Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Ніколаєва Анжела Миколаївна. Формування стратегії досягнення конкурентних переваг підприємств м’ясної промисловості : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2009.



Анотація до роботи:

Ніколаєва А. М. Формування стратегії досягнення конкурентних переваг підприємств м’ясної промисловості. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 - економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). - Тернопільський національний економічний університет. - Тернопіль, 2008.

Представлено результати дослідження науково-методичних положень та прикладних рекомендацій щодо формування стратегії досягнення конкурентних переваг підприємств м’ясної промисловості. Запропоновано методичні положення з аналізу й оцінки конкурентних переваг для підприємств м’ясної промисловості на основі визначення макро-, мезо- та мікрочинників формування конкурентоспроможності. Набули подальшого розвитку тлумачення термінів „конкурентна перевага”, „стратегія досягнення конкурентних переваг” та сформовано класифікацію такої стратегії. Удосконалено процес формування і реалізації стратегії досягнення конкурентних переваг та методичний підхід до оцінки конкурентоспроможності м’ясопереробного підприємства на основі визначення коефіцієнта споживчої вартості. Обґрунтовано пропозиції щодо механізму реалізації процесу стратегічного планування на основі SADT-методики, що дозволяє координувати та уточнювати процес прийняття управлінських рішень. Розроблено методичні рекомендації щодо впровадження системи якості ХАССП на підприємстві м’ясної промисловості.

У дисертаційній роботі здійснено теоретичне узагальнення та представлено нове вирішення наукового завдання, що полягає в обґрунтуванні теоретико-методичних основ формування стратегії досягнення конкурентних переваг на підприємствах м’ясної промисловості. Наведені у дисертації наукові і практичні результати сприятимуть удосконаленню стратегічного планування та маркетингової діяльності вітчизняних м’ясопереробних підприємств і, як наслідок, зміцненню їх конкурентних позицій на внутрішньому і зовнішньому ринках. Проведені дослідження дозволяють зробити такі висновки:

1. Визначальними чинниками забезпечення конкурентоспроможності підприємства є конкурентні переваги. Встановлено, що для підвищення конкурентоспроможності вітчизняних підприємств необхідне формування обґрунтованої стратегії досягнення конкурентних переваг, тобто цілеспрямованого комплексу послідовних дій і заходів, що базується на баченні майбутнього підприємства і амбіційних цілях, орієнтованих на досягнення, підтримку і посилення його конкурентних переваг з метою задоволення потреб споживачів та забезпечення домінування над конкурентами. При розробці і реалізації такої стратегії керівникам підприємств м’ясної промисловості рекомендовано враховувати наявні ресурси, вплив внутрішніх і зовнішніх умов функціонування та цілі менеджменту. Запропоновані ознаки класифікації стратегії досягнення конкурентних переваг та її різновиди дають можливість комплексно формувати стратегічний набір для підприємств м’ясної промисловості.

2. Передумовою формування стратегії досягнення конкурентних переваг є визначення чинників забезпечення та комплексне оцінювання конкурентних переваг підприємства. З цією метою запропоновано маркетинговим службам підприємств м’ясної промисловості здійснювати аналіз та оцінювання конкурентних переваг на трьох рівнях конкурентного середовища. Застосування комплексної системи показників оцінки конкурентних переваг підприємствами м’ясної промисловості забезпечує обґрунтований вибір ефективних стратегій їх досягнення.

3. За результатами аналізу стану та особливостей формування конкурентного середовища на ринку м’яса і м’ясопродуктів визначено чинники досягнення та підтримки конкурентних переваг м’ясопереробних підприємств: ціна, якість та безпечність м’ясної продукції, вертикальна інтеграція основних ланок м’ясної індустрії, налагоджена мережа збуту. Врахування зазначених факторів дозволить економічним службам скоротити витрати, оптимізувати товарні і фінансові потоки, сформувати стійкі зв’язки з постачальниками сировини, оновити та розширити асортимент, упровадити міжнародну систему якості та безпеки продукції.

4. З урахуванням конкурентних позицій запропоновано диференціювати м’ясопереробні підприємства на ринкових лідерів, претендентів, послідовників та нішерів. Це дозволило виявити загальні тенденції розвитку їх стратегічної діяльності. Відзначено, що стратегія розвитку основних учасників ринку спрямована на розширення виробництва з використанням сучасного обладнання та технологій; створення вертикально інтегрованих комплексів (тваринницькі ферми, логістичні та складські структури); регіональну експансію щодо збуту продукції. У процесі дослідження виявлено, що основна кількість м’ясопереробних підприємств не приділяє належної уваги стратегічному плануванню або застосовує лише окремі його елементи.

