1. Реалії сучасного суспільства і перебудова змісту освіти зумовлюють одночасне підвищення вимог як до професійної компетентності фахівця, так і гуманітарної спрямованості технічної освіти. Із цим пов’язана необхідність розробки нових підходів до формування вищої технічної освіти, зокрема, її гуманітарного компоненту. У формуванні знаннєвої основи професійної культури фахівця інтеграція є найбільш доцільним засобом. Формування системи інтегрованих знань студентів технічних університетів, як показало дослідження, базується на таких передумовах: методологічних (виникнення нової якості в процесі інтеграції; обґрунтування існування підстави для інтеграції; відповідність принципам об’єктивності та науковості тощо), соціологічних (забезпечення формування загальнолюдських цінностей громадянина), психологічних (принцип єдності свідомості та діяльності, забезпечення формування інтегрованих асоціацій та професійного мислення), загальнопедагогічних (реалізація якісно нових інтегративних підходів до структурування та мотивації знань із гуманітарних дисциплін), дидактичних (формування знаннєвої основи загальної й професійної культури сучасного інженера; доцільність побудови гуманітарних інтегрованих метапредметів в умовах технічного університету) і методичних (урахування специфіки професійної підготовки інженерів; орієнтація на сучасний розвиток та прогностичні тенденції в розвитку конкретної галузі; розробка трьохрівневої методики вивчення метапредмета тощо). На основі цих передумов розроблено концептуальні засади інтеграції знань із гуманітарних дисциплін студентів технічних університетів, зокрема, виділення знаннєвої основи для формування професійної та загальної культури студентів; навчання за інтегрованими блоками гуманітарних дисциплін (метапредметами), які скоординовані тематично і хронологічно; забезпечення єдності особистісно орієнтованого та інтегративного підходів до формування професійної культури інженера тощо. 2. Установлено, що основними принципами формування системи гуманітарних інтегрованих знань студентів технічних університетів є такі: принципи пріоритету кінцевої мети (професійна підготовка і розвиток особистості інженера є двоєдиною ціллю професійної освіти, що передбачає оптимальне поєднання спеціальних і гуманітарних знань в її змісті); єдності загальної та професійної культури (культурологічна підготовка інженера є повноцінним компонентом цілісної системи його професійної освіти); професійної спрямованості (орієнтація гуманітарних дисциплін на практичні потреби студентів, їх інтереси й запити, що передбачає органічне поєднання технічних та гуманітарних складових); креативності (формування системи інтегрованих знань з гуманітарних дисциплін сприяє реалізації творчого потенціалу майбутнього інженера); гуманізації (формування не лише професійних, а й особистісних якостей майбутнього інженера можливе за умови пріоритету гуманістичних ідей у процесі професійної підготовки); метапредметності (процес вивчення гуманітарних дисциплін у технічних університетах доцільно реалізувати шляхом впровадження метапредметів – систем інтегрованих знань, зміст яких базується на знаннєвій основі кількох гуманітарних дисциплін і об’єднаний спільною дидактичною метою); моделювання і розвитку (модель системи інтегрованих знань із гуманітарних дисциплін у технічному університеті відображає її сутність з урахуванням змінності системи та можливостей розвитку). На цій основі визначено особливості метапредметів як навчальних курсів: розвиток інтегративного світогляду студентів, розвиток інтегративного мислення студентів, реалізація проблемного підходу до навчання, диференціація та індивідуалізація професійної освіти, варіативність навчання, наступність і перспективність навчання. На основі цих принципів розроблено критерії відбору змісту інтегрованого гуманітарного метапредмета для вищих технічних навчальних закладів: цілісне формування особистості професіонала можливе лише на основі інтегративного підходу до змісту освіти; значущість конкретних гуманітарних знань визначається специфікою професійної діяльності та необхідним рівнем загальнокультурного розвитку особистості; структурування навчального матеріалу з гуманітарних дисциплін спрямоване на формування цілісної системи гуманітарних знань особистості з урахуванням особливостей майбутньої професійної діяльності студентів; доцільним є створення гуманітарних метапредметів для вищих навчальних закладів технічного профілю, які інтегрують зміст кількох споріднених гуманітарних дисциплін; в інтегрованих метапредметах забезпечуються взаємозв’язки та оптимальне співвідношення між знаннями з гуманітарних дисциплін, які інтегруються у блоці, і одночасно – професійне спрямування інтегрованого метапредмета як цілого; оновлення змісту знань, які формують професійну культуру інженера, зумовлене постійними змінами соціальних умов та переоцінкою професійних і культурних цінностей; забезпечення освоєння інваріантного, класичного змісту гуманітарних знань, незалежно від профілю навчального закладу, необхідне для формування духовної культури особистості фахівця; виявлення та аналіз ”прихованого змісту” гуманітарних знань, що несвідомо закладається авторами навчальних програм, передбачає контроль впливу цього змісту на чуттєво-емоційну сферу студентів. Модель формування системи гуманітарних інтегрованих знань студентів технічних університетів може бути використана для різних навчальних предметів. Її конкретизацією є модель інтегрованого гуманітарного метапредмета ”Культурологічна підготовка інженера” для технічних університетів залізничного транспорту. 