Библиотека диссертаций Украины Полная информационная поддержка
по диссертациям Украины
  Подробная информация Каталог диссертаций Авторам Отзывы
Служба поддержки




Я ищу:
Головна / Економічні науки / Економіка та управління народним господарством


Удовицька Євгенія Андріївна. Формування стратегії комерціалізації державних підприємств України : Дис... канд. наук: 08.00.04 - 2008.



Анотація до роботи:

Удовицька Є. А. Формування стратегії комерціалізації державних підприємств України. – Рукопис.

Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата економічних наук за спеціальністю 08.00.04 – економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності). – Національний технічний університет України „КПІ”, Київ, 2008.

Дисертація присвячена теоретичному обґрунтуванню і методичному забезпеченню формування стратегії комерціалізації державних підприємств України та удосконаленню організаційно-економічного механізму комерціалізації.

Визначено сутність поняття комерціалізації, визначено мету, особливості та механізм здійснення цього процесу на державних підприємствах. Узагальнено світовий досвід впровадження стратегій комерціалізації.

Проведено аналіз доцільності проведення комерціалізації державних підприємств України і визначено ефективність стратегії комерціалізації підприємств державного промислового комплексу з метою виявлення перспектив їх розвитку шляхом застосування оцінки рівня комерціалізованості та інтегрального коефіцієнта економічного ефекту.

Уточнено зміст структурних елементів системи комерційної діяльності на виробничому підприємстві та їх взаємозв’язки. Удосконалено методичне забезпечення формування системи управління портфелем державних замовлень шляхом врахування оцінки ефективності комерційних операцій.

Запропоновано модель оцінки ефективності комерційних операцій підприємства з виконання державного замовлення.

Основним результатом проведених наукових досліджень є розробка пропозицій, спрямованих на вирішення важливої науково-практичної проблеми сучасної економіки України – формування стратегії комерціалізації державних підприємств і удосконалення організаційно-економічного механізму комерціалізації. На основі проведених досліджень можна сформулювати ряд висновків і пропозицій:

  1. На основі проведеного аналізу сформульовано авторське визначення поняття комерціалізації як перетвореної форми реструктуризації, під яким слід розуміти стратегічну реструктуризацію системи комерційних відносин, що виникають між учасниками виробництва, розподілу, обміну та споживання з метою отримання максимального прибутку на засадах організації та управління торгово-оперативними процесами, пов’язаними з актом купівлі-продажу.

  2. Теоретично обґрунтовано, що система комерційних відносин – це не тільки самостійна функція виробничого підприємства, а також і інтегруючий елемент всієї системи господарювання, який формує сукупність внутрішньосистемних і зовнішніх господарських зв’язків; забезпечує налагодженість і чітке функціонування організаційно-виробничого механізму; сприяє реалізації основних цілей і завдань підприємства.

  3. У зв’язку з проведеним порівняльним аналізом трансформаційних реформ державних підприємств в Україні і світі, встановлено, що всупереч первісним очікуванням реформаторів приватизація державних підприємств не призводить до автоматичного підвищення їхньої економічної ефективності, і тому доцільно для забезпечення адаптації державного сектора економіки до мінливого ринкового середовища застосовувати заходи комерціалізації, які необхідно супроводжувати інституціональною трансформацією й ефективною державною політикою, спрямованими на створення рушійного механізму ринкової економіки. Комерціалізація в Україні була ототожнена з корпоратизацією і акціонуванням державних підприємств. Даною формою не було передбачено надання керівництву підприємств широкої господарської самостійності для розвитку комерційних відносин в повному обсязі, як того вимагає ринкова система.

  1. З метою виявлення перспектив підприємств державного промислового комплексу їх розвитку розроблено методи визначення ефективності стратегії комерціалізації шляхом застосування оцінки рівня комерціалізованості та інтегрального коефіцієнта економічного ефекту комерціалізації.

  2. Процес формування стратегії комерціалізації державних підприємств запропоновано здійснювати за етапами: системний аналіз можливих варіантів комерціалізації і створення на його основі єдиної інформаційно-математичної бази, визначення стратегії розвитку промисловості й методів управління, визначення напрямків і перспектив комерціалізації державних підприємств промислового комплексу і структурної трансформації галузей промисловості в цілому, розробка комплексу імітаційно-моделюючих програм і оцінка проектів за критерієм «ефективність – витрати – час», формування проекту державної програми комерціалізації промислового комплексу, раціоналізація галузевої структури державного комплексу промисловості, розробка методичного забезпечення реалізації стратегії комерціалізації, удосконалення механізму впровадження заходів комерціалізації.