5. Для удосконалення механізму розробки стратегії досягнення конкурентних переваг запропоновано структурно-логічну схему її формування та реалізації. За цією схемою, керівникам м’ясопереробних підприємств рекомендовано у процесі формування стратегії враховувати конкурентні переваги за кожною стратегічною зоною господарювання, а також стратегії розвитку регіону, конкурентів, постачальників, що створить базу для забезпечення і посилення стійких конкурентних переваг.

6. Для підвищення якості функціонування та розробки стратегії обґрунтовано доцільність використання SADT-методики, що передбачає побудову єдиної бази інформації. Вона забезпечує адаптацію підприємств до умов інформатизації суспільства, коли першочергова роль відводиться автоматизації процесу управління виробництвом відповідно до міжнародних стандартів якості. Для перевірки ефективності розробленої стратегії досягнення конкурентних переваг менеджерам підприємств рекомендовано моделювати комплексний показник стійкості підприємства на конкурентному ринку, що базується на визначенні міцності позицій підприємства та властивості до адаптивності на цьому ринку. Це уможливить своєчасність коригування стратегії.

7. Вибір стратегії розвитку м’ясопереробного підприємства доцільно здійснювати на основі оцінки показника конкурентоспроможності, що передбачає розрахунок коефіцієнта споживчої вартості. Це дозволить менеджерам своєчасно коригувати товарну політику, управляти асортиментом для збільшення випуску конкурентоспроможних товарів, вносити зміни у виробничі і маркетингові технології для збереження та посилення конкурентних переваг.

8. Для підвищення конкурентоспроможності вітчизняних виробників м’ясопродуктів на внутрішньому і зовнішньому ринках менеджерам підприємств необхідно зосередитись на розробці стратегії досягнення конкурентних переваг, зорієнтованої на якість та безпеку м’ясної продукції. Розроблені методичні рекомендації передбачають поетапне упровадження системи якості ХАССП, що сприятиме підвищенню рівня довіри споживачів до продукції і підприємства, та забезпечить формування динамічної, діючої і надійної системи менеджменту.

Публікації автора:

Статті у фахових виданнях

1. Ліпич Л. Г. Конкурентоспроможність продукції підприємств м’ясної промисловості / Л. Г. Ліпич, А. М. Ніколаєва // Економічні науки. Серія „Економіка та менеджмент” : зб. наук. праць. - Луцьк : РВВ ЛДТУ, 2005. - Вип. 2 (6). - С. 16-27. [Особистий внесок: визначено і обґрунтовано чинники, що формують конкурентоспроможність продукції м’ясопереробних підприємств].

2. Ніколаєва А. М. Стратегія конкурентних переваг у системі стратегічного управління підприємством / А. М. Ніколаєва // Економічні науки. Серія „Економіка та менеджмент”. Ч. 2 : зб. наук. праць. - Луцьк : РВВ ЛДТУ, 2006. - Вип. 3 (10). - С. 127-136.

3. Ніколаєва А. М. Теоретичні питання аналізу конкурентних переваг / А. М. Ніколаєва // Економічні науки. Серія „Економічна теорія та економічна історія” : зб. наук. праць. – Луцьк : РВВ ЛДТУ, 2006. - Вип. 3 (11). - С. 158-168.

4. Ніколаєва А. М. Проблеми аналітичного забезпечення формування конкурентних переваг вітчизняних підприємств / А. М. Ніколаєва // Вісник Нац. ун-ту „Львівська політехніка” „Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку”. – Львів : Нац. ун-т „Львівська політехніка”, 2007. - № 576. - С. 199-205.

5. Ніколаєва А. М. Моніторинг стратегій конкурентних переваг підприємств м’ясної промисловості / А. М. Ніколаєва // Вісник Харк. нац. техн. ун-ту сільського господарства. Економічні науки. - Харків : ХНТУСГ, 2007 р. - Вип. 50. - С. 236-240.

6. Ніколаєва А. М. Оцінка конкурентоспроможності харчової продукції на засадах визначення коефіцієнта споживчої вартості / А. М. Ніколаєва // Економічні науки. Серія „Економіка та менеджмент” : зб. наук. праць. – Луцьк : РВВ ЛДТУ, 2007. - Вип. 4 (14). - С. 250-263.

7. Ліпич Л. Г. Модель формування і реалізації стратегії досягнення конкурентних переваг підприємства / Л. Г. Ліпич, А. М. Ніколаєва // Вісник Хмельницького нац. ун-ту. Серія „Економічні науки”. - 2008. - Т.1 (106), № 2. - С. 92-96. [Особистий внесок: розроблено логічно-структурну схему формування стратегії досягнення конкурентних переваг].