3. У процесі дослідження розроблений метапредмет ”Культурологічна підготовка інженера”, який призначений для студентів технічного університету і будується на основних культурологічних ідеях про єдність загальної та професійної культури інженера. Його компонентами є ”Культурологія”, інтегративний курс ”Основи психологія і педагогіка” та тематичний модуль ”Мовленнєва культура інженера”. Для інженерів залізничного транспорту метапредмет має ряд специфічних особливостей. Розробка методики та впровадження системи інтегрованих знань із гуманітарних дисциплін у підготовці майбутніх інженерів у метапредметі ”Культурологічна підготовка інженера” реалізується через комплекс навчальних методів, прийомів та засобів, а також різноманітних форм навчання. Методика навчання метапредмета формується на загально-дидактичному (стосується методики навчання всіх інтегрованих предметів, незалежно від їх змісту) та методичному (стосується методики навчання конкретного метапредмета) рівнях. 4. Експериментальне дослідження ефективності системи формування гуманітарних інтегрованих знань студентів технічних університетів показало можливості їхнього впливу на функціонування основних компонентів професійної діяльності інженера. Аналіз значущості цілей професійної та загальнокультурної підготовки студентів, основних напрямів інтеграції змісту гуманітарних знань студентів технічних університетів показав, що можливості гуманітарних знань у формуванні професійної та загальної культури інженера використовуються далеко не повністю. Виявлене зростання позитивного ставлення студентів до вивчення гуманітарних дисциплін. Показники діагностичних зрізів знань студентів з окремих дисциплін предметних курсів ”Культурологія”, ”Основи психології та педагогіки”, “Ділова українська мова” та з інтегрованого метапредмета ”Культурологічна підготовка інженера” підтверджують більшу ефективність останнього, оскільки він готує студентів до прийняття більш виважених та науково обгрунтованих рішень у майбутній професійній діяльності. Це саме підтвердили й експертні оцінки. Реалізація функцій інтеграції гуманітарних знань безпосередньо позитивно впливає на рівень знань студентів. Результати виконання ситуаційних завдань, які частково моделюють життєві та професійні ситуації, свідчать про те, що студенти експериментальних груп виявили вищу готовність до оцінки ситуацій та прийняття рішень. Таким чином, узагальнені результати проведеного дослідження доводять, що впровадження інтегрованого гуманітарного метапредмета у технічних університетах підвищує якість знань та позитивно впливає на формування професійної та загальної культури студентів. 5. Результати дослідження можуть бути використані Міністерством освіти і науки України, науково-методичним центром вищої школи для подальшої розробки стандартів вищої технічної освіти на основі інтеграції гуманітарних дисциплін; інститутами та університетами, що здійснюють підготовку інженерів, використання проекту навчальної програми з метапредмета ”Культурологічна підготовка інженера”; викладачами гуманітарних дисциплін для здійснення інтеграції гуманітарних знань та внесення змін у зміст навчального матеріалу з гуманітарних дисциплін у технічних університетах залізничного транспорту. До подальших напрямів дослідження проблеми відносимо: теоретичне обґрунтування інтегрованих метапредметів на базі інших гуманітарних дисциплін (філософії, історії тощо); розробку пакету дидактичних матеріалів для студентів та викладачів технічних університетів. Основні результати дослідження відображено в публікаціях: Статті у наукових журналах та збірниках наукових праць: Вознюк О. До питання інтеграції знань з гуманітарних дисциплін у професійних навчальних закладах технічного профілю // Педагогіка і психологія професійної освіти. – 2002. – № 5. – С.155-161. (0,3 авт.арк.) Вознюк О. М. Культурологічна підготовка студентів технічних спеціальностей // Мистецтво і освіта. – 2003. – № 3. – С. 25-27. (0,3 авт.арк.) Вознюк О. М. Концептуальні засади професійно спрямованої інтеграції гуманітарних знань студентів технічних університетів // Педагог професійної школи. – 2003. – Вип. 4. – С. 5-10. (0,3 авт.арк.) Вознюк О. М. Інтегративний підхід до структурування змісту гуманітарних метапредметів у технічних університетах // Наукові записки Національного педагогічного ун-ту ім. М. П. Драгоманова. – 2003. – Вип. XLVIX. – С. 37-42. (0,3 авт. арк.)