  3. На підставі наукових економічних підходів до розуміння комерціалізації державних промислових підприємств, а також методів комплексного аналізу господарської діяльності, портфелю державних замовлень та структурного аналізу, що застосовувалися для дослідження економічних змін у процесі комерціалізації, вдосконалено організаційно-економічний механізм і тактика впровадження заходів реструктуризації комерційної системи державного промислового підприємства шляхом таких процедур: формування єдиної інформаційно-математичної бази, на основі якої здійснюється проведення прогнозно-програмних досліджень, постановка мети і завдання, проведення аналізу структури комерційної системи, визначення перспектив залучення державних замовлень, розвитку продукту стратегічного призначення і підприємства, формування виробничої програми, планування та оцінка ефективності комерційних операцій по виконанню державних замовлень.

  4. За результатами аналізу підходів до розробки стратегії комерціалізації запропоновано методику управління портфелем державних замовлень та модель визначення оцінки ефективності комерційних операцій виконання державного замовлення, критерієм якої є внутрішня норма рентабельності.

Публікації автора:

Статті у наукових фахових виданнях

  1. Удовицька Є. А. Реструктуризація державних стратегічно важливих підприємств/ Є. А. Удовицька // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. Випуск 191: Т ІІ. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2004. – С.626 – 632.

  2. Удовицька Є. А. Методологічні основи комерціалізації державних промислових підприємств/ Є. А. Удовицька // Економіка і держава – 2005. – № 12. – С.78 – 80.

  3. Удовицька Є. А. Комерціалізація державних промислових підприємств: теорія і практика/ Є. А. Удовицька // Економіка і держава – 2006. – №4. – С.73 – 74.

  4. Удовицька Є. А. Удосконалення механізму комерціалізації державних промислових підприємств/ Є. А. Удовицька // Наукові праці НУХТ – 2006. – №18. – С.163 – 165.

Матеріали наукових конференцій

  1. Удовицька Є. А. Місце та роль державних підприємств в ринковій економіці / Є. А. Удовицька // Економіка підприємства: проблеми теорії та практики: матеріали ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. 23 берез. 2004р., Дніпропетровськ. Т.1/ Дніпропетр. нац. ун-т .– Дніпропетровськ.: Наука і освіта, 2004. – С.134 – 136.

  2. Удовицька Є. А. Особливості реструктуризації державних промислових підприємств / Є. А. Удовицька // Матеріали міжнар. наук.-практ. конф. [“Дні науки’2005”], 17-25 квітня 2005р., Дніпропетровськ. Т.9 [“Економіка підприємства та промисловості”]. – Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – С.64 – 67.

  3. Удовицька Є.А. Реструктуризація і комерціалізація державних підприємств як чинник розвитку економіки України/ Є. А. Удовицька // Розвиток економіки в трансформаційний період: глобальний та національний аспекти: Матеріали міжнар. наук.-практ. конф., 20 квітня 2005р., Запоріжжя. Т.1.– Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. – С.181 – 184.

  4. Удовицька Є.А. Формування стратегії комерціалізації державних промислових підприємств/ Є. А. Удовицька // Актуальні проблеми теорії і практики менеджменту в умовах трансформації економіки: збір. тез міжвузів. наук.-практ. конф., 13-14 квітня 2006р., Рівне. – Рівне: НУВГП, 2006. – С.135 – 137.

Статті за темою дисертації, надруковані в інших виданнях

  1. Удовицька Є. А. Державне підприємство як суб’єкт підприємницької діяльності / Є. А. Удовицька // Економічний вісник '2004(1) НТУУ “КПІ”. – Київ: НТУУ “КПІ”, 2004. – С.156 – 160.

  2. Удовицька Є. А. Управління державними промисловими підприємствами України / Є. А. Удовицька // Економічний вісник '2005(2) НТУУ “КПІ”. – Київ: НТУУ “КПІ”, 2005. – С.90 – 94.

  3. Удовицька Є. А. Основні показники оцінки ефективності комерційної діяльності державних промислових підприємств / Є. А. Удовицька // Розвиток фінансової системи України в умовах ринкових трансформацій: Збір. матеріалів ІІІ Всеукр. наук.-практ. конф., 16-17 лютого 2006р., Т.2. – Вінниця: Книга-Вега, 2006. – С.279 – 281.