Участь у колективній монографії

8. Липич Л. Г. Обеспечение продовольственной безопасности государства в мясопродуктовом сегменте рынка Украины / Л. Г. Липич, А. Н. Николаева // Экономическая безопасность государства : территориальный аспект / [под. ред. М. М. Бабяка, И. В. Недина]. - Дрогобич : КОЛО, 2006. - С. 80-89. [Особистий внесок: проаналізовано стан та тенденції розвитку м’ясного підкомплексу АПК, запропоновано шляхи підвищення його конкурентоспроможності].

Публікації у інших виданнях

9. Барський Ю. М. Фінансові важелі активізації розвитку продовольчого комплексу України / Ю. М. Барський, А. М. Ніколаєва // Економічні науки. Серія „Облік і фінанси” : зб. наук. праць. - Луцьк : РВВ ЛДТУ, 2004 . – Вип. 1 (3). - С. 54-60. [Особистий внесок: проаналізовано проблеми та тенденції розвитку м’ясної промисловості, визначено важелі активізації її розвитку].

10. Ніколаєва А. М. Український ринок м’ясної продукції: стан та проблеми розвитку / А. М. Ніколаєва // Наука і освіта-2002 : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. – Т. 13 : Економіка. – Дніпропетровськ : Наука і освіта, 2002. - С. 38-39.

11. Ніколаєва А. Забезпечення конкурентоспроможності продукції на основі впровадження систем якості / А. Ніколаєва // Економічний і соціальний розвиток України в ХХІ столітті : національна ідентичність та тенденції глобалізації : зб. тез доповідей міжнар. наук.-практ. конф. молодих вчених. Ч. 1. – Тернопіль : Економічна думка. - 2005. – С. 243-245.

12. Ніколаєва А. М. Особливості оцінки конкурентних переваг підприємств м’ясної промисловості / А. М. Ніколаєва // Управління розвитком соціально-економічних систем: глобалізація, підприємництво, стале економічне зростання : праці міжнар. наук. конф. студентів та молодих учених. Ч. 2. – Донецьк : ДонНУ, 2005. - С. 144-147.

13. Ніколаєва А. М. Аналіз формування конкурентних переваг підприємств м’ясної промисловості / А. М. Ніколаєва // Перспективи та пріоритети розвитку економічного аналізу : тези доповідей і виступів Всеукр. наук. конф. студентів, аспірантів і молодих учених. - Донецьк : ТОВ „Юго-Восток, Лтд”, 2006. – С. 87-88.

14. Ніколаєва А. М. Методика аналізу формування конкурентних переваг вітчизняних підприємств / А. М. Ніколаєва // Обліково-аналітичне забезпечення системи менеджменту підприємства : тези доповідей наук.-практ. конф. – Львів : Нац. ун-т „Львівська політехніка”, 2007. - С. 154-155.

15. Ніколаєва А. М. Конкурентні переваги як визначальні чинники забезпечення конкурентоспроможності підприємства / А. М. Ніколаєва // Актуальні проблеми теорії і практики менеджменту в умовах трансформації економіки : зб. тез міжвуз. наук.-практ. конф., 19–20 квіт. 2007 р. - Рівне : НУВГП, 2007. – С. 92-93.

16. Ніколаєва А. М. Стратегії економічної поведінки учасників м’ясного ринку / А. М. Ніколаєва // Ринкова трансформація економіки: стан, проблеми, перспективи : матеріали міжнар. Форуму молодих вчених. – Х. : ХНТУСГ. - 2007. - С. 202-203.

17. Ніколаєва А. М. Обґрунтування стратегії розвитку м’ясопереробного підприємства на основі SWOT – аналізу / А. М. Ніколаєва // Перспективи та пріоритети розвитку економічного аналізу : тези доповідей і виступів Всеукр. наук. конф. студентів, аспірантів і молодих учених. – Донецьк : ТОВ „Юго-Восток, Лтд”, 2007. – С. 86-87.

18. Ніколаєва А. М. Забезпечення конкурентних переваг підприємства у маркетингу на основі показників споживчої вартості продукції / А. М. Ніколаєва // Структурно-інституційні зміни та інвестиційно-інноваційний розвиток регіону : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. – Чернівці : ЧТЕІ КНТЕУ, 2007. - С. 196-198.

19. Ліпич Л. Г. Механізм процесу розробки та реалізації стратегії конкурентних переваг підприємства / Л. Г. Ліпич, А. М. Ніколаєва // Управління регіональним розвитком в умовах глобалізації : теорія та практика : зб. тез доповідей міжнар. наук.-практ. конф., 11-12 жовт. 2007 р. - Дрогобич : Посвіт, 2007. – С. 227-229. [Особистий внесок: розроблено логічно-структурну схему формування та реалізації стратегії досягнення конкурентних переваг, визначено принципи формування стратегії].