Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Паламарчук Юлія Анатоліївна. Формування стратегії економічного розвитку пасажирського терміналу аеропорту : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Паламарчук Ю.А. Формування стратегії економічного розвитку пасажирського терміналу аеропорту. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук зі спеціальності 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (економіка авіаційного транспорту). – Національний авіаційний університет, Київ, 2007.

Дисертація містить наукові дослідження економічно обґрунтованого вибору стратегії розвитку пасажирського терміналу аеропорту. З’ясовано роль аеропорту та його місце в транспортній інфраструктурі, розглянуто його структуру і функції. Проаналізовано основні підходи до формування доходів та витрат аеропортів, визначення критерію ефективності. Визначено стратегії розвитку аеропорту та його пасажирського терміналу. Досліджено сучасний стан розвитку авіаційної галузі та аеропортів України, основні тенденції управління розвитком аеропортів. Розглянуто функціонування пасажирського терміналу аеропорту як складної багатоканальної системи масового обслуговування. Розроблено методичні підходи до вибору і формування стратегії розвитку пасажирського терміналу аеропорту. Розроблено моделі функціонування пасажирського терміналу аеропорту та вибору стратегї розвитку пасажирського терміналу. Сформульовано критерій вибору стратегії розвитку пасажирського терміналу та критерій ефективності.

У дисертаційній роботі вирішена конкретна наукова задача вибору та формування стратегії економічного розвитку пасажирського терміналу аеропорту, що дозволяє за допомогою розроблених і впроваджених методичних підходів приймати обґрунтовані управлінські рішення щодо оптимізації діяльності пасажирського терміналу та вибору і формування стратегії його розвитку.

Узагальнення результатів досліджень дає можливість зробити такі висновки:

  1. Транспортний термінал є важливою складовою частиною транспортної інфраструктури і тому підвищення ефективності його роботи є важливим завданням ефективного функціонування транспортної галузі країни. Оскільки транспортний терміналу є основною складовою аеропорту, то проблема його ефективного функціонування є однією з найважливіших в системі цивільної авіації країни.

  2. За останні роки Україна має високі темпи розвитку авіаційної галузі.
    У майбутньому прогнозується подальше швидке зростання обсягів внутрішніх та міжнародних авіаперевезень пасажирів в Україні внаслідок стабілізації та зростання рівня української економіки; підвищення платоспроможності населення; розвитку туризму. Вирішення проблеми вибору та формування обґрунтованої стратегії розвитку пасажирського терміналу аеропорту, де відбувається обслуговування пасажирів, їх накопичення та відправка, потребує глибокого аналізу особливостей його функціонування.

  3. Економічна ефективність аеропорту характеризує здатність аеропорту при зміні умов його функціонування отримувати економічний ефект, а також реалізацію цієї здатності. Для визначення економічної ефективності функціонування аеропорту необхідним є аналіз змін, які відбуваються в процесі діяльності аеропорту з метою:

прийняття необхідних заходів для усунення небажаних змін;

підготовки реальних планів та бюджетів на майбутнє;

з’ясування конкретних завдань для окремих напрямків діяльності аеропорту.

  1. На 2005 рік у реєстр аеропортів України внесено 37 аеропортів, які виконують авіаційні перевезення. У результаті географічного перерозподілу пасажиропотоків з кожним роком скорочується реєстр аеропортів, що призводить до збільшення навантаження на наявні аеропорти, а тому виникає необхідність формування стратегії діяльності аеропортів в умовах, що змінюються. Стратегія розвитку аеропортів України не може бути єдиною і повинна мати різні пріоритетні напрямки, як мінімум, три: стратегія зростання найбільш важливих аеропортів, стратегія виживання і стратегія ліквідації.

  2. На вибір та реалізацію стратегії розвитку пасажирського терміналу аеропорту здійснює свій вплив ціла низка факторів зовнішнього середовища.
    В запропонованому переліку чинників деталізовано їх компоненти, які впливають саме на діяльність пасажирського терміналу аеропорту. Така деталізація факторів дозволяє точніше визначити пріоритетні напрямки під час вибору стратегії розвитку пасажирського терміналу аеропорту.