Вознюк О. М. Перспективи розвитку системи освіти в Польщі // Вісник Нaціонального технічного університету України “Київський політехнічний інститут”: Філософія. Психологія. Педагогіка. – 2002. – № 1. – С. 93-98. (0,3 авт. арк.) Вознюк О. М. Особливості проведення освітньої реформи в Польщі // Вісник Львівського університету: Серія педагогічна. – 2002. – Вип. 16. – Ч. 2. – С. 126-132. (0,3 авт. арк.) Козловська І. М., Вознюк О. М. Інтеграція знань як засіб гуманітаризації навчання у процесі підготовки фахівців технічного профілю // Науковий вісник Південноукраїнського державного університету ім. К. Д. Ушинського: Зб. наук. праць. – 2002. – Вип.10. – Ч. 2. – С. 66-69. (0,2 авт.арк.) Вознюк О. М. Аналіз практики інтеграції гуманітарних знань студентів у технічних університетах // Вісник Нaціонального технічного університету України “Київський політехнічний інститут”: Філософія. Психологія. Педагогіка. – 2003. – № 3. – С. 133-138. (0,4 авт.арк.). Вознюк О. М. Гуманітарні інтегровані знання студентів технічних університетів як система // Cучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. – Київ-Вінниця: ДОВ Вінниця, 2004. – Вип. 6. – С. 295-300. (0,6 авт. арк.). Вознюк О. М. Система гуманітарних інтегрованих знань студентів технічних університетів // Проблеми інтеграції у сучасній професійній освіті: методологія, теорія, практика: Монографія / За ред. І. Козловської та Я. Кміта.– Львів: Сполом, 2004. – С. 141-148. (0,5 авт. арк)
Навчальні та методичні посібники: Вознюк О. М. Інтегративний підхід до вивчення гуманітарних дисциплін у технічних університетах: Методичний посібник. – Дрогобич: Коло, 2002. – 72 с. (4,0 авт.арк.)
Методичні рекомендації та навчально-методичні матеріали: Вознюк О. М. Формування гуманітарних інтегративних метапредметів у технічних університетах: Методичні рекомендації. – Львів: ОНМЦ КПО, 2001. – 20 с. (1,0 авт.арк.) Вознюк О. М. Реферати з основ психології та педагогіки (методичні рекомендації для студентів заочного факультету). – Львів-Дрогобич: Коло, 2002. – 20 с. (1,0 авт.арк.) Вознюк О. М. Концептуальні засади інтеграції вивчення гуманітарних знань студентів технічних університетів. – Львів: ОНМЦ КПО, 2002. – 20 с. (1,0 авт. арк.) Вознюк О. М. Культурологічна підготовка інженера: експериментальна навчальна програма для студентів технічних університетів. – Дрогобич: Коло, 2003. – 12 с. (1,0 авт. арк.) Вознюк О. М. Короткий психологічний словник. – Львів: ЛФ ДНУЗТ, 2003. – 24 с. (1,0 авт. арк.) Вознюк О. М. Короткий тлумачний словник з культурології. – Львів: ЛФ ДНУЗТ, 2003. – 16 с. (0,6 авт. арк.)
Матеріали і тези конференцій: Ленік К., Стечкевич О., Вознюк О.М. Використання комп’ютера на творчих уроках з інформаційних технологій // М-ли міжнародної наукової конференції “Прикладна лінгвістика у ХХІ столітті: лінгводидактичні та культурологічні стратегії”. – Львів: Українські технології, 2003. – С. 83-85. (0,1 авт.арк.) Вознюк О. М., Собко Я. М. Інтегративні курси та метапредмети у формуванні змісту професійної освіти // Матеріали ІІ-ої Міжнародної науково-практичної конференції “Динаміка наукових досліджень 2003”.– Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2003. – Педагогіка. – Т. 30.– С.26-28.
|