Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Левицький Віктор Володимирович. Формування стратегій розвитку підприємств на засадах прогнозування кон'юнктури ринку : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Левицький В.В. Формування стратегій розвитку підприємств на засадах прогнозування кон’юнктури ринку. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 “Економіка та управління підприємствами”(за видами економічної діяльності). – Національний університет “Львівська політехніка”, Львів, 2008.

В дисертації проведено дослідження науково-методологічних засад оцінки та розробки стратегій розвитку підприємств за допомогою прогнозування стану кон’юнктури ринку; здійснено узагальнення літературних джерел та вивчення результатів господарської діяльності: дано авторське визначення поняттям “стратегія розвитку” та “кон’юнктура“; розглянуто фактори впливу на кон’юнктуру, досліджено взаємозв’язок між складовими і факторами кон’юнктури; розроблено метод оцінки та прогнозування кон’юнктури кондитерської продукції з одночасним аналізом та формуванням основних стратегій розвитку кондитерських підприємств.

В науковому дослідженні визначено основні показники пропорційності, циклічності та конкуренції на ринку, на основі яких розроблено класифікацію ринку за ознаками; побудовано конкурентну карту та баланс попиту і пропозиції; здійснено прогнозування попиту і пропозиції; створено стратегії розвитку кондитерських підприємств та надано рекомендації виробникам кондитерської продукції.

У дисертації представлено теоретичне узагальнення і нове вирішення проблем формування стратегій розвитку діяльності підприємств на основі дослідження та прогнозування кон’юнктури ринку. Результати проведеного дослідження дозволяють зробити наступні висновки теоретико-методологічного змісту та науково-практичного характеру:

1. Ефективне функціонування підприємств повинно бути засноване на знанні законів та специфіки конкретного товарного ринку. У зв’язку з цим виникає необхідність розроблення спеціальних методів оцінки та прогнозування кон’юнктури для ринку кондитерських виробів, що забезпечує оптимальний вибір стратегії, тактики і поведінки підприємств залежно від ситуації.

2. Встановлено, що кон’юнктура ринку кондитерської продукції відрізняється істотною різноманітністю характерних ознак, видів та факторів. Для впорядковування цих понять в дисертації на підставі узагальнення наукових праць вітчизняних та зарубіжних вчених сформульовано авторське визначення понять “кон’юнктура” та “стратегія розвитку”, доповнено кваліфікаційні ознаки видів кон’юнктури, проведено систематизацію факторів.

3. Методи оцінки та прогнозування кон’юнктури, що використовуються в даний час, не відображають специфіку кондитерського виробництва і споживання. Це знижує їх достовірність. В дисертації виявлені та класифіковані фактори дії на ринок, кількісний вплив яких пропонується вираховувати за допомогою коефіцієнтів, що дозволяють корегувати величини попиту і пропозиції залежно від їх прояву.

4. Дослідження виробничо-господарської діяльності кондитерських підприємств України дозволило визначити основні шляхи підвищення їх конкурентоспроможності на ринку, а саме: вироблення нової, нестандартної, якісної та дорогої продукції; спрощення процесу оформлення замовлень при реалізації продукції; технічне оновлення підприємств; правильна організація інформаційної та рекламної діяльності: проведення різноманітних рекламних акцій та розрахунок економічної ефективності від їх застосування.

5. Стан ринку кондитерської продукції в 1990-2007 рр. характеризувався високою товарною насиченістю основними видами кондитерських виробів. На основі аналізу фактичних даних, що характеризують виробництво, продаж, товарні запаси, та розрахованого темпу зростання ринку визначено, що ринок кондитерських виробів знаходиться в стані помірного зростання та близький до насичення. Розрахунок балансу купівельного попиту і товарної пропозиції вказує, що ринок характеризується перевищенням пропозиції над попитом та є ринком покупця.

6. Проведено діагностику конкурентного середовища на основі вивчення вибірки з 21 підприємства. Аналіз показав, що конкуренція достатньо інтенсивна. Розраховані показники дозволяють зробити висновок про нормальні рівні концентрації, тобто даний ринок не є монополізованим ринком, але за умов збереження наявних темпів олігополізації через певний період стане монопольним. На підставі сильних або слабких позицій підприємств, на ринку побудована конкурентна карта, на якій виділено типові стратегічні положення підприємств та спроектовано можливі напрями формування конкурентних стратегій підприємств.

7. Доведено, що найрезультативнішими з погляду короткострокового прогнозування попиту та пропозиції, на нашу думку, є методи аналітичного вирівнювання й екстраполяції. Для визначення величини довірчих інтервалів використано значення коефіцієнта апроксимації, який відображає рівень коливань та розвитку ринку в ретроспективному періоді, що зменшує величини довірчих інтервалів і підвищує точність прогнозних значень величини витрат на купівлю кондитерських виробів та обсягу виробництва кондитерських підприємств України.

8. На основі одержаних результатів теоретичного дослідження та розгорнутого аналізу в рамках запропонованого методу сформовано стратегії розвитку кон’юнктури ринку кондитерської продукції як в цілому, так і для конкретних виробників на 2008–2011 рр. На підставі дослідження можна зробити висновок, що ринок характеризуватиметься несприятливою кон’юнктурою.

9. Результати дисертаційної роботи можуть бути використані в практичній діяльності підприємств кондитерського бізнесу, а саме: службі маркетингу для прогнозування показників діяльності та дослідження ринку кондитерської продукції; відділах планово-економічного аналізу для розробки планів та стратегій розвитку діяльності підприємств.

10. На підставі результатів дисертаційного дослідження вносяться такі рекомендації:

- Міністерству освіти і науки України рекомендувати під час підготовки фахівців з менеджменту та маркетингу застосовувати теоретичні та методологічні аспекти дослідження кон’юнктурних характеристик ринку та стратегій розвитку для розробки навчальних програм з циклу дисциплін “Менеджмент організації” та “Маркетинг”;

- Міністерству економіки України для розробки рекомендацій з підвищення ефективності діяльності підприємств використовувати метод формування стратегій розвитку на засадах дослідження та прогнозування кон’юнктури ринку;

- Об’єднанню кондитерських підприємств “Укркондитер” пропонується застосувати розроблені та вдосконалені методи дослідження, прогнозування кон’юнктури ринку для побудови оптимальних стратегій розвитку кондитерських виробників.

Публікації автора:

Публікації у фахових виданнях

1. Левицький В.В. Особливості дослідження кон’юнктури ринку // Економіка : проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2005.– Том II, Вип.193. – С. 499-504.

2.Левицький В.В. Прогнозування кон’юнктури ринку як елемент регулювання торгівельної політики // Вісник Технологічного університету Поділля (Хмельницький національний університет). Економічні науки. – 2004. – Т2, №3. – С.162-165.

3. Левицький В.В. Дослідження технології прогнозування кон’юнктури ринку // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія Логістика. – Львів: Видавництво Національного університету ”Львівська політехніка”, 2005. –

№526. – С. 364-367.

4. Левицький В.В. Перевірка гіпотези оптимального вибору трендової моделі для прогнозування кон’юнктури ринку кондитерських підприємств України // Економіка: проблеми теорії та практики: Збірник наукових праць. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2005. – Том II, Випуск 208. – С. 415-420.

5. Ліпич Л.Г., Левицький В.В. Системний підхід до економічного прогнозування // Економічні науки. Серія “Економіка та менеджмент”: Збірник наукових праць. – Луцьк: ЛДТУ, 2005. – Випуск 2(6). – С.198-204.

6. Ліпич Л.Г., Левицький В.В. Маркетингові засоби прогнозування кон’юнктури ринку // Економічні науки. Серія “Економіка та менеджмент”: Збірник наукових праць. Луцьк: ЛДТУ, 2006. – Випуск 3(10). – С.111-117.

7. Левицький В.В. Методологія прогнозування кон’юнктури ринку кондитерської продукції // Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи встановлення та проблеми розвитку. – Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2006. – №567. – С. 271-276.

8. Левицький В.В. Дослідження фінансового стану кондитерських підприємств України // Наукові записки. Серія “Економіка”. Збірник наукових праць. – Острог: Видавництво НУ “Острозька академія”, 2006. – Вип. 8. – Ч.2 – С. 219-227.

Публікації, що додатково відображають результати дисертації

9. Левицький В.В. Роль прогнозування в управлінні підприємством // Сучасні проблеми економіки підприємства: Всеукраїнська науково-практична конференція Дніпропетровськ, 5 листопада 2003 р. – Дніпропетровськ, 2003. – Том II. – С. 92-93.

10. Ліпич Л.Г., Левицький В.В. Інформаційне забезпечення процесу прогнозування // Економічні науки. Серія “Економіка та менеджмент”: Збірник наукових праць. – Луцьк: ЛДТУ, 2004 р. – Випуск 1(1). – С.59-68.

11. Левицький В.В. Кон’юнктура – основний елемент ринку // Актуальні проблеми економічного та соціального розвитку виробничої сфери: Міжнар. наук.- теор. конф. Донецьк, 22-23 квітня 2004 р. – Донецьк, 2004. – С.178-179.

12. Левицький В.В. Технології маркетингу в сфері прогнозування кон’юнктури ринку // Науково-технічний розвиток: економіка, технології, управління: III Міжнар. наук.-практ. конф. Київ, 24-27 березня 2004 р. – Київ, 2004. – С. 324-326.

13. Левицький В.В. Економічні показники у кон’юнктурному аналізі //Марке-

тинг та логістика в системі менеджменту: V Міжнар. наук.- практ. конф. Львів, 7-9 жовтня 2004 р. – Львів, 2004 р. – С. 189-190.

14. Левицький В.В. Склад та елементи кон’юнктури ринку //Аналітичний журнал “Маркет-ревю”.– 2004. – №9. – С.30-33.

15. Левицький В.В. Теоретичні основи методики прогнозування кон’юнктури ринку кондитерських виробів // Перспективи розвитку України в контексті євроінтеграційних процесів: ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф. Чернівці, 23-24 березня 2006р. – Чернівці: ЧТЕІ КНТЕУ, 2006. – С. 205-207.

16. Левицький В.В. Система інформаційно-аналітичного забезпечення оцінки кон’юнктури ринку кондитерської продукції // Проблеми глобалізації та моделі стійкості розвитку економіки: ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. Луганськ, 19-21 квітня 2006р. – Луганськ, 2006. – С. 221-224.