  3. Аналіз функцій, організації робіт пасажирського терміналу аеропорту дозволяє представити його як багатоканальну систему масового обслуговування з очікуванням. Транспортний термінал є системою масового обслуговування, що призначена для обслуговування потоку вимог. Через те, що досліджується „вільна” зона пасажирського терміналу аеропорту, джерелом вимог є не лише пасажири, транзитні пасажири, що очікують транспортний засіб, але й проводжаючі, зустрічаючі і відвідувачі аеропорту. Потік вимог в пасажирському терміналі є пуасонівським. Каналами обслуговування „вільної” зони пасажирського терміналу аеропорту є послуги, які надає даний термінал, причому пости обслуговування будуть в даному випадку різними за пропускною здатністю та часом обслуговування. Їх можна класифікувати так: розважально – харчувальні: магазини, кафе, ресторан, гральні автомати; готель; фінансові: пункти обміну валют, банкомати, відділення банків; ділові: офіси авіакомпаній, офіси турфірм; інформаційні: послуги зв’язку, пошта тощо. До розгляду постів не включено роботу митної служби, а також роботу накопичувача, які відносяться до „чистої” зони пасажирського терміналу.

  4. Розроблені автором методичні підходи до вибору та формування стратегії розвитку пасажирського терміналу складаються з п’яти етапів:

здійснюється визначення вихідних параметрів;

визначаються характеристики функціонування пасажирського терміналу;

відбувається порівняння фактичної пропускної спроможності пасажирського терміналу та пропускної спроможності, яка дасть змогу обслуговувати прогнозований пасажиропотік;

відбувається вибір з промодельованих стратегій найбільш сприятливої та економічно доцільної стратегії розвитку пасажирського терміналу;

виходячи з порівняння прогнозованих та фактичних пропускної спроможності та економічних характеристик терміналу, відбувається формування стратегії розвитку пасажирського терміналу.

Науково обґрунтовані методичні підходи до вибору і формування стратегії розвитку пасажирського терміналу є універсальними, їх можна використовувати для пасажирського транспортного терміналу будь-якого виду транспорту.

  1. Розроблена модель функціонування аерпорту дозволяє продіагностувати роботу пасажирського терміналу, тобто проаналізувати залежність величини витрат від простою заявок на послугу або постів обслуговування при різних значеннях інтенсивності вхідного потоку, визначити пропускну спроможність кожного посту обслуговування, виявити проблемні зони в роботі всього терміналу як системи.

  2. Розроблена модель вибору та формування оптимальної стратегії розвитку пасажирського терміналу дозволяє обрати стратегію розвитку пасажирського терміналу. Ця модель враховує характеристики терміналу, умови, що склалися, прогноз на майбутнє та перспективи розвитку.

  3. Критерій ефективності кожної стратегії визначається як відношення отриманого економічного ефекту та втрат за реалізації даної стратегії. Отриманий економічний ефект становить прибуток за реалізації даної стратегії і дорівнює різниці загального доходу, який отримає аеропорт у разі застосування цієї стратегії, витрат, які були понесено в процесі реалізації стратегії, та втрат від відмов на обслуговування.

  4. Основні результати дослідження впроваджено в аеропорту „Київ” (Жуляни). В результаті діагностики функціонування пасажирського терміналу виявлено, що оптимальною стратегією роботи терміналу є його модернізація. Оскільки стратегія пасажирського терміналу аеропорту є складовою стратегії розвитку аеропорту, то оптимальною стратегією роботи аеропорту є модернізація. Найбільш привабливим варіантом фінансування аеропорту є створення акціонерного товариства, оскільки такий варіант гарантує недоторканність корпоративних прав міста і є найбільш прибутковим, середньорічний прибуток прибуток складає 65 027,71 тис. дол. США (акт впровадження № 121-4-12 від 06.07.07).

