його як умову для конструктивного вирішення протиріччя між суспільними і особистими смислами навчальної діяльності самим студентом за рахунок конструювання ним нових більш життєспроможних особистісних смислів навчання. 3. Психологічні особливості формування смислоутворюючих мотивів навчальної діяльності майбутніх психологів зумовлюються, з одного боку, серйозністю завдань їх професійного і особистісного розвитку (вихід на високий рівень особистісного розвитку, де можливий творчий підхід до виконання професійної діяльності в умовах невизначеності), а з іншого боку, проблемами професійної відповідності та особистісного зростання, які знаходять своє вираження в неконструктивному ставленні студентів до невизначеності, пов'язаної з майбутньою професійною діяльністю. Страх невизначеності є головною перешкодою до конструктивного виходу студентів з кризи професійного самовизначення і формування смислоутворюючих мотивів навчальної діяльності, які відповідають задачам їх особистісного і професійного зростання. Розвиток конструктивного ставлення майбутніх психологів до невизначеності, пов’язаної з майбутньою професією, згідно нашого підходу, є можливим у випадку цілеспрямованого сприяння зародженню і переживанню ними в процесі професійної підготовки мотиваційних криз, які є сильним джерелом невизначеності. Готовність студентів до перебудови власних смислових підґрунть і конструктивне налаштування по відношенню до емоційної напруги, джерелом якої виступає мотиваційна криза, забезпечується завдяки цілеспрямованому розвитку у студентів реконструктивних умінь – умінь конструювати в умовах невизначеності нові особистісні смисли життєдіяльності, які знімають протиріччя, що лежать в основі кризи. 4. Шляхом емпіричного дослідження з’ясовано, що стихійне переживання майбутніми психологами мотиваційних криз в умовах традиційного навчання має недостатній потенціал формування смислоутворюючих мотивів навчання, які відповідають задачам їх особистісного і професійного зростання (діяльнісно-адекватних та конструктивних). Більше половини студентів III курсу і майже половина студентів IV курсу, що стихійно переживають кризу професійного самовизначення, мають неконструктивні (зовнішні) смислоутворюючі мотиви навчання. Підтверджено, що в умовах мотиваційної кризи існує зв'язок між характером смислоутворюючих мотивів і рівнем розвитку реконструктивних умінь. Їх недостатній розвиток є однією з причин недостатньої сформованості відповідних смислоутворюючих мотивів навчання майбутніх психологів. 5. Результати формуючого експерименту підтвердили висунуту гіпотезу і показали, що підвищити ефективність формування смислоутворюючих мотивів навчання майбутніх психологів можна за допомогою програми фасилітативного формування смислоутворюючих мотивів, яка спрямована на цілеспрямоване сприяння зародженню й конструктивному переживанню студентами мотиваційних криз в межах недирективного навчально-педагогічного середовища, а також цілеспрямований розвиток у студентів реконструктивних умінь. Проведене дисертаційне дослідження не вичерпує усіх аспектів досліджуваної проблеми. Перспективи подальших досліджень проблеми формування смислоутворюючих мотивів навчальної діяльності в умовах керованої кризи ми вбачаємо в таких напрямках: ґрунтовне вивчення зв’язків між змінами в переживанні мотиваційної кризи і характером змін в мотиваційно-смисловій сфері особистості; дослідження особливостей формування смислоутворюючих мотивів навчальної діяльності майбутніх психологів з високо розвинутими реконструктивними уміннями; дослідження гендерних відмінностей та аналіз вікових аспектів формування смислоутворюючих мотивів навчальної діяльності в умовах керованої кризи. |