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях:

  1. Паламарчук Ю.А. Підвищення ефективності роботи аеропорту за допомогою неавіаційної діяльності // Проблеми системного підходу в економіці: Зб. наук. праць.– К.: НАУ, 2005. – Вип. 12. – С. 102-106.

  2. Паламарчук Ю.А. Стратегії функціонування пасажирського терміналу аеропорту // Економіка: проблеми теорії та практики: Зб. наук. праць. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2006. – Т. 1. – Вип. 214. – С. 11-17.

  3. Ложачевська О.М., Паламарчук Ю.А. Моделювання функціонування пасажирського терміналу аеропорту // Проблеми системного підходу в економіці: Зб. наук. праць. – К.: НАУ, 2006. – Вип. 19. – С. 56-63. Особистий внесок: розробка моделі функціонування пасажирського терміналу аеропорту, схеми діяльності пасажирського терміналу аеропорту.

  4. Ложачевська О.М., Паламарчук Ю.А. Особенности деятельности аэропорта в условиях развития международной транспортной системы // Научный информационный журнал «Бизнес Информ». – 2006. – № 12. – С. 31-36. Особистий внесок: розробка елементів реалізації стратегічного плану функціонування аеропорту.

  5. Паламарчук Ю.А. Методика вибору стратегії розвитку міжнародного аеропорту // Проблеми підвищення ефективності інфраструктури: Зб. наук. праць. –К.: НАУ, 2007. – Вип. 16. – С. 164-168.

  1. Паламарчук Ю.А. Моделювання вибору стратегії розвитку пасажирського терміналу аеропорту // Електр. наук. фах. вид. «Проблеми системного підходу в економіці». – 2007. – Вип. 3. / URL http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/PSPE/index.html.

Тези конференцій:

  1. Паламарчук Ю.А. Способи визначення ефективності функціонування аеропорту // Проблеми економіки транспорту: VI Міжнародна наукова конференція. Дніпропетровськ, 26-27 квітня 2007. – Д.: ДІІТ, 2007. – С. 77.

  2. Паламарчук Ю.А. Основні характеристики транспортних терміналів // Авіа – 2006: VII міжнародна науково – технічна конференція. Київ, 25-27 вересня 2006. – Т. 2. – К.: НАУ, 2006. – С. 51.20-51.23.

  3. Паламарчук Ю.А. Особливості функціонування аеропортів // Політ: VI міжнародна наукова конференція студентів та молодих вчених. Київ, 11-12 квітня 2006. – К.: НАУ, 2006. – С. 333.

  4. Паламарчук Ю.А. Розробка методики вибору стратегії розвитку аеропорту як елемента міжнародної транспортної системи // Сучасні проблеми глобальних процесів у світовій економіці: науково – практична конференція. Київ, 14 грудня 2006. – К.: НАУ, 2006. – С. 25-26.

  5. Паламарчук Ю.А. Пасажирський термінал як система масового обслуговування // ПОЛІТ: VII Міжнародна наукова конференція студентів та молодих учених. Київ, 12-13 квітня 2007. – К.: НАУ, 2007. – С. 344.

  6. Ложачевська О.М., Паламарчук Ю.А. Менеджмент інноваційно-інвестиційної діяльності аеропорту // Актуальні проблеми економічного та соціального розвитку виробничої сфери: міжнародна науково-теоретична конференція молодих учених і студентів. Донецьк, 7-8 червня 2007. – В 3-х томах. – Т. 2. – Донецьк: ДВНЗ „Донецький національний технічний університет”, 2007. –
    С. 138-141. Особистий внесок: визначено основні напрямки інновацій аеропорту, розглянуто основні джерела інвестування інновацій.

В інших виданнях:

  1. Паламарчук Ю.А. Критерій ефективності роботи пасажирського терміналу аеропорту // Економіка, підприємництво та менеджмент. Журнал наукових праць. – Вип. 6. – К.: НАУ, 2006. – С. 24